środa, 26 maja 2021

Z cyklu promy ... (cz. 4) - m/f BERLIN

BERLIN (IMO: 9587855, MMSI: 211727510, sygnał wywoławczy: DKDF2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Rostock) – prom pasażersko – samochodowy, budowany przez niemiecką stocznię stocznię P+S Werften GmbH ze Stralsundu na zmówienie armatora Scandlines Deutschland GmbH, w ramach kontraktu na dwie nowe jednostki przeznaczone na trasę Gedser – Rostock. Planowane na luty 2012 roku przekazanie promu armatorowi, w wyniku problemów finansowych stoczni uległo przesunięciu, zaś on sam wyszedł na pierwsze próby morskie 24 lipca tego samego roku. W ich trakcie oprócz problemów technicznych jakie wystąpiły odkryto też, że jednostka jest za ciężka, co negatywnie wpływa na jej stateczność. To oraz problemy finansowe stoczni przełożyły się niestety na sytuację, w której zamawiający tj. Scandlines w dniu 27 listopada zerwał kontrakt na obie jednostki. 14 stycznia 2014 roku, po turach negocjacji Scandlines odkupił obie nieukończone promy, z zamiarem dokończenia ich  budowy w innej stoczni. 12 marca 2014 roku przyszły BERLIN, występujący pod nazwą Hull 502 został zarejestrowany jako własność spółki Scandlines Chartering Hull 502 Aps z siedzibą w Kopenhadze a 20 maja trafił do hamburskiej stoczni Blohm & Voss. Ostatecznie on sam jak i bliźniaczy prom COPENHAGEN zostały przebudowane i ukończone przez duńską stocznię Fayard z Munkebo. W trakcie w/w przebudowy, oprócz odciążenia obu jednostek, ich napęd został przebudowany na hybrydowy poprzez montaż baterii akumulatorów firmy Corvus Energy a na systemie wydechowym został zainstalowany system oczyszczania spalin. 24 kwietnia 2016 roku prom przybył do Rostocku, gdzie 3 maja miał miejsce jego chrzest – co ciekawe oficjalne przekazanie promu armatorowi przez stocznię miało miejsce dopiero 20 maja. Dwa dni po przekazaniu tj. 22 maja BERLIN wykonał testowy rejs na trasie Rostock – Gedser, po którym następnego dnia rozpoczął normalną pracę na tej linii. 1 listopada 2019 roku w trakcie rejsu z Rostocku do Gedser doszło do niegroźnej kolizji promu ze statkiem handlowym DANICA VIOLET (na którym wystąpiły problemy z maszyną sterową), po której ten musiał zostać wyłączony na jakiś czas z eksploatacji.

*      *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

NB 502

Zamówienie:

03.2010

Położenie stępki:

28.06.2010

Wodowanie:

02.12.2011

Zdanie:

20.05.2016

*      *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 22.319 / DWT: 4.835

Wymiary (d. x sz. x z.):

169,5 x 24,8 x 6,00 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy ze wzmocnieniami przeciwlodowym

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 8

Napęd:

2 x 9 cylindrowe silniki diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o łącznej mocy: 18.000 kW (4 x 4.500 kW)

1 x 9 cylindrowy hybrydowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW, który oprócz pracy jako generator poprzez przekładnię może także napędzać środkową śrubę.

1 x 9 cylindrowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW napędzający główny zestaw prądotwórczy

2 pędniki azymutalne Rolls-Royce typu AZP1200

1 środkowa śruba nastawna

Prędkość:

maksymalna: 22,5 w.

eksploatacyjna: 20,5 ~ 21 w.

Urządzenia pomocnicze:

baterie akumulatorów firmy Corvus Energy o łącznej o mocy: 1.500 kWh

1 portowy zestaw prądotwórczy o mocy 1.540 kW

2 dziobowe stery strumieniowe: Wärtsila Lips FT 200H o mocy: 2 x 1.350 kW

system oczyszczania spalin z SOx

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 2

- pokład 3 (dolny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m

- pokład  5 (górny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m

pas ładunkowy: 1600 m

Pojemność ładunkowa:

TIR: 96

auta osobowe: 460

Wyposażenie ro/ro:

rampa rufowa: 2

rampa dziobowa :1

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów pasażerskich: 2 (pokład 7/8)

fotele lotnicze

gastronomia (pokład 7/8)

rozrywka:

- część handlowa (pokład 7)

- pokład słoneczny (pokład 8)

Pasażerowie:

1300 os.

Pojemność zbiorników:

balast: 1.872 m3

woda pitna: 195 m3

paliwo ciężkie: 402  m3

paliwo lekkie (MGO): 105  m3

Załoga:

? os.

*      *     *

Bibliografia:

www.scandlines.com

http://matkustajalaivat.com

www.faktaomfartyg.se

*      *     *

Poniżej: BERLIN podczas postoju w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu 25.06.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)





Poniżej: BERLIN podczas wejścia na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: BERLIN w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BERLIN podczas wejścia na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 17.05.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


















Aktualizacja 26.07.2021: Poniżej: BERLIN przy keji Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.06.2021,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Aktualizacja 26.07.2021: Poniżej: BERLIN opuszczający Gdańsk po zakończonym pobycie w Gdańskiej Stoczni Remontowej, 03.06.2021, zdjęcia: Łukasz Błaszczak, Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

 


















1 komentarz: