środa, 10 lipca 2024

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 66 - Chrzest i wodowanie niszczyciela min JASKÓŁKA (604)

26 czerwca br. w południe na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku miał miejsce chrzest oraz wodowanie niszczyciela min ORP JASKÓŁKA, pierwszej z drugiej, trzyokrętowej serii jednostek projektu 258 (typ Kormoran II), które budowane są dla 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia. Pierwsza seria niszczycieli tj. OORP KORMORAN, ALBATROS, MEWA od kliku lat służy w bliźniaczym 13 Dywizjonie Trałowców im. Adm. Floty Andrzeja Karwety, który operuje z bazy w Gdyni. Przyszła ORP JASKÓŁKA będzie już IV okrętem w historii Polskiej Marynarki Wojennej noszącym tą historyczną nazwę, która nierozłącznie związana jest z siłami przeciwminowymi. Pierwszym okrętem był poniemiecki trałowiec FM 27 typu FM, drugim pierwszy z serii sześciu trałowców zaprojektowanych i zbudowanych w Polsce – popularnie nazywanych „Ptaszkami”, natomiast trzecim, wprowadzonym do służby już po wojnie był eks-radziecki trałowiec T-231 należący do projektu 253Ł. Co ciekawe trzecia Jaskółka istnieje do dziś jako „Poligon Pożarowy Kur”, stojąc na lądzie na terenie Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w Gdyni.

Matką chrzestną czwartej Jaskółki została Pani Małgorzata Zdonek, żona byłego dowódcy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – kontradmirała Krzysztofa Zdonka. Na pierwszego dowódcę jednostki został wyznaczony kmdr. ppor. Kamil Kalina, który wraz z częścią przyszłej jej załogi brał udział ww. uroczystości.

Umowę na budowę drugiej, trzyokrętowej serii niszczycieli min typu Kormoran II podpisano 26 marca 2022 roku pomiędzy Agencją Uzbrojenia (reprezentującą Skarb Państwa) a konsorcjum przemysłowym na czele którego jako lider stoi stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (pozostałe podmioty to PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o .o oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.). Budowę niszczyciela min JASKÓŁKA, oznaczonego numerem budowy 258/4 rozpoczęto 28 marca 2023 roku paleniem blach ze stali niemagnetycznej. Położenie stępki miało miejsce 25 lipca 20223 roku. Po wodowaniu jednostka została przeholowana do nabrzeża wyposażeniowego, gdzie kontynuowane będzie jej dalsze wyposażanie. Planowany termin przekazania jednostki zamawiającemu to koniec lipca 2026 roku.

Ze względu na sposób wodowania okrętu tj. poprzez zatopienie pływającego doku zaproszeni goście nie widzieli już momentu pierwszego dotknięcia wody przez kadłub ani też jego wyprowadzenia z doku i odholowania do nabrzeża wyposażeniowego, co nastąpiło dopiero około godziny 16:12.

Poniżej relacja zdjęciowa z ceremonii chrztu i wodowania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Okręty 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców oraz bohater uroczystości widziane z przeciwległego brzegu .

 


Trałowiec ORP NAKŁO (640)

Holownik H-13 PRZEMKO

JASKÓŁKA (604) w doku pływającym nr 2.


Niszczyciel min JASKÓŁKA (604) tuż przed uroczystością widziany z pirsu oraz pokładu dziobowego trałowca ORP NAKŁO (640)







Ostatnie sprawdzania i ustawienie w pozycji gotowości najważniejszego w tym dniu „urządzenia”

 

 


Młoteczek oraz tekst formułki wypowiadanej przez matkę chrzestną


Ceremonia chrztu i wodowania



Powitanie inspektora Marynatki wiceadmirała Jarosława Ziemiańskiego


 

Przemowy

Poświęcenie okrętu przez kapelanów wojskowych.


Matka chrzestna Pani Małgorzata Zdonek w towarzystwie przyszłego dowódcy jednostki kmdr. ppor. Kamila Kaliny oraz prezesa stoczni Remontowa Shipbuilding Pana Dariusza Jaguszewskiego udaje się na miejsce chrztu.

Moment rozbicia butelki szampana o dziób niszczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Szczęśliwa matka chrzestna powraca na swoje miejsce po zakończeniu chrztu 

 

Pamiątkowe zdjęcie matki chrzestnej z załogą Jaskółki oraz dowódcą 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców kmdr. por. Sławomirem Górą

Goście z 12 Dtr-u wyruszają w rejs powrotny do domu.

 

 

Przygotowanie doku i jednostki do operacji wodowania


Dok odciągnięty przez holownik WUŻu – SŁOŃ na głębię dokową


Zatapianie doku

 

 

 

 

Moment pierwszego zetknięcia się kadłuba z wodą.

 

Okręt już na wodzie, trwa sprawdzanie szczelności kadłuba, przed podjęciem decyzji o jego wyholowaniu.

 

 

 

 

 Przygotowanie do holowania oraz moment podawania holu


Wyciąganie okrętu z doku przy pomocy dwóch gdańskich pchaczy z firmy Żegluga HTŚ Sp. z o. o. -  NOSOROŻEC G01 (dziób) i NOSOROŻEC G-02 (rufa) oraz kutra cumowniczego EMILIA  (która m.in. w momencie wyprowadzania z doku dbała by kadłub Jaskółki znajdował się w bezpiecznej odległości od jednej z baszt doku) oraz przeholowanie do nabrzeża wyposażeniowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pusty zatopiony dok.


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz