W
dniu dzisiejszym (18.11.),
około godziny 11:00 na holu dwóch, należących do gdańskiej firmy „WUŻ”
Port and
Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., bliźniaczych holowników BÓBR i SŁOŃ,
port w
Gdyni opuścił wpisany na stałe w jego krajobraz okręt muzeum – żaglowiec
DAR
POMORZA, który w ten sposób udał się na remont do nieodległego Gdańska,
gdzie ostatecznie dotarł po godzinie 15:00 (na ostatnim etapie drogi
zespół wspierał trzeci holownik VEGA). Rejs
ten jest efektem ogłoszonego w sierpniu br, przez Narodowe Muzeum
Morskie przetargu na remont żaglowca, który wygrała należąca do grupy
Remontowa
Holding – Gdańska Stocznia Remontowa S.A., która notabene od wielu lat
współpracuje z w/w muzeum m.in. już dwukrotnie przeprowadzając
remont bohatera niniejszego artykułu (miało to miejsce w 2003 i 2008
roku).
* * *
Coś o bohaterach dzisiejszego
wydarzenia:
DAR POMORZA ex ex
COLBERT PRINZESS EITEL FRIEDRICH – 1909 Blohm & Voss Hamburg
|
|
Wyporność / Displacement:
|
2.500 t.
|
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b.
x d.):
|
81,5 x 12,6x 5,7 m
|
Kadłub / Hull:
|
stal / steel
|
Ożaglowanie / Rig
|
typ / type: frigate / frigate
|
powierzchnia ożaglowania /
sails area: 2.100 m3
|
|
wysokość masztów / height of
masts: 41,4 m
|
|
liczba masztów / number of masts: 3
|
|
Napęd pomocniczy / Aux. propulsion
|
1 silnik diesla / 1 diesel engine: MAN – o mocy
/ with power: 430 Km
/ HP
|
śruba / propeller: 1
|
|
Prędkość / Speed:
|
10 ~ 14,7 /7 węzłów / knots
|
Załoga + Kadeci / Crew + Cadets:
|
40 + 150
|
* * *
BÓBR (IMO: 7645756, MMSI: ---, sygnał wywoławczy / call sign: SPG2475),
SŁOŃ (IMO: 7629025, MMSI: ---, sygnał
wywoławczy / call Sign: SPG2371)
|
|
Wyporność / Displacement (pełna
/ full):
|
111 tony / tons
|
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b.
x d.):
|
24.20 x 6.95 x 3.53 m
|
Kadłub (materiał) / Hull
(material):
|
stal / steel
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Napęd / Propulsion: spalinowy /
diesel
|
2 silniki diesla: / 2 diesel
engines: Piervomajsk 6CzN 25/34 o mocy / with power 662 kW / 900 HP
|
2 pędniki cykloidalne / 2
cycloidal thrusters: Voith Schneider
|
|
Prędkość / Speed:
|
12.0 węzłów / knots
|
Wyposażenie pokładowe / Deck
equipment:
|
holownicze / towing:
- hak holowniczy / towing hook
- uciąg / bollard pull: 10 t.
|
kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice / 2 anchors
|
|
Wyposażenie ratunkowo –
nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
|
2 tratwy pneumatyczne / 2
pneumatic rafts
|
kamizelki ratunkowe / life
jackets
|
|
1 radar / 1 radar
|
|
odbiornik GPS / GPS receiver
|
|
anemometr / anemometer
|
|
kompas magnetyczny / magnetic
compass
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 15.5 t.
|
woda / water: 3,6 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
3/5os. / pers.
|
* * *
Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro i Waldemara
Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
I. DAR POMORZA przed rejsem.
II. Przybywają BÓBR i SŁOŃ
III. Przygotowanie do holowania.
IV. Trap ląduje na pokładzie.
V. Cumy rzucone pora ruszać.
VI. Zestaw holowniczy przemieszcza się w stronę wyjścia południowego
mijając po drodze DAR MŁODZIEŻY.
VII. Zestaw już na zatoce.
IX. Po kilku godzinnym rejsie DAR POMORZA przybywa do Gdańska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz