HMS ALBION (L 14) – brytyjski okręt
desantowy-dok typu Albion (dwie jednostki) – klasy zaprojektowanej i
zbudowanej przez stocznię BAE Systems Marine (dawna Vickers Shipbuilding &
Engineering) w Barrow-in-Furness w celu zastąpienia w służbie dwóch starych
jednostek typu Fearless (HMS FEARLESS i HMS INTREPID). Wcielenie do służby HMS
ALBION miało miejsce dnia 19.06.2003 roku a jego macierzystą bazą została HMNB
Devonport w Plymouth. Jedną z pierwszych misji okrętu był udział w odbywających
się u wybrzeży Norwegii ćwiczeniach Joint Winter 04. W tym samym roku , w
listopadzie okręt został wysłany w rejon Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie wziął
udział w OPERACJI PHILLIS. Na początku 2006 roku HMS ALBION przeszedł swoją
pierwszą modernizację, podczas której to otrzymał m.in. nowe wyposażenie
elektroniczne. W okresie 11 wrzesień – 22 listopada 2006 roku, HMS ALBION
pełnił rolę jednostki flagowej Desantowego Zespołu Zadaniowego, który operował
u wybrzeży Zachodnie Afryki. W drugiej połowie 2008 roku okręt ponownie trafił
na remont i modernizację, która m.in. objęła także uzbrojenie. W kwietniu 2010
roku, w związku z zawieszeniem komunikacji lotniczej po erupcji wulkanu
Eyjafjallajökull, HMS ALBION został wysłany do hiszpańskiego portu Santander (OPERACJA
CUNNINGHAM), z którego to zabrał personel wojskowy oraz cywilów, którzy utknęli
na terytorium Hiszpanii. W maju 2010 roku, HMS ALBION wziął udział w
odbywających się w rejonie Camp Lejeune (Północna Karolina), wielonarodowych
ćwiczeniach desantowych (okręt wchodził w skład Grupy Zadaniowej AURIGA). W
grudniu tego samego roku, w związku z planowanym wycofaniem lotniskowca HMS ARK
ROYAL ogłoszono, że następnym okrętem flagowym Rogal Navy zostanie właśnie HMS
ALBION. W pierwszej połowie 2011 roku, w ramach Zespołu Zadaniowego Szybkiej
Odpowiedzi okręt wziął udział w ćwiczeniach: GREEN ALLIGATOR (marzec) oraz CYPRIOT
LION (maj). W czerwcu tego samego roku Grupa Zadaniowa (z HMS ALBION w składzie)
została przebazowana do położonej u Libijskich wybrzeży Zatoki Sidra, gdzie wspierała
prowadzoną tam przez NATO operację. Następnie grupa przeszła przez Kanał Sueski
na Ocean Indyjski, gdzie wspierała prowadzone w Rogu Afryki operacje
anty-pirackie. 20 września 2011 roku HMS ALBION przybył do Liverpoolu, gdzie
uczestniczył w obchodach 10 rocznicy podniesienia bandery. W drugiej połowie
2011 roku, w związku z zakończeniem remontu i modernizacji bliźniaczego HMS
BULWARK oraz w ramach ogłoszonego wcześniej programu cięcia kosztów okręt
został odstawiony do rezerwy (stan podwyższonej gotowości). W grudniu 2014 roku
HMS ALBION trafił do Plymouth, gdzie rozpoczął się trwający do kwietnia 2017
roku jego remont główny oraz modernizacja. 6 lutego 2018 roku po uprzednim zaliczeniu
prób morskich oraz zakończeniu szkolenia i zgrywania załogi okręt został skierowany
do Stałego Zespołu NATO Grupy 2, gdzie zluzował niszczyciel HMS DUNCAN. W
kwietniu 2018 roku HMS ALBION trafił na wody Azji i Pacyfiku, gdzie pomagał w egzekwowaniu sankcji wobec Korei Północnej. Od maja
do lipca 2019 roku, w ramach operującego na Bałtyku brytyjskiego Połączonego
Zespołu Ekspedycyjnego HMS ALBION wziął udział w odbywających się Bałtyku
międzynarodowych manewrach BALTOPS 2019, dwukrotnie zawijając do niemieckiej
bazy w Kilonii (podczas drugiej wizyty, w ramach obchodów Tygodnia Kilońskiego okręt
został udostępniony do zwiedzania.
*
* *
HMS ALBION (L 14) – British landing ship-dock class Albion (2 units) – class designed and
built by the shipyard BAE Systems Marine (formerly Vickers Shipbuilding &
Engineering) in Barrow-in-Furness to replace in the service two old units class
Fearless (HMS FEARLESS and HMS INTREPID). The HMS ALBION commissioning ceremony
took place on 19.06.2001 and his home base was HMNB Devonport in Plymouth. One of
the first missions of the ship was to participate in JOINT WINTER 04 exercise,
which took place off the Norwegian coast. In the same year, in November, the
ship was sent to Ivory Coast, where it took part in OPERATION PHILLIS. At the
beginning of 2006, HMS ALBION underwent its first modernization, during which
it received, among others new electronic equipment. In the period September 11 ÷
November 22, 2006, HMS ALBION served as the flagship unit of the Amphibious
Task Group, which operated of the coast of West Africa. In the second half of
2008, the ship was again refurbished and modernized. In April 2010 during the
air travel disruption after the Eyjafjallajökull eruption, HMS ALBION was sent
to Santander in Spain (OPERATION CUNNINGHAM) to bring back the military
personel and civilians who got stuck in Spain. In May 2010, HMS ALBION took
part in the multinational landing exercises (the ship was a part of the Task
Group AURIGA) taking place in Camp Lejeune area (North Carolina). In December
2010, due to the planned withdrawal of the aircraft carrier HMS ARK ROYAL, it
was annunced that the next Royal Navy flagship would be HMS ALBION. In the
first half of 2011, as a part of Response Force Task Group, ship took part in
the following exercises: GREEN ALLIGATOR (March) and CYPRIOT LION (May). In
June the same year, the RFTG was redeployed to the Gulf of Sidra off Libya to
provide assistance to the ongoing NATO-led operation. Then the group passes
through the Suez Canal to assist with anti-piracy operations off the Horn of
Africa. On September 20, 2011, HMS ALBION docked at Liverpool Pier Head to
celebrate her 10th Anniversary. In the second half o 2011, due to the
completion of the renovation and modernization of the twin HMS BULWARK, and as
a part of the announced earlier cut the running costs, the ship was placed in reserve
(state of extended readiness). In December 2014 HMS ALBION went to the shipyard
in Plymouth for the main refit and modernization, lasting until April 2017. On February
6, 2018 after passing the sea trials and completing crew training, the ship was
deployed to the Standing NATO Maritime Group 2, where it changed the destroyer
HMS DUNCAN. From May to July 2019, as a part of the Joint Expeditionary Force
operating in the Baltic, HMS ALBION took part in the BALTOPS 2019 international
maneuvers, calling at the German base in Kiel twice (during the second visit, as
a part of the Kiel Week celebrations, the ship was made available to
sightseeing).
* *
*
Jednostki typu Albion/ Albion class units:
Nazwa / Name
|
Położenie stępki / Keel laid:
|
Wodowanie / Launched:
|
Wcielenie do służby /
Commissioned:
|
HMS ALBION (L 14)
|
23.05.1998
|
09.03.2000
|
19.06.2003
|
HMS BULWARK (L 15)
|
27.01.2000
|
15.11.2001
|
10.12.2004
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT /
DWT):
|
24.471 t. / 16.000 t.
|
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b.
x d.):
|
172 x 29 x 7.1 m
|
Kadłub (typ i materiał) / Hull
(type & material):
|
pojedynczy – stal/ monohull –
stal
|
Napęd / Propulsion: spalinowo –
elektryczny / diesel – electric
|
2 silniki diesla Paxman Wartsila Vasa 16V32E
/ 2 diesel engines: Wartsila Vasa 16V32E
|
2 silniki diesla Paxman Wartsila Vasa 4R32E /
2 diesel engines: Wartsila Vasa 4R32E
|
|
2 silniki elektryczne / 2
electric engines
|
|
2 śruby / 2 propellers
|
|
Prędkość / Speed:
|
18 węzłów / knots
|
Zasięg / Range:
|
8.000 Mm /Sm
|
Wyposażenie elektroniczne /
Electronic equipment:
|
2 radary Kelvin Hughes Typ 1007/8 (pasmo I) /
2 radars Kelvin Hughes Type 1007/8 (band: I)
|
1 radar BAE Systems Maritime Services Typ 997
Artisan 3D (pasmo E/F) / 1 radar BAE Systems Maritime Services Typ 997
Artisan 3D (band E/F)
|
|
system dowodzenia / combat data
system: ADAWS 2000
|
|
system walki elektronicznej / ESM
system UAT/1-4
|
|
Uzbrojenie / Armament:
|
2 x VI systemy obrony na bliskim
dystansie Mk.15 Phalanx kal. 20
mm / 2 x VI CIWS Mk.15 Phalanx cal. 20 mm
|
2 x II działka automatyczne kal. 30 mm / 2 x II automatic
cannons cal. 30 mm
|
|
4 wielolufowe karabiny maszynowe
Mk. 44 kal. 7.62 mm
/ 4 x Mk 44. Miniguns cal. 7.62
mm
|
|
4 x I karabiny maszynowe kal. 7.62 mm / 4 x I general
purpose machine guns cal. 7.62
mm
|
|
8 wyrzutni flar: / 8 decoy launchers: Seagnat
|
|
Wyposażenie desantowe: / Landing operations
equipment:
|
zatapialny dok i pokład ładunkowy
/ well deck and cargo deck
|
rufowy pokład lotniczy ze
stanowiskami dla dwóch śmigłowców typu Chinook / aft flight deck with two
landing spots for helicopters type Chinook
|
|
4 barki desantowe typu LCU Mk 10
umieszczone parami w zatapialnym doku / 4 landing craft type LCU Mk 10
arranged in pairs in a well dock
|
|
4 małe łodzie desantowe typu LCVP
Mk 5 podwieszone na żurawikach na głównym pokładzie (po dwie na każdą burtę) /
4 small landing crafts type LCVP Mk 5 carried on davits on the main deck (two
on each side)
|
|
1 x 52 tonowy pojazd ewakuacyjny
/ 1 x 52 beach recovery vehicle
|
|
2 ciągniki / 2 tractors
|
|
Pojemność ładunkowa / Cargo
capacity:
|
żołnierze Królewskiej Piechoty
Morskiej / Royal Marines soldiers: 405 os/ pers
|
31 dużych ciężarówek i 35 mniejszych pojazdów
lub sześc czołgów Challenger 2 i 30 transporterów opancerzonych / 31 large
trucks and 36 smaller vehicles or 6 Challenger 2 tanks and 30 armoured
personel carriers
|
|
Załoga / Crew:
|
325 os. / pers..
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
https://www.royalnavy.mod.uk/our-organisation/the-fighting-arms/surface-fleet/assault-ships/hms-albion
|
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Albion_(L14)
|
https://navaltoday.com/tag/hms-albion/
|
*
* *
Poniżej: HMS ALBION (L
14) widziany z Heikendorf – Moltenort, 21.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below: HMS ALBION seen from Heinkendorf-Moltenort, 21.06.2019 (to
enlarge click on the photo)
Poniżej: HMS ALBION (L 14) w bazie Kiel-Wik, 22/23.06.2019 r. (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS ALBION in Kiel-Wik base, 22/23.06.2019
(to enlarge click on the photo)
Poniżej: HMS ALBION (L 14) widziany z okrętu logistycznego HDMS ABSALON,
22.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS ALBION seen from
the logistic ship HDMS ABSALON, 22.06.2019 (to enlarge click on the photo)
Poniżej: wizyta na okręcie, 23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below: visit on the ship, 23.06.2019 (to enlarge click on the photo)
I. Zatapialny dok i pokład ładunkowy. / I. Well-dock and cargo deck.
Ia.) Barki desantowe typu LCU Mk.10. / Ia.)
Type LCU Mk.10 landing crafts.
Ib.) Rampa na pokład lotniczy. / Ib.) Ramp to the flight deck.
Ic.) Pokład ładunkowy. / Ic.) Cargo deck.
II. Pokład rufowy (śmigłowcowy). / II. Stern deck (hellideck).
IIa.) Pokład lotniczy i prezentacja sprzętu specjalistycznego. / IIa.) Flightdeck
and tent with specialist equipment exhibition.
IIb.) Rufowa nadbudówka ze stanowiskiem kontroli lotów. / IIb.) Stern superstructure with flight control station.
IIc.) Rufowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx. / IIc.) Stern
Mk.15 Phalanx CVIS.
IId.) Burtowe galeryjki wzdłuż pokładu lotniczego. / IId.) Side galleries along the flight deck.
III. Górny pokład. / III. Upper Deck.
IIIa.) Stanowisko karabinu maszynowego L44A1. / IIIa.) L44A1 general purpose machine gun station.
IIIb.) Stanowisko miniguna Mk.44. / IIIb.) Mk.44 minigun station.
IIIc.) Kuter desantowy typu LCVP Mk5. / IIIc.) Type LCVP Mk.5 small
landing craft.
IV. Pokład dziobowy. / IV. Bow Deck.
IVa.) Dziobowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx. / Iva.) Bow Mk.15 Phalanx CVIS.
IVb.) Stanowisko karabinu maszynowego L44A1. / IVb.) L44A1 general purpose machine station.
V. Pojazdy Royal
Marines. / V. Royal Marines Vehicles.
Va.) Wóz ewakuacyjny Hippo. / Va.) Beach recovery vehicle Hippo.
Vb.) Transporter
opancerzony BvS 10 Viking. / Vb.) Armoured vehicle BvS 10 Viking.
Vc.) Transporter gąsiennicowy BV 206D. / Vc.) BV206D vehicle.
Vd.) Lekki pojazd kołowy Land Rover Wolf. / Vd.) Light transport vehicle Land Rover Wolf.
Ve.) Układarka metalowy mat drogowych. / VIe.) Metal road layer vehicle.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz