Cherbourg – miasto związane z morzem (i parasolkami), położone w regionie Normandia, w departamencie Manche, na północnym wybrzeżu półwyspu Cotentin, nad słynnym kanałem La Manche. Dominuje tutaj przemysł stoczniowy a sam port składa się z części wojskowej, pasażerskiej, handlowej, rybackiej oraz jachtowej.
To właśnie w części portu, która dawniej obsługiwała ruch transatlantycki powstało muzeum poświęcone historii podboju głębin „La Cité de la Mer”. Jako swoją siedzibę muzeum „wybrało” nie wykorzystywane od lat 70-tych ubiegłego wieku, wykonane w stylu art deco budowle dawnego Dworca Morskiego – hala kolejowa i hala transatlantycka (projekt autorstwa Rene Levavasseura z 1928r, uroczyste otwarcie obiektu 30.07.1933 r. przez Prezydenta Republiki Alberta Lebrun, w trakcie II Wojny Światowej 23.06.1944 r. wysadzone przez Niemców, po wojnie w latach 1948 – 1952 częściowo w odbudowane i uroczyście otwarte prze Premiera Antoine Pinay). Przyczynkiem do stworzenia tego muzeum były starania o pozyskanie pierwszego francuskiego okrętu podwodnego o napędzie nuklearnym – LE REDUTABLE, który w 13 grudnia 1991 roku został wycofany ze służby. W tym celu powstały dwa stowarzyszenia w Breście i Cherbourgu. Ówczesny minister turystyki Olivier Stirn, przewodniczący Communaute Urbaine zlecił przeprowadzenie analizy projektu, który lokalni urzędnicy uznali w dużej mierze za niewykonalny. Choć wydawałoby się, że projekt umarł to dzięki zaangażowaniu niewielkiej aktywnej grupy byłych członków Marine Nationale i Arsenału udało się go wskrzesić. W 1995 roku Rady Miejskie obszaru metropolitarnego Cherbourga wyraziły zgodę na przekazanie wspólnocie miejskiej „uprawnień do utworzenia i zarządzania muzeum marynarki wojennej w Dworcu Morskim”. Wkrótce potem ogłoszono międzynarodowy przetarg, na który odpowiedziało aż 55 europejskich biur architektonicznych. Sam projekt zakładał rekreacyjne i kulturowe wykorzystanie terenów dawnego Dworca Transatlantyckiego, znajdującego się w pobliżu Arsenału, w którym po dziś dzień powstają nowe generacje okrętów podwodnych dla Marine Nationale. W 1996 roku stojący na terenie portu wojennego w Cherbourgu okręt na mocy porozumienia pomiędzy Marynarką Wojenną reprezentowaną przez Ministerstwo Obrony a wspólnota miejską Cherbourga został użyczony tej drugiej w celu zachowania go jako okrętu muzeum wchodzącego w skład tworzonego kompleksu muzealnego „Cité de la mer” (Miasto Morza). Według założeń pierwszy etap projektu Cité de la Mer, obejmujący przeholowanie i umieszczenie LE REDUTABLE w suchym doku, który miał zostać wybudowany w ramach przebudowy budynku dawnego dworca, renowacji Hali Kolejowej (dorównującej swoją kubaturą hali głównej La Villette) miał pozwolić na przyjęcie pierwszych gości w 2000 roku. Fundusze na jego realizację pochodziły w dużej mierze z dofinansowania przez państwo i Unię Europejską ze środków EFRR i wyniosły 106 milionów franków, do których dodać jeszcze trzeba 25 milionów franków, które ministerstwo obrony przeznaczyło na przygotowanie okrętu (będącego wciąż własnością Marine Nationale) do funkcji muzealnych, jego transport i umieszczenie w doku. Głównym architektem całego projektu wybrano paryskiego architekta Jean-François Mibu, natomiast za przygotowanie muzeografii miał odpowiadać Jacques Lichnerowicz laureat nagrody La Vilette et au Musée d`Orsay. Uroczyste otwarcie całego kompleksu miało miejsce w 2022 roku. Po 23 latach istnienia można z całą pewnością stwierdzić, że muzeum odniosło sukces, bowiem stało się drugim najczęściej odwiedzanym płatnym miejscem turystycznym, po opactwie Mont-Saint-Michel. Świadczą o tym też liczby: 2.500.000. gość pod koniec 2012 roku, 3,000,000 w gość dniu 5 maja 2015 r., 4,000,000 gość we wrześniu 2019 r.
Poniżej kompleks zabudowań kompleksu La Cite de la Mer.
Od samego wejścia do gmachu muzeum, jeszcze przed kasami, w oczy rzucają się nam pojazdy podwodne, za pomocą których podbijane były głębiny.
Wielce sugestywna jest tu płachta dzieląca halę kolejową, przedstawiająca sylwetki prezentowanych w muzeum eksponatów wraz z głębokościami jakie one osiągały
Największym z prezentowanych tu pojazdów jest „żółta łódź podwodna” czyli batyskaf ARCHIMÉDE, zbudowany w 1961 roku w stoczni Arsenal de Toulon (DCAN), który jako pierwszy dotarł na dno Rowu Kurylskiego w 1962 roku, prawie 10 km (9 545 metrów) poniżej poziomu morza. W służbie do 1975 roku, kiedy to trafił do rezerwy, po czym ostatecznie wycofany w 1978 roku. W 2001 roku przekazany na potrzeby tworzonego muzeum La cite de la Mer.
|
Dane techniczne |
|
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
22,1 x 5 x 9,1 m |
|
Waga: |
57,5 ton |
|
Maksymalna głębokość zanurzenia: |
9.545 m |
|
Załoga: |
>3 os. |
|
Napęd: |
Pojedyncza śruba oraz pędniki poprzeczne napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii akumulatorów |
|
Prędkość: |
3 węzły |
|
Autonomia: |
--- |
|
Wyposażenie specjalistyczne: |
ramię manipulatora z narzędziami do pobierania próbek |
|
12 reflektorów |
|
Z innych zaprezentowanych tu pojazdów (część z nich to makiety) warto wymienić:
GLOBULE – mały pojazd podwodny z 1974 roku z kokpitem sferycznym zapewniającym dobrą dookólną widoczność, zaprojektowany i zbudowany przez firmę Comex z Marsylii, pierwotnie przeznaczony dla przemysłu wydobywczego do prowadzenia obserwacji pracy urządzeń wydobywczych. Wycofany z eksploatacji w 1990 roku.
|
Dane techniczne |
|
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
3 x 2 x 2 m |
|
Waga: |
4 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzenia: |
300 m |
|
Załoga: |
2 os. |
|
Napęd: |
2 poziome pędniki, 2 pionowe pędniki, 1 pędnik poprzeczny |
|
Prędkość: |
1,75 węzła |
|
Autonomia: |
4 godzin pracy na bateriach akumulatorowych lub 4 dni w trybie przetrwania |
|
Balast: |
2 x 118 litrów |
NAUTILE – replika pojazdu podwodnego, zbudowana w 1984 roku w stoczni DCN w Tulonie, jako następca jednostki CYANE. Do chwili obecnej pozostająca w służbie w ramach Ifremer.
|
Dane techniczne |
|
|
Kadłub: |
wykonany ze stopów tytanu (Ti6AI4V) |
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
8 x 2,7 x 3 m |
|
Waga: |
19.5 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzenia: |
6.000 m |
|
Załoga: |
3 os. |
|
Napęd: |
główny: pojedyncza śruba w dyszy, napędzana przez silnik elektryczny zasilany z baterii akumulatorów kwasowo - ołowiowych |
|
pomocniczy: 2 pionowe pędniki, 2 pędniku poprzeczne (1 dziobowy i 1 rufowy) |
|
|
Prędkość: |
1,7 węzła |
|
Autonomia: |
5 godzin pracy na głębokości 6.000 metrów |
|
Autonomia awaryjna: |
120 godzin |
|
Wyposażenie elektroniczne: |
sonar panoramiczny Tritech |
|
echosonda do pomiarów głębokości |
|
|
echosonda do pomiarów gęstości osadów |
|
|
akustyczny sygnalizator pozycjonowania RT9 |
|
|
akustyczny sygnalizator RAMSES |
|
|
Wyposażenie komunikacyjne: |
nadajnik VHF do komunikacji z powierzchnią |
|
telefon podwodny |
|
|
Wyposażenie specjalistyczne: |
aparat fotograficzny 14 k Deep Sea |
|
aparat fotograficzny APN Nikon D5200 z obiektywem 24 mm |
|
|
2 kamery IP/HD |
|
|
1 zdalne ramię chwytne |
|
|
1 ramię objazdowe |
|
|
kosz na gromadzenie pobieranych próbek |
|
|
oświetlenie zewnętrzne |
|
ALVIN – replika amerykańskiego pojazdu podwodnego, zbudowanego w 1964 roku przez General Milles Electronics Group dla Instytutu Oceanograficznego z Woods Hole. Do chwili obecnej pozostaje w eksploatacji.
|
Dane techniczne |
|
|
Konstrukcja: |
kadłub wykonany z tytanu |
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
7 x 2,6 x 3,7 m |
|
Waga: |
20,4 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzania: |
6.500 m |
|
Załoga: |
3 osoby – 1 pilot i 2 naukowców |
|
Napęd: |
pojedyncza śruba napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z baterii akumulatorów |
|
Prędkość: |
2 węzły |
|
Autonomia: |
Od 6 do 10 godzin |
|
Wyposażenie elektroniczne: |
sonar |
|
echosonda |
|
|
Wyposażenie specjalistyczne: |
2 ramiona manipulatorów |
|
oświetlenie zewnętrzne |
|
|
kamery |
|
|
koszt do gromadzenia pobieranych próbek – maksymalna masa próbek 181,4 kg |
|
REMORA 600 – podwodny pojazd obserwacyjny, zaprojektowany i zbudowany w 1987 roku przez firmę Comex z Marsylii. Pojazd ten wykorzystywany był głownie przy podwodnych pracach archeologicznych np. w 1990 roku na wraku Sainte-Dorothéa. W 1994 roku wycofana z eksploatacji.
|
Dane techniczne |
|
|
Konstrukcja: |
kadłub wykonany z półsfery ze stali nierdzewnej i przezroczystej półkuli akrylowej o grubości 70 mm |
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
2,50 x 1,50 x 1,70 m |
|
Waga: |
1.350 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzania: |
300 metrów |
|
Załoga: |
1 os. |
|
Napęd: |
3 małe pędniki sterowane za pomocą joysticka napędzana przez kabel łączący pojazd ze statkiem bazą na powierzchni |
|
Zasilanie awaryjne: |
baterie akumulatorów posiadające zapas energii na 72 godziny |
|
Prędkość maksymalna: |
2 węzły |
REMORA 2000 - podwodny pojazd obserwacyjny, zaprojektowany i zbudowany w 1994 roku przez firmę Comex z Marsylii do eksploatacji oceanicznej. Wycofany z eksploatacji w 2014 roku. Do ważniejszych prac w jakich pojazd był wykorzystywany warto wymienić praca przy wraku samolotu w którym zginął znany francuski pisarz i lotnik Antoine de Saint-Exupéry
|
Dane techniczne |
|
|
Konstrukcja: |
kadłub wykonany ze stali nierdzewnej i z dużym szklanym kokpitem sferycznym o grubości 95 mm |
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
3,40 x 2,240 x 2,15 m |
|
Waga: |
5,3 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzania: |
600 metrów |
|
Załoga: |
2 os. pilot i obserwator |
|
Napęd: |
pędniki napędzane 5 silnikami elektrycznym zasilanymi z baterii akumulatorów |
|
Autonomia: |
9 godzin pracy pędników |
|
Autonomia awaryjna: |
do 72 godzin |
|
Prędkość maksymalna: |
2 węzły |
|
Wyposażenie specjalistyczne: |
ramię manipulatora |
|
reflektory |
|
TOTAL SUB – mały pojazd podwodny typu mokrego, przeznaczony do transportu nurków, zaprojektowany i zbudowany w 1969 roku przez firmę Comex z Marsylii dla firmy Total, która wykorzystywała go w latach 1969 – 1973 m.in. w pracach na polu naftowym Zakoum w Zatoce Perskiej. Następnie aż do momentu przekazania muzeum jednostka przebywała na terenie firmy Comex.
|
Dane techniczne: |
|
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
6,15 m x 2,25 m x 1,7 m |
|
Waga: |
2,8 tony |
|
Maksymalna głębokość zanurzania: |
60 metrów |
|
Załoga: |
3-5 nurków, w tym pilot pojazdu |
|
Napęd: |
pojedyncza śruba o zmiennym skoku, napędzana przez 2 silniki elektryczne zasilane z baterii akumulatorów |
|
Prędkość: |
6 węzłów |
|
Zapas tlenu: |
9 godzin |
CYANA – mały pojazd podwodny, zaprojektowany w 1966 roku przez Jacquesa-Yves Cousteau i zbudowany przez CNEXO – Ifremer, z przeznaczeniem do eksploatacji oceanograficznej akwenów o głębokości do 3.000 metrów. W użyciu przez Ifremer do 2003 roku.
|
Dane techniczne: |
|
|
Wymiary (d. x sz. x w.): |
5,7 x 3,2 x 2,7 m |
|
Waga: |
5 ton |
|
Maksymalna głębokość zanurzania: |
3.000 metrów |
|
Załoga: |
3 os. |
|
Napęd: |
główny: 2 pędniki napędzane prze silniki elektryczne o mocy 1,5 kW zasilane przez akumulatory kwasowo – ołowiowe o pojemności 380 Ah w 120 V |
|
pomocniczy: 2 pędniki o mocy 0,6 kW - jeden pionowy i 1 poprzeczny |
|
|
Prędkość: |
2~3 węzły |
|
Autonomia: |
6-10 godzin |
|
Autonomia awaryjna: |
do 120 godzin |
|
Wyposażenie elektroniczne: |
sonar panoramiczny |
|
echosonda |
|
|
Wyposażenie komunikacyjne: |
nadajnik VHF do komunikacji z powierzchnią |
|
telefon podwodny |
|
|
Wyposażenie dodatkowe: |
3 kolorowe kamery |
|
1 aparat |
|
|
2 reflektory czołowe o mocy 400W |
|
|
projektory jodowe o mocy 650 kW |
|
|
urządzenie do pobierania i gromadzenia danych |
|
|
zdalne ramie manipulatora |
|
|
kosz o pojemności 30 litrów do gromadzenia i transportowania pobranych próbek |
|
MIR – rosyjski pojazd podwodny prezentowany tu w formie makiety
Niestety w trakcie moje wizyty nie był eksponowany NAUTILUS FULTON (poruszający się w zanurzeniu ręcznie napędzaną śrubą, a na powierzchni przez żagiel) oraz SHINKAI. Z innych ciekawych rzeczy warto wspomnieć o boi
Po minięciu wystawy pojazdów docieramy do punktu kasowego w pobliżu którego zlokalizowany jest sklepik z pamiątkami, restauracja oraz sanitariaty. Po nabyciu biletów wychodzimy na zewnątrz (...)
(...), gdzie na placyku w oczy rzuca nam się kolejny eksponat związany z eksploatacją głębin – dzwon nurkowy, zbudowany przez znaną nam już firmę Comex z przeznaczeniami dla przemysłu wydobywczego.
Stąd możemy udać się:
- na największy eksponat muzeum tj. okręt podwodny, nosiciel pocisków balistycznych LE REDUTABLE S611 (poświęciłem mu osobny wpis na moim blogu),
- na wystawę „Słuchając oceanu”, która jest poświęcona okrętom podwodnym (z naciskiem na francuskie – co też nie dziwi patrząc na to co znajduje się obok) i dźwiękom w głębinach,
- na wystawę „Titanic, powrót do Cherbourga…", która pokazuje historię emigracji europejskiej do Nowego Świata – niestety w trakcie moich odwiedzin ta część przechodziła remont i była niedostępna.
- na wystawę „Ocean przyszłości”, gdzie odkrywamy sekrety oceanów, podziwiając 17 akwariów pełnych życia.
- na multimedialną prezentację Transatlantycki Cherbourg – tu biję się w pierś nie uczestniczyłem w niej, bo gonił mnie już trochę czas a miałem jeszcze parę planów do zrealizowania w Cherbourgu.
Ślady, że obecny teren muzeum to dawny Dworzec Morski widać na każdym kraku, czy to w postaci modeli (...)
(...) czy tez patrząc na specjalne konstrukcje zaprojektowane z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego.
Na terenie muzeum znajduje się też skwerek, gdzie na ławeczce możemy sobie chwilkę odpocząć.
Ślady wojny widać na każdym kroku czy to w postaci bunkra przed gmachem muzeum (...)
(...) czy też stanowiska artyleryjskiego na końcu półwyspu, na którym zlokalizowane jest muzeum
Muzeum „Le Cité de la Mer” odwiedziłem 6 listopada 2024 roku. Jeśli chodzi o dojazd, ponieważ do Cherbourga nie ma dogodnych połączeń lotniczych, przyleciałem wpierw do Paryża, mojej bazy wypadowej, skąd ze stacji Gare St Lazare („bosze” ale to kolos ponad 20 peronów). pociągiem wyruszyłem w podróż do Cherbourga (podróż w tą i z powrotem trwała 3h 24 min / 2h 10 min i odbywała się w komfortowych warunkach). Po wyjściu ze stacji w Cherbourgu nie trudno nie trafić na docelowe miejsce a to dzięki licznym drogowskazom. Pieszo z dworca do muzeum musimy pokonać 1,6 km co zajmuje 25 – 40 min. Wejście na teren kompleksu muzeum znajduje się w budynku dawnej Hali Kolejowej.
* * *
|
Bibliografia: |
|
Strona muzeum - https://www.citedelamer.com/en/ |
|
https://www.mediathequedelamer.com |












.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)







.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz