sobota, 24 września 2022

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 25 - H-7

H-7 (IMO: , MMSI: 261462000, sygnał wywoławczy: SOWY) – holownik portowo – redowy projektu H-900/II (kod NATO: Bucha), jeden z czterech holowników jakie zostały zbudowane pod koniec lat 70-tych i na początku lat 80-tych na zamówienie Marynarki Wojennej PRL przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został przez Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Stoczni Remontowej „Nauta” jako rozwinięcie cywilnego projektu H-800. Jednostki tego typu przeznaczone są do holowania okrętów i różnych obiektów m.in. tarcz, asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-7 wcielony do służby został w dniu 19.10.1981 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3FO). Obecnie pozostający wciąż w służbie holownik podporządkowany jest Dywizjonowi Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

04-26.05.1983

udziale w ćwiczeniach Marynarki wojennej pk. „REDA-83”

13-15.05.2008

udziale w ćwiczeniach 3.FO i BLMW

15-20.06.2008

udziale w ćwiczeniach ratowniczych pk. "SMER/MEDEX 08"

16-20.03.2009

udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-5 w ćwiczeniach 3.FO

24.09.2009

zabezpieczaniu zawodów osad wioślarskich jakie odbywały się na wodach Zatoki Puckiej

27.09.-06.10.2010

udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-10”

09.2012

udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-12

01-05.10.2018

udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej pk. „OSTROBOK-18”

14-16.12.2020

udziale w zabezpieczaniu ćwiczeń okrętów 3.FO

*     *     *

Holowniki projektu H-900/II

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Wodowany

W służbie

Uwagi

H-3

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

---

03.12.1979

Wycofany ze służby 30.03.2007 r. Pocięty na złom w Gdańsku jesienią 2010 roku

H-4

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

---

10.02.1980

W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)

H-5

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

---

15.06.1981

W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni)

H-7

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

---

19.10.1981

W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

Standardowa: 184,32 t. / pełna 218,12 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

25.50 x 7,10 x 3,64 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy (stal St41), spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie.

grodzie poprzeczne: 4

przedziały wodoszczelne: 5

Napęd:

silnik wysokoprężny Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy 688 kW (935M) przy 750 obr/min

przekładnia redukcyjna

trójpłatowa śruba nastawna Zamech-Liaaen CP56/3 z mechanizmem zmiany skoku ACG50  pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 35˚)

Ster:

w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 25TH1

Prędkość:

11,5 ~ 12 w.

Zasięg:

1.920 Mm przy 10,1 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/E składające się z silnika spalinowego Leyland SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA

Wyposażenie cumownicze/holownicze:

hak holowniczy Kronos, odrzutny, zdalnie zwalniany z amortyzatorem sprężynowym i hydraulicznym o uciągu 15 t.

hak pomocniczy o uciągu 15 t.

6 pachołów cumowniczych

2 pachoły holownicze – pojedynczy dziobowy i podwójny rufowy

stalowe i propylenowe liny holownicze

Uciąg na palu:

12 t.

Wyposażenie p.poż.

działko wodno – pianowe DWP-16 Total

2 pompy pożarowo – ratownicze 63WPs-254A/Z o wydajności 63m3/h i wysokości podniesienia słupa wody do 60 m.

Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:

radar SRN 206

kompas magnetyczny KP-2

radionamiernik ARC 1402

echosonda SP 4301

log mechaniczny zaburtowy LGE 600

radiotelefony R-619-1 i FM-309/2

Uzbrojenie:

brak

Pojemność ładunkowa:

możliwość przewożenia na pokładzie do 50 os. lub do 4 ton ładunku

Pojemność zbiorników:

paliwo: 21,35 t.

woda pitna: 1,8 t.

Załoga:

14 ~ 17 os.

*     *     *

Bibliografia:

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017

 

*     *     *

Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 05.09.2009, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 15.08.2013, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie, zdjęcie: Tomasz Bilski (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7, M-22 i M-1 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 10.08.2014, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 07.04.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 i H-5 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie podczas Święta Marynarki Wojennej 25.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Poniżej: H-5, H-8, H-7 i M-22 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 14.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 16.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego, 19.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu 23.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: H-7 i M-22 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 04.06.2019, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w trakcie operacji holowania ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 02.12.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 






Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 14.06.2020, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 gali banderowej w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 29.06.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 na slipie Stoczni Szkuner we Władysławowie 03.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 w Basenie Prezydenta w trakcie przygotowania do przeholunku ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


















Poniżej: H-5, H-7 i H-8 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 04.06.2021, zdjęcia: ŁB, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu Gdynia 18.06.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 24.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 gali banderowej w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 27.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 30.07.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 22.02.2022, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia 24.03.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Aktualziacja 22.05.2023: Poniżej: H-5 i H-7, Gdynia 20.05.2023, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 

 

 

wtorek, 20 września 2022

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 85 - HMS HECTOR (A254)

HMS HECTOR A254 (IMO 9744867, MMSI: 265737220, sygnał wywoławczy: SIYD, bandera: Szwecja) – holownik typu ASD (projekt: ASD TUG 3010 ICE), zbudowany w 2015 roku przez należącą do koncernu Damen rumuńską stocznię Damen Shipyards Galati dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji.

*     *     *

HMS HECTOR A254 (IMO 9744867, MMSI: 265737220, call sign: SIYD, flag: Sweden) – an ASD-type tug (project: ASD TUG 3010 ICE), built in 2015 by the belonging to the Damen Group Romanian shipyard Damen Shipyards Galati for the Navy of the Kingdom of Sweden.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard numer:

---

Położżenie stępki / Keel laid:

---

Wodowanie / Launched:

---

Zdanie / Delivery date:

2015

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

299 / 100 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

29,84 x 10,43 x 4,60 m.

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

przedziały wodoszczelne / watertight compartments:---

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / propulsion: spalinowy / diesel

2 x 8 cylindrowe silniki diesla / 2 x 8 cylinders diesel engines: MTU 8V400M63/1A  – o łącznej mocy / with total power: 2.000 kW (2.718 BHP)

2 pędniki: Rolls-Royce US205 / 2 thrusters: Rolls-Royce US205

Prędkość / Speed:

naprzód / ahead:11,8 węzła / knots

wstecz / astern: 11,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dziobowa hydrauliczna wciągarka holownicza z łączonym bębnem, uciąg na hamulcu 150 t. / bow hydraulic towing winch with split drum:, brake hold 150 t

rufowa hydrauliczna dwubębnowa wciągarka holownicza, uciąg na hamulcu: 150 t.. / stern hydraulic double drum towing winch, brake hold: 150 t.,

hak holowniczy / towing hook: Mampaey SWL 650 kN / 65 t.

Uciąg / Bollard Pull:

naprzód / ahead: 32,5 t.

wstecz / astern: 29,6 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

2 zestawy prądotwórcze / 2 generting sets: Volvo D5A TA – 107 kVA (każdy / each)

wyposażenie przeciwpożarowe: 2 monitory wodno – pianowe: 600 m3/h każdy / FiFi equipment: 2 water-foam monitors 600 m3/h each

pompa pożarowe / fi-fi pump: 1.200 m3/h

dźwig pokładowy / deck crane

2 reflektory poszukiwawcze / 2 searchlights: Pesch 2 x 1.000 W

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar: Transas, Navy Radar 4000 MFD

echosonda / echo sounder: Furuno FE-800

żyrokompas / gyro compass: Anschütz Stndard 22 Cpmpact

kompas / compass: Magnetic Kotter

autopilot: Simrad AP-70

AIS (Saab R4S), Navtex (Furuno NX-700-A), DGPS (Furuno GP-170-D), ECDIS (Transas Nay Sailor 4100), SART (ARC Pathfinder 3 Sart), SSB (Furuno FS-1575), VHF (2 x Sailor Compact 6220, 2 x Jotron TR 20)

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 75,8 m3

olej smarny / lube oil: 3,4 m3

świeża woda / fresh water: 14,4 m3

piana / foam: 8,1 m3

Załoga / Crew:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

https://products.damen.com

http://newsletter.towingline.com/NewsLetterPage/GetNewsLetter/47!44617/

*     *     *

Poniżej: holownik HMS HECTOR (A254), Sztokholm Frihammnen, 03.06.2022  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HMS HECTOR (A254), Stockholm Frihamnnen, 03.06.2022 (to enlarge click on the photo).