poniedziałek, 6 marca 2023

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 91 - LEROY A MENDONCA

LEROY A MENDONCA ex USNS MENDONCA (T-AKR-303)  (sygnał wywoławczy: NBMK, bandera: Stany Zjednoczone, port macierzysty: Norfolk) – amerykański szybki transportowiec sprzętu oraz zaopatrzenia typu Bob Hope (klasyfikowany w US Navy jako LSMR – large, medium-speed, roll-on/roll-off), zbudowany tak jak i siostrzane jednostki przez położoną w Nowym Orleanie w stanie Luizjana stocznię Northrop Grumman Ship Systems Avondale Operations. Głównym przeznaczeniem jednostek typu Bob Hope jest transport sprzętu wojskowego w celu wsparcia działań wojsk USA poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Poza dwoma pierwszymi statkami, których patronem jest odpowiednio aktor komediowy oraz małżeństwo filantropów pozostałe otrzymały nazwy upamiętniające żołnierzy odznaczonych za swoje bohaterstwo kongresowym Medalem Honoru. W przypadku naszego bohatera jego patronem jest urodzony na Hawajach sierżant z 3 Dywizji Piechoty Leroy A Mendonca, który 4 lipca 1951 roku poległ w trakcie osłaniania odwrotu swoich kolegów ze Wzgórza 586 (rejon Chich-on) – do zadania tego zgłosił się na ochotnika.Od momentu wejścia do służby aż do 18 listopada 2022 roku pływał jako USNS MENDONCA (T-AKR-303), po czym jego nazwa uległa zmianie na LEROY A MENDONCA (właścicielem jednostki jest U.S. Department of Transportation).

*     *     *

Szybkie transportowce typu Bob Hope

Nazwa (numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

W służbie

Status

USNS BOB HOPE (T-AKR-300)

29.05.1993

27.03.1997

18.11.1998

w służbie

USNS FISHER (T-AKR-301)

15.04.1996

21.10.1997

04.08.1999

w służbie

USNS SEAY (T-AKR-302)

24.03.1997

25.06.1998

28.03.2000

w służbie

USNS MENDONCA (T-AKR-303)

03.11.1997

25.05.1999

30.10.2001

w służbie od 18.11.2022 jako LEROY A MENDONCA

USNS PILILIAU (T-AKR-305)

29.06.1998

29.01.2000

24.07.2001

w służbie

USNS BRITTIN (T-AKR-305)

03.05.1999

11.11.2000

11.07.2002

w służbie

USNS BENAVIDEZ (T-AKR-306)

15.12.1999

11.08.2001

10.09.2003

w służbie

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

pusty: 34.408 t.

pełny: 62.069 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

289,56 x 32,30 x 11,25 m

Kadłub:

podwójnoposzyciowy, stalowy, spawany

Napęd:

4 x 10 cylindrowe silniki diesla Colt-Pielstick 10PC4.2.V400 o łącznej mocy 16.270 KM (każdy)

2 wały z 2 śrubami nastawnymi

Stery:

2

Prędkość:

24,9 węzła

Zasięg:

13.000 mil morskich przy prędkości 24 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

2 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 2.500 kW

2 dziobowe stery strumieniowe o mocy 1.500 kW każdy

Pokłady ładunkowe:

7

Pojemność ładunkowa:

łączna powierzchnia ładunkowa, która mogą zająć pojazdy wojskowe: 39.920 m2

pojazdy wojskowe: do 1.000 szt.

łączna masa zabieranych ładunków: 13.260 t.

Wyposażenie załadunkowe:

rufowa rampa załadunkowa o wymiarach 41 x 7 m, 160 t. SWL

dwie burtowe rampy załadunkowe o wymiarach: 15,2 x 12,2 m

wewnetrzne rampy pomiędzy pokładami

2 x II zestawy dźwigów Hägglunds o napędzie elektrycznym mogące pracować każdy z osobna  - unos 58 ton lub w tandemie – unos 116 ton przy zasięgu do 29 metrów

Wyposażenie elektroniczne: 

radar nawigacyjny

systemy komunikacji i wymiany danych

Systemy walki elektronicznej:

brak

Uzbrojenie:

brak

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko dla helikopterów

Załoga:

27 maks. 95 os. + 300 żołnierzy

*     *     *

Bibliografia

Norman Polmar - Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, wydanie 2012

Eric Wertheim - Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World: Their Ships, Aircraft, and Systems

www.navsource.org

*     *     *

Poniżej LEROY A MENDONCA przybywa do Gdyni, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






















Poniżej LEROY A MENDONCA w Gdyni, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):