U 417 Typ VIIC |
|
Stocznia: |
Danziger Werft AG, Danzig |
Numer zamówienia: |
118 |
Zamówienie: |
20.01.1941 |
Położenie stępki: |
16.09.1941 |
Wodowanie: |
06.06.1942 |
Wcielenie do służby: |
26.09.1942 |
Numer pocztowy: |
M 49 394 |
Przebieg służby: |
|
26.09.1942 – 31.05.1943 |
8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi) |
01.06.1942 – 11.06.1943 |
6 Flotylla U-bootów, St.Nazaire (okręt bojowy) |
11.06.1943 |
Zatopiony bombami głębinowymi przez należący do 206 Sqn RAF brytyjski bombowiec B-17. |
Dowódcy: |
|
26.09.1942 – 11.06.1943 |
OL Wolfgang Schreiner |
Liczba patroli: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 1 (B-17 nr FA704 z 206 Sqn RAF )/0
Okres służby U 417 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych: |
- brak danych |
Patrol 1 (03.06.1943 – 11.06.1943)
03.06. U 417 pod dowództwem Wolfganga Schreinera o godzinie o 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem pierwszej części patrolu skierować się w do kwadratu AL 12, gdzie oczekiwać miał na dalsze instrukcje. Trzy godziny później o 11:00 na rucie 15 doszło do spotkania z eskortą, w towarzystwie której obrano następnie kurs na Duży Bełt. Następnego dnia o godzinie 17:57 w punkcie Schw.24 doszło do pożegnania z eskortą (trałowce M 1905 i M 416), po czym U 417 obrał kurs na bazę w Kristiansand. 5 czerwca o 05:06 zawinięto do w/w bazy, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów, w towarzystwie eskorty opuszczono jeszcze tego samego dnia o 12:20 kierując się w stronę Lindenes. 11 czerwca idący na powierzchni na południowy - wschód od Islandii (kwadrat marynarki AE 9117) U 417 o godzinie 11:10 został wykryty przez przebywający na patrolu należący do 206 Sqn RAF brytyjski bombowiec B-17 nr „FA 704”. Powiadomiony o kontakcie z wrogiem Wolfgang Schreiner ogłosił alarm bojowy oraz nakazał obsadzić stanowiska przeciwlotnicze a następnie w momencie gdy ten wejdzie w zasięg działek otworzyć w jego kierunku ogień. Pomimo postawienia silnej zapory ogniowej oraz licznych trafień w kadłub brytyjska maszyna zdołała przeprowadzić atak zrzucając serię 4 bomb głębinowych, które posłały U 417 na dno. Wkrótce potem ciężko uszkodzony przez artylerzystów z okrętu Schreinera, pilotowany przez R. B. Thompsona samolot musiał wodować a jego załoga w liczbie ośmiu osób przesiadła się do gumowych pontonów. Trzy dni później 14 czerwca dryfujące pontony zostały wykryte przez przebywającą na patrolu amerykańską Catalinę (Sqn VP-84 USN), która podczas próby wodowania w ich pobliżu rozbiła się na falach i także jej załoga w liczbie 9 osób musiała przesiąść się do pontonów (dwóch). Tego samego dnia rozbitkowie z brytyjskiego bombowca zostali dostrzeżeni i uratowani przez kolejną Catalinę, tym razem brytyjską należącą do 190 Sqn RAF. Załoga amerykańskiej łodzi latającej, której Brytyjczycy nie dostrzegli została zlokalizowana pięć dni później ale w tym momencie przy życiu pozostał już tylko jeden członek jej załogi (reszta zmarła na skutek hipotermii).
Członkowie załogi U 417 polegli w dniu 11.06.1943 (w kolejności alfabetycznej): |
|||
Nazwisko |
Imię |
Ranga |
Rok urodzenia |
Augenbraun |
Paul |
MaschGfr |
09.06.1924 |
Borgwardt |
Werner |
ObMechMt |
02.01.1915 |
Breutling |
Karl-Heinz |
Gfr |
28.04.1923 |
Eschner |
Kurt |
BtsMt |
07.07.1917 |
Finkensieper |
Fritz |
ObMasch |
05.05.1917 |
Giesecke |
Otto |
MaschGfr |
12.11.1923 |
Gödereis |
Johann-Bernhard |
MtrObGfr |
12.05.1922 |
Harder |
Albert |
MaschGfr |
18.07.1923 |
Heitzer |
Erich |
MaschGfr |
17.11.1923 |
Jönk |
Robert |
MaschMt |
20.02.1918 |
Kälble |
Johannes |
MaschObGfr |
12.10.1922 |
Kasper |
Reiner |
Mt |
29.10.1919 |
Klemens |
Willi |
ObMaschMt |
22.01.1914 |
Körner |
Gernold |
Maat |
12.10.1918 |
Kron |
Kurt |
MaschGfr |
15.08.1923 |
Landskron |
Lothar |
Lt.ing |
14.10.1919 |
Ledig |
Gottfried |
Lt.z.S |
22.05.1923 |
Linke |
Heinz |
MtrGfr |
28.02.1920 |
Massow |
Hans |
BtsMt |
11.01.1922 |
Maurer |
Heinrich |
Gfr |
31.05.1924 |
May |
Willi |
Gfr |
30.11.1922 |
Motzkau |
Joachim |
Lt.z.S |
05.11.1920 |
Mundle |
Georg |
Gfr |
10.12.1922 |
Ney |
Helmut |
Lt.z.S |
19.05.1923 |
Pauer |
Hermann |
ObStrm |
20.03.1915 |
Paulus |
Alois |
Gfr |
18.03.1925 |
Pawlitzki |
Werner |
ObGfr |
01.12.1921 |
Plaputta |
Walter |
Gfr |
11.11.1924 |
Pommerening |
Heinz |
ObGfr |
31.07.1922 |
Porten |
Rudi |
Gfr |
17.05.1922 |
Prentki |
Norbert |
ObGfr |
17.05.1924 |
Rost |
Heinz |
Gfr |
08.04.1923 |
Schaal |
Heinz |
Gfr |
09.03.1924 |
Scheller |
Georg |
Mtr |
19.12.1923 |
Schilling |
Reinhold |
ObMt |
10.10.1919 |
Schimpf |
Otto |
Maat |
15.08.1923 |
Schreiner |
Wolfgang |
OLt.z.S.01.09.41 |
20.04.1917 |
Schröter |
Ernst |
Maat |
23.11.1920 |
Schüler |
Fritz |
Gfr |
10.06.1924 |
Schumann |
Manfred |
ObGfr |
02.12.1923 |
Selig |
Kurt |
ObGfr |
15.11.1923 |
Simon |
Waldemar |
Lt.z.S |
14.06.1920 |
Stanjura |
Josef |
ObMt |
16.09.1919 |
Stiegele |
Anton |
Gfr |
07.07.1923 |
Trenkler |
Rudi |
ObGfr |
26.11.1923 |
Wilke |
Walter |
ObMasch |
18.10.1914 |
Bibliografia: |
http://uboat.net |
http://www.ubootwaffe.net |
http://uboatarchive.net/ |
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm |
http://www.u-boot-archiv.de/ |
http://www.u-historia.com/ |
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5 |
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8 KTB U 375 - U 435 |
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945 |
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3 |
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1 |
Poniżej zdjęcie dowódcy U 417 - OL Wolfganga Schreinera (źródło: www.uboat.net)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz