H-7 (IMO: , MMSI: 261462000, sygnał wywoławczy: SOWY) – holownik portowo – redowy projektu H-900/II (kod NATO: Bucha), jeden z czterech holowników jakie zostały zbudowane pod koniec lat 70-tych i na początku lat 80-tych na zamówienie Marynarki Wojennej PRL przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został przez Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Stoczni Remontowej „Nauta” jako rozwinięcie cywilnego projektu H-800. Jednostki tego typu przeznaczone są do holowania okrętów i różnych obiektów m.in. tarcz, asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-7 wcielony do służby został w dniu 19.10.1981 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3FO). Obecnie pozostający wciąż w służbie holownik podporządkowany jest Dywizjonowi Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
| 
   04-26.05.1983  | 
  
   udziale w ćwiczeniach Marynarki wojennej pk. „REDA-83”  | 
 
| 
   13-15.05.2008  | 
  
   udziale w ćwiczeniach 3.FO i BLMW  | 
 
| 
   15-20.06.2008  | 
  
   udziale w ćwiczeniach ratowniczych pk. "SMER/MEDEX 08"  | 
 
| 
   16-20.03.2009  | 
  
   udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-5 w ćwiczeniach 3.FO  | 
 
| 
   24.09.2009  | 
  
   zabezpieczaniu zawodów osad wioślarskich jakie odbywały się na wodach Zatoki Puckiej  | 
 
| 
   27.09.-06.10.2010  | 
  
   udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-10”  | 
 
| 
   09.2012  | 
  
   udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-12  | 
 
| 
   01-05.10.2018  | 
  
   udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej pk. „OSTROBOK-18”  | 
 
| 
   14-16.12.2020  | 
  
   udziale w zabezpieczaniu ćwiczeń okrętów 3.FO  | 
 
* * *
| 
   Holowniki projektu H-900/II  | 
 ||||
| 
   Nazwa (numer burtowy)  | 
  
   Stocznia  | 
  
   Wodowany  | 
  
   W służbie  | 
  
   Uwagi  | 
 
| 
   H-3  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   ---  | 
  
   03.12.1979  | 
  
   Wycofany ze służby 30.03.2007 r. Pocięty na złom w Gdańsku jesienią 2010 roku  | 
 
| 
   H-4  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   ---  | 
  
   10.02.1980  | 
  
   W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)  | 
 
| 
   H-5  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   ---  | 
  
   15.06.1981  | 
  
   W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni)  | 
 
| 
   H-7  | 
  
   Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni  | 
  
   ---  | 
  
   19.10.1981  | 
  
   W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni)  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   Standardowa: 184,32 t. / pełna 218,12 t.  | 
 
| 
   Wymiary (d. x. sz. z.):  | 
  
   25.50 x 7,10 x 3,64 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   pojedynczy, stalowy (stal St41), spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie.  | 
 
| 
   grodzie poprzeczne: 4  | 
 |
| 
   przedziały wodoszczelne: 5  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   silnik wysokoprężny Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy 688 kW (935M) przy 750 obr/min  | 
 
| 
   przekładnia redukcyjna  | 
 |
| 
   trójpłatowa śruba nastawna Zamech-Liaaen CP56/3 z mechanizmem zmiany skoku ACG50 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 35˚)  | 
 |
| 
   Ster:  | 
  
   w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 25TH1  | 
 
| 
   Prędkość:  | 
  
   11,5 ~ 12 w.  | 
 
| 
   Zasięg:  | 
  
   1.920 Mm przy 10,1 w.  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   2 zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/E składające się z silnika spalinowego Leyland SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA  | 
 
| 
   Wyposażenie cumownicze/holownicze:  | 
  
   hak holowniczy Kronos, odrzutny, zdalnie zwalniany z amortyzatorem sprężynowym i hydraulicznym o uciągu 15 t.  | 
 
| 
   hak pomocniczy o uciągu 15 t.  | 
 |
| 
   6 pachołów cumowniczych  | 
 |
| 
   2 pachoły holownicze – pojedynczy dziobowy i podwójny rufowy  | 
 |
| 
   stalowe i propylenowe liny holownicze  | 
 |
| 
   Uciąg na palu:  | 
  
   12 t.  | 
 
| 
   Wyposażenie p.poż.  | 
  
   działko wodno – pianowe DWP-16 Total  | 
 
| 
   2 pompy pożarowo – ratownicze 63WPs-254A/Z o wydajności 63m3/h i wysokości podniesienia słupa wody do 60 m.  | 
 |
| 
   Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:  | 
  
   radar SRN 206  | 
 
| 
   kompas magnetyczny KP-2  | 
 |
| 
   radionamiernik ARC 1402  | 
 |
| 
   echosonda SP 4301  | 
 |
| 
   log mechaniczny zaburtowy LGE 600  | 
 |
| 
   radiotelefony R-619-1 i FM-309/2  | 
 |
| 
   Uzbrojenie:  | 
  
   brak  | 
 
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   możliwość przewożenia na pokładzie do 50 os. lub do 4 ton ładunku  | 
 
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   paliwo: 21,35 t.  | 
 
| 
   woda pitna: 1,8 t.  | 
 |
| 
   Załoga:  | 
  
   14 ~ 17 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona  | 
 
| 
   Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017  | 
 
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 05.09.2009, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 16.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 na slipie Stoczni Szkuner we Władysławowie 03.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Basenie Prezydenta w trakcie przygotowania do przeholunku ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 04.06.2021, zdjęcia: ŁB, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu Gdynia 18.06.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 24.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 22.02.2022, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia 24.03.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualziacja 22.05.2023: Poniżej: H-5 i H-7, Gdynia 20.05.2023, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




