sobota, 19 listopada 2022

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 87 - Norweskie stawiacze min typu Vidar

Stawiacze min typu Vidar – para okrętów zbudowanych w latach 1977 – 1978 dla Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii przez położoną w Bergen stocznię Mjellem & Karlsen. Podczas wodowania obie jednostki otrzymały nazwy wywodzące się ze skandynawskiej mitologii a mianowicie imiona synów Odyna – odpowiednio Vidar i Vale. Oprócz swojej głównej roli tj. stawiania min oba okręty mogły także sprawować funkcje: poławiacza torped, transportowca, okrętu z.o.p. czy też ochrony łowisk. W 1998 roku prototypowy KNM VIDAR został dodatkowo przystosowany do pełnienia roli okrętu dowodzenia w ramach sił NATO (m.in. w roku 2004 i 2005 był okrętem flagowym zespołu przeciwminowego MCMFORNORTH). 27 stycznia 2003 roku KNM VALE został przekazany Łotwie, która wprowadziła go do służby pod nazwą LVNS VIRSAITIS (A 53) jako okręt dowodzenia i wsparcia sił patrolowych / przeciwminowych. W 2006 roku w jego ślady poszedł prototypowy KNM VIDAR, który trafił na Litwę, która 4 lipca tego roku wcieliła go do służby pod nazwą LNF JOTVINGIS (N 52) w podobnej roli co jego „łotewski” bliźniak. W trakcie swojej już ponad czterdziestoletniej służby okręty wielokrotnie uczestniczyły w międzynarodowych ćwiczeniach, operacjach czy też wchodziły w skład stałych zespołów przeciwminowych NATO.

*     *     *

Stawiacze min typu Vidar

Nazwa (numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

W służbie:

Status

KNM VIDAR (N 52)

01.03.1976

18.03.1977

21.10.1977

W służbie w składzie Litewskiej Marynarki Wojennej jako JNF JOTVINGIS (N 52)

KNM VALE (N 53)

01.02.1976

05.08.1977

10.02.1978

W służbie w składzie Łotewskiej Marynarki Wojennej jako LVNS VIRSAITIS (A 53)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (pełna):

1.750 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

64,80 x 12,00 x 4,00 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany

Napęd:

2 x 7 cylindrowe silniki diesla Wichmann 7AX o łącznej mocy 3.100 kW

2 wały z dwiema śrubami

Prędkość:

~ 15 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora

dziobowy ster strumieniowy o mocy 425 SHP

2 umieszczone na pokładzie dziobowym dźwigi hydrauliczne firmy Hydralift

Uzbrojenie:

2 x I armaty automatyczne Bofors kal. 40 mm

2 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

1 x II wyrzutnia Simbad dla pocisków p.lot. Mistral (zdemontowana)

2 x III wyrzutnie torped z.o.p. kal. 324 mm (zdemontowane)

2 x zrzutnie bomb głębinowych (zdemontowane)

do 320 min morskich rozlokowanych na trzech pokładach obsługiwanych przez elektryczne windy, trzy tory minowe zakończone trzema rufowymi furtami minowymi

Zasięg:

? mil morskich przy prędkości ? węzłów

Wyposażenie elektroniczne:

2 radary nawigacyjne: Decca TM 1226

sonar kadłubowy: Simrad SQ3D

2 systemy kierowania ogniem armat kal. 40 mm: TVT-300

systemy łączności i komunikacji satelitarnej

Pojemność zbiorników:

paliwo: 247

Załoga:

50 ~ 70 os.

*     *     *

Bibliografia

Eric Wertheim - The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 15th edition

Materiały promocyjne Litewskiej Marynarki Wojennej

*     *     *

Poniżej LNF JOTVINGIS (N 52) ex KNM VIDAR (N 52) na wodach Kielerförde, 15.06.2018, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):










Poniżej LNF JOTVINGIS (N 52) ex KNM VIDAR (N 52) w bazie Kiel-Wik, 17.06.2018, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






















Poniżej LNF JOTVINGIS (N 52) ex KNM VIDAR (N 52) z wizytą na Oksywiu, Gdynia, 15.09.2022, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

*     *     *

Poniżej LVNS VIRSAITIS (A 53) ex KNM VALE (N 53), faza portowa manewrów Baltops 2012, Gdynia-Oksywie, 03.06.2012, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):





Poniżej LVNS VIRSAITIS (A 53) ex KNM VALE (N 53) w bazie Kiel-Wik, 20.06.2015, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):



Poniżej LVNS VIRSAITIS (A 53) ex KNM VALE (N 53) w bazie Kiel-Wik, 23.06.2019, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):







 

 

 

czwartek, 10 listopada 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 60 - PODHALE (II)

PODHALE (II) (IMO: 9285134, MMSI: 311831000, Sygnał wywoławczy: C6TX9, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez chińską stocznię Xiangang Shipbuilding Heavy Industries w Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM (właściciel rejestrowy spółka zależna: Nero Three Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Małgorzata Skupień z Białego Dunajca. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Krzysztof Wierzchoń, zaś jego trasa wiodła z Szanghaju z ładunkiem wyrobów stalowych do Genui i Ravenny.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-3

Położenie stępki:

29.12.2004

Położenie stępki:

26.05.2005

Zdanie:

12.07.2005

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 24.109 / DWT: 38.056 t

Wymiary (d x sz x z):

189,98 x 28,56 m x 10,58 m

Kadłub:

typ: podwójne poszycie

materiał: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla: Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B o mocy: 7.368 kW przy118 obr./min

śruba / propeller: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kVA

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

pokrywy luków: hydrauliczne TTS typu folding

Pojemność całkowita wszystkich ładowni::

ziarno: 48.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 x elektro-hydrauliczne dźwigi pokładowe firmu Tsuji model: HDHS30285 każdy o unosie 30 ton i zasięgu 28 metrów

Załoga:

29 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: PODHALE, Gdynia 10.08.2014, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: PODHALE, Dworzec Drzewny, Gdańsk 07.10.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Aktualizacja 08.05.2023: Poniżej: PODHALE, Dworzec Drzewny, Gdańsk 27.04.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Aktualizacja 03.11.2023: Poniżej: PODHALE, Dworzec Drzewny, Gdańsk 30.10.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).