VASCO DA GAMA ex PACIFIC EDEN ex STATENDAM (IMO: 8919245, MMSI: 255806445, sygnał wywoławczy: CQEP2, bandera: Portugalia) – „mały” wycieczkowiec typu „S” (od nazwy Statendam), zbudowany w 1993 roku przez włoską stocznię Fincantieri Spa-Cantieri Navali Italiani z Monfalcone na zamówienie zarejestrowanej w Seattle spółki Holland America Line Inc. jako STATENDAM. W kwietniu 1996 roku statek zostaje własnością zarejestrowanej w Holandii spółki Holland America Line N.V. W październiku 2015 roku wycieczkowiec trafia do spółki Carnival Pic (Carnival U.K.) a w listopadzie tego samego roku zostaje przemianowany na PACIFIC EDEN. W kwietniu 2019 roku dochodzi do kolejnej zmiany właścicielskiej, tym razem na Cruise and Maritime Voyages / TransOcean United Kingdom. W nowych barwach jednostka otrzymuje nazwę VASCO DA GAMA. Po bankructwie CMV, w grudniu 2020 roku wycieczkowiec zostaje zakupiony przez Mystic Invest Holding i zarejestrowany na spółkę Mystic Ocean SA. Operatorem statku zostaje natomiast niemiecka spółka Nico Cruises Schiffsreisen GmbH.
* * *
|
Historia budowy |
|
|
Numer budowy: |
5881 |
|
Położenie stępki: |
30.07.1991 |
|
Wodowanie: |
03.04.1992 |
|
Zakończenie budowy: |
05.01.1993 |
* * *
|
Jednostki typu „S” |
||
|
Nazwy (IMO) |
Numer budowy |
Zdanie |
|
VASCO DA GAMA ex PACIFIC EDEN ex STATENDAM (IMO: 8919257) |
5881 |
05.01.1993 |
|
AEGEAN MYTH ex MAASDAM (IMO: 8919257) |
5882 |
10.1993 |
|
PACIFIC ARIA ex RYNDAM (IMO 8919269) |
5883 |
09.09.1994 |
|
AEGEAN MAJESTY ex VEENDAM (IMO: 9102992) |
5954 |
23.04.1996 |
* * *
|
Dane techniczne: |
||
|
Wyporność: |
GT: 55.877 / DWT: 7.637 t. |
|
|
Wymiary (d x sz x z): |
219,21 x 30,83 x 7,71 m |
|
|
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
|
|
materiał kadłuba: stal okrętowa |
||
|
przedziały wodoszczelne: ? |
||
|
liczba pokładów: 12 |
pasażerskie: 9 |
|
|
Napęd (diesel – elektryczny): |
2 x 4 suwowe 12 cylindrowe silniki diesla: Wartsila-Sulzer model 12ZAV40S |
|
|
2 x 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla: Wartsila-Sulzer model 8ZAL40 |
||
|
łączna moc wszystkich ww. silników: 34.560 kW przy 514 obr./min. |
||
|
2 silniki elektryczne ABB, każdy o mocy 12.000 kW |
||
|
2 śruby nastawne |
||
|
Prędkość: |
22,6 węzła |
|
|
Urządzenia pomocnicze: |
2 dziobowe stery strumieniowe KaMeWa o mocy 1.720 kW (każdy) |
|
|
rufowy ster strumieniowy KaMeWa o mocy 1.720 kW |
||
|
Pasażerowie: |
1.258 os. |
|
|
Przestrzeń pasażerska: |
zakwaterowanie |
kabiny: 630 |
|
Załoga: |
557 os. |
|
* * *
|
Bibliografia |
|
www.scheepvaartwest.be |
|
www.nedcruise.info |
|
www.faergelejet.dk |
* * *
Poniżej: VASCO DA GAMA w Gdyni, zdjęcia Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz