czwartek, 23 maja 2024

Z cyklu holowniki ... cz. 117 - PAX

PAX (IMO 9962354, MMSI: 261004658, Sygnał wywoławczy: SNHT, bandera: Polska) – holownik typu Damen ASD 2811, zbudowany w 2023 roku przez wchodzącą w skład grupy Damen stocznię Albwardy Damen w Sharjah (Zjednoczone Emiraty Arabskie) dla polskiego armatora „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. Po dotarciu do Europy i ostatnich odbiorach w Rotterdamie, holownik o własnych siłach przybył do Gdańska 6 października w godzinach porannych.

*     *     *

PAX (IMO 9962354, MMSI: 261004658, Sygnał wywoławczy: SNHT, flag: Poland) – the Damen ASD 2811 type tug, built in 2023 by the shipyard Albwardy Damen in Sharjah (UEA) for the Polish shipowner WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o.. After reaching Europe and the final acceptance in Rotterdam,  the tug arrived in Gdansk under its own power on October 6 in the morning.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard numer:

513221

Położenie stępki / Keel laid:

---

Wodowanie / Launched:

---

Zakończenie budowy / Date of build:

11.08.2023

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (GT / NET):

299 / ?

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

28,57 x 11,43 x 4,65 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: stal, pojedynczy / material and type: / steel, single hull

przedziały wodoszczelne / watertight compartments:6

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / propulsion:

2 x 4 suwowe silniki diesla Caterpillar 3512C TA HD/D o łącznej mocy: 3.806 kW (5.104 BHP) / 2 x 4 strokes Caterpillar 3512C TA HD/D diesel engines with total power: 3.806 kW (5.104 BHP)

2 x pędniki azymutalne: Kongsberg Marine US 205 / 2 azimuth thrusters: Kongsberg Marine US 205

Prędkość / Speed:

naprzód/wstecz / ahead/asterm: 13,7 węzła / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dziobowa hydrauliczna wciągarka holownicza z dwoma bębnami, uciąg na hamulcu 150 t. / bow hydraulic towing winch with double drum, brake hold 150 t.

pachoły cumownicze / towing pins

Uciąg / Bollard Pull:

naprzód / ahead: 60,7 t,

wstecz / astern: 56/8 t.

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla Caterpillar C4.4 TA i alternatora – każdy o mocy 100 kVA / 2 generating sets consisting of a Caterpillar C4.4 TA diesel engine and alternator – each power: 100 kVA

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

wyposażenie przeciwpożarowe (2 monitory) / FiFi equipment (2 monitors)

2 reflektory / 2 searchlight

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar

echosonda / echo sounder

kompas satelitarny / satellite compass

AIS, Navtex, GPS, GMDSS A3

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 67,8 m3

świeża woda / fresh water: ~ 14,0 m3

piana / foam: ~ 9,8 m3

Załoga / Crew:

8 os. (maks.) / pers. (max.)

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

www.damen.com

https://marine-offshore.bureauveritas.com/bv-fleet/#/bv-fleet/

http://wuzportgdansk.pl/

*     *     *

Poniżej: holownik PAX (I) podniesienie bandery, Gdańsk 19.10.2023 r., zdjęcie: Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug PAX (I) raising the flag, Gdansk 19.10.2023, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 13.11.2023 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug PAX (I), Gdansk 13.11.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 20.12.2023 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug PAX (I), Gdansk 20.12.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 11.09.2024: Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 01.09.2024 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 11.09.2024: Below: tug PAX (I), Gdansk 01.09.2024, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 16.09.2024: Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 03.09.2024 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 16.09.2024: Below: tug PAX (I), Gdansk 03.09.2024, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 18.09.2024: Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 11.09.2024 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.09.2024: Below: tug PAX (I), Gdansk 11.09.2024, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

 





Aktualizacja 25.09.2024: Poniżej: holownik PAX (I), Gdańsk 21.09.2024 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 25.09.2024: Below: tug PAX (I), Gdansk 21.09.2024, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


 

 

 

 

wtorek, 21 maja 2024

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 24) - WILSON SKY

WILSON SKY ex WEISSENKIRCHEN ex MARBLE FJORD (IMO: 9017393, MMSI: 257077480, sygnał wywoławczy: LAIJ8, bandera: Norweska) – mały uniwersalny masowiec, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich oraz kontenerów, zbudowany w 2001 roku w kooperacji przez serbską stocznię Brodogradiliste Begej z Zrenjanin oraz bułgarską stocznię Rousse Shipyard JSC. Pierwotnym zamawiającym statek była spółka Boreal Shipping & Industrier AS dla której miał on pływać pod nazwą MARBLE FJORD, nadaną mu w trakcie wodowania. Zanim jednak do tego doszło, jeszcze w trakcie budowy zostaje on odsprzedany austriackiemu armatorowi Österreichischer Lloyd Seereederei, który przemianowuje go na WEISSENKIRCHEN. 24 stycznia 2001 roku, w związku z czarterem przez norweskiego Wilsona statek zmienia nazwę na WILSON SKY. W trakcie eksploatacji nabyty przez Wilson Shipowning AS, dla którego to pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

229

Położenie stępki:

02.02.1992

Wodowanie:

28.05.1997

Zdanie:

01.04.2001

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 3.038 / DWT: 4.263 t

Wymiary (d x sz x z):

89,9 x 15.2 x 5,6 m

Kadłub:

typ: podwójne dno

materiał: stal

grodzie wodoszczelne: 4(?)

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla MaK 8M25 – o mocy: 2.400 kW

pojedyncza śruba nastawna

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla MAN D 2866 LXE i alternatora

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla MAN D0226 MTE i alternatora

dziobowy ster strumieniowy o mocy 225 kW

Prędkość:

12,3 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 56,85 x 12,8 x 8 m

wymiary luku: 52,65 x 12,8 m

pokrywy lukowe: typu „pontoon”, obsługiwane przez dźwig bramowy

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno / bele: 5.568 m3 / 196.632 ft3

kontenery: 0 (ładownia: 0 / pokład: 0) – brak informacji ze strony armatora

Pojemność zbiorników:

balast: 1.965 m3

paliwo: 181,1 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON SKY przybywa do Hamburga, 08.05.2015 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: WILSON SKY przepływa przez Świnoujście w drodze na Bałtyk, 02.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: WILSON SKY w Gdańsku, 07.07.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: WILSON SKY przybywa do Gdańska, 14.05.2024 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: WILSON SKY w Gdańsku, 14.05.2024 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).