sobota, 20 września 2025

Z cyklu okręty jednostki policyjne/straży granicznej/służby celnej/(...) ... cz. 8 - SCHARHӦRN

 

SCHARHӦRN (IMO: 7349455, MMSI 21121990, Sygnał wywoławczy: DGOQ) – wielozadaniowa jednostka inspekcyjno – ratownicza, zbudowana w 1974 r. pierwotnie jako jednostka zaopatrzeniowa branży offshore przez niemiecką stocznię Gutehoffnungshütte Sterkrade Aktiengesellschaft Rheinwerft z Walsum dla niemieckiego armatora VTG Versorgungsschiffahrt GmbH. z Bremy pod nazwą OSTERTOR. W listopadzie 1980 roku zakupiona za sumę 6 750 000 DM przez Federalne Ministerstwo ds. Transportu, Dróg Wodnych i Administracji Żeglugi z Bonn (Bundesministerium für Verkehr, Wasser- und Schiffahrtsverwaltung) dla Dyrekcji Dróg Wodnych i Żeglugi – Północ z siedzibą w Kiel. Przekazanie jednostki nabywcy miało miejsce w Cuxhafen. 4 stycznia 1982 roku jednostka, która w nowych barwach otrzymała nazwę SCHARHӦRN trafiła do stoczni Elsflether Werft A. G. z Elsfleth, gdzie za sumę 7 000 000 DM została przerobiona na jednostkę wielozadaniową do usuwania zanieczyszczeń, prowadzenia działań ratunkowych i inspekcyjnych. Od grudnia 1986 do 8 stycznia 1987 roku jednostka przebywała w stoczni Mützelfeldtwerft w Cuxhafen, gdzie m.in. zmodernizowano jej układ wydechowy. Nieco ponad rok później w lutym 1988 roku SCHARHӦRN po raz kolejny trafił do stoczni tym razem J.J. Sietas z Hamburga – Neuenfelde, gdzie za kwotę 7 000 000 DM przeszedł gruntowną przebudowę, która zmieniała jego dotychczasową sylwetkę. Obecnie służba Scharhörna zbliża się ku końcowi w związku z wykańczaniem jego następcy, który w spadku po nim przejmie jego dotychczasową nazwę.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Numer stoczniowy / Yard numer:

1112

Położenię stępki / Keel laid:

27.09.1973

Wodowanie / Launched:

09.02.1974

Ukończenie / Completed:

25.04.1974

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.305 / DWT: 908

Wymiary (d. x sz. x z.):

56,12 x 14,00 x 4,20 m

Kadłub:

stalowy, pojedynczy, częściowo podwójne dno

Napęd diesel – elektryczny:

2 x 12 cylindrowe silniki wysokoprężne MTU model 12V4000M60 – każdy o mocy 1.286 kW

2 nastawne śruby

Prędkość:

12,5 w.

Wyposażenie pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy o mocy 500 kW

Wyposażenie p.poż.:

2 monitory wodne o wydajności 10 m3/min., zasięg 120-130 m.

2 monitory wodno – pianowe o wydajności 4 m3/min. i zasięgu 50-60 m.

Wyposażenie do usuwania zanieczyszczeń:

2 urządzenia do rozstawiana skimmerów

2 stacje separacji mieszkanki olejowo – wodnej o wydajności 320 m3/h

zbiornik ładunkowy na wody zaolejone o poj. 438 m3

bariery olejowe – 400 m

system filtracji powietrza

Wyposażenie holownicze:

2 wciągarki holownicze o sile uciągu 86 kN każda

2 hamulce cierne o sile trzymania 1300 kN

urządzenia do wystrzeliwania rzutek

Pozostałe wyposażenie:

pokład roboczy do transportu boi

dźwig pokładowy do ustawiania i podejmowania boi o unosie 120 (50) kN i zasięgu pracy 12 (18) m

warsztat

Łodzie:

1 łódź ratunkowa

1 szybka łódź robocza

Załoga:

14 os.

*     *     *

Bibliografia

https://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/27644/WSA_Luebeck_-_Gewaesserschutzschiff_-_Scharhoern

http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ostertor100.htm

*     *     *

Poniżej SCHARHӦRN na wodach Kielerförde, 19.06.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








Poniżej SCHARHӦRN na wodach Kielerförde, 16.06.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej SCHARHӦRN na wodach Kielerförde, 15.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz