Holowniki portowo – morskie typu 725 / Nordstrand – seria 6 jednostek jakie zostały zbudowane dla marynarki wojennej ówczesnej Republiki Federalnej Niemiec, wchodząc do służby w latach 1986 – 1990 (zastąpiły w niej mniejsze jednostki typu 723 – zwanego także typem Lütje-Hörn). Budowniczym holowników, które otrzymały nazwy pochodzące od nazw Wysp Fryzyjskich oraz piaskowych ławic były dwie niemieckie stocznie: Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG z Husum oraz Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik z Lubeki. Wszystkie jednostki pełnią swoją służbę do dnia dzisiejszego, stacjonując w bazach w Wilhelmshaven, Kilonii, Eckernförde i Warnemünde.
* * *
Harbor – sea gonig tugs type 725 / Nordstrand – a series of 6 units that were built for the Navy of Federal Republic of Germany, entering service in the years 1986 – 1990 (they replaced the smaller units of type 723 – also known as the Lütje-Hörn class). The builders of the tugs, which received the names derived from the names of the Frisian Islands and sandbanks, were two German shipyards: Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG from Husum and Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik from Lübeck. All units are in service to this day, stationed at bases in Wilhelmshaven, Kiel, Eckernförde and Warnemünde.
* * *
Holowniki typu 725 / Type 725 tugs |
||||
Nazwa / Name |
Stocznia / Shipyard |
Wodowanie / Launched |
W służbie / In service |
Przydział / Allocation |
Y817 NORDSTRAND (II) (IMO: 8603080, DRLQ) |
Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik |
24.10.1986 |
20.01.1987 |
1987 – 2006: Olpenitz 2006 –: Eckernförde |
Y819 LANGENESS (II) (IMO: 8603092, DRLS) |
Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik |
04.12.1986 |
05.03.1987 |
1987 – 2010: Kiel 2010 –: Warnemünde |
Y816 VOGELSAND (II) (IMO: 8603107, DBHI) |
Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik |
30.01.1987 |
14.04.1987 |
1987 – Wilhelmshaven |
Y812 LÜTJE-HӦRN (II) (IMO: ?, DRLL) |
Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG |
31.05.1990 |
31.05.1990 |
1990 – Kiel |
Y815 SCHARHӦRN (II) (IMO: ?, DRLO) |
Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG |
10.10.1990 |
10.10.1990 |
1990 – 1998: Flensburg 1998 – 2002: Olpenitz 2002: Wilhelmshaven |
Y814 KNECHTSAND (II) (IMO: ?, DRLN) |
Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG |
16.11.1990 |
16.11.1990 |
1990 – 1996: Olpenitz 1996 –: Wilhelmsahven |
* * *
Dane techniczne / Technical data: |
|
Wyporność / Displacement: |
GT: 278 / NT: 83 |
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): |
30,34 x 9,10 x 2,80 m |
Kadłub / Hull: |
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull |
pokłady ciągłe / continious decks: 1 |
|
Napęd / Propulsion: |
2 x 4 suwowe 6 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 6 cylinders diesel engines: Deutz MWM SBV 6 M 628 – moc każdego / each power 820 kW |
2 pędniki / 2 thrusters: Voith-Schneider 24G II/165 |
|
Prędkość / Speed: |
12,0 ~ 13,0 węzłów / knots |
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: |
hak holowniczy / towing hook |
wciągarka holownicza / towing winch |
|
Uciąg / Bollard Pull: |
23 t. |
Wyposażenie specjalne / Special equipment: |
1 armatka wodna / 1 water cannon |
3 reflektory poszukiwawcze / 3 searchlights |
|
Wyposażenie mostka / Bridge equipment: |
radar |
echosonda / echo sounder |
|
AIS, Navtex, GPS, VHF |
|
Załoga / Crew: |
6 ~ 7 os. / pers. |
* * *
Bibliografia / Bibliogrphy: |
Gröner Erich – Die deutschen Kriegsschiffe 1945 – 2015 |
https://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=G16588 |
* * *
Y817 NORDSTRAND (II)
Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 20.06.2015 (to enlarge clik on the photo).
Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 16.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 16.06.2017 (to enlarge clik on the photo).
Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 17/18.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 17/18.06.2017 (to enlarge clik on the photo).
Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).
Y819 LANGENESS (II)
Poniżej: Y819 LANGENESS, Kielerförde 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y819 LANGENESS, Kielerförde 20.06.2015 (to enlarge clik on the photo).
Poniżej: Y819 LANGENESS, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y819 LANGENESS, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).
Y812 LÜTJE-HӦRN (II)
Poniżej: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kielerförde 21.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kielerförde 21.06.2019 (to enlarge clik on the photo).
Poniżej: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).
Y814 KNECHTSAND (II)
Poniżej: Y814 KNECHTSAND, Kiel-Wik 18.06.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y814 KNECHTSAND, Kiel-Wik 18.06.2016 (to enlarge clik on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz