wtorek, 4 lutego 2025

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 8 - AMBER 1

AMBER 1 ex AMBER (IMO: 8917871, MMSI: 258660000, Sygnał wywoławczy: 9HA3294, Bandera: Malta) – statek typu ro/ro, zbudowany w kooperacji przez serbską stocznię Brodogradiliste „Sava” w Macvanskiej Mitrovicy oraz norweską stocznię Fosen Mekaniske Verksted w Fevag dla spółki Rederi A/S Amber – armator zarządzający Euroafrica Shipping Lines Co. Ltd. 15 stycznia 1993 roku odebrany z norweskiej stoczni, w lutym, w ramach serwisu Polfin zostaje wprowadzony na linię łączącą fińskie porty z portem w Gdyni. Od 1 stycznia 1997 roku, w ramach serwisu Polfin Finncarriers AMBER zostaje wprowadzony na linię Helsinki – Kotka – Gdynia – Szczecin. 15 lutego 1998 roku rozpoczyna pracę na linii Helsinki – Travemünde – Århus. We wrześniu tego samego roku wchodzi na trasę Turku – Travemünde – Hanko – Turku – Lubeka. 3 marca 2001 roku po uszkodzeniu steru holowany z Lubeki do Landskrony, gdzie przechodzi remont. 8 stycznia 2003 roku AMBER rozpoczyna pracę na linii Lubeka – Kaliningrad – St. Petersburg. Od 2 stycznia 2007 roku w czarterze Finnlines obsługuje linię Gdynia – Helsinki. W 2009 wyczarterowany przez firmę Sea-Cargo i zatrudniony na linii Amsterdam – Esbjerg – Tananger – Haugesund – Bergen. W lutym 2013 roku sprzedany spółce Cevas Shipping Ltd. (armatorem zarządzającym pozostaje Euroafrica) i przemianowany na AMBER 1. 22 stycznia 2016 roku sprzedany zarejestrowanej w Panamie spółce Oceangaz International Panama i przemianowany na TRINIDAD 1. W maju tego samego roku dochodzi do kolejnej zmiany właściciela statku na mającą siedzibę w Chilijskim Las Condes spółkę Navimag Carga Sa. 13 grudnia 2021 roku na pokładzie jednostki wybuchł opanowany siłami załogi pożar, choć ona sama ze względu na uszkodzenia musiała zostać odholowana do najbliższego portu. W 2022 sprzedany na złom.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

48/309

Położenie stępki:

26.06.1991

Wodowanie:

09.05.1992

Zdanie:

15.01.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6.719 / DWT: 5.387 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

122,00 x 19,04 x 6,17 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno, wzmocnienia lodowe

grodzie poprzeczne: 6

pokłady: 2

Napęd:

czterosuwowy 16 cylindrowy silnik diesla Wartsila 16V32D o łącznej mocy 5.920 kW

pojedyncza śruba nastawna Ulstein EG 125/4

Prędkość:

16.5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silników diesla Mitsubishi S6A2 MPTA alternatora

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Isuzu E120-5 18261 i alternatora

dziobowy ster strumieniowy Brunvoll UF45TL1375-545 o mocy 400 kW

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów 2

długość linii ładunkowej: 1230 m

Pojemność ładunkowa:

naczepy: 92

kontenery: 296 TEU.

Wyposażenie ro-ro:

rufowa rampa o wymiarach 14,0 x 13,0 i unosie 70 ton

Pojemność zbiorników:

balast:2.670 m2

paliwo: 526 t.

Załoga:

13

Pasażerowie:

? os.

*     *     *

Bibliografia

www.fleetmon.com

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: AMBER, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER i PUCK, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER podniesienie bandery 23.01.1993 r., archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: AMBER - matka chrzestna jednostki Pani Barbara Berezowska, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER - dowódca kpt. ż.w. Tadeusz Semsch, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER zdjęcie kpt. H.Netzel, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER, archiwum Piotra Grześkowiaka w zbiorach Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER, Helsinki 04.08.1998 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: AMBER, Helsinki 28.05.1998 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: AMBER, Helsinki 06.06.2000 r., zdjęcia Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: AMBER, Helsinki 21.06.2004 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: AMBER, Helsinki 11.06.2007 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz