sobota, 30 listopada 2019

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 63 - HMS ALBION (L14)

HMS ALBION (L 14) – brytyjski okręt desantowy-dok typu Albion (dwie jednostki) – klasy zaprojektowanej i zbudowanej przez stocznię BAE Systems Marine (dawna Vickers Shipbuilding & Engineering) w Barrow-in-Furness w celu zastąpienia w służbie dwóch starych jednostek typu Fearless (HMS FEARLESS i HMS INTREPID). Wcielenie do służby HMS ALBION miało miejsce dnia 19.06.2003 roku a jego macierzystą bazą została HMNB Devonport w Plymouth. Jedną z pierwszych misji okrętu był udział w odbywających się u wybrzeży Norwegii ćwiczeniach Joint Winter 04. W tym samym roku , w listopadzie okręt został wysłany w rejon Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie wziął udział w OPERACJI PHILLIS. Na początku 2006 roku HMS ALBION przeszedł swoją pierwszą modernizację, podczas której to otrzymał m.in. nowe wyposażenie elektroniczne. W okresie 11 wrzesień – 22 listopada 2006 roku, HMS ALBION pełnił rolę jednostki flagowej Desantowego Zespołu Zadaniowego, który operował u wybrzeży Zachodnie Afryki. W drugiej połowie 2008 roku okręt ponownie trafił na remont i modernizację, która m.in. objęła także uzbrojenie. W kwietniu 2010 roku, w związku z zawieszeniem komunikacji lotniczej po erupcji wulkanu Eyjafjallajökull, HMS ALBION został wysłany do hiszpańskiego portu Santander (OPERACJA CUNNINGHAM), z którego to zabrał personel wojskowy oraz cywilów, którzy utknęli na terytorium Hiszpanii. W maju 2010 roku, HMS ALBION wziął udział w odbywających się w rejonie Camp Lejeune (Północna Karolina), wielonarodowych ćwiczeniach desantowych (okręt wchodził w skład Grupy Zadaniowej AURIGA). W grudniu tego samego roku, w związku z planowanym wycofaniem lotniskowca HMS ARK ROYAL ogłoszono, że następnym okrętem flagowym Rogal Navy zostanie właśnie HMS ALBION. W pierwszej połowie 2011 roku, w ramach Zespołu Zadaniowego Szybkiej Odpowiedzi okręt wziął udział w ćwiczeniach: GREEN ALLIGATOR (marzec) oraz CYPRIOT LION (maj). W czerwcu tego samego roku Grupa Zadaniowa (z HMS ALBION w składzie) została przebazowana do położonej u Libijskich wybrzeży Zatoki Sidra, gdzie wspierała prowadzoną tam przez NATO operację. Następnie grupa przeszła przez Kanał Sueski na Ocean Indyjski, gdzie wspierała prowadzone w Rogu Afryki operacje anty-pirackie. 20 września 2011 roku HMS ALBION przybył do Liverpoolu, gdzie uczestniczył w obchodach 10 rocznicy podniesienia bandery. W drugiej połowie 2011 roku, w związku z zakończeniem remontu i modernizacji bliźniaczego HMS BULWARK oraz w ramach ogłoszonego wcześniej programu cięcia kosztów okręt został odstawiony do rezerwy (stan podwyższonej gotowości). W grudniu 2014 roku HMS ALBION trafił do Plymouth, gdzie rozpoczął się trwający do kwietnia 2017 roku jego remont główny oraz modernizacja. 6 lutego 2018 roku po uprzednim zaliczeniu prób morskich oraz zakończeniu szkolenia i zgrywania załogi okręt został skierowany do Stałego Zespołu NATO Grupy 2, gdzie zluzował niszczyciel HMS DUNCAN. W kwietniu 2018 roku HMS ALBION trafił na wody Azji i Pacyfiku, gdzie pomagał w egzekwowaniu sankcji wobec Korei Północnej. Od maja do lipca 2019 roku, w ramach operującego na Bałtyku brytyjskiego Połączonego Zespołu Ekspedycyjnego HMS ALBION wziął udział w odbywających się Bałtyku międzynarodowych manewrach BALTOPS 2019, dwukrotnie zawijając do niemieckiej bazy w Kilonii (podczas drugiej wizyty, w ramach obchodów Tygodnia Kilońskiego okręt został udostępniony do zwiedzania.

*     *     *

HMS ALBION (L 14) – British landing ship-dock class Albion (2 units) – class designed and built by the shipyard BAE Systems Marine (formerly Vickers Shipbuilding & Engineering) in Barrow-in-Furness to replace in the service two old units class Fearless (HMS FEARLESS and HMS INTREPID). The HMS ALBION commissioning ceremony took place on 19.06.2001 and his home base was HMNB Devonport in Plymouth. One of the first missions of the ship was to participate in JOINT WINTER 04 exercise, which took place off the Norwegian coast. In the same year, in November, the ship was sent to Ivory Coast, where it took part in OPERATION PHILLIS. At the beginning of 2006, HMS ALBION underwent its first modernization, during which it received, among others new electronic equipment. In the period September 11 ÷ November 22, 2006, HMS ALBION served as the flagship unit of the Amphibious Task Group, which operated of the coast of West Africa. In the second half of 2008, the ship was again refurbished and modernized. In April 2010 during the air travel disruption after the Eyjafjallajökull eruption, HMS ALBION was sent to Santander in Spain (OPERATION CUNNINGHAM) to bring back the military personel and civilians who got stuck in Spain. In May 2010, HMS ALBION took part in the multinational landing exercises (the ship was a part of the Task Group AURIGA) taking place in Camp Lejeune area (North Carolina). In December 2010, due to the planned withdrawal of the aircraft carrier HMS ARK ROYAL, it was annunced that the next Royal Navy flagship would be HMS ALBION. In the first half of 2011, as a part of Response Force Task Group, ship took part in the following exercises: GREEN ALLIGATOR (March) and CYPRIOT LION (May). In June the same year, the RFTG was redeployed to the Gulf of Sidra off Libya to provide assistance to the ongoing NATO-led operation. Then the group passes through the Suez Canal to assist with anti-piracy operations off the Horn of Africa. On September 20, 2011, HMS ALBION docked at Liverpool Pier Head to celebrate her 10th Anniversary. In the second half o 2011, due to the completion of the renovation and modernization of the twin HMS BULWARK, and as a part of the announced earlier cut the running costs, the ship was placed in reserve (state of extended readiness). In December 2014 HMS ALBION went to the shipyard in Plymouth for the main refit and modernization, lasting until April 2017. On February 6, 2018 after passing the sea trials and completing crew training, the ship was deployed to the Standing NATO Maritime Group 2, where it changed the destroyer HMS DUNCAN. From May to July 2019, as a part of the Joint Expeditionary Force operating in the Baltic, HMS ALBION took part in the BALTOPS 2019 international maneuvers, calling at the German base in Kiel twice (during the second visit, as a part of the Kiel Week celebrations, the ship was made available to sightseeing).

*     *     *

Jednostki typu Albion/ Albion class units:
Nazwa / Name
Położenie stępki / Keel laid:
Wodowanie / Launched:
Wcielenie do służby / Commissioned:
HMS ALBION (L 14)
23.05.1998
09.03.2000
19.06.2003
HMS BULWARK (L 15)
27.01.2000
15.11.2001
10.12.2004

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
24.471 t. / 16.000 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
172 x 29 x 7.1 m
Kadłub (typ i materiał) / Hull (type & material):
pojedynczy – stal/ monohull – stal
Napęd / Propulsion: spalinowo – elektryczny / diesel – electric
2 silniki diesla Paxman Wartsila Vasa 16V32E / 2 diesel engines: Wartsila Vasa 16V32E
2 silniki diesla Paxman Wartsila Vasa 4R32E / 2 diesel engines: Wartsila Vasa 4R32E
2 silniki elektryczne / 2 electric engines
2 śruby / 2 propellers
Prędkość / Speed:
18 węzłów / knots
Zasięg / Range:
8.000 Mm /Sm
Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
2 radary Kelvin Hughes Typ 1007/8 (pasmo I) / 2 radars Kelvin Hughes Type 1007/8 (band: I)
1 radar BAE Systems Maritime Services Typ 997 Artisan 3D (pasmo E/F) / 1 radar BAE Systems Maritime Services Typ 997 Artisan 3D (band E/F)
system dowodzenia / combat data system: ADAWS 2000
system walki elektronicznej / ESM system UAT/1-4
Uzbrojenie / Armament:
2 x VI systemy obrony na bliskim dystansie Mk.15 Phalanx kal. 20 mm / 2 x VI CIWS Mk.15 Phalanx cal. 20 mm
2 x II działka automatyczne kal. 30 mm / 2 x II automatic cannons cal. 30 mm
4 wielolufowe karabiny maszynowe Mk. 44 kal. 7.62 mm / 4 x Mk 44. Miniguns cal. 7.62 mm
4 x I karabiny maszynowe kal. 7.62 mm / 4 x I general purpose machine guns cal. 7.62 mm
8 wyrzutni flar: / 8 decoy launchers: Seagnat
Wyposażenie desantowe: / Landing operations equipment:
zatapialny dok i pokład ładunkowy / well deck and cargo deck
rufowy pokład lotniczy ze stanowiskami dla dwóch śmigłowców typu Chinook / aft flight deck with two landing spots for helicopters type Chinook
4 barki desantowe typu LCU Mk 10 umieszczone parami w zatapialnym doku / 4 landing craft type LCU Mk 10 arranged in pairs in a well dock
4 małe łodzie desantowe typu LCVP Mk 5 podwieszone na żurawikach na głównym pokładzie (po dwie na każdą burtę) / 4 small landing crafts type LCVP Mk 5 carried on davits on the main deck (two on each side)
1 x 52 tonowy pojazd ewakuacyjny / 1 x 52 beach recovery vehicle
2 ciągniki / 2 tractors
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
żołnierze Królewskiej Piechoty Morskiej / Royal Marines soldiers: 405 os/ pers
31 dużych ciężarówek i 35 mniejszych pojazdów lub sześc czołgów Challenger 2 i 30 transporterów opancerzonych / 31 large trucks and 36 smaller vehicles or 6 Challenger 2 tanks and 30 armoured personel carriers
Załoga / Crew:
325 os. / pers..

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
https://www.royalnavy.mod.uk/our-organisation/the-fighting-arms/surface-fleet/assault-ships/hms-albion
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Albion_(L14)
https://navaltoday.com/tag/hms-albion/

*     *     *

Poniżej: HMS ALBION (L 14) widziany z Heikendorf – Moltenort, 21.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS ALBION seen from Heinkendorf-Moltenort, 21.06.2019 (to enlarge click on the photo)




























Poniżej: HMS ALBION (L 14) w bazie Kiel-Wik, 22/23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS ALBION in Kiel-Wik base, 22/23.06.2019 (to enlarge click on the photo)










Poniżej: HMS ALBION (L 14) widziany z okrętu logistycznego HDMS ABSALON, 22.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS ALBION seen from the logistic ship HDMS ABSALON, 22.06.2019 (to enlarge click on the photo)











Poniżej: wizyta na okręcie, 23.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: visit on the ship, 23.06.2019  (to enlarge click on the photo)



I. Zatapialny dok i pokład ładunkowy. / I. Well-dock and cargo deck.


Ia.) Barki desantowe typu LCU Mk.10. / Ia.) Type LCU Mk.10 landing crafts.











Ib.) Rampa na pokład lotniczy. / Ib.) Ramp to the flight deck.


Ic.) Pokład ładunkowy. / Ic.) Cargo deck.


II. Pokład rufowy (śmigłowcowy). / II. Stern deck (hellideck).



IIa.) Pokład lotniczy i prezentacja sprzętu specjalistycznego. / IIa.) Flightdeck and tent with specialist equipment exhibition.





IIb.) Rufowa nadbudówka ze stanowiskiem kontroli lotów. / IIb.) Stern superstructure with flight control station.





IIc.) Rufowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx. / IIc.) Stern Mk.15 Phalanx CVIS.


IId.) Burtowe galeryjki wzdłuż pokładu lotniczego. / IId.) Side galleries along the flight deck.





III. Górny pokład. / III. Upper Deck.




IIIa.) Stanowisko karabinu maszynowego L44A1. / IIIa.) L44A1 general purpose machine gun station.


IIIb.) Stanowisko miniguna Mk.44. / IIIb.) Mk.44 minigun station.


IIIc.) Kuter desantowy typu LCVP Mk5. / IIIc.) Type LCVP Mk.5 small landing craft.
 








IV. Pokład dziobowy. / IV. Bow Deck.






IVa.) Dziobowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx. / Iva.) Bow Mk.15 Phalanx CVIS.





IVb.) Stanowisko karabinu maszynowego L44A1. / IVb.) L44A1 general purpose machine station.


V. Pojazdy Royal Marines. / V. Royal Marines Vehicles.

Va.) Wóz ewakuacyjny Hippo. / Va.) Beach recovery vehicle Hippo.


Vb.) Transporter opancerzony BvS 10 Viking. / Vb.) Armoured vehicle BvS 10 Viking.








Vc.) Transporter gąsiennicowy BV 206D. / Vc.) BV206D vehicle.


Vd.) Lekki pojazd kołowy Land Rover Wolf. / Vd.) Light transport vehicle Land Rover Wolf.


Ve.) Układarka metalowy mat drogowych. / VIe.) Metal road layer vehicle.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz