środa, 23 października 2024

Z cyklu holowniki ... cz. 126 - METEOR

METEOR ex PARAINEN ex PELLINKI ex METEOR (IMO 5233547, MMSI: 230934000, Sygnał wywoławczy: OJJO, bandera: Finlandia) – klasyczny holownikzbudowany w 1960 roku przez fińska stocznię Oy Laivateollisuus AB w Turku na zamówienie armatora Finska Bergnings AB Neptun z Helsinek jako METEOR. 31 marca 1977 roku holownik został sprzedany Marynarce Wojennej Finlandii został przemianowany na PELLINKI. 14 lipca 1981 roku doszło do kolejnej zmiany nazwy tym razem na PARAINEN. W 1987 roku jednostka przechodzi przebudowę w stoczni w Uusikaupunki. W 2000 roku holownik został nabyty przez armatora ET-Merenkulkukoulutus Oy z Raumy, który przywrócił mu pierwotną nazwę METEOR. W sierpniu 2003 roku zostaje po raz kolejny sprzedany, tym razem spółce Rauma Chartering and Towage Agency Oy AB Ltd. z Raumy, dla której pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

METEOR ex PARAINEN ex PELLINKI ex METEOR (IMO 5233547, MMSI: 230934000, Call Sign: OJJO, flag: Finland) – a classic tugboat built in 1960 by the Finnish shipyard Oy Laivateollisuus AB in Turku on the order of the shipowner Finska Bergnings AB Neptun from Helsinki as METEOR. On March 31, 1977, tug was sold to the Finnish Navy and renamed PELLINKI. On July 14, 1981, the name was changed again, this time to PARAINEN. In 1987, the unit was rebuilt at the shipyard in Uusikaupunki. In 2000, tug was acquired by the shipowner ET-Merenkulkukoulutus Oy from Rauma, which restored its original name METEOR. In August 2003, it was sold once again, this time to Rauma Chartering and Towage Agency Oy AB Ltd. from Rauma, for whom it sails to this day.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard numer:

174

Położenie stępki / Keel laid:

---

Wodowanie / Launched:

---

Zakończenie budowy / Date of build:

1960

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

392 / 213 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

38,50 x 9,22 x 4.35 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: stal, pojedynczy / material and type: / steel, single hull

przedziały wodoszczelne / watertight compartments:?

klasa lodowa / ice class: 1A

Napęd / Propulsion:

1 silnik wysokoprężny Wartsila 8R22MD-D o mocy: 1.300 kW / 1 Wartsila 8R22MD-D diesel engine with power: 1.300 kW

1 śruba

Prędkość / Speed:

14,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa wciągarka holownicza / aft  towing winch

hak holowniczy / towing hook

Uciąg / Bollard Pull:

20 t..

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 150 kW

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

1 x bom / 1 derrick

2 reflektory / 2 searchlights

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar: 1

kompas / compass

AIS, Navtex, GPS,

VHF, MF/HF

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: ? m3

świeża woda / fresh water: ? m3

woda zaolejona / oily water: ? m3

balast / balast: ? m3

Załoga / Crew:

? os. (maks.) / pers. (max.)

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

www.raumacata.fi

www.hhlweb.org/00-meteor.htm

www.tugboatlars.se

*     *     *

Poniżej: holownik METEOR przybywa do Gdańska 30.09.2020, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug METEOR inbound Gdansk 30.09.2020, photos Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo)













Poniżej: holownik METEOR we Władysławowie 02.10.2024, zdjęcia Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug METEOR in Wladyslawowo 02.10.2024, photos Witold Tylec (to enlarge click on the photo)




 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz