AMBER 1 ex
AMBER (IMO: 8917871,
MMSI: 258660000, Sygnał wywoławczy: 9HA3294, Bandera: Malta) – statek typu ro/ro,
zbudowany w kooperacji przez serbską stocznię Brodogradiliste „Sava” w
Macvanskiej Mitrovicy oraz norweską stocznię Fosen Mekaniske Verksted w Fevag dla
spółki Rederi A/S Amber – armator zarządzający Euroafrica Shipping Lines Co.
Ltd. 15 stycznia 1993 roku odebrany z norweskiej stoczni, w lutym, w ramach
serwisu Polfin zostaje wprowadzony na linię łączącą fińskie porty z portem w
Gdyni. Od 1 stycznia 1997 roku, w ramach serwisu Polfin Finncarriers AMBER zostaje
wprowadzony na linię Helsinki – Kotka – Gdynia – Szczecin. 15 lutego 1998 roku
rozpoczyna pracę na linii Helsinki – Travemünde – Århus. We wrześniu tego
samego roku wchodzi na trasę Turku – Travemünde – Hanko – Turku – Lubeka. 3
marca 2001 roku po uszkodzeniu steru holowany z Lubeki do Landskrony, gdzie
przechodzi remont. 8 stycznia 2003 roku AMBER rozpoczyna pracę na linii Lubeka –
Kaliningrad – St. Petersburg. Od 2 stycznia 2007 roku w czarterze Finnlines
obsługuje linię Gdynia – Helsinki. W 2009 wyczarterowany przez firmę Sea-Cargo
i zatrudniony na linii Amsterdam – Esbjerg – Tananger – Haugesund – Bergen. W
lutym 2013 roku sprzedany spółce Cevas Shipping Ltd. (armatorem zarządzającym
pozostaje Euroafrica) i przemianowany na AMBER 1. 22 stycznia 2016 roku
sprzedany zarejestrowanej w Panamie spółce Oceangaz International Panama i
przemianowany na TRINIDAD 1. W maju tego samego roku dochodzi do kolejnej
zmiany właściciela statku na mającą siedzibę w Chilijskim Las Condes spółkę
Navimag Carga Sa. 13 grudnia 2021 roku na pokładzie jednostki wybuchł opanowany
siłami załogi pożar, choć ona sama ze względu na uszkodzenia musiała zostać odholowana
do najbliższego portu. W 2022 sprzedany na złom.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
48/309 |
Położenie stępki: |
26.06.1991 |
Wodowanie: |
09.05.1992 |
Zdanie: |
15.01.1993 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 6.719 / DWT: 5.387 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
122,00 x 19,04 x 6,17 m |
Kadłub: |
typ: pojedynczy, podwójne dno, wzmocnienia lodowe |
grodzie poprzeczne: 6 |
|
pokłady: 2 |
|
Napęd: |
czterosuwowy 16 cylindrowy silnik diesla Wartsila 16V32D o łącznej mocy 5.920 kW |
pojedyncza śruba nastawna Ulstein EG 125/4 |
|
Prędkość: |
16.5 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
2 zespoły prądotwórcze składające się z silników diesla Mitsubishi S6A2 MPTA alternatora |
awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Isuzu E120-5 18261 i alternatora |
|
dziobowy ster strumieniowy Brunvoll UF45TL1375-545 o mocy 400 kW |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów 2 |
długość linii ładunkowej: 1230 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
naczepy: 92 |
kontenery: 296 TEU. |
|
Wyposażenie ro-ro: |
rufowa rampa o wymiarach 14,0 x 13,0 i unosie 70 ton |
Pojemność zbiorników: |
balast:2.670 m2 |
paliwo: 526 t. |
|
Załoga: |
13 |
Pasażerowie: |
? os. |
* * *
Bibliografia |
www.fleetmon.com |
www.euroafrica.com.pl |
* * *
Poniżej: AMBER, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER i PUCK, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER podniesienie bandery 23.01.1993 r., archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER - matka chrzestna jednostki Pani Barbara Berezowska, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER - dowódca kpt. ż.w. Tadeusz Semsch, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER zdjęcie kpt. H.Netzel, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER, Helsinki 04.08.1998 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER,
Helsinki 28.05.1998 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER, Helsinki 06.06.2000 r., zdjęcia Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER, Helsinki 21.06.2004 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: AMBER, Helsinki 11.06.2007 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz