ŚWIATOWID (IMO: 5346851, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPFD, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – lodołamacz / holownik, zbudowany w 1951 roku przez szwedzką stocznię Oskarshamns Varv AB w Oskarshamn jako ŚWIATOWID na zamówienie Ministerstwa Żeglugi. Pierwotnie przewidziany dla Szczecińskiego Urzędu Morskiego ostatecznie na mocy ministerialnego rozporządzenia trafił pod zarząd Wydziału Eksploatacyjno – Ratowniczego nowoutworzonego Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Ze względu na swą podstawową funkcję - lodołamania od połowy grudnia oddawany do dyspozycji Kapitanatu Portu w Szczecinie (w tym okresie głównym miejscem cumowania statku były Wały Chrobrego, gdzie wraz z innymi lodołamaczami oczekiwał on na dyspozycję oficera dyżurnego). Oprócz ww. roli ŚWIATOWID wykorzystywany był też jako okręt baza przy pracach ratowniczych oraz holownik pełnomorski. W połowie lat 60-tych lodołamacz przeszedł modernizację, podczas której jego dotychczas opalane węglem kotły zostały przystosowane do spalania paliw płynnych. W 1986 roku wycofany z eksploatacji, po czym na holu holownika KORAL doprowadzony do Hiszpańskiego Vigo (rejs 01 – 14 września), gdzie 15 września nastąpiło jego przekazanie stoczni złomowej.
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
? |
Wodowanie: |
31.08.1950 |
Zdanie / Delivery date: |
01.1951 |
* * *
Poniżej: ŚWIATOWID, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Wybrane akcje ratownania statków |
|
07-20.02.1951 |
Ściągniecie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s TORUŃ . |
03-14.08.1951 |
Wraz z holownikami HENRYK, FELIKS i kutrem ratowniczym Szkwał, w akcji związanej z promem kolejowym s/f KOPERNIK. |
05-19.08.1951 |
Ściągnięcie z mielizny w rejonie Świnoujścia s/s REGINE. |
14.03.1954 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Świnoujścia s/s WIELUŃ. |
23-27.02.1957 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s PARAPORTI. |
16-19.12.1958 |
Ściągnięcie z mielizny w Kattegacie m/s MORSKA WOLA. |
10-11.02.1959 |
Wraz z holownikami SWAROŻYC i ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s GIORGIO. |
29.02.1960 |
Wraz holownikami SWAROŻYC i TUMAK oraz lodołamaczem POSEJDON, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s SZCZECIN. |
13.12.1960 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny w rejonie Świnoujścia s/s SZCZECIN. |
24-25.12.1961 |
Ściągnięcie z mielizny m/s BISCAYA. |
04-05.03.1962 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim lugrotrawlera JASTRZĄB. |
05-06.03.1962 |
Odmulenie i ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s JALAGOVIND. |
12.03.1962 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s YVONNE. |
18.10.1962 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny m/s GERTRUD KATHRIN. |
01-02.04.1963 |
Wraz z holownikiem KORAL, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s TENO. |
02-04.02.1964 |
Wraz holownikiem SWAROŻYC, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s LUDWIK SOLSKI. |
03-04.02.1965 |
Wraz holownikiem ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s SIRONA. |
18.03.1965 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s PIAST. |
04.04.1965 |
Wraz kutrem ratowniczym SZKWAŁ, ściągnięcie z mielizny na redzie Świnoujścia s/s EVAGGELISTRA. |
21-22.01.1966 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Władysławowa s/s SAN REMO. |
24-26.01.1969 |
Wraz z lodołamaczem PERKUN, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s ZIEMIA WIELKOPOLSKA. |
07-13.02.1969 |
Wraz lodołamaczem PERKUN i holownikiem ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s APOLLONIAN. |
21-22.02.1970 |
Ściągnięcie z mielizny w Świnoujściu m/s J. G. NICHELSON. |
09-10.04.1970 |
Wraz z lodołamaczem PERKUN oraz holownikami KUGUAR i ZEUS, ściągnięcie z mielizny s/s KOPALNIA MIECHOWICE. |
12.04.1970 |
Wraz z lodołamaczem PERKUN, ściągnięcie z mielizny m/s JARROVOONGA. |
07-13.07.1971 |
Wraz holownikiem TUMAK, ściągnięcie z mielizny przy wybrzeżu fińskim m/s TARNÓW. |
12.03.1972 |
Wraz lodołamaczem PERKUN, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s AGIA MARINA. |
16-19.12.1972 |
Wraz lodołamaczem PERKUN, holownikiem KORAL oraz żurawiem pływającym KRAB, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s SANDALION. |
10-11.01.1973 |
Wraz holownikiem MASŁAW, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s WILHELM. |
22.01.1973 |
Wraz holownikiem ROSOMAK, ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/t CHEMIE CARRIER. |
08-09.08.1973 |
Holowanie z morza do portu unieruchomionej przetwórni rybackiej VEGA. |
07-11.12.1973 |
Wraz z żurawiem pływającym KRAB, ściągnięcie z mielizny po częściowym rozładunku s/s PEARL SEA. |
01-12.02.1974 |
Wraz holownikami ROSOMAK i TUMAK oraz żurawiem pływającym KRAB, ściągnięcie z mielizny w Wielkim Bełcie (po częściowym rozładunku) m/s ZIEMIA KRAKOWSKA. |
04.03.1976 |
Ściągnięcie z mielizny m/s KOLMÖN. |
17-18.02.1977 |
Wraz holownikiem TUMAK, ściągnięcie z mielizny m/s GOPLANA. |
01-09.01.1979 |
Wraz z zespołem ratowniczym, uwalnianie przymarzniętego w przechyle 35˚ do falochronu w Gdyni m/s WLADYSŁAW BRONIEWSKI. |
* * *
Poniżej: ŚWIATOWID, zbiór Waldemara Danielewicza, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ŚWIATOWID, zbiór Marka Sarby, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Holowania dalekomorskie |
|
04-09.02.1957 |
Wraz holownikiem HERKULES, holowanie m/s HORDNES na trasie Szczecin – Kilonia (225 Mm). |
14-16.05.1968 |
Holowanie m/s JELCZ na trasie Szczecin – Ystad (130 Mm). |
02-05.09.1968 |
Holowanie pływającego elewatora zbożowego na trasie Gdynia – Travemünde (316 Mm). |
18-21.09.1968 |
Holowanie pływającego elewatora zbożowego na trasie Travemünde – Gdynia (316 Mm). |
06-07-10.1969 |
Holowanie pogłębiarki SB 2500 na trasie Lubeka – Szczecin (200 Mm). |
15-19.07.1971 |
Holowanie m/s TARNÓW na trasie Naantali – Kopenhaga (650 Mm). |
28.04.-03.05.1972 |
Holowanie barek ELBE 109 i ELBE 110 na trasie Gdańsk – Rotterdam (868 Mm). |
22-28.07.1972 |
Holowanie barek ELBE 113 i ELBE 114 na trasie Gdańsk – Rotterdam (871 Mm). |
07-14.10.1972 |
Holowanie m/s TRAUGUTT na trasie Gdynia – Zeebrugge (906 Mm). |
04-10.04.1973 |
Holowanie szaland CO 807 i CO 808 na trasie Gdańsk – Rotterdam (848 Mm). |
27.06.-03.07.1973 |
Holowanie szaland CO ? i CO ? na trasie Gdańsk – Rotterdam (917 Mm). |
06-09.07.1973 |
Holowanie m/s SCHWEIBURG na trasie Brema – Gdynia (511 Mm). |
11-16.07.1973 |
Holowanie statku rzecznego TONY na trasie Gdańsk – Antwerpia (965 Mm). |
10-15.08.1973 |
Holowanie barek ELBE 117 i ELBE 118 na trasie Gdynia – Rotterdam (851 Mm). |
29.08.-09.09.1973 |
Holowanie statków rzecznych FRANK MOOY i POLARIS na trasie Gdańsk – Rotterdam – Antwerpia (1.010 Mm). |
12-22.09.1973 |
Holowanie m/s ANNA FRANGOS na trasie Antwerpia – Gdańsk (968 Mm). |
02-24.11.1973 |
Holowanie barek ELBE 119 i ELBE 120 na trasie Gdynia – Rotterdam (851 Mm). |
01-03.12.1973 |
Holowanie pogłębiarki KOSTERA na trasie Kalundborg – Gdańsk (420 Mm). |
01-03.01.1974 |
Holowanie m/s KOPALNIA JEZIÓRKO na trasie Świnoujście – Göteborg (279 Mm). |
20-26.01.1974 |
Holowanie m/t CIELO AZZURO na trasie Amsterdam – Gdynia (666 Mm). |
19-26.02.1974 |
Holowanie holownika ŻBIK na trasie Gdańsk – Antwerpia (761 Mm). |
06-19.05.1975 |
Holowanie s/s STAR III i s/s POLABRIS VIII na trasie Ålesund – San Marin (Hiszpania) (1.679 Mm). |
16-22.06.1975 |
Holowanie jednostki DORDRECHT 28 na trasie Gdynia – Rotterdam (603 Mm). |
04-15.11.1975 |
Holowanie m/t SIARKOPOL na trasie Liverpool – Gdańsk (1.642 Mm). |
12.09.-13.10.1976 |
Holowanie dwóch pontonów pływających przystani na trasie Plymouth – Trypolis (2.140 Mm). |
?.10.-12.10.1977 |
Asysta przy holowaniu przez holownik SWAROŻYC m/s PROFESOR MIERZEJEWSKI na trasie Kattegat – Gdańsk (? Mm). |
29.12.1979 – 03.01.1980 |
Holowanie barki ALVRACHT 51 na trasie Gdańsk – Rotterdam (655 Mm). |
20-25.03.1980 |
Holowanie barki typu Europa (2000 ton nośności) na trasie Gdańsk – Rotterdam (681 Mm). |
10-14.04.1980 |
Holowanie barki ALVRACHT 52 na trasie Gdańsk – Rotterdam (661 Mm). |
25-29.05.1980 |
Holowanie jednostek JAN HENDRIK i RAMZES II na trasie Gdańsk – Rotterdam (690 Mm). |
?.06.1980 |
Holowanie pływającego magazynu portowego MP 11 na trasie Gdynia – Skagen (593 Mm). |
22-26.10.1980 |
Holowanie m/t GARDNO na trasie Haugesund – Świnoujście (500 Mm). |
27-31.01.1981 |
Holowanie barki BP 2701 na trasie Gdańsk – Rotterdam (650 Mm). |
23-30.09.1981 |
Holowanie barki BP 2700 na trasie Gdańsk – Rotterdam (660 Mm). |
05-07.10.1981 |
Holowanie m/s OTELIA na trasie Fredericia – Szczecin (293 Mm). |
09-14.11.1983 |
Holowanie m/s MAZOWSZE na trasie Gdańsk – Hamina (498 Mm). |
17.11.-01.12.1983 |
Wraz z lodołamaczem PERKUN i holownikiem ROSOMAK, holowanie m/s SOMERI na trasie Helsinki – Gdańsk (494 Mm). |
14-21.06.1985 |
Holowanie barki BP 3900 ZUIDERZEE na trasie Gdańsk – Rotterdam (850 Mm). |
06-13.07.1985 |
Holowanie barki LAPIS 1 na trasie Göteborg – Naantali (690 Mm). |
16-24.08.1985 |
Holowanie barki LIVIA na trasie Gdańsk – Rotterdam (856 Mm). |
* * *
Poniżej: ŚWIATOWID, zbiór Marka Sarby, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ŚWIATOWID wraz POLARISA VIII i STAR III, zbiór Marka Sarby, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
883 RT / 155 NT |
Wymiary (d x sz x z): |
47,70 x 14,04 x 4,9 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany |
pokład: 1 |
|
Napęd: |
1 x 3 cylindrowa maszyna tłokowa potrójnego rozprężania systemu Elsinger Shipbuilding & Engineering Co. typu HTG 59 o mocy 2.600 KM |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
11 ~ 12 w. |
Wyposażenie holownicze: |
winda i hak holowniczy |
Uciąg: |
20,5 tony |
Wyposażenie ratownicze: |
pompy ratownicze |
urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną |
|
Załoga: |
30 ~ 36 os. |
* * *
Poniżej: ŚWIATOWID oraz inne jednostki PRO, Nabrzeże Norweskie Gdynia, zbiór Marka Sarby, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Bibliografia / Bibliography: |
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001 |
Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 |
Polskie holowniki Morskie 1920 -2015 – Waldemar Danielewicz, Wydawnictwo Porta Mare 2015 |
super wpis
OdpowiedzUsuń