LEROY A MENDONCA ex USNS MENDONCA (T-AKR-303) (sygnał wywoławczy:
NBMK, bandera: Stany Zjednoczone, port macierzysty: Norfolk) – amerykański szybki transportowiec sprzętu oraz zaopatrzenia typu
Bob Hope (klasyfikowany w US Navy jako LSMR – large, medium-speed,
roll-on/roll-off), zbudowany tak jak i siostrzane jednostki przez położoną w
Nowym Orleanie w stanie Luizjana stocznię Northrop Grumman Ship Systems
Avondale Operations. Głównym przeznaczeniem jednostek typu Bob Hope jest
transport sprzętu wojskowego w celu wsparcia działań wojsk USA poza terytorium
Stanów Zjednoczonych. Poza dwoma pierwszymi statkami, których patronem jest
odpowiednio aktor komediowy oraz małżeństwo filantropów pozostałe otrzymały nazwy
upamiętniające żołnierzy odznaczonych za swoje bohaterstwo kongresowym Medalem
Honoru. W przypadku naszego bohatera jego patronem jest urodzony na Hawajach sierżant
z 3 Dywizji Piechoty Leroy A Mendonca, który 4 lipca 1951 roku poległ w trakcie
osłaniania odwrotu swoich kolegów ze Wzgórza 586 (rejon Chich-on) – do zadania
tego zgłosił się na ochotnika.Od momentu wejścia do służby aż do 18 listopada 2022 roku pływał jako USNS MENDONCA (T-AKR-303), po czym jego nazwa uległa zmianie na LEROY A MENDONCA (właścicielem jednostki jest U.S. Department of Transportation).
* * *
Szybkie transportowce typu Bob Hope |
||||
Nazwa (numer burtowy) |
Położenie stępki |
Wodowanie |
W służbie |
Status |
USNS BOB HOPE (T-AKR-300) |
29.05.1993 |
27.03.1997 |
18.11.1998 |
w służbie |
USNS FISHER (T-AKR-301) |
15.04.1996 |
21.10.1997 |
04.08.1999 |
w służbie |
USNS SEAY (T-AKR-302) |
24.03.1997 |
25.06.1998 |
28.03.2000 |
w służbie |
USNS MENDONCA (T-AKR-303) |
03.11.1997 |
25.05.1999 |
30.10.2001 |
w służbie od 18.11.2022 jako LEROY A MENDONCA |
USNS PILILIAU (T-AKR-305) |
29.06.1998 |
29.01.2000 |
24.07.2001 |
w służbie |
USNS BRITTIN (T-AKR-305) |
03.05.1999 |
11.11.2000 |
11.07.2002 |
w służbie |
USNS BENAVIDEZ (T-AKR-306) |
15.12.1999 |
11.08.2001 |
10.09.2003 |
w służbie |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
pusty: 34.408 t. |
pełny: 62.069 t. |
|
Wymiary (d. x sz. x z.): |
289,56 x 32,30 x 11,25 m |
Kadłub: |
podwójnoposzyciowy, stalowy, spawany |
Napęd: |
4 x 10 cylindrowe silniki diesla Colt-Pielstick 10PC4.2.V400 o łącznej mocy 16.270 KM (każdy) |
2 wały z 2 śrubami nastawnymi |
|
Stery: |
2 |
Prędkość: |
24,9 węzła |
Zasięg: |
13.000 mil morskich przy prędkości 24 węzłów |
Urządzenia pomocnicze: |
2 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 2.500 kW |
2 dziobowe stery strumieniowe o mocy 1.500 kW każdy |
|
Pokłady ładunkowe: |
7 |
Pojemność ładunkowa: |
łączna powierzchnia ładunkowa, która mogą zająć pojazdy wojskowe: 39.920 m2 |
pojazdy wojskowe: do 1.000 szt. |
|
łączna masa zabieranych ładunków: 13.260 t. |
|
Wyposażenie załadunkowe: |
rufowa rampa załadunkowa o wymiarach 41 x 7 m, 160 t. SWL |
dwie burtowe rampy załadunkowe o wymiarach: 15,2 x 12,2 m |
|
wewnetrzne rampy pomiędzy pokładami |
|
2 x II zestawy dźwigów Hägglunds o napędzie elektrycznym mogące pracować każdy z osobna - unos 58 ton lub w tandemie – unos 116 ton przy zasięgu do 29 metrów |
|
Wyposażenie elektroniczne: |
radar nawigacyjny |
systemy komunikacji i wymiany danych |
|
Systemy walki elektronicznej: |
brak |
Uzbrojenie: |
brak |
Wyposażenie lotnicze: |
lądowisko dla helikopterów |
Załoga: |
27 maks. 95 os. + 300 żołnierzy |
* * *
Bibliografia |
Norman Polmar - Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, wydanie 2012 |
Eric Wertheim - Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World: Their Ships, Aircraft, and Systems |
www.navsource.org |
* * *
Poniżej LEROY A MENDONCA przybywa do Gdyni, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej LEROY A MENDONCA w Gdyni, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):