poniedziałek, 6 listopada 2023

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 21 - MARDER

MARDER (pol.: Kuna) – niemiecki miniaturowy pojazd podwodny, będący rozwinięciem wcześniejszego pojazdu o kryptonimie NEGER (pol.: Murzyn). W obu przypadkach konstrukcja pojazdu oparta była na odpowiednio zmodyfikowanej i nieco powiększonej torpedzie G7e (usunięto głowicę bojową oraz dodano stanowisko dla operatora, który kontakt ze światem zewnętrznym utrzymywał za pomocą półkolistej pleksiglasowej osłony), która przenosiła pod swoim kadłubem pojedynczą torpedę G7e. W odróżnieniu od swojego poprzednika pojazd typu MARDER wyposażony został w 200 kg zbiornik sprężonego powietrza umieszczony bezpośrednio za siedzeniem pilota natomiast w jego części dziobowej znalazł się zalewany 30 litrowy zbiornik, który o 63 cm zwiększył długość jednostki pływającej (długość całego pojazdu po modyfikacjach wyniosła łącznie 8,3 m). Po tych modyfikacjach wzrosła też sama wyporność pojazdu Marder która wyniosła 5,5 tony (dla pojazdu Neger było to 5 ton). Dzięki tym modyfikacjom Marder zdolny był do zanurzania się na głębokość ca. 30 metrów, przy czym czas jego pobytu pod wodą był mocno ograniczony (przy założeniu, że do zanurzenia potrzebne było ca. 10 kg sprężonego powietrza pojazd mógł wykonać około 20 zanurzeń). Prędkość pojazdu wahała się od 1,5 węzła w zanurzeniu do nieco ponad 4 węzłów na powierzchni. Kokpit operatora / pilota składał się z pleksiglasowej kopuły z możliwością zamknięcia jej od wewnątrz za pomocą klucza służącego do obracania metalowego pierścienia włazu (pierścień po dociśnięciu przyciskał gumową uszczelkę kopuły zapewniając jej wodoszczelność). Dodatkowo na wyposażenie kokpitu oprócz mechanizmów sterowania pojazdem wszedł wskaźnik głębokości ze skalą do 30 metrów oraz umieszczona w lewej części kokpitu wyskalowana od +15˚ do -15˚ poziomica, która służyła do orientacji w warunkach przebywania pod wodą. Poza ww. w kokpicie znalazły się też wskaźniki ciśnienia: w zbiorniku ciśnieniowym, zbiorniku tlenu jak i w samym kokpicie. Operator pojazdu zaopatrywany był w mieszaninę tlenu za pośrednictwem gumowej rurki – po otwarciu zaworu mieszanka ta przepływała przez czynnik oczyszczający, natomiast zużyte powietrze odprowadzane było na zewnątrz przez niewielką dyszę. Dodatkowo na wyposażenie operatora tak jak to było na Negrze wchodziła maska tlenowa z myśliwców oraz dodatkowe zbiorniki z powietrzem. Co ciekawe na wielu zbudowanych Marderach montowane były części produkcji włoskiej (np. kompletny przedział silnikowy). Łącznie do maja 1945 roku zbudowano ca. 500 Marderów, z których pierwsze do linii trafiły w lipcu 1944 roku.

Wykorzystanie bojowe

Debiut Marderów miał miejsce w nocy z 2 na 3 sierpnia 1944 roku, kiedy to 58 pojazdów (należały one do 362 Flotylli Sił Szturmowych) zaatakowało alianckie jednostki w rejonie Courseulles-sur-Mer. Po akcji do bazy powróciło zaledwie 17 pojazdów natomiast reszta została zniszczona przez nieprzyjaciela lub zatonęła na skutek defektów lub wypadków. W wyniku ich ataku, połączonego jednocześnie z atakiem łodzi wybuchowych Linse zatopiono: niszczyciel eskortowy HMS QUORN, trałowiec oraz ciężko uszkodzono: statek typu Liberty (7.219 ton), statek typu Empire/Park (7.000 ton) i przeznaczony do zatopienia w roli sztucznego falochronu krążownik lekki HMS DURBAN.

W nocy z 16 na 17 sierpnia wykonano ostatni atak przeciwko siłom inwazyjnym, w którym uczestniczyły łącznie 42 Mardery, które dwukrotnie trafiły pełniący rolę sztucznego falochronu dawny francuski pancernik COURBET oraz zatopiły dwie małe jednostki: okręt pomocniczy HMS FRATTON (jednostka przenosząca balon zaporowy) oraz barkę desantową LCT. Tym razem z akcji nie powróciło 26 z 42 wysłanych jednostek.

Na początku września 30 Marderów zaatakowało alianckie siły inwazyjne w rejonie Rivery Francuskiej nie odnosząc jednak żadnych sukcesów a tracąc łącznie 14 jednostek. Dalsze ataki Marderów na tym obszarze działań zostały udaremnione przez aliantów, którzy 10 września nalotem na bazę w Vertimiglia zniszczyli pozostałe jednostki

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

5,5 tony

Wymiary:

długość: 8,3 m

szerokość: 0,53 m

średnica: 0,53 m

Napęd:

baterie akumulatorów zasilające silnik elektryczny o mocy 8.8 kW napędzający czteropłatową śrubę,

Prędkość:

na powierzchni: 4.2 węzła (maks.)

w zanurzeniu: 1,5 węzła

Zasięg:

40 Mm przy prędkości 3 węzłów

Zanurzenie:

maksymalne: 30 metrów

Uzbrojenie:

podczepiana pod kadłubem pojedyncza torpeda G7e

Załoga:

1 os.

*     *     *

Bibliografia:

Lawrence Paterson – Desperaci Dönitza Niemieckie żywe torpedy i bezzałogowe łodzie podwodne, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2008

http://uboat.net

www.uboataces.com

*     *     *

Poniżej: pojazd Marder stanowiący eksponat Muzeum Wojskowo – Historycznego Bundeswehry w Dreźnie, Drezno sierpień 2023 r., zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



















 

 

poniedziałek, 30 października 2023

Z cyklu holowniki ... cz. 114 - FFS AMARANTH ex OSPREY FEARLESS ex PAOLO PARENTE ex ORION

FFS AMARANTH ex OSPREY FEARLESS ex PAOLO PARENTE ex ORION (IMO: 9161912, MMSI: 257148000, sygnał wywoławczy: LFBJ, bandera: Norwegia) – holownik typu ASD, zbudowany przez hiszpańską stocznię Astilleros Armon Vigo S.A. w Vigo jako ORION na zamówienie włoskiego armatora Tripmare Srl z Triestu. Od kwietnia 2011 roku własność Societa Siciliana Salvataggi SpA z Palermo, dla którego pływał pod nazwą PAOLO PARENTE. W 2014 roku zakupiony przez brytyjskiego armatora Osprey Shiping Ltd. z Wallesend, który przemianował go na OSPREY FEARLESS. Od maja 2017 własność norweskiego armatora FFS Marine A/S dla którego pływa pod nazwą FFS AMARANTH.

*     *     *

FFS AMARANTH ex OSPREY FEARLESS ex PAOLO PARENTE ex ORION (IMO: 9161912, MMSI: 257148000, call sign: LFBJ, flag: Norway) – an ASD type tug, built by the Spanish shipyard Astilleros Armon Vigo S.A. from Vigo as ORION on order Italian shipowner Tripmare Srl from Triest. From April 2011, the property of Societa Siciliana Salvataggi SpA from Palermo for which it sailed under the name PAOLO PARENTE. In 2014 purchased by the British shipowner Osprey Shipping Ltd. from Wallesend and renamed to OSPREY FEARLESS. Since May 2017, the property of the Norwegian shipowner FFS Marine A/S from Farsund for which it sails under the name FFS AMARANTH.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

424

Wodowanie / Launched:

17.09.1997

Data ukończenia / Delivery date::

16.12.1997

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

GT: 360, DWT: 285, NT: 106

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

30,00 x 9,85 x 5,1 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

grodzie / bulkheads: 6

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

2 x silniki diesla / 2 diesel engines: MaK 8M20 o łącznej mocy / with total power: 4080 BHP

2 pędniki azymutalne Schottel / 2 Schotell azimuth thrusters

Prędkość / Speed:

14,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zespoły prądotwórcze złożone z silnika diesla Caterpillar 3306 i alternatora /2 generating sets consisting of Caterpillar 3306 diesel engine and alternator

dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 150 kW

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa dwubębnowa wciągarka holownicza w układzie kaskadowym / aft double drum waterfall towing winch

dziobowa jednobębnowa wciągarka holownicza / bow single drum towing winch

hak holowniczy / towing hook – SWL: 49 kN

2 dziobowe pachoły holownicze / 2 bow towing pins: 100 t. SWL

Uciąg / Bollard Pull:

52 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig / crane: 3,8 t. SWL – 4,4 m

2 reflektory poszukiwawcze / 2 searchlights

jednodyszowa armatka wodna / single branch water monitor: EF-211

dwudyszowa armatka wodno – pianowa / double branch water – foam monitor: KF-212

3 pompy pożarowe / 3 fire pumps: 300 t/h, 1.200 t/h, 1.400 t/h

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar

kompas magnetyczny / magnetic compass:

autopilot

echosonda / echo sounder:

AIS, 2 x GPS, NAVTEX GPS, GMDSS A1, ECDIS

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 223 m3

woda słodka / fresh water: 66 m3

Załoga / Crew:

10 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

www.fleetmon.com

https://ffs-as.com/en/bat/ffs-athos/

http://www.tynetugs.co.uk/orion1997.html

*     *     *

Poniżej: holownik FFS AMARANTH, Gdynia 04.06.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug FFS ATHOS, Gdynia 04.06.2021, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik FFS AMARANTH opuszcza Gdynię 04.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug FFS AMARANTH leaves Gdynia 04.06.2021 (to enlarge click on the photo).