poniedziałek, 18 listopada 2019

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 25 - Krótka podróż DARU POMORZA do Gdańska

W dniu dzisiejszym (18.11.), około godziny 11:00 na holu dwóch, należących do gdańskiej firmy „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., bliźniaczych holowników BÓBR i SŁOŃ, port w Gdyni opuścił wpisany na stałe w jego krajobraz okręt muzeum – żaglowiec DAR POMORZA, który w ten sposób udał się na remont do nieodległego Gdańska, gdzie ostatecznie dotarł po godzinie 15:00 (na ostatnim etapie drogi zespół wspierał trzeci holownik VEGA). Rejs ten jest efektem ogłoszonego w sierpniu br, przez Narodowe Muzeum Morskie przetargu na remont żaglowca, który wygrała należąca do grupy Remontowa Holding – Gdańska Stocznia Remontowa S.A., która notabene od wielu lat współpracuje z w/w muzeum m.in. już dwukrotnie przeprowadzając remont bohatera niniejszego artykułu (miało to miejsce w 2003 i 2008 roku).

*     *     *

Coś o bohaterach dzisiejszego wydarzenia:
DAR POMORZA ex ex COLBERT PRINZESS EITEL FRIEDRICH – 1909 Blohm & Voss Hamburg
Wyporność / Displacement:
2.500 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
81,5 x 12,6x 5,7 m
Kadłub / Hull:
stal / steel
Ożaglowanie / Rig
typ / type: frigate / frigate
powierzchnia ożaglowania / sails area: 2.100 m3
wysokość masztów / height of masts: 41,4 m
liczba masztów / number of masts: 3
Napęd pomocniczy / Aux. propulsion
1 silnik diesla / 1 diesel engine: MAN – o mocy / with power: 430 Km / HP
śruba / propeller: 1
Prędkość / Speed:
10 ~ 14,7 /7 węzłów / knots
Załoga + Kadeci / Crew + Cadets:
40 + 150

*     *     *

BÓBR (IMO: 7645756, MMSI: ---, sygnał wywoławczy / call sign: SPG2475), SŁOŃ (IMO: 7629025, MMSI: ---, sygnał wywoławczy / call Sign: SPG2371)
Wyporność / Displacement (pełna / full):
111 tony / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
24.20 x 6.95 x 3.53 m
Kadłub (materiał) / Hull (material):
stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Piervomajsk 6CzN 25/34 o mocy / with power 662 kW / 900 HP
2 pędniki cykloidalne / 2 cycloidal thrusters: Voith Schneider
Prędkość / Speed:
12.0 węzłów / knots
Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
holownicze / towing: 
- hak holowniczy / towing hook
- uciąg / bollard pull: 10 t.
kotwiczne / anchor: 
- 2 kotwice / 2 anchors
Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts
kamizelki ratunkowe / life jackets
1 radar / 1 radar
odbiornik GPS / GPS receiver
anemometr / anemometer
kompas magnetyczny / magnetic compass
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 15.5 t.
woda / water: 3,6 t.
Załoga / Crew:
3/5os. / pers.

*    *     *

Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro i Waldemara Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

I. DAR POMORZA przed rejsem.



II. Przybywają BÓBR i SŁOŃ









III. Przygotowanie do holowania.












IV. Trap ląduje na pokładzie.




V. Cumy rzucone pora ruszać.





VI. Zestaw holowniczy przemieszcza się w stronę wyjścia południowego mijając po drodze DAR MŁODZIEŻY.


















VII. Zestaw już na zatoce.




IX. Po kilku godzinnym rejsie DAR POMORZA przybywa do Gdańska.
 

























X. DAR POMORZA przybywa do Gdańska. Zdjęcia Jarosław Mikielewicz.



 
XI. DAR POMORZA przybywa do Gdańska. Zdjęcia Tomasz Dunajski.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz