sobota, 13 listopada 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 88 - Holowniki Bundesmarine typu 725 / Nordstrand

Holowniki portowo – morskie typu 725 / Nordstrand – seria 6 jednostek jakie zostały zbudowane dla marynarki wojennej ówczesnej Republiki Federalnej Niemiec, wchodząc do służby w latach 1986 – 1990 (zastąpiły w niej mniejsze jednostki typu 723 – zwanego także typem Lütje-Hörn). Budowniczym holowników, które otrzymały nazwy pochodzące od nazw Wysp Fryzyjskich oraz piaskowych ławic były dwie niemieckie stocznie: Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG z Husum oraz Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik z Lubeki. Wszystkie jednostki pełnią swoją służbę do dnia dzisiejszego, stacjonując w bazach w Wilhelmshaven, Kilonii, Eckernförde i Warnemünde.

 

 *     *     *

 

Harbor – sea gonig tugs type 725 / Nordstrand – a series of 6 units that were built for the Navy of Federal Republic of Germany, entering service in the years 1986 – 1990 (they replaced the smaller units of type 723 – also known as the Lütje-Hörn class). The builders of the tugs, which received the names derived from the names of the Frisian Islands and sandbanks, were two German shipyards: Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG from Husum and Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik from Lübeck. All units are in service to this day, stationed at bases in Wilhelmshaven, Kiel, Eckernförde and Warnemünde.

 

 *     *     *

 

Holowniki typu 725 / Type 725 tugs

Nazwa / Name

Stocznia / Shipyard

Wodowanie / Launched

W służbie / In service

Przydział / Allocation

Y817 NORDSTRAND (II) (IMO: 8603080, DRLQ)

Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik

24.10.1986

20.01.1987

1987 – 2006: Olpenitz

2006 –: Eckernförde

Y819 LANGENESS (II) (IMO: 8603092, DRLS)

Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik

04.12.1986

05.03.1987

1987 – 2010: Kiel

2010 –: Warnemünde

Y816 VOGELSAND (II) (IMO: 8603107, DBHI)

Orenstein & Koppel Tagebau- und Schiffstechnik

30.01.1987

14.04.1987

1987 – Wilhelmshaven

Y812 LÜTJE-HӦRN (II) (IMO: ?, DRLL)

Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG

31.05.1990

31.05.1990

1990 – Kiel

Y815 SCHARHӦRN (II) (IMO: ?, DRLO)

Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG

10.10.1990

10.10.1990

1990 – 1998: Flensburg

1998 – 2002: Olpenitz

2002: Wilhelmshaven

Y814 KNECHTSAND (II) (IMO: ?, DRLN)

Husumer Schiffswerft Inh. Gebr. Kröger GmbH & Co. KG

16.11.1990

16.11.1990

1990 – 1996: Olpenitz

1996 –: Wilhelmsahven

 

 *     *     *

 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

GT: 278 / NT: 83

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

30,34 x 9,10 x 2,80 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

2 x 4 suwowe 6 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 6 cylinders diesel engines: Deutz MWM SBV 6 M 628 – moc każdego / each power 820 kW

2 pędniki / 2 thrusters: Voith-Schneider 24G II/165

Prędkość / Speed:

12,0 ~ 13,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

hak holowniczy / towing hook

wciągarka holownicza / towing winch

Uciąg / Bollard Pull:

23 t.

Wyposażenie specjalne / Special equipment:

1 armatka wodna / 1 water cannon

3 reflektory poszukiwawcze / 3 searchlights

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar

echosonda / echo sounder

AIS, Navtex, GPS, VHF

Załoga / Crew:

6 ~ 7 os. / pers.

 

 *     *     *

 

Bibliografia / Bibliogrphy:

Gröner Erich – Die deutschen Kriegsschiffe 1945 – 2015

https://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=G16588

 

*     *     *

 

Y817 NORDSTRAND (II)

 

Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 20.06.2015 (to enlarge clik on the photo).

 


Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 16.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kielerförde 16.06.2017 (to enlarge clik on the photo).

 

Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 17/18.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 17/18.06.2017 (to enlarge clik on the photo).

 




Poniżej: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y817 NORDSTRAND, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).

 




Y819 LANGENESS (II)

 

Poniżej: Y819 LANGENESS, Kielerförde 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y819 LANGENESS, Kielerförde 20.06.2015 (to enlarge clik on the photo).

 


Poniżej: Y819 LANGENESS, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y819 LANGENESS, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).

 






Y812 LÜTJE-HӦRN (II)

 

Poniżej: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kielerförde 21.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kielerförde 21.06.2019 (to enlarge clik on the photo).

 


Poniżej: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kiel-Wik 23.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y812 LÜTJE-HӦRN, Kiel-Wik 23.06.2019 (to enlarge clik on the photo).

 





Y814 KNECHTSAND (II)

 

Poniżej: Y814 KNECHTSAND, Kiel-Wik 18.06.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Y814 KNECHTSAND, Kiel-Wik 18.06.2016 (to enlarge clik on the photo).

 





 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz