USNS ROBERT E PEARY - T-AKE-5 (IMO: 9319806, sygnał wywoławczy: NPEA) – zaopatrzeniowiec typu Lewis & Clark, zbudowany przez stocznię National Steel & Shipbuilding Co. (NASSCO) z San Diego, na zamówienie Marynarki Wojennej USA. Na co dzień USNS ROBERT E PEARY razem z bliźniakami eksploatowany jest przez rządową agencję Military Sealift Command (MSC).
* * *
Jednostki typu Lewis and Clark |
||||
Nazwa |
Znak taktyczny |
Stępka |
Wodowanie |
W służbie |
USNS LEWIS AND CLARK |
T-AKE-1 |
22.04.2004 |
21.05.2005 |
20.06.2006 |
USNS SACAGAWEA |
T-AKE-2 |
08.06.2005 |
24.06.2006 |
27.02.2007 |
USNS ALAN SHEPARD |
T-AKE-3 |
14.02.2006 |
06.12.2006 |
26.07.2007 |
USNS RICHARD E BYRD |
T-AKE-4 |
28.07.2006 |
14.05.2007 |
08.09.2007 |
USNS ROBERT E PEARY |
T-AKE-5 |
12.12.2006 |
27.10.2007 |
05.06.2008 |
USNS AMELIA EARHART |
T-AKE-6 |
30.05.2007 |
06.04.2008 |
30.10.2008 |
USNS CARL BRASHEAR |
T-AKE-7 |
02.10.2007 |
18.09.2008 |
03.03.2009 |
USNS WALLY SCHIRRA |
T-AKE-8 |
14.04.2008 |
08.03.2009 |
01.09.2009 |
USNS MATTHEW PERRY |
T-AKE-9 |
03.10.2008 |
16.08.2009 |
25.02.2010 |
USNS CHARLES DREW |
T-AKE-10 |
18.03.2009 |
27.02.2010 |
14.07.2010 |
USNS WASHINGTON CHAMBERS |
T-AKE-11 |
26.07.2009 |
11.09.2010 |
23.02.2011 |
USNS WILLIAM MCLEAN |
T-AKE-12 |
26.03.2010 |
16.04.2011 |
29.09.2012 |
USNS MEDGAR EWERS |
T-AKE-13 |
26.10.2010 |
29.10.2011 |
24.04.2012 |
USNS CESAR CHAVEZ |
T-AKE-14 |
10.05.2011 |
05.05.2012 |
24.10.2012 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
43.758 BRT / 13.127 NT |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
210,10 x 32,24 x 9,50 |
Kadłub: |
dwuposzyciowy, stalowy |
Napęd (spalinowo – elektryczny): |
4 generatory spalinowo – elektryczne Fairbanks Morse napędzane silnikami diesla MAN-B&W model: 2 x 8L48/60 (moc: 9.600 kW) i 2 x 9L48/60 (moc: 10.800 kW) |
2 główne nawrotne silniki elektryczne Alstom w układzie tandem o łącznej mocy: 11.260 kW |
|
pojedyncza śruba o stałym skoku (producent Wartsila) |
|
Prędkość: |
20 w. |
Zasięg: |
14.000 Mm przy 20 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
1 dziobowy ster strumieniowy |
Przestrzeń ładunkowa (ładownie wyposażone w zautomatyzowany system magazynowy Shipboard Warehouse Management System): |
ładownie dostosowane do przewozu ładunków suchych i amunicji (oba rodzaje rozmieszczone na standardowych paletach i w kontenerach): 2 |
chłodnia: 1 |
|
ładownie części zamiennych: 3 |
|
zbiorniki do przewozu paliwa: 5 |
|
zbiorniki wody pitnej: 2 |
|
Pojemność ładunkowa: |
ładunki suche: 6.675 ton |
paliwo: 3242 m3 |
|
woda pitna: 200 m3 |
|
Urządzenia przeładunkowe: |
6 burtowych stanowisk do przekazywania ładunków suchych (po 3 na każdą burtę) |
2 burtowe stanowiska do przekazywania ładunków płynnych (po 1 na każdą burtę) |
|
4 żurawie o udźwigu po 5 ton |
|
8 podnośników zapewniających komunikacje pomiędzy ładowniami a pokładem głównym |
|
pokład lotniczy przystosowany do przyjmowania śmigłowców transportowych |
|
Uzbrojenie: |
2 – 6 x I karabinów maszynowych kal. 12,7 mm lub 7,62 mm |
miejsce pod montaż systemów obrony bezpośredniej |
|
Wyposażenie lotnicze: |
pokład lotniczy zdolny przyjmować maszyny typu CMH-60 Kinght Hawk, CH-46D Sea Knight |
hangar dla dwóch maszyn pokładowych |
|
Załoga (personel RFA): |
124 cywilów oraz 13-39 wojskowych |
* * *
Bibliografia: |
Łukasz Pacholski – Zaopatrzeniowce typu Lewis and Clark – Morza Statki i Okręty nr 11/2010 |
* * *
Poniżej: USNS ROBERT E PEARY (T-AKE-5) wchodzi do Gdańska 13.10.2021, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: USNS ROBERT E PEARY (T-AKE-5), Gdańsk 13.10.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz