SWAROŻYC (IMO: 5346801, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPFD, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – holownik pełnomorski / lodołamacz, budowany w trakcie II Wojny Światowej przez holenderską stocznię Amsterdamsche Droogdok Maatschappij NV z Amsterdamu dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei jako FAIRPLAY XX. Po wyzwoleniu Holandii spod okupacji niemieckiej nieukończony holownik pozostawał w stanie „bezruchu” aż do 1947 roku, kiedy to został zaproponowany Polsce. Po zawarciu stosownej umowy ukończony jako SWAROŻYC. Pierwotnym armatorem holownika miał zostać Wydział Holowniczo – Ratowniczy GAL ale ostatecznie po przybyciu do kraju, co miało miejsce w kwietniu 1948 roku stał się on własnością Szczecińskiego Urzędu Morskiego. Dwa lata później, w 1950 roku przekazany Zarządowi Portu w Szczecinie. W 1951 roku doszło do kolejnej „zmiany barw”, tym razem SWAROŻYC trafił do nowopowstałego Polskiego Ratownictwa Okrętowego, w barwach którego operował przez kolejnych 27 lat, biorąc udział w akcjach ratowniczych, holowaniach pełnomorskich oraz lodołamaniach. W początkowym okresie służby wykorzystywany był także do osłony poławiającej na Morzu Północnym polskiej floty rybackiej. W dniu 20 listopada 1978 roku wycofany ze służby. 19 marca 1979 roku przekazany Stoczni Remontowej Radunia w Gdańsku, która następnie dokonała jego kasacji.
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
83 |
Wodowanie: |
? |
Zdanie / Delivery date: |
04.1948 |
* * *
Poniżej: SWAROŻYC, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Wybrane akcje ratownania statków |
|
17-18.03.1951-? |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Szczecina zbiornikowca m/t RYSY. |
12-13.05.1951 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s CONCORDIA. |
11.06.1952 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Szczecina s/s MARIANNE. |
11-12.12.1952 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Szczecina s/s SAVONIA. |
25.12.1952 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Szczecina s/s CHAMPLAIN. |
27.12.1952 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Szczecina m/s CAP PIERO BLESSI. |
23-26.03.1954 |
Ściągnięcie z mielizny w Sundzie trawlera POLLUX (PPDiUR Dalmor). |
27.03.-05.04.1955 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim (po uprzednim odlichtunku) s/s BEMBRIDGE HILL. |
03.1955 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s ELBLĄG. |
03.1955 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s ANNA SON. |
27-30.04.1955 |
Wraz z holownikiem HERKULES kutrem ratowniczym MORKA ściągnięcie z mielizny w rejonie Góry Szwedów kutra GDY 203 (Arka). |
26.01.1959 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Władysławowa m/s BRANCO CORRADO. |
10-11.02.1959 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s GIORGIO. |
20-22.02.1959 |
Ściągnięcie z mielizny w rejonie Świnoujście m/s CONSTANTIA. |
04-07.10.1959 |
Ratowanie na wodach Zatoki Kilońskiej s/s HUTA FLORIAN. |
29.02.1960 |
Wraz z holownikami / lodołamaczami ŚWIATOWID i POSEJDON ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s SZCZECIN. |
27.07.1961 |
Holowanie z Morza Północnego do Rotterdamu s/s HEL |
19-21.03.1962 |
Odmulenie i ściągniecie z mielizny na wysokości Kopenhagi trawlera WISLOK. |
28.09.-01.10.1962 |
Holowanie do portu unieruchomionego trawlera WISŁOK. |
02-03-01.1963 |
Holowanie z morza do portu unieruchomionego m/s PIONEER. |
19.03.1963 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim zbiornikowca m/t TURNIA. |
02-04.02.1964 |
Ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim drobnicowca m/s LUDWIK SOLSKI. |
05-06.02.1964 |
Ściągnięcie z mielizny na wysokości Świnoujścia trawlera EMILA GIERCZAK. |
16.05.-15.06.1964 |
Na redzie w Bergen uszczelnianie uszkodzonego poszycia dna, asysta przy rozładunku i podróży do kraju s/s KOPALNIA MIECHOWICE. |
26-28.01.1968 |
Wraz kutrami ratowniczymi PERŁA i SZKWAŁ ściągnięcie z mielizny na wysokości Łukęcina kutra DZI 62. |
24.08.-05.09.1969 |
Wraz z jednostkami ROSOMAK, SMOK, CZAPLA, MORKA i MUSZLA, ściągniecie z mielizny w rejonie Greifswalder Oie s/s BANJA. |
18-21.06.1970 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK ściągnięcie z mielizny trawlera RUDAWA. |
01.07.1970 |
Wraz holownikiem ROSOMAK i okrętem bazą nurków CZAPLA, ściągnięcie z mielizny przy Falsterbo s/s KOLNO (po częściowym odlichtunku na m/s SAN ). |
02-05.05.1973 |
Ściągniecie z mielizny s/s KIELCE. |
19-20.05.1973 |
Holowanie z morza do portu unieruchomionej statku przetwórni rybackiej LEPUS. |
01-09.04.1977 |
Holowanie z morza do portu unieruchomionej statku przetwórni rybackiej LEPUS. |
01-06.11.1977 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK, żurawiem pływającym RAK i kutrem ratowniczym SZTORM 2, ściągnięcie z mielizny po częściowym odlichtunku m/s DEVON CITY. |
20.03.-01.04.1978 |
Wraz z holownikiem JANTAR holowanie z morza m/s ZIEMIA LUBELSKA |
* * *
Poniżej: SWAROŻYC na Zatoce Gdańskiej, autor Jan Jeż, zbiór Dariusza Konkola, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Holowania dalekomorskie |
|
01-04.07.1951 |
Holowanie s/s EMILY SAUBER na trasie Gdynia – Helsingor (? Mm). |
01-20.07.1951 |
Holowanie ORP BURZA na trasie Harwich – Gdynia (905 Mm). |
26.09.-14.10.1951 |
Holowanie ORP WILK na trasie Harwich – Gdynia (905 Mm). |
19.10.-06.11.1952 |
Holowanie m/s GDYNIA na trasie Gdańsk – Århus (386 Mm). |
28.03.-14.04.1954 |
Holowanie pływającego elewatora zbożowego na trasie Rotterdam – Gdynia (662 Mm). |
07.07.-09.08.1954 |
Holowanie pływającego elewatora zbożowego na trasie Rotterdam – Gdynia (662 Mm). |
16-20.04.1955 |
Wraz z holownikiem HERKULES holowanie m/s BEMBRIDGE HILL na trasie Szczecin – Bremerhaven (351 Mm). |
07-12.11.1955 |
Holowanie żurawia pływającego DP-4 na trasie Świnoujście – Hamburg (277 Mm). |
26.12.1955 – 10.03.1956 |
Holowanie pogłębiarki LADY BOURDILION na trasie Lagos – Hamburg (4.400 Mm). |
25.07.-01.08.1956 |
Holowanie s/s WSPÓŁPRACA na trasie Antwerpia – Gdynia (737 Mm). |
10-15.07.1962 |
Holowanie trawlera s/s BIAŁA na trasie Morze Północne – Gdynia (800 Mm). |
?.-21.08.1963 |
Holowanie dźwigu pływającego JURAND na trasie Skagerrak – Gdańsk (? Mm). |
14.09.-23.10.1965 |
Holowanie dwóch szaland i trzech pontonów PBIM na trasie Famagusta – Gdańsk (4.165 Mm). |
30.06.-23.07.1966 |
Holowanie s/t IRVINGDALE na trasie St. John`s – El Ferrol (2.928 Mm). |
05.08.-?.08.1966 |
Holowanie wrót suchego doku na trasie Middlesbrough – Kanał La Manche – przekazanie holu holownikowi JANTAR (? Mm). |
27.09.-03.10.1966 |
Holowanie pogłębiarki ROZGWIAZDA na trasie Amsterdam – Szczecin (720 Mm). |
07-08.06.1970 |
Holowanie pogłębiarki SB 2500 na trasie Lubeka – Szczecin (214 Mm). |
25-26.08.1970 |
Holowanie pogłębiarki SB 2500 na trasie Lubeka – Szczecin (214 Mm) |
07-08.10.1970 |
Holowanie pogłębiarki SB 2500 na trasie Lubeka – Szczecin (210 Mm) |
06-16.01.1972 |
Holowanie dwóch barek na trasie Gdańsk – Rotterdam, w Kanale Kilońskim asysta holownika ROSOMAK (673 Mm). |
01-06.05.1972 |
Holowanie pogłębiarki SPAARNE na trasie Ijmuiden – Gdańsk (850 Mm). |
08-12.05.1972 |
Holowanie barek ELBE 107 i ELBE 108 na trasie Gdańsk – Rotterdam (857 Mm). |
05-12.07.1972 |
Holowanie barek ELBE 111 i ELBE 112 na trasie Gdańsk – Rotterdam (852 Mm). |
05-13.09.1972 |
Holowanie trawlerów ORION i SYRIUSZ na trasie Gdynia – Zeebrugge (940 Mm). |
20-26.11.1972 |
Holowanie szaland CO 802 i CO 803 na trasie Gdańsk – Rotterdam (925 Mm). |
20-24.04.1973 |
Holowanie statku rzecznego FR 1703 na trasie Gdańsk – Rotterdam (925 Mm). |
28.04.-04.05.1973 |
Holowanie m/s ANNA KUGGE na trasie Elsfleth (Niemcy) – Morze Bałtyckie – hol przejął holownik CYKLOP (? Mm) |
14-20.06.1973 |
Holowanie statku rzecznego FR 1704 i pogłębiarki ŚWIDRAK na trasie Gdańsk – reda Ustki – Antwerpia (954 Mm). |
06-18.07.1973 |
Holowanie kadłuba m/s MAJOR SUCHARSKI na trasie Viana do Castelo (Portugalia) – Gdynia (1.827 Mm). |
06-14.08.1973 |
Holowanie statku rzecznego FR 1701 na trasie Gdynia – Antwerpia (995 Mm). |
20.10.-19.11.1973 |
Holowanie dwóch pontonów – pływających przystani na trasie Gdańsk – Trypolis (3.280 Mm). |
18-23.12.1973 |
Holowanie barek ELBE 121 i ELBE 122 na trasie Gdańsk – Rotterdam (680 Mm). |
14-27.02.1974 |
Holowanie żurawia pływającego ZPG DP 5 na trasie Amsterdam – Gdynia (861 Mm). |
30.04.-24.05.1974 |
Holowanie przetwórni rybackiej NEPTUN na trasie Halifax – Gdynia (3.962 Mm). |
04-13.07.1974 |
Holowanie kadłuba ARYA SEEM na trasie Viana do Castelo – Gdynia z tym, że wkrótce po wyjściu z portu hol został przekazany na lodołamacz PERKUN (? Mm). |
07-12.07.1974 |
Holowanie m/s TIBER na trasie Leixoes (Portugalia) – Liverpool (815 Mm). |
18-24.07.1974 |
Holowanie m/t SIRIUS na trasie Bremerhaven – San Esteban, Hiszpania (861 Mm). |
01.10.-16.11.1974 |
Holowanie s/s MASTER GEORGE na trasie Mariel (Kuba) – Castellon de la Plana – na Atlantyku hol przejął holownik KORAL (? Mm). |
21-27.12.1974 |
Holowanie barki SOPHIA na trasie Gdynia – Rotterdam (676 Mm). |
01-07.02.1975 |
Holowanie żurawia pływającego ZPG DP 1 na trasie Sunderland – Szczecin (750 Mm). |
04-25.05.1975 |
Holowanie barek SOMIDRAT VI i SOMIDRAT VII na trasie Rotterdam – Konakry (Gwinea) (3.052 Mm). |
18-21.07.1975 |
Holowanie DONA MARGARITA na trasie Gdańsk – Kilonia (350 Mm). |
24-27.08.1975 |
Holowanie wodolotu METEOR na trasie Leningrad – Świnoujście (674 Mm). |
05-08.09.1975 |
Holowanie s/s LECH na trasie Gdańsk – Göteboerg (415 Mm). |
14-19.02.1976 |
Wraz z holownikami JANTAR i KORAL oraz okrętem ratowniczym ORP PIAST holowanie doku pływającego o nośności 55.000 ton na trasie Gdańsk – Göteboerg (560 Mm). |
15-22.05.1976 |
Wraz z lodołamaczem PERKUN holowanie platformy pływającej DONAR na trasie Benghazi – Palermo (600 Mm). |
02-13.07.1976 |
Holowanie s/s BYTOM na trasie Szczecin San Esteban (1.620 Mm). |
01.08.-11.09.1976 |
Holowanie dwóch pontonów – pływających przystani na trasie Gdańsk – Trypolis (3.570 Mm). |
31.08.-12.10.1977 |
Holowanie m/s PROFESOR MIERZEJEWSKI na trasie Split – Gdańsk, od Kattegatu asysta lodołamacza ŚWIATOWID (3.902 Mm). |
01-05.11.1977 |
Holowanie szalandy SZ 146 na trasie Leningrad – Gdańsk (568 Mm). |
17-22.05.1978 |
Holowanie barki CAPRI na trasie Gdańsk – Rotterdam (880 Mm). |
16-20.06.1978 |
Holowanie barki NAPOLI TETERINGEN na trasie Gdańsk – Rotterdam (880 Mm). |
01-14.08.1978 |
Holowanie kadłuba m/s DZIECI POLSKIE na trasie Lizbona – Gdańsk (1.885 Mm). |
23.08.-02.09.1978 |
Holowanie pogłębiarki MAŁŻ II na trasie Rotterdam – Gdańsk (641 Mm). |
17.10.-11.11.1978 |
Holowanie holownika FORTROSE na trasie Esbjerg – Neapol (2.604 Mm). |
* * *
Poniżej: SWAROŻYC oraz inne jednostki PRO przy Nabrzeżu Norweskim w Gdyni, autor nieznany, zbiór Marka Sarby, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
709 RT / --- NT |
Wymiary (d x sz x z): |
50,10 x 12,05 x 5,13 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany |
pokład: 1 |
|
Napęd: |
1 x 4 cylindrowa maszyna tłokowa podwójnego rozpr. Systemu Christiansen – Meyer o mocy 1.850 KM |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
11 ~ 12 w. |
Wyposażenie holownicze: |
winda i hak holowniczy |
Uciąg: |
18 ton |
Wyposażenie ratownicze: |
pompy ratownicze |
urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną |
|
Załoga: |
29 os. |
* * *
Poniżej: SWAROŻYC autor nieznany, zbiór Piotra Mierzejewskiego, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Bibliografia / Bibliography: |
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001 |
Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 |
Polskie Holowniki Morskie 1920 -2015 – Waldemar Danielewicz, Wydawnictwo Porta Mare 2015 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz