niedziela, 2 lutego 2025

Z cyklu „U-bootwaffe” … cz. 32 - U 420 Typ VIIC

 

U 420 Typ VIIC

Stocznia:

Danziger Werft AG, Danziger

Numer zamówienia:

121

Zamówienie:

20.01.1941

Położenie stępki:

03.12.1941

Wodowanie:

18.08.1942

Wcielenie do służby:

16.12.1942

Numer pocztowy:

M 49 312

 

Przebieg służby:

16.12.1942 – 30.06.1943

8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)

01.07.1943 – 27.10.1943

11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)

27.10.1943

Uznany za utracony z nieznanych przyczyn na Północnym Atlantyku.

 

Dowódcy:

16.12.1942 – 20.10.1943

OL Hans-Jürgen Reese

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 420 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:

brak danych

brak danych

Patrol 1 (12.06.1943 – 1 6.07.1943)

12.06. U 420 pod dowództwem Hansa-Jürgena Reese wraz z U 194 i U 200 o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by z godnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Trzy godziny później o 11:00 na rucie nr 15 doszło do spotkania z jednostkami eskorty, w towarzystwie których obrano następnie kurs na Duży Bełt. Dwa dni później 14 czerwca, w celu uzupełnienia zapasów paliwa i prowiantu o godzinie 06:00 zawinięto do Marviken, które opuszczono o 11:18 ponownie w towarzystwie U 194 , U 200 oraz jednostek eskorty. O 12:25 na okrętach odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:

Hesse, Schonder, Reese, wymarsz z Kristiansand dopiero na rozkaz. Jeśli zajdzie potrzeba wyjścia ponownie powrócić.”.

Jeszcze tego samego dnia osiągnięto Kristiansand, które opuszczono następnego dnia o 04:00 w eskorcie dwóch trałowców, które towarzyszyły okrętom do 16:26, kiedy to po osiągnięciu kwadratu AN 3113 zawróciły one do bazy. Dalszą część drogi na Atlantyk U 420 odbył w grupie wraz z U 194 i U 200. Dwudziestego czerwca o godzinie 13:37 (kwadrat marynarki AE 8646) idące na powierzchni okręty zostały wykryte a następnie zaatakowane przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako typ Hampden (w rzeczywistości był to brytyjski bombowiec Hudson K z 269 Sqn RAF). W kierunku nadlatującego nieprzyjaciela otworzono ogień zaporowy, pomimo którego ten zdołał jednak zrzucił serię od 6 do 8 bomb głębinowych, które na szczęście detonowały w bezpiecznej odległości. Po odparciu drugiego także bezskutecznego ataku U 420 wykonał alarmowe zanurzenie pozostając następnie pod wodą do godziny 22:00. Następnego dnia o 07:25 (kwadrat marynarki AE 8818) okręt Hansa-Jürgena Reese ponownie zmuszony był uciekać pod wodę, tym razem jednak przed nadpływającym eskortowcem, który wkrótce potem rozpoczął polowanie na niego zrzucając w bezpiecznej odległości od okrętu serie bomb głębinowych. Dwudziestego piątego czerwca o godzinie 22:13 na pokładzie U 420 odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:

Resse obsadzić AJ 9452.”.

Cztery dni później 29 czerwca, idący na powierzchni U 420 o godzinie 23:20 został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadlatujący nieprzyjacielski samolot. Pierwszego lipca o 22:00 osiągnięto nakazany przez dowództwo rejon operacyjny. Dwa dni później 3 lipca, o godzinie 21:30 (kwadrat marynarki AJ 9496) okręt Hansa-Jürgena Reese został wykryty przez kanadyjski bombowiec B-24 Liberator B z do 10 Sqn RCAF (mylnie zidentyfikowany jako typ Halifax), który w wykonanych następnie trzech atakach, pomimo ognia zaporowego zrzucił wszystkie posiadane bomby głębinowe oraz ostrzelał pomost U 420 z działek pokładowych. W wyniku tych ataków zniszczeniu uległo bakburtowe działko przeciwlotnicze kal. 20 mm, zginęli: BtsMt Heinz Grosser i MtrGfr Willi Noeske (wypadli za burtę) a poważnie ranny został MtrGfr Winn. O 22:00 chcąc uniknąć dalszych ataków Hans-Jürgen Reese zarządził alarmowe zanurzenie, w trakcie którego okręt wymknął się z pod kontroli, rozpoczynając niekontrolowane opadanie, które opanowano na głębokości 2A+15 (175 metrów). W trakcie pobytu pod wodą na polecenie dowódcy dokonano sprawdzenia stanu okrętu, podczas którego wykryto: uszkodzenia dziobowych wyrzutni torpedowych I – IV, peryskopu wachtowego, sprężarki silników elektrycznych oraz dziobowych sterów głębokości. Po mającym miejsce o 04:00 następnego dnia wynurzeniu, Hans-Jürgen Reese powiadomił o stanie swojego okrętu dowództwo, które nakazało mu przerwać patrol i obrać kurs Lorient. Dodatkowo dowództwo nakazało by U 420 spotkał się po drodze z U 271, który miał zapewnić mu osłonę na ostatnim etapie drogi. Dziesiątego lipca o godzinie 20:45 w kwadracie BE 1948 zgodnie z planem spotkano się z U 271, rozpoczynając następnie wspólny marsz w kierunku bazy. Cztery dni później 14 lipca o godzinie 19:08 (kwadrat marynarki BF 4575) podczas podwodnego marszu na głębokości 40m doszło do niegroźnej kolizji pomiędzy obydwoma okrętami, w wyniku której na U 420 uszkodzeniu uległ przerywacz sieci zagrodowych. Szesnastego lipca o 07:14 obie jednostki spotkały się w kwadracie BF 5483 z trzema torpedowcami, które następnie przejęły od U 271 zadanie eskortowania uszkodzonego U 420. Ponad godzinę później o 08:39 do mini konwoju dołączył także wracający do bazy U 211. Tego samego dnia o godzinie 16:30 U 420 przybył do Lorient, kończąc trwający pięć tygodni patrol (35 dni), w trakcie którego przepłynął 3.639,5 mili morskiej na i 841,5 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (30.09.1943 – 27.10.1943)

30.09. U 420 pod dowództwem Hansa-Jürgena Reese wraz z U 190 i U 516 oraz w eskorcie trałowców M 4044, M 4040, M 4046 a także trawlerów z.o.p. UJ 1403 i UJ 1415 o godzinie 18:25 opuścił Lorient, by z godnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Pierwszego października o godzinie 05:20 (kwadrat marynarki BF 5587) wykonano próbne zanurzenie, podczas którego wykryto liczne defekty, w wyniku których U 420 wraz z U 190 oraz U 516 skierował się do bazy w Breście. O 17:35 w punkcie Pt.B1 okręt Hansa-Jürgena Reese wraz z U 516 spotkał się z przerywaczem zagród minowych Spbr.1, w eskorcie którego o 20:10 tego samego dnia przybyto do Brestu. Po usunięciu wszystkich defektów oraz po wyposażeniu okrętu w nowe torpedy akustyczne, 4 lipca o godzinie 18:20 opuszczono Brest kierując się w towarzystwie eskorty przez punkt Pt.346 do punktu Pt. Liebe. Siódmego października o godzinie 06:00 w kwadracie BF 5564 przeprowadzono próbne zanurzenie, w trakcie którego wykryto liczne przecieki, które wymusiły konieczność ponownego powrotu do bazy, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 22:00. Po usunięciu defektów, dwa dni później 9 października o 18:00 po raz drugi opuszczono Brest, kierując się w towarzystwie eskorty w stronę punktu Pt.346. Prawie cztery godziny później o 21:50 U 420 pożegnał się z eskortą, rozpoczynając następnie marsz w stronę wyznaczonego mu rejonu operacyjnego. Następnego dnia o godzinie 04:30 w kwadracie BF 5564 przeprowadzono próbne zanurzenie, które potwierdziło gotowość okrętu do odbycia patrolu. Dwudziestego pierwszego października okręt Hansa-Jürgena Reese nadał do dowództwa meldunek pozycyjny, który jednocześnie był ostatnią wiadomością nadaną z jego pokładu. Prawdopodobnie cztery dni później, 25 czerwca na U 420 odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:

U 420, U 405, U 212, U 648, U 967 i U 214 dołączyć do grupy Siegfried i przedłużyć jej linię dozoru od AJ 9928 do 9686.”.

W tym okresie głównym celem w/w grupy był osłaniany przez grupę eskortową C5 konwój HX.262, który dodatkowo został wsparty odkomenderowaną z konwoju ON.207 2 Grupą Wsparcia z lotniskowcem eskortowym HMS Tracker w składzie. Prawdopodobnie następnego dnia odebrano też kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:

Grupa Siegfried zostaje podzielona na trzy podgrupy które przebywają jako : Siegfried 1 dnia 29.10., godzina 10:00 w linii dozoru od BC 3612 do BC 3967 U 967, U 212, U 405, U 420, U 231, U 608 i U 969; Siegfried 2 dnia 29.10., godzina 10:00 w linii dozoru od BC 6631 do BC 6992 U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426 i U 552; Siegfried 3 dnia 29.10., godzina 10:00 w linii dozoru od BC 9635 do BC 9995 U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274.Odstępy co 15 mil morskich. Cisza radiowa do momentu nadania ważnego taktycznego meldunku.”.

Ponieważ po 21 października nie było już żadnych sygnałów z okrętu Hansa-Jürgena Reese dowództwo w dniu 11 listopada oficjalnie uznało go za utracony z nieznanych przyczyn.

 

Uwagi:

Poprzednia wersja losów U 420 mówiła, że w dniu 26 października został on zatopiony na pozycji 50.49N, 41.01W bombami głębinowymi zrzuconymi przez kanadyjski bombowiec B-24 Liberator A z do 10 Sqn RCAF. W rzeczywistości atakowanym okrętem był U 71, który nie odniósł jednak żadnych uszkodzeń.

*     *     *

Członkowie załogi U 420 zaginieni po dniu 21.10.1943 (w kolejności alfabetycznej):

Nazwisko Imię

Stopień

Rok urodzenia

Affeldt Ernst

MtrOGfr

31.10.1921

Aufmbruch Joachim

MtrOGfr

05.03.1922

Aust Kurt

ObMt

10.10.1919

Blessin Hans-Joachim

FkMt

12.03.1923

Bogdanowicz Dr. Helmut

Mar.St.Arzt

25.06.1913

Brehm Otto

MaschOGfr

21.04.1923

Cohrs Heinrich

Gfr

03.09.1922

Dahmke Arnold

OBtsMt

06.02.1916

Dehn Helmut

OMasch

01.10.1915

Deutscher Johannes

MaschGfr

15.08.1922

Diewald Albert

ObGfr

24.06.1923

Eckert Georg

MaschGfr

18.02.1924

Förster Ernst

MaschGfr

12.07.1923

Frey Paul

MechMt

19.08.1918

Gehrke Alfred

BtsMt

07.02.1921

Gottschald Edgar

MtrGfr

10.07.1924

Günther Walter

MtrOGfr

27.03.1923

Hanika Josef

MtrGfr

27.01.1925

Hartung Werner

MaschOGfr

16.07.1923

Hertel Herbert

MaschOGfr

24.08.1922

Jonetzko Konrad

FkGfr

21.02.1923

Junkereit Siegfried

FkGfr

10.01.1925

Kroh Alfred

Maat

03.11.1920

Kumb Josef

MechOGfr

02.02.1924

Lange Erich

MechGfr

20.05.1923

Leissner Waldemar

MaschMt

11.10.1920

Marquardt Kurt

MaschMt

19.12.1920

Moldenhauer Bernhard

ObGfr

17.04.1920

Munz Kurt

ObGfr

16.12.1923

Nebhuth Kurt

Gfr

05.10.1924

Neubauer Adolf

OGfr

13.02.1922

Perkounig Winfried

OLt.z.S

23.03.1922

Popp Günter

ObGfr

10.04.1924

Reese Hans-Jürgen

OLt.z.S.

27.04.1918

Reiff Adolf

Gfr

10.10.1924

Reischel Paul

Gfr

06.03.1924

Reiske Gerhard

Gfr

27.04.1924

Scheffner Mathias

Gfr

01.02.1918

Schindler Rudolf

OLt.ing

16.11.1918

Schmidt Heinz

OLt.z.S

04.04.1918

Seidel Horst

Maat

22.01.1921

Siepmann Willi

ObGfr

01.02.1923

Stanke Günther

OStrm

27.09.1917

Stannek Alfred

ObGfr

14.01.1924

Thiemermann Georg

OMasch

02.12.1914

Twele Günter

ObGfr

14.12.1923

Vanck Herbert

ObGfr

12.10.1922

Wegner Wolfgang

Gfr

13.06.1925

Wonneberger Günter

ObMt

30.10.1914

*     *     *

Bibliografia:

http://uboat.net

http://www.ubootwaffe.net

http://uboatarchive.net/

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm

http://www.u-boot-archiv.de/

http://www.u-historia.com/

Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5

Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8 KTB U 375 - U 435

Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945

Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3

Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1

Poniżej zdjęcie dowódcy U 420 (źródło: www.uboat.net)


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz