środa, 8 czerwca 2022

Z cyklu holowniki ... cz. 94 - ZP CONDON

ZP CONDON (IMO 8103066, MMSI: 244690361, Sygnał wywoławczy: PH2411, bandera: Holandia) – holownik portowy, zbudowany w 1981 roku przez amerykańską stocznię Valley Shipbuilding z Brownsville w Teksasie dla holenderskiego armatora Kotug International B. V. Na początku 2018 roku sprzedany na złom do stoczni złomowej w belgijskiej Gandawie, gdzie przybył na holu w dniu 26 marca. Zanim rozpoczęto prace odsprzedany rosyjskiemu armatorowi MoreServis LLC do dalszej eksploatacji. Pływa do dnia dzisiejszego pod nazwą BURAN.

*     *     *

ZP CONDON (IMO 8103066, MMSI: 244690361, call sign: PH 2411, flag: Netherland) – a harbor tug, built in 1981 by the US shipyard Valley Shipbuilding from Brownsville in Texas for the Dutch shipowner Kotug International B. V. At the beginning of 2018, sold for scrap to a scrapyard in Belgian Ghent, where he arrived under tow on March 26. Before work commenced, it was sold to the Russian shipowner MoreServis LLC for further operation. It still sails today under the name BURAN.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy  / Yard number:

112

Położenie stępki / Keel laid:

25.09.1980

Wodowanie / Launched:

21.08.1981

Data zdania / Delivery date:

30.09.1981

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement:

194 GT / 1 DWT.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

28,19 x 10,36 x 3,81 m

Kadłub / Hull:

pojedynczy, stalowy / single hull, steel

grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

2 silniki diesla / 2 diesel engines: Electro-Motive Division (General Motors) 12-645-E6 – moc każdego / each power: 1.119 kW

2 pędniki azymutalne Z / 2 x azimuth Z-pellers

Prędkość / Speed:

11,5 węzła / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

wciągarka holownicza Intercon SP150, uciąg dynamiczny: 27 t., uciąg na hamulcu: 68 t., pojemność bębna: 500 m liny stalowej o średnicy 48 mm / towing winch Intercon SP150, pull: 27 t., brake hold: 60 t., drum capacity: 500 m of 48 mm dia. steel wire

Uciąg / Bollard Pull:

45 t.

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radar / 2 radars

echosonda / echo sounder

żyro / gyro

autopilot

AIS, GPS, 2x VHF, 2 x VHF HH

1 x 1.000 W reflektor poszukiwawczy / 1 x 1.000 W searchlight

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 222,500 l.

olej smarny / lube oil: 6.5000 l.

woda pitna / potable water: 20.000 l.

Załoga / Crew:

4-6 os. / pers.





*     *     *

Bibliografia / Bibliography

www.fleetmon.com

https://www.kotug.com/fleetlist

https://www.eagle.org/safenet/record/record_vesselsearch

*     *     *

Poniżej: holownik ZP CONDON, Schlepperbrücke, Hamburg 02.07.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON, Schlepperbrücke, Hamburg 02.07.2013 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik ZP CONDON i kontenerowiecMSC LISA, Bubendey ufer, Hamburg 04.07.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON and containership MSC LISA, Bubendey ufer, Hamburg 04.07.2013 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik ZP CONDON i kontenerowiec THALASA PATRIS, Bubendey ufer, Hamburg 22.06.2014 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON and containership THALASA PATRIS, Bubendey ufer, Hamburg 22.06.2014 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik ZP CONDON mija Bubendey ufer, Hamburg 04.07.2014 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON passes Bubendey ufer, Hamburg 04.07.2014 (to enlarge click on the photo).





Poniżej: holownik ZP CONDON mija Bubendey ufer, Hamburg 19.06.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON mija Bubendey ufer, Hamburg 19.06.2015 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik ZP CONDON w pracy, Landungsbrücke, Hamburg 22.06.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON at work, Landungsbrücke, Hamburg 22.06.2015 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik ZP CONDON i kontenerowiec WYBELSUM, Bubendey ufer, Hamburg 22.06.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON and containership WYBELSUM, Bubendey ufer, Hamburg 22.06.2014 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik ZP CONDON widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 06.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON seen from the roof of the Doclands Office building, Hamburg 06.05.2017 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik ZP CONDON i kontenerowiec MSC MADRID, Rüschpark, Hamburg 07.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON and containership MSC MADRID, Rüschpark, Hamburg 07.05.2017 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik ZP CONDON i kontenerowiec NYK RIGEL, Bubendey ufer, Hamburg 19.06.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug ZP CONDON and containership NYK RIGEL, Bubendey ufer, Hamburg 19.06.2017 (to enlarge click on the photo).


niedziela, 29 maja 2022

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 26 - DEUTSCHLAND

DEUTSCHLAND (IMO: 9141807, MMSI: 311000410, sygnał wywoławczy: C6BZ6, bandera: Wyspy Bahama) – mały wycieczkowiec, zbudowany w 1998 roku przez niemiecką stocznię HDW – Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH z Kilonii na zamówienie niemieckiego armatora Peter Deilmann Reederei GmbH & Co. KG. z Neustadt. 23 maja 2010 roku podczas postoju w Eidfjordzie w maszynowni wycieczkowca wybuchł pożar, który wymusił ewakuację na brzeg wszystkich pasażerów oraz większości członków jego załogi. Po opanowaniu sytuacji unieruchomiony statek został odholowany do Bergen, gdzie przeprowadzono dochodzenie na temat przyczyn powstania pożaru. Drugiego czerwca DEUTSCHLAND przybywa do stoczni Blohm & Voss w Hamburgu na remont. W marcu 2015 roku statek zostaje sprzedany zarejestrowanej w USA spółce Absolute Nevada LLC. W 2017 roku właścicielem statku zostaje spółka Delos Cruise Ventures LCC. Obecnie właścicielem jednostki jest Viser Cruise Opco LLC. Przez ten czas tj. od marca 2015 roku wycieczkowiec pływa cyklicznie w czarterze dwóch podmiotów używając dwóch nazw tj. DEUTSCHLAND gdy czarterującym jest Phoenix Reisen oraz WORLD ODYSSEY gdy czarterującym jest Semester at Sea.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

328

Położenie stępki:

01.12.1996

Wodowanie:

16.01.1998

Zakończenie budowy:

01.05.1998

*      *      *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 22.496 / DWT: 3.460 t.

Wymiary (d x sz x z):

175,49 x 23,00 x 5,78 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, częściowo podwójne dno

materiał kadłuba: stal okrętowa

przedziały wodoszczelne: 16

liczba pokładów: 9

pasażerskie: 7

Napęd (diesel – elektryczny):

2 x 4-suwowe 8-o cylindrowe silniki diesla: Krupp MaK model 8M32 – każdy  mocy 3.520 kW przy 600 obr./min.

2 x 4-suwowe 6-o cylindrowe silniki diesla: Krupp MaK model 6M32 – każdy o mocy 2.640 kW przy 600 obr./min.

2 śruby nastawne o 164 obr./min.

Prędkość:

19,0 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

2 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 1.800 kVA

1 awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i aternatora o mocy 325 kVA

dziobowy ster strumieniowy Ulstein o mocy 1.000 kW

Pasażerowie:

613 os.

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie

kabiny: 302

gastronomia

restauracje/bary/kawiarnie/salony etc.: 6

Załoga:

260 os.

*      *      *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

www.nedcruise.info

https://www.faktaomfartyg.se

*      *      *

Poniżej: DEUTSCHLAND w Gdańsku, 28.05.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)













Aktualizacja 08.06.2024: Poniżej: DEUTSCHLAND w Gdańsku, 06.06.2024, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).