wtorek, 10 października 2023

Z cyklu zbiornikowce/chemikaliowce ... cz. 1 - ARAL

ARAL ex SALDA ex ALAM KERIS ex L`AIGLE ex IONIAN EAGLE ex KOMAYA ex ERRIA PILOT (IMO 8125454, MMSI: 248693000, sygnał wywoławczy: 9HOE6, bandera: Malta) – mały chemikaliowiec, zbudowany w 1982 roku przez japońską  stocznię Asakawa Zosen K.K. z Imabari jako ERRIA PILOT na zamówienie zarejestrowanego w Panamie armatora Blue Coral Shipping Ltd. Od 1983 do 1989 roku statek operuje pod nazwą KOMAYA, wciąż jednak należąc do spółki Blue Coral Shipping Ltd.. W 1989 roku zbiornikowiec zostaje przerejestrowany na także panamską spółkę World Progress SA i przemianowany na IONIAN EAGLE. W 1991 roku właścicielem jednostki zostaje spółka Sanryo Sg Pte Ltd., która dokonuje kolejnej zmiany jej nazwy, tym razem na L`AIGLE. Od 1996 do 1999 roku statek należy do spółki Standard Gateway Sdn Bhd, dla której pływa pod nazwą ALAM KREIS. W 1999 roku dochodzi do kolejnej zmiany właściciela, tym razem na Southern Ocean Sg Ltd. oraz związanej z tym zmiany nazwy na SALDA. W 2000 roku jednostka zostaje nabyta przez tureckiego armatora Orsa Tanker Isletmeciligi ve Denizcilik Sanayi Ticaret Ltd Sti ze Stambułu (formalnie jej właścicielem jest spółka Maya Shipping Ltd.), który zmienia jej nazwę na ARAL, pod którą to pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy:

308

Położenie stępki:

16.12.1981

Wodowanie:

?.?.1982

Data ukończenia:

17.05.1982

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

5.285 / 8.915,12 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

113,59 x 17,5 x 7,84 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

grodzie wodoszczelne: ?

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla: Akasaka Mitsubishi model 7UEC37/88H o mocy 3.346,50 kW (4.551 KM)

śruba: 1

Prędkość:

13,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 300 kW

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 410 kW

stery strumieniowe (dziobowy/rufowy): brak

Zbiorniki ładunkowe: 

liczba zbiorników: 15

materiał: stal nierdzewna

pojemność zbiorników: 9.179,38 m3

Pojemność pozostałych zbiorników:

paliwo: IFO 870,65 m3 / MFO 171,48 m3

balast: 1.284,83  m3

Urządzenia przeładunkowe:

pompy ładunkowe: ? m3/h

2 bomy do podnoszenia węża

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

http://www.orsatanker.com/fleet/

www.prs.pl

*     *     *

Poniżej: Aral opuszcza Gdańsk, 16.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)






 

Poniżej: ARAL w Gdańsku, 20.08.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)



Poniżej: ARAL w Gdańsku, 04.09.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Aktualizacja 24.09.2024: Poniżej: ARAL w Gdańsku, 19.09.2024, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz