Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe.
MIKOŁAJ KOPERNIK (IMO: 7336721, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) – prom pasażersko – kolejowo – samochodowy, zbudowany przez norweską stocznię Trosvik Mekaniske Verksteder w Trosvik na zamówienie Centromor dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. W dniu 29 maja 1974 roku, dowodzony przez kapitana Tadeusza Pieńkowskiego prom wyruszył w swój pierwszy rejs do portu w Ystad, rozpoczynając w ten sposób 16 letni czarter w ramach PKP. Dwudziestego czwartego czerwca 1982 roku przekazany spółce Polskie Towarzystwo Okrętowe (następnie POL-America). W dniu 6 listopada 1982 r. w siłowni zbliżającego się do Świnoujścia promu wybuchł groźny pożar, który udało się ugasić po trwającej aż 27 godzin walce z żywiołem (8 listopada), w której uczestniczyły jednostki pożarnicze STRAŻAK-24, STRAŻAK-25, holowniki PRO: KORAL i ROSOMAK, kuter ratowniczy SZTORM-2 oraz jednostki marynarki wojennej (na samym początku akcji z pokładu promu ewakuowano wszystkich jego pasażerów oraz załogę). Po oszacowaniu strat podjęto decyzję o skierowaniu MIKOŁAJA KOPERNIKA na remont do szwedzkiej stoczni w Göteborgu, gdzie następnie został on zaholowany przez holownik PRO - KORAL (wyruszono 11 grudnia zaś na miejsce przybyto 2 dni później 13 grudnia). Na linię prom powrócił dopiero w kwietniu 1983 roku. W dniu 31 grudnia 1993 roku MIKOŁAJ KOPERNIK został wyczarterowany na zasadach bare-boat szczecińskiemu armatorowi Euroafrica Shipping Lines. Od lipca 1995 w zarządzie operatora Unity Line. W dniu 15 marca 1999 roku sprzedany czarterującemu dotąd prom armatorowi. W 2002 roku przebudowany i zmodernizowany. Dziewiątego maja 2008 roku sprzedany tureckiemu armatorowi Kolin Insaat Turizm Sanayi, zaś 4 czerwca przemianowany na HARPUT. Siedemnaście dni później 21 czerwca pod nową nazwą prom po raz ostatni opuścił Świnoujście wyruszając w rejs na Morze Śródziemne. Po okresie sześcioletniej eksploatacji (w trakcie której głownie stał na sznurku) sprzedany do tureckiej stoczni złomowej w Aliadze. Po dotarciu na miejsce w dniu 3 lutego 2014 roku dawny MIKOŁAJ KOPERNIK został wprowadzony na plażę.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer stoczniowy budowy: |
100 |
Położenie stępki: |
31.12.1972 |
Wodowanie: |
20.10.1973 r., matka chrzestna Pani Zofia Sawiczewska |
Zdanie: |
31.03.1974 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
GT: 8.845 / DWT: 2.350 |
Wymiary (d x sz. x z) |
125,61 m x 17,02 m x 4,50 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
Napęd: |
4 x 10 cylindrowe silniki diesla Sulzer 10AL25/30 – każdy omocy: 5.412 kW |
śruby: 2 |
|
Prędkość: |
15,5 w. |
Przestrzeń ładunkowa: |
pas ładunkowy: 414 m |
liczba torów kolejowych 3(4) |
|
długość torowiska: 308 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
wagony kolejowe: 26 |
naczepy: 21 |
|
Pasażerowie |
41 |
Załoga: |
? |
* * *
Bibliografia: |
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001 |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
http://www.faktaomfartyg.se/mikolaj_kopernik_1974.htm |
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=53 |
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7336721&lang=en |
* * *
Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Ystad 1993 r. (na kominie logo PKP - Polskie Koleje Państwowe), zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro.
Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Sztormowanie na Bałtyku 1994 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro.
Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Morze Bałtyckie 1994 r. zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro.
Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Unity Lines, Świnoujście 1997 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro.
Poniżej zdjęcia m/f MIKOŁAJ KOPERNIK, Świnoujście, kwiecień 2008.
Ciekawy temat - flota operatora nie była mi bliżej znana. Teraz sporo rozumiem.
OdpowiedzUsuń