wtorek, 26 czerwca 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 11 - ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NILS HOLGERSSON



m/f ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NUILS HOLGERSSON (IMO: 6705080, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SQNQ, bandera: Polska, port macierzysty: Kołobrzeg) – prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Lübecker Flender-Werke AG z Lubeki na zamówienie niemieckiego armatora TT-Line GmbH & Co. KG. z Hamburga jako NILS HOLGERSSON. W 1975 roku pozostając wciąż u tego samego armatora prom zmienił dotychczasową nazwę na OLIVER TWIST. Od 1978 roku pozostając w czarterze Lion Ferry Ab a następnie DFDS A/S prom nosił nazwy EUROPAFÄRJAN IV i EUROPAFÄRJAN SYD. W dniu 21 października prom został zakupiony przez polskiego armatora Polska Żegluga Morska (Polsteam) ze Szczecina, który po zmianie nazwy na ŁAŃCUT (ceremonia nadania imienia miała miejsce w dniu 25 października) przekazał go następnie na zasadzie bare-boat charter Polskiej Żegludze Bałtyckiej z Kołobrzegu. W tym samym miesiącu prom został wprowadzony na linię Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde. W kolejnych latach ŁAŃCUT obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Kopenhaga i Świnoujście – Ystad. W międzyczasie po spłaceniu zobowiązań w dniu 25 czerwca 1990 roku właścicielem promu została Polska Żegluga Bałtycka (Polferries). W kwietniu 1994 roku sprzedany maltańskiemu armatorowi European Seaways Inc z Valletty, który przemianował go na EUROPEAN PRIDE. W kolejnych latach były ŁAŃCUT jeszcze kilkakrotnie zmieniał nazwę oraz właściciela, kończąc swoją służbę jako HERMES V w dniu 22 października 2003 roku na plaży w indyjskim Alangu.
Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki, warto wspomnieć o:
  • 02.1978 – kolizji we mgle z duńskim statkiem rybackim SINNE NORDFISK, który w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonął.
Krótka historia budowy:
  • Numer budowy: 562,
  • Wodowanie: 21.12.1966,
  • Zdanie: 01.06.1967.
*      *      *

m/f ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NUILS HOLGERSSON (IMO: 6705080, MMSI: ---, call sign: SQNQ, flag: Polska, home port: Kołobrzeg)passenger and car ferry built by the German shipyard Lübecker Flender-Werke AG from Lübeck on order German shipowner TT-Line GmbH & Co. KG from Hamburg as NILS HOLGERSSON. In 1975, still remaining with the same owner, the ferry changed its current name to OLIVER TWIST. Since 1978, staying in the Lion Ferry Ab charter and then DFDS A/S charter, the ferry was called EUROPAFÄRJAN IV and EUROPAFÄRJAN SYD. On October 21, 1985, the ferry was purchased by the Polish shipowner Polska Żegluga Morska (Polsteam) from Szczecin, which after changing its name to ŁAŃCUT (ceremony of naming took place o October 25) then transferred it on a bare-boat charter to the Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) from Kołobrzeg. In the same month the ferry was introduced to the Świnoujście – Copenhagen – Travemünde line. In subsequent years ŁAŃCUT served the following connections: Świnoujście – Copenhagen and Świnoujście – Ystad. In the meantime, after repayment of obligations on June 25, 1990, the Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) became the owner of the ferry. In April 1994 the ferry was sold to the Malta shipowner European Seaways Inc. from Valetta, who renamed it to EUROPEAN PRIDE. In the following years, former ŁAŃCUT changed its name and owner several times, ending its service as HERMES V on October 22, 2003 on the beach in Indian Alang. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
02.1978 – a collison in the mist with the Danish fishing vessel SINNE NORDFISK, which sank due to the damage.
A short history of build:
  • Yard number: 562, 
  • Launch date: 21.12.1966, 
  • Delivery date: 01.06.1967.

*      *      *

Zatrudniony na linach / Employed on the routes:
  • Travemünde – Trelleborg (01.06.1967 – 10.04.1975),
  • Østersøen – Travemünde (05.1975 – 1976),
  • Travemünde – Helsingborg (22.10.1976 – 04.1978),
  • Varberg – Grenaa (10.04.1978 – 12.1978),
  • Helsingborg – Grenaa (12.1978 – 10.1985),
  • Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Świnoujście – Kopenhaga ./ Copenhagen – Travemünde (10.1985 – 04.1994),
  • Brindisi – Patras – Cesme (06.1994 – 1997),
  • Bari – Cesme (1997 – 1998),
  • Igoumentisa – Bari (1998 – 1999),
  • Włochy / Italy – Albania – Grecja / Greece (07.1999 – 08.2003.

*      *      *

Nazwy jednostki / Unit names:
  • 01.06.1967 – 10.04.1975: NILS HOLGERSSON,
  • 10.04.1975 – 18.04.1978: OLIVER TWIST,
  • 18.04.1978 – 19.10.1983: EUROPAFARJAN IV,
  • 19.10.1983 – 21.10.1985: EUROPAFARJAN SYD,
  • 21.10.1984 – 18.04.1994: ŁAŃCUT,
  • 18.04.1994 – 13.11.1998: EUROPEAN PRIDE,
  • 13.11.1998 – 17.06.1999: NETTUNO,
  • 17.06.1999 – 14.01.2001: HERMES,
  • 14.01.2001 – 22.10.2003: HERMES V.


*      *      *

Armatorzy, operatorzy, czarterujący / Shipowners / operators, charterers:
  • TT-Line & Co. KG, Hamburg (01.06.1967 – 1968),
  • Partenreederei M.S. Nils Holgerson (TT-Line), Niemcy / Germany (1968 – 10.04.1975),
  • Partenreederei M.S. Oliver Twist (TT-Line), Niemcy / Germany (10.04.1975 – 21.10.1985),
  • Czarter / Charter: Lion Ferry Ab, Halmstad (19.04.1978 – 01.03.1981),
  • Czarter / Charter: DFDS A/S, Dania / Denmark (01.03.1981 – 19.10.1983),
  • Polska Żegluga Morska (Polsteam), Szczecin (21.10.1978 – 25.06.1990),
  • Czarter / Charter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg (21.10.1978 – 25.06.1990),
  • Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg (25.06.1978 – 04.1994),
  • European Seaways Inc., Valletta (04.1994 – 13.11.1998),
  • Ocean Crest Shipping Company Ltd., Valletta (13.11.1998 – 17.06.1999),
  • Disegno Mar. Ltd., Valletta (17.06.1999 – 2003).

*      *      *
Siostrzane Jednostki / Sister units:
  • NUSA PEJUANG ex ST CLAIR II ex ST CLAIR ex TERJE VIGEN ex S.F. PANTHER ex PETER PAN (IMO: 6504553) – numer budowy / yard numer: 550, wodowanie / launched: 30.10.1964, zdanie / delivery: 12.03.1965, los / fate: złomowany w stoczni R.K. Engineering w Mumbaju (Indie) w 1998 r. / scrapped in Shipyard R.K. Engineering in Mumbai (India) in 1998.

*      *      *

Dane techniczne / technical data:
  • Wyporność / Tonnage: BRT: 7.145 t, DWT: 1.183 t., 
  • Wymiary ( d x sz x z) Dimensions (l x b d): 123,25 x  18,03 x 4,70 m, 
  • Kadłub / Hull:  
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
    • materiał kadłuba / hull material: steel,
  • Napęd / Propulsion:  
    • 2 x silniki diesla / 2 diesel engines: Ottensenser – Pielstick 12PC2V, łączna moc / total power: 7.490 kW / 10.180 KM/HP,
    • śruby / propellers: 2,
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 515 kW (700 KM / HP),
  • Prędkość / Speed: 21,0 węzłów/ knots,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo area: 
    • pokład samochodowy / car deck: 1
    • długość linii ładunkowych / ro/ro lanes 375 m,
    • pojemność ładunkowa / cargo capacity:
      • auta / cars: 230,  
      • naczepy / trailers: 20,
  • Urządzenie załadunkowe / Cargo handling:
    • rampa dziobowa / bow ramp: 1,
    • rampa rufowa / stern ramp: 1,
    • furty na prawej burcie / doors on starboard side: 2
  • Pasażerowie / Passengers: 850 os. / pers (350 miejsc w kabinach / 350 in cabbins).
  • Załoga / Crew: 80 os. / pers.

*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT autorstwa Pana Sigismunda Lietki , kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁAŃCUT made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT, Gdańska, lata 80-te, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁAŃCUT, Gdańsk, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT, autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f  ŁAŃCUT, made by Mr. Claus Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT jeszcze jako OLIVER TWIST, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁANCUT still as OLIVER TWIST, author unknown, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


sobota, 23 czerwca 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 3 - BALTOPS 2018

BALTOPS 2018 (BALTIC OPERATIONS 2018) – odbywające się co roku w czerwcu na wodach Morza Bałtyckiego międzynarodowe ćwiczenia, których organizatorem jest jest Dowództwo STRIKFORNATO (SFN). Obecne 46 ćwiczenia, tak jak i poprzednie składają się z trzech faz: dwóch portowych mających miejsce na początek i zakończenie manewrów (omówienie i podsumowanie) oraz części morskiej. Jak co roku gospodarzem kończącej ćwiczenia fazy portowej jest położona w Kilonii baza Niemieckiej Marynarki Wojennej.

Załączone poniżej zdjęcia wykonane zostały w wiosce Heikendorf – Möltenort, z deptaka w pobliżu mauzoleum ku czci poległych na służbie marynarzy niemieckich sił podwodnych. Dojazd do w/w miejsca (o ile nie posiadamy auta) z centrum miasta promem lokalnej linii F1 – kierunek Laboe (przystań w pobliżu dworca kolejowego, bilet 3.60 Euro) – wysiadamy na przystanku Möltenort i dalej pieszo do mauzoleum (czas marszu ok. 8 minut), lub z położonego w pobliżu tego samego dworca przystanku autobusowego D2, autobusem linii nr 100 (bilet 3.60 Euro) – wysiadamy na przystanku Heikendorf Rathaus i dalej pieszo do mauzoleum (czas marszu ok. 20 minut).

*     *     *

BALTOPS 2018 (BALTIC OPERATIONS 2018) – an annual international exercise conducted by the STRIKFORNATO (SFN) in June in the Baltic Sea. The current 46 exercises, as well as the previous ones, consist of three phases: two ports on start and end exercise (overview & summary) and sea part. As every year the host of the finishing exercise port phase is located in Kiel German Naval Base. 

Photos attached below are taken in the village of Heikendorf – Möltenort, from the pedestrian zone near the mausoleum dedicated to the fallen in service the German submariners. Access to above mentioned place (if we don`t have a car) from the city centre by local F1 ferry  direction Laboe (ferry stop near the train station in Kiel, ticket 3.60 Euro) – disembarked at the stop Möltenort and then on foot to the mausoleum (walk time about 8 minutes), or from the located near the same station, bus stop D2, by the bus no 100 – direction: Laboe (ticket 3.60 Euro) – disembarked at the bus stop Heikendorf – Rathaus and then on foot to the mausoleum (walk time about 20 ~ 25 minutes).

*     *     *

Poniżej: zdjęcia według kolejności okrętów przybywających do Kilonii w dniu 15.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos by order of ships arriving to Kiel in 15.06.2018 (to enlarge click on the photo).

  • Duńska fregata typu Iver Huitfeldt – HDMS NIELS JUEL (F 363) / Danish frigate Type Iver Huitfeldt – HDMS NIELS JUEL (F 363).



  • Turecka fregata amerykańskiego typu Oliver Hazard Perry – TCG GEDIZ (F 495) / Turkish frigate of  american Type Oliver Hazard Perry – TCG GEDIZ (F 495).



  • Holenderski niszczyciel min typu Alkmaar / Tripartite – HNLMS URK (M 861) / Dutch minehunter Type Alkmaar / Tripartite  – HNLMS URK (M 861).



  • Amerykański okręt dowodzenia typu Blue Ridge – USS MOUNT WHITNEY  oraz jednostki Grupy 1 Stałego Zespołu Przeciwminowego NATO / An American Type Blue Ridge command & controll ship – USS MOUNT WHITNEY and the units of Standing NATO Mine Countermeasures Group 1.


  • Amerykański okręt dowodzenia typu Blue Ridge – USS MOUNT WHITNEY (LCC 20) / An American Type Blue Ridge command & controll ship – USS MOUNT WHITNEY (LCC 20).



  • Brytyjski niszczyciel min typu Sandown – HMS RAMSEY (M 110) / British minehunter Type Sandown  – HMS RAMSEY (M 110).



  • Część jednostek Grupy 1 Stałego Zespołu Przeciwminowego NATO /Part of the units of Standing NATO Mine Countermeasures Group 1.


  • Duński dron przeciwminowy typu MSF - MSF 1 / Danish Type MSF minesweeper drone - MSF 1.



  • Duńska jednostka wielofunkcyjna typu Holm, przystosowana do zadań przeciwminowych – HMS SALTHOLM (MSD 6) / Danish Type Holm multifunctional unit, fitted for a minesweeper operations – MSD 6.



  • Holenderski okręt baza okrętów podwodnych HNLMS MERCUUR (A 900) / Dutch submarine tender HNLMS MERCUUR (A900).



  • Norweski trałowiec typu Alta – KNM OTRA (M 351) / Norwegian Type Alta minesweeper – KNM OTRA (M 351).



  • Niemiecki niszczyciel min typu 332 Frankenthal – FGS BAD BEVENSEN (M 1063) / German Type 332 Frankenthal minehunter – FGS BAD BEVENSEN (M 1063).



  • Hiszpańska fregata typu Alvaro de Bazan – SPS ALVARO DE BAZAN (F 101) / Spanish Type Alvaro de Bazan frigate – SPS ALVARO DE BAZAN (F 101).



  • Litewski okręt dowodzenia / wsparcia norweskiego typu Vidar – LNF JOTVINGIS (N 42) / Lithuanian command & suport ship of norwegian Type Vidar – LNF JOTVINGIS (N 42).



  • Łotewski niszczyciel min typu Alkmaar / Tripartite – LVNS TALIVALDIS (M-06) / Latvian Type Alkmaar / Tripartite minehunter – LVNS TALIVALDIS (M-06).



  • Polski trałowiec projektu 207P – ORP DĄBIE (633) / Polish Project 207P minesweeper – ORP DĄBIE (633).



  • Amerykański niszczyciel typu Arleigh Burke – USS BAINBRIDGE (DDG 96) / An American Type Arleigh Burke destroyer – USS BAINBRIDGE (DDG 96).



  • Niemiecki okręt baza typu 404 Elbe – FGS MAIN (A 514) / German Type 404 Elbe suport ship – FGS MAIN (A 515).



  • Brytyjska fregata typu 23 Duke – HMS MONMOUTH (F 235) / British Type 23 Duke frigate – HMS MONMOUTH (F 235).



  • Duński okręt transportowy HDMS SLEIPNER (A 559) / Danish transport ship HDMS SLEIPNER (A 559).



  • Polski okręt transportowo – minowy typu Lublin – ORP KRAKÓW (823) / Polish Type Lublin landing and minelaying ship – ORP KRAKÓW (823).



  • Francuski niszczyciel min typu Eridian / Tripartite – FS L`AIGLE (M 647) / French Type Eridian / Tripartite minehunter – FS L`AIGLE (M 647).



  • Francuski niszczyciel min typu Eridian / Tripartite – FS CEPHEE (M 652) / French Type Eridian / Tripartite minehunter – FS CEPHEE (M 652).



  • Amerykański okręt desantowy dok typu Harpers Ferry – USS OAK HILL (LSD 51) / An American Type Harpers Ferry landing dock ship – USS OAK HIL (LSD 51).