U 422 Typ VIIC
|
Stocznia:
|
Danziger
Werft AG, Danzig
|
Numer
zamówienia:
|
123
|
Zamówienie:
|
10.04.1941
|
Położenie
stępki:
|
11.02.1942
|
Wodowanie:
|
10.10.1942
|
Wcielenie
do służby:
|
10.02.1943
|
Numer
pocztowy:
|
M
50 330
|
Przebieg służby:
|
10.02.1943
– 31.07.1943
|
8
Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
|
01.08.1943
– 04.10.1943
|
1
Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
|
04.10.1943
|
Zatopiony
na północ od Azorów (pozycja 45.13N, 28.58W) przez zespół samolotów Avenger –
Wildcat z amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS Card.
|
Dowódcy:
|
10.02.1943
- 04.10.1943
|
LT/OL
Wolfgang Poeschel
|
Liczba
patroli:
1
Zatopione/uszkodzone
statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone
okręty wojenne:
0/0
Zestrzelone/uszkodzone
samoloty:
0/0
Okres służby U 422 przed rozpoczęciem
wykonywania patroli bojowych:
|
brak
danych
|
brak
danych
|
12.08.1943 U 422 pod
dowództwem Wolfganga Poeschela wraz z U 274, U 238 i U 275 oraz w towarzystwie
eskorty o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym
poleceniem skierować się po dalsze rozkazy do bazy w Kristiansand. Tego samego
dnia na rucie nr 15 do zespołu okrętów dołączył tankowiec GRETE. Dwa dni
później 14 sierpnia w celu odebrania rozkazów oraz wymiany składu eskorty o
godzinie 09:00 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą to opuszczono następnego
dnia, wraz z U 274 oraz w towarzystwie eskorty kierując się do Bergen, które
osiągnięto 16 sierpnia. W następnych dniach w oparciu o w/w bazę na wodach
Herdlafjordu na U 422 przeprowadzano intensywne szkolenie załogi obejmujące m.in.
liczne ćwiczebne zanurzenia.
Patrol
1 (08.09.1943 – 04.10.1943)
08.09.
U 422 pod dowództwem Wolfganga Poeschela wraz z U 279 i U 220 oraz w eskorcie
dozorowca V 5310 o godzinie 17:35 opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z
otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego
Atlantyku. Tego samego dnia po osiągnięciu o 22:35 kwadratu AN 2417 pożegnano
się z eskortą, po czym rozpoczęto indywidualny marsz w stronę wyznaczonego
sektora. Piętnastego września o godzinie 18:47 na okręcie Poeschela odebrano
pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
„U
275, U 422, U 341, U 260, U 386, U 338, U 731, U 238, U 305, U 270, U 645, U
402, U 584, U 229, U 666, U 641, U 952, U 378, U 758, U 377 i U 603 utworzyć
grupę Leuthen. Okręty ze strzyżykiem w następującej kolejności dnia 20 września
przebywać w linii dozoru od AK 3441 do AL 4792, odstępy pomiędzy sektorami 17
mil morskich. Operacja przeciwko idącemu z zachodu konwojowi.”.
Głównym
celem w/w zgrupowania miały być konwoje ON/ONS. Brytyjska Admiralicja wiedząc z
przechwyconych i odszyfrowanych depesz Enigmy o tym zgrupowaniu nakazała w dniu
18 września komodorom dwóch idących w tym samym kierunku konwojów tj. ONS-18 i
ON-202, dla których na ewentualną zmianę trasy było już a późno połączenie się
w jeden konwój, aby w ten sposób wzmocnione siły eskorty mogły skutecznie
odeprzeć napastników. Dwudziestego drugiego września operujący w pobliżu w/w
konwoju U 422 nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
„Godzina
01:44, AK 6267, śruby i azdyk na 200.”.
Następnego
dnia w BdU odebrano kolejny meldunek z okrętu Poeschela o następującej treści:
„Godzina
16:34, AJ 9384, zostałem zaatakowany przez samolot.”.
Tego
samego dnia na pokład U 422 dotarła też specjalna depesza z dowództwa o
następującej treści:
„Dla
ObFkMt Odenbretta, narodziła się córeczka.”.
Dwudziestego
czwartego września w BdU odebrano kolejny meldunek z jednostki Poeschela o
następującej treści:
„23.09.
godzina 20.05. AJ 9622 Z chmur wyskoczył Halifax, który zrzucił bomby oraz
przeprowadził ostrzał. Brak kontaktu. Ranny postrzałowe rąk i nóg. Pomoc
lekarza potrzebna. Przestrzelone maszty wydechu spalin, czerpni powietrza oraz
bakburtowy zewnętrzny zbiornik paliwowy. Wycofuję się na południowy – wschód w
celu przeprowadzenia napraw. 50m3, wszystkie torpedy.”.
Wkrótce
potem otrzymano z dowództwa odpowiedź o następującej treści:
„U
220 udzielić pomocy medycznej dnia 25.09. Rankiem spotkać się w BD 1175 z U
422. Jeżeli to możliwe przekazać na okręt lekarza.”.
Dwudziestego
piątego września ze względu na gęstą mgłę jaka utrzymywała się przez cały dzień
w nakazanym punkcie nie udało się spotkać się z U 220, w związku z czym
Wolfgang Poeschel podjął decyzję o skierowaniu się w stronę podwodnego tankowca
U 460. Dwa dni później 27 września w kwadracie BD 6755 doszło do spotkania z
w/w okrętem, w trakcie którego: na jego pokład przekazano postrzelonego w nogę
BtsMt Rohsinga zaś na U 422 z wizytą udał lekarz, który następnie sprawdził stan
a potem opatrzył pozostałych rannych. Poza tym w trakcie tego spotkania z U 460
pobrano świeże warzywa, które wzbogaciły ubogi prowiant na okręcie Poeschela.
Drugiego października w BdU odebrano pochodzący z U 422 meldunek o następującej
treści:
„Prace
naprawcze zakończone, okręt ponownie w pełni sprawny.”.
Dwa
dni później 4 października (kwadrat marynarki BD 9752) z pomostu okrętu
Poeschela dostrzeżono wpierw o 09:00 U 455 a ponad godzinę później tj. o 10:15
ponownie U 460, z którego to zgodnie z poleceniem dowództwa miano pobrać
paliwo. O 10:45 podwodny tankowiec rozpoczął przekazywanie paliwa na U 264.
Prawie dwie i pół godziny później oczekujące na swoją kolejkę do pobrania
paliwa z podwodnego okręty (w tym i U 422) zostały wykryte przez stacjonujący
na pokładzie amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS CARD (TG.21.14
osłaniająca konwój UGS.19), pilotowany przez Roberta L. Stearnsa bombowiec
TBF-1 Avenger. Po zameldowaniu o kontakcie oraz wezwaniu wsparcia amerykańska
maszyna wykonała atak zrzucając pomiędzy U 460 a U 264 jedną niecelną 227 kg
bombę głębinową. Wkrótce potem na miejsce akcji przybyły trzy kolejne samoloty
z USS Card tj.: dwa myśliwce F4F Wildcat oraz kolejny bombowiec TBF-1 Avenger. Jako
pierwsi do ataku przystąpili piloci obu Wildcatów - Ebert S. Heim i David O.
Puckett, którzy pomimo silnego ognia zaporowego postawionego przez wszystkie
u-booty (28 luf kal. 20 mm i 1 kal. 37 mm) wykonali nalot odstrzeliwując z działek
pokładowych pomosty trzech jednostek typu VII. Wkrótce po ich nalocie U 422
wraz z U 264 i U 455 wykonał alarmowe zanurzenie pozostawiając na powierzchni
powolny U 460, który w trakcie wykonywania podobnego manewru został zatopiony
torpedą akustyczną NO-84 Fido zrzuconą przez krążący cały czas nad miejscem
akcji bombowiec Stearnsa. Tego samego dnia U 422 oraz przebywający w jego
pobliżu U 264 ponownie zostały wykryte i zaatakowane przez złożony z bombowca
TBF-1 Avenger (Stearns) i 2 myśliwców F4F Wildcat (Heim, Puckett) patrol
lotniczy z USS Card. W wyniku ich ataków: U 264 odniósł poważne uszkodzenia
natomiast okręt Poeschela, w trakcie wykonywania manewru alarmowego zanurzenia
został posłany na dno przez torpedę akustyczną NO-84 Fido.
* *
*
Członkowie załogi U 422 polegli w dniu
04.10.1943 (w kolejności alfabetycznej):
|
Nazwisko Imię
|
Ranga
|
Rok urodzenia
|
Bachmann
Karl
|
MtrOGfr
|
05.10.1921
|
Bartz
Hans-Michael
|
FkOGfr
|
08.02.1924
|
Biesenbach
Hans
|
MtrGfr
|
01.02.1922
|
Böhlefeld
Werner-Otto
|
MtrOGfr
|
20.12.1918
|
Brenner
Georg
|
Gfr
|
28.01.1924
|
Dähn
Helmuth
|
MechGfr
|
13.10.1923
|
Eckert
Warnfried-Hans
|
MaschOGfr
|
05.05.1924
|
Engler
Fritz
|
MaschOGfr
|
17.08.1923
|
Fröhlich
Günter
|
MaschOGfr
|
14.01.1923
|
Fuelle
Herbert
|
MaschGfr
|
18.09.1923
|
Georg
Albert
|
MaschOGfr
|
08.04.1923
|
Göschl
Reinhold
|
FkOGfr
|
31.08.1924
|
Hackert
Kurt
|
MaschMt
|
16.03.1921
|
Hain
Georg
|
MaschOGfr
|
14.09.1924
|
Heinrich
Heinz-Karl
|
OLt.ing
|
21.02.1921
|
Hering
Herbert
|
MaschOGfr
|
19.05.1924
|
Hiller
Egon
|
MaschOGfr
|
22.10.1923
|
Hiller
Walter-Willi
|
MaschOGfr
|
31.10.1923
|
Höhl
Johann
|
MaschMt
|
05.09.1921
|
Hummel
Adolf
|
MaschMt
|
14.03.1920
|
Jogwer
Erich
|
OMasch
|
15.03.1915
|
Jonuleit
Heinz
|
BtsMt
|
26.04.1920
|
Jotzo
Heinrich
|
MaschMt
|
22.07.1920
|
Kantowsky
Horst
|
Lt.z.S.d.R
|
11.09.1921
|
Kern
Gerhard
|
MtrOGfr
|
08.02.1924
|
Knies
Walter
|
MtrGfr
|
01.06.1924
|
Kolster
Hermann
|
BtsMt
|
26.06.1921
|
Lottes
Karl
|
Mtr
|
28.09.1920
|
Markwort
Karl
|
HGfr
|
15.11.1920
|
Massow
Wolfgang
|
Lt.z.S
|
11.02.1921
|
Matthes
Christian
|
OMasch
|
04.05.1922
|
Mirrek
Heinz
|
ObGfr
|
13.08.1923
|
Nebel
Herbert
|
ObGfr
|
30.11.1923
|
Niehus
Hans
|
ObGfr
|
23.04.1923
|
Noack
Alfred
|
OGfr
|
17.01.1921
|
Nowotnick
Herbert
|
Maat
|
14.10.1917
|
Odenbrett
Ernst
|
ObMt
|
07.02.1919
|
Pieck
Hermann
|
Gfr
|
03.05.1923
|
Pöck
Franz
|
Maat
|
17.06.1921
|
Poeschel
Wolfgang
|
OLt.z.S
|
25.03.1920
|
Röhsing
Hubert
|
ObMt
|
07.05.1918
|
Rüther
Heinz
|
Gfr
|
11.08.1924
|
Schleifer
Friedrich
|
Gfr
|
17.05.1924
|
Schröder
Heinrich
|
ObGfr
|
04.09.1921
|
Schümann
Werner
|
OStrm
|
11.12.1912
|
Siebert
Heini
|
Gfr
|
20.10.1924
|
Simmendinger
Erwin
|
Maat
|
11.04.1919
|
Thielke
Heinz
|
Gfr
|
24.10.1924
|
Wolk
Heinz
|
Gfr
|
23.03.1924
|
* *
*
Bibliografia:
|
http://uboat.net
|
http://www.ubootwaffe.net
|
http://uboatarchive.net/
|
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
|
http://www.u-boot-archiv.de/
|
http://www.u-historia.com/
|
Blair
Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen
Werften von 1935 bis 1945 tom 2
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von
September 1939 bis Mai 1945 tom 3
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von
September 1939 bis Mai 1945 tom 4
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der
U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
|
Ritschel
Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8
KTB U 375 - U 435
|
Rohwer
Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945
|
Trojca
Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
|
Wynn
Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom
1
|
Poniżej
godło U 422 (źródło: www.u-historia.com)