KORAL ex EOL (IMO: 5193589, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPMR, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – jeden z dwóch holowników ratowniczych zbudowanych przez brytyjską stocznię Charles Hill & Sons Ltd. z Bristolu na zmówienie Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Projekt obu jednostek wzorowany był na brytyjskich jednostkach typu Bustler. W momencie wodowania przyszły KORAL otrzymał nazwę EOL, pod którą to w dniu 1 lipca 1959 roku wszedł do służby. Wkrótce potem dotychczasowa nazwa holownika została zmieniona na KORAL (wynikało to z konieczności zapewnienia jednostce wyrazistego brzmienia radiowego dotychczasowa nazwa wg wspomnień marynarzy w korespondencji radiowej wymawiana była na różne możliwe sposoby np. IOL, JUL a nawet OIL). W trakcie swojej 30 letniej pracowitej służby KORAL m.in. zabezpieczał w sezonie połowowym polską flotyllę rybacką na Morzu Północnym oraz uczestniczył w wielu akcjach ratowniczych i holowaniach dalekomorskich, które wymieniłem poniżej w tabelach. Odstępstwem od tej rutyny był dla Korala (kpt. Jan Boruta), odbyty pod koniec grudnia 1985 roku rejs z 29 członkami wyprawy polarnej, która udawała się na położoną na Wyspie Króla Jerzego polską stację antarktyczną im. Henryka Arctowskiego. W 1989 roku sprzedany na złom firmie Ecomar, która pod skróconą nazwą ORA wprowadziła go w dniu 4 kwietnia tego samego roku na plażę w indyjskim Alangu (według innych informacji było to pakistańskie Gadani).
* * *
Historia Budowy |
|
Numer budowy: |
414 |
Wodowanie: |
16.09.1958 |
Zdanie / Delivery date: |
01.07.1959 |
* * *
Poniżej: EOL w trakcie prób, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: EOL, Nabrzeże Norweskie w Gdyni, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: jednostki PRO w tym EOL, Nabrzeże Norweskie w Gdyni, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KORAL, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Wybrane akcje ratownania statków |
|
10-11.12.1959 |
Wraz z holownikiem ATLAS i kutrem ratowniczym BRYZA: ściągnięcie z mielizny na wysokości Gdańska statku THEODORE N VLASSOPULOS |
01.1960 |
Holowanie po utracie napędu pogłębiarki INŻ. WENDA |
04-07.02.1960 |
Ściągnięcie z mielizny koło latarni Dornbusch (Niemcy) s/s KOPALNIA SZOMBIERKI |
14.05.1960 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny koło Szczecina m/s MALLA |
25-26.01.1961 |
Wraz z holownikiem TUMAK: ściągnięcie z mielizny na redzie Gdańska statku SUZANNE FRITZEN |
03.03.1962 |
Holowanie z morza do Kopenhagi unieruchomionego w pobliżu latarni Stilo m/s NICO |
04.01.1963 |
Ratowanie uszkodzonego po kolizji w Sundzie lugrotrawlera BEKAS |
13-27.03.1963 |
Wraz z holownikiem JANTAR: ściągnięcie z kamienistej mielizny w pobliżu Malmö m/s KOPERNIK |
30.03.-12.04.1963 |
Wraz z jednostką CZAPLA: Wydobycie zatopionego w Gdańskiej Stoczni Remontowej pływającego doku o nośności 600 ton |
01-02.04.1963 |
Wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID: ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s TENO |
21-23.04.1963 |
Ściągnięcie z mielizny na wysokości Gdyni-Redłowa trawlera WKRA |
26.08.-26.09.1963 |
Ratowanie i odholowanie na redę płonącego w cypryjskim porcie Famagusta m/s BENICASSIM |
13-17.04.1964 |
Ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Islandii trawler WISŁOK, który jednak zatonął |
31.01.-03.02.1967 |
Ściągnięcie z mielizny na wysokości Aalborga m/s OPOLE |
10-11.09.1967 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Kopenhagi m/s CHOCHLIK |
17-23.11.1967 |
Wraz z holownikami JANTAR i ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Rugii m/s REJOWIEC |
13.12.1972 |
Holowanie uszkodzonego s/s KOPALNIA GRZYBÓW |
16-19.12.1972 |
Wraz z lodołamaczami PERKUN i ŚWIATOWID oraz żurawiem pływającym KRAB: ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s SANDALION |
?.08.-09.1973 |
Wydobycie i prowizoryczna naprawa częściowo zatopionego w Hajfongu m/s Józef Conrad |
20.03.-01.04.1978 |
Wraz z lodołamaczem SWAROŻYC: holowanie z morza mającego uszkodzony ster masowca m/s ZIEMIA LUBELSKA |
04.01.-19.01.1979 |
Wraz z holownikami TUMAK i POSEJDON oraz kutrami ratowniczymi HALNY i PASSAT a także dwoma okrętami desantowymi MW: ściągnięcie z mielizny w pobliżu Karwi chemikaliowca m/s ANNA BROERE, |
17-20.03.1979 20.03.-14.04.1979 |
Wraz z holownikami POSEJDON, ROSOMAK i kutrem CYKLON: bezskuteczna akcja ratunkowa tonącego koło Bornholmu masowca m/s KORNOWO |
17-19.04.1979 |
Wraz kutrami ratowniczo – holowniczymi HALNY i SZTORM 2 oraz śmigłowcem Mi-8: Gaszenie pożaru na morzu na m/s REYMONT oraz holowanie statku do Gdyni |
29.02.-17.03.1980 |
Wraz z holownikiem NEPTUNIA: ściągnięcie z mielizny wybrzeży Maroka m/s CLAMOR SCHULTE – w celu uwolnienia statku KORAL wykopał śrubą długi kanał |
10-13.12.1981 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrem ratowniczo – holowniczym TAJFUN: ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Szwecji promu m/f WILANÓW |
06-10.11.1982 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrem ratowniczo – holowniczym SZTORM 2: gaszenie pożaru i odholowanie do Świnoujścia promu m/f MIKOŁAJ KOPERNIK |
* * *
Poniżej: KORAL, zdjęcie B. Puchacz, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KORAL, zbiory Andrzeja Patro J. Malinowski (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Holowania dalekomorskie |
|
03-08.10.1959 |
Holowanie m/s ARKADIA na trasie Helsinki – Antwerpia (1031 Mm) |
25.11.-01.12.1959 |
Holowanie s/s REGULUS na trasie Sztokholm – Antwerpia (900 Mm) |
17-24.12.1959 |
Holowanie s/s CARLTON na trasie Haasa – Antwerpia (1204 Mm) |
13-16.03.1960 |
Holowanie m/s WARSZAWA na trasie Gdynia – Hamburg (443 Mm) |
09-12.04.1960 |
Holowanie m/s AUSLAUG na trasie Haugesund – Blyth (346 Mm) |
28.06.-24.07.1960 |
Holowanie bunkierki TAAWON 2 na trasie Szczecin – Port Said (3801 Mm) |
17.06.-08.07.1961 |
Holowanie bunkierek TAAWON 5 i TAAWON 6 na trasie Szczecin – Port Said (3812 Mm) |
05-31.08.1961 |
Holowanie s/t TRANSWESTERN na trasie Beaumont (USA) – Antwerpia (5178 Mm) |
06-10.09.1961 |
Holowanie trawlera WDA I KUTRA gdy 243 NA TRASIE Sunderland – Gdynia (851 Mm) |
31.03.-06.04.1962 |
Wraz z holownikiem JANTAR: holowanie doku pływającego o nośności 5.000 ton na trasie Middlesbrough – Szczecin (840 Mm) |
17.07.-08.08.1962 |
Holowanie pogłębiarki Lucyfer oraz 2 szaland na trasie Gdynia Famagusta (4169 Mm) |
07-14.11.1962 |
Wraz z holownikiem JANTAR: holowanie doku pływającego o nośności 11.000 ton na trasie Einswarden – Gdańsk (470 Mm) |
29.06.-26.07.1963 |
Holowanie szalandy, barki i pontonu na trasie Gdańsk – Famagusta (4165 Mm) |
29.09.-?.10.1963 |
Holowanie załadowanego zbiornikowca PROFESOR M. T. HUBER na trasie Pireus – Gibraltar (? Mm) |
31.10.-11.12.1963 |
Holowanie s/s MAR CANTABRICO na trasie Rzeka Sabine Pass (USA) – Antwerpia (5260 Mm) |
18.05.-31.07.1964 |
Holowanie dwóch jednostek ADRI 18, ADRI 19 na trasie Szczecin – Dżakarta (12105 Mm) |
18.10.-15.11.1964 |
Holowanie pogłębiarki MĄTWA, holownika ZBIGNIEW oraz 3 szaland na trasie Konstanca – Gibraltar (w Gibraltarze dwie szalandy przejął holownik JANTAR) – Gdańsk (4183 Mm) |
21.04.-07.05.1965 |
Holowanie żurawia pływającego DM 1 oraz 2 szaland na trasie Gibraltar – Gdańsk (? Mm) |
16.06.-22.08.1965 |
Holowanie 2 magazynów pływających ropy naftowej MARA IV i MARA V na trasie Maracaibo (Wenezuela) – Santander (4941 M m) |
15.09.-17.10.1965 |
Holowanie m/s ŚWIDNICA na trasie Port Harcourt (Nigeria) – Świnoujście (4942 Mm) |
21.11.-21.12.1965 |
Holowanie żurawia pływającego ZPG na trasie Gałacz (Rumunia) – Gdańsk (4310 Mm) |
18.06.-14.07.1966 |
Holowanie statku pasażerskiego VIKING PRINCESS na trasie Kingston (Jamajska) – Bilbao (4011 Mm) |
31.08.-10.09.1966 |
Holowanie m/s SEBASTIAN KLONOWICZ na trasie Sewilla – Świnoujście (1970 Mm) |
23.09.-?.10.1966 |
Holowanie pogłębiarki VIKING na trasie Wenecja – Rotterdam (? Mm) |
13-30.08.1967 |
Holowanie s/s COALFAX i s/s WESTMOUNT na trasie Quebek – Santander (3071 Mm) |
22.10.-29.11.1967 |
Holowanie m/s SOMERSET TRADER na trasie Port of Spain – Walencja (4090 Mm) |
20.12.1967 – 29.01.1968 |
Holowanie lodołamcza SAUREL i jeziorowca s/s LAKETON (zatonął na Północnym Atlantyku) na trasie Quebec – Vado Ligure (4317 Mm) |
18.04.-18.05.1968 |
Holowanie s/s SIGALPHA na trasie Kearny (USA) – Bar (4587 Mm) |
15.06.-06.07.1968 |
Holowanie s/s FAIRWIND na trasie Jacksonville – Bilbao (4116 Mm) |
03.08.-27.09.1968 |
Holowanie s/s FANOR i AGIA THALASSINI na trasie Montevideo – Santander (6112 Mm) |
01-23.05.1969 |
Holowanie statków HOWARD M. JUNIOR i FRANK E. TAPLIN na trasie Quebec – Kartagena (4146 Mm) |
09-27.06.1969 |
Holowanie s/s LE MOYNE i s/s GOUDREAM na trasie Quebec – Santander (3069 Mm) |
?.10.-05.11.1969 |
Holowanie s/s LOIDE PANAMA i s/s LOIDE PARAGUAI na trasie Gibraltar – La Spezia (? Mm) |
20.09.-26.10.1969 |
Holowanie s/s LOIDE CHILE i s/s LOIDE HAITI na trasie Rio de Janeiro – Castellon de la Plana (5126 Mm) |
30.11.1969-12.01.1970 |
Holowanie s/s LOIDE ARGENTINA I s/s LOIDE NICARAGUA na trasie Rio de Janeiro – Kartagena – La Spezia (5340 Mm) |
20.05.-17.06.1970 |
Holowanie statków GEORGE POMUTZ i WILLIAM G. Mc. ADOO na trasie Norfolk – Villanueva (3955 Mm) |
08-31.07.1970 |
Holowanie s/s FLOMAR i s/s PENNMAR na trasie Norfolk – Santander (3425 Mm) |
21.08.-28.09.1970 |
Holowanie statków CLARA BARTON i AUGUST BELMONT na trasie Norfolk – Derdijen (Turcja) (5301 Mm) |
27.10.-05.11.1970 |
Holowanie szaland ARIES 660 i ORION 660 na trasie Gdańsk – Amsterdam (843 Mm) |
?.01.-13.01.1971 |
Holowanie pontonu TAK 9 z żurawie kontenerowym na trasie Kalmar – Gdynia |
21-22.01.1971 |
Holowanie pontonu TAK 9 na trasie Gdynia – Kilonia (378 Mm) |
23-28.01.1971 |
Holowanie pontonu TAK 9 na trasie Kilonia – Rotterdam (497 Mm) |
14.02.-26.03.1971 |
Holowanie dziobowej części statku OVERSEAS ALEUTIAN na trasie Baltimore – Pireus (5073 Mm) |
17.04.-15.05.1971 |
Holowanie s/s INVESTIGATOR i s/s SKYWATCHER na trasie Rzeka Hudson (rej. Nowego Jorku) – Santander (3260 Mm) |
03-19.06.1971 |
Holowanie s/s STONEFAX i s/s ALEXANDER LESLIE na trasie Quebec – Santander (2963 Mm) |
28.10.-02.11.1971 |
Holowanie 2 szaland na trasie Gdańsk – Rotterdam (859 Mm) |
29.03.-24.04.1972 |
Holowanie statków SANTA EMILIA i WILLIAM TYLER na trasie Norfolk – Santander (3460 Mm) |
18.05.-23.06.1971 |
Holowanie s/t R E WILSON i s/t PENN CARRIER na trasie Beaumont – Santander (4914 Mm) |
30.08.-04.09.1972 |
Holowanie m/s LEWANT na trasie Gdańsk – Zeebrugge (900 Mm) |
21.09.-22.10.1972 |
Holowanie s/s G. G. POST i s/s ONLADOC na trasie Sorel – Nemrut Limani (4997 Mm) |
15-18.11.1972 |
Holowanie jeziorowca s/s MICHIPICOTEN z Quebec do Europy, na wodach Zatoki św. Wawrzyńca holowany statek zatonął (449 Mm) |
19-20.12.1972 |
Holowanie m/s DEUSTO na trasie Świnoujście – Kilonia-Holtenau (186 Mm) |
20.03.-07.04.1973 |
Holowanie m/s HORNLAND na trasie Fort-de-France – Bilbao (4323 Mm) |
25.04.-19.05.1973 |
Holowanie s/s KENDRICK i s/s B. F. JONES na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3699 Mm) |
29.06.-30.06.1973 |
Holowanie s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW na trasie Quebec – Castellon de la Plana (na Atlantyku hol przejął JANTAR) |
?.09.-02.10.1973 |
Holowanie wraku m/s Józef Conrad na trasie Hajfong – Hong Kong |
18.10.-05.11.1973 |
Holowanie barki mieszkalnej-warsztatu DE LONG 125 na trasie Singapur – Bahrajn (3720 Mm) |
18.11.-13.12.1973 |
Holowanie załadowanego zbiornikowca s/t MARISIRA na trasie Port Sudan – Durban (4170 Mm) |
21.01.-05.02.1974 |
Holowanie kadłuba m/s ARYA SUN na trasie Viana do Castelo – Gdynia (1757 Mm) |
10-13.04.1974 |
Holowanie pogłębiarki MOUNT EVEREST na trasie Wilhelmshaven – Gdańsk (461 Mm) |
08.05.-05.06.1974 |
Holowanie s/s JACK WIRT i s/s BEN W. CALVIN na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3764 Mm) |
19-25.06.1974 |
Holowanie pogłębiarki kubłowej WSW ONE z Hawru do Algieru, po drodze już na Atlantyku holowana pogłębiarka zatonęła (645 Mm) |
09.07.-01.08.1974 |
Holowanie statków ROCKET i CITY OF GREEN BAY na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3595 Mm) |
13-18.08.1974 |
Holowanie załadowanego zbiornikowca m/t SUFFREN z Atlantyku do Hawru (815 Mm) |
22-27.08.1974 |
Holowanie pontonu TAK 8 na trasie Arcachon – Rotterdam (744 mm) |
07-17.10.1974 |
Holowanie s/s SPRINGDALE i s/s BAR HAVEN na trasie St.John`s – Gijon (1969 Mm) |
?.11.-16.11.1974 |
Holowanie s/s MASTER GEORGE z Atlantyku (hol przejęto od lodołamacza SWAROŻYC) do Castellon de la Plana. |
10-16.12.1974 |
Holowanie kadłuba statku FRANS na trasie Gdańsk – Rotterdam (667 Mm) |
21.12.1974-06.01.1975 |
Holowanie barek DAMCO 28 i DAMCO 91 na trasie Antwerpia – Lizbona (1149 Mm) |
02.02.-19.02.1975 |
Holowanie żurawia pływającego ZPG DP 2 na trasie Plymouth – Szczecin (1158 Mm) |
19.05.-30.06.1975 |
Holowanie m/s GALAXY na trasie St. John`s (Antigua) – Buriana (4363 Mm) |
17.08.-14.09.1975 |
Holowanie pontonu TEO 336-3 na trasie Flushing – Morze Północne – Amsterdam (702 Mm) |
09.10.-07.11.1975 |
Holowanie pogłębiarki SEELAND na trasie Hamburg – Lagos (4500 Mm) |
13.11.-10.12.1975 |
Holowanie s/s ATHEN PROGRESS na trasie Bonny Town (Nigeria) – El Ferrol (3930 Mm) |
14-19.02.1976 |
Wraz z holownikiem JANTAR, lodołamaczem SWAROŻYC i okrętem ratowniczym ORP PIAST: holowanie 3/4 doku pływającego o nośności 55.000 ton na trasie Gdańsk – Göteborg (560 Mm) |
17.04.-17.05.1976 |
W czarterze na czas holowanie barki PETROLA IX na trasie Ijmuiden – Zatoka Sueska (3502 Mm) |
18.05.-06.08.1976 |
W czarterze na czas holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Zatoka Sueska – Hartlepool – Hawana – Rotterdam (12829 Mm) |
07-10.08.1976 |
Holowanie pontonu CONTILIFT 2 na trasie Rotterdam – Hawr (250 Mm) |
21.08.-30.09.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Rotterdam – Al-Jubayl (6507 Mm) |
03.10.-22.12.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Al-Jubayl – Moji (6179 Mm) |
29.12.1976-01.02.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Shimonoseki – Szardża w Zatoce Perskiej (6000 MM) |
07.02.-19.03.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Szardża – Chiba (5913 Mm) |
20.03.-27.05.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Chiba – Balboa – Port of Spain (9184 Mm) |
28.05.-12.07.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Port of Spain – Flushing (4830 Mm) |
18.11.-20.12.1977 |
Holowanie kadłuba semikontenerowca PROFESOR SZAFER na trasie Pula – Gdańsk (3962 Mm) |
13.02.-16.03.1978 |
Holowanie kadłuba semikontenerowca PROFESOR RYLKE na trasie Split – Szczecin (3986 Mm) |
14.05.-03.06.1978 |
Holowanie pontonu z elewatorem zbożowym na trasie Cuxhaven – Rotterdam – Gdańsk – Cuxhaven (2237 Mm) |
30.06.-10.07.1978 |
Holowanie pływającego magazynu MP Zozie 12 (ex s/s HUTA ZGODA) na trasie Gdynia – Greenock (1745 Mm) |
18-25.07.1978 |
Holowanie m/s DIAMANTIS na trasie Rotterdam – Gdynia (974 Mm) |
23.08.-04.09.1978 |
Holowanie kadłuba chłodnicowca GDYŃSKI KOSYNIER na trasie Lizbona – Gdańsk (2035 Mm) |
18-30.10.1978 |
Holowanie m/s AEGIS PRESIDENT na trasie Gdańsk – Bilbao (1708 Mm) |
31.01.-03.02.1979 |
Holowanie m/s ANNA BROERE na trasie Gdynia – Bremerhaven (483 Mm) |
05.02.-05.03.1979 |
Holowane pontonu FAIRAL P 3 na trasie Cuxhaven – Gdańsk – Rotterdam – Cuxhaven (2086 Mm) |
28.04.-07.05.1979 |
Holowanie 2 barek typu Europa na trasie Gdańsk – Rotterdam (981 Mm) |
12-13.05.1979 |
Holowanie m/t SZCZYTNO na trasie Hirtshals – Świnoujście (303 Mm) |
11.09.-19.10.1979 |
Holowanie barki desantowej L-78 na trasie Gdynia – Basra (7404 Mm) |
13.11.-03.12.1979 |
Holowanie statków AGIA MARINA i MARIORIE Y na trasie Limassol – Pireus – Gandia (1800 Mm) |
20.12.1979-05.01.1980 |
Holowanie statku AL KISTIS na trasie Suez – Karaczi (2788 Mm) |
?.02.-31.03.1980 |
Wraz holownikiem NEPTUNIA: holowanie doku pływającego o nośności 4.500 ton na trasie Gibraltar – Latakija – sam dok był holowany z Gdańska zaś KORAL zastąpił w Gibraltarze holownik POSEJDON |
03-13.05.1980 |
Holowanie statków CALIOPE L i CAPRICORN na trasie Pireus – Barcelona – Gandia (1522 Mm) |
01-07.04.1981 |
Holowanie barki BP2072 na trasie Gdynia – Rotterdam (947 Mm) |
30.04.-05.06.1981 |
Holowanie pontonów SCHOUWERN i MARTEIJN na trasie Rotterdam – Janbu al-Bahr w Arabii Saudyjskiej (4159 Mm) |
21.06.-03.07.1981 |
Holowanie m/s POINT SUSAN na trasie Aleksandria – Ceuta (1816 Mm) |
04-07.07.1981 |
Holowanie pontonu UG 91 UGLAND na trasie Ceuta – Tulon (709 Mm) |
02-07.12.1981 |
Holowanie barki BP 2078 na trasie Gdańsk – Rotterdam (672 Mm) |
19-23.07.1982 |
Holowanie pływających magazynów MP 3 i MP 6 na trasie Gdynia – Hamina (503 Mm) |
11-13.12.1982 |
Holowanie promu m/f MIKOŁAJ KOPERNIK na trasie Świnoujście – Göteborg (277 Mm) |
02-08.10.1983 |
Holowanie m/s ALPILLA na trasie Reda Gdyni – Kotka (536 Mm) |
10.12.1983-30.01.1984 |
Holowanie m/t URAN i m/t ARCTURUS na trasie Montevideo – Gdynia (7166 Mm) |
24-25.04.1984 |
Holowanie m/s DEVONSHIRE na trasie Rostock – Kilonia (90 Mm) |
18-22.06.1984 |
Holowanie barki RUYVER 2 na trasie Gdynia – Rotterdam (909 Mm) |
19-23.07.1984 |
Holowanie barek CSPLO 1108 i CSPLO 1109 na trasie Gdańsk – Lubeka (588 Mm) |
25.08.-17.09.1984 |
Holowanie statków CONALLISION i GEORGE M. CARL na trasie Quebec – San Esteban (3000 Mm) |
07-14.12.1984 |
Holowanie barki MAKRO na trasie Gdańsk – Rotterdam (885 Mm) |
20.04.-06.05.1985 |
Holowanie przetwórni rybackiej COLUMBIA na trasie Gdynia – Vigo (1636 Mm) |
28.05.-24.06.1985 |
Holowane statków JOHNSTOWN i PONTIAC na trasie Quebec – San Esteban (3036 Mm) |
16.07.-08.08.1985 |
Holowanie s/s E. B. BARBER i s/s SAGINAW BAY na trasie Quebec – Vigo (3070 Mm) |
15-20.11.1985 |
Holowanie barki ARTEVELDE na trasie Gdańsk – Rotterdam (870 Mm) |
01-14.09.1986 |
Holowanie lodołamacza/holownika ŚWIATOWID na trasie Gdynia – Vigo (1801 Mm) |
29.09.-28.10.1986 |
Holowanie statków GOLDEN HIND i JOHN E. F. MISENER na trasie Quebec – Cartagena (3320 Mm) |
10.06.-24.07.1987 |
Holowanie statków VYBORG i MOSS 2 na trasie Kotka – Ryga – Pireus (4391 Mm) |
?.09.-20.11.1987 |
Holowanie m/t BALAKLAVA na trasie Morze Północne – Skagen – Pireus (? Mm) – KORAL przejął hol od holownika NEPTUNIA |
23.12.1987-07.02.1988 |
Holowanie statków NUNNALAHTI i ZARAYSK na trasie Naantali – reda Gdyni – Southampton – Cherbourg – jako asysta holownik TUMAK (1723 Mm) |
15.03-17.06.1988 |
Holowanie statku CIUDAD DE CUCUTA na trasie Cartagena – Kaosiung (9931 Mm) |
25.02.-25.03.1989 |
Holowanie statku SONG HONG 1 na trasie Singapur – Alang (3712 Mm) |
* * *
Poniżej: KORAL chwila odpoczynku po zdaniu wraka odbiorcy (w okularach z papierosem kpt. Włodzimierz Słociński), zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: wyprawa szalupą Korala na pokład wraka, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KORAL dyskusja na pokładzie rufowym (w czapce kpt. Włodzimierz Słociński), zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KORAL podczas postoju w Algierze, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: KORAL w Gdyni, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
1226 RT / 383 NT |
Wymiary (d x sz x z): |
65,50 x 11,90 x 5,50 m m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany, klasa lodowa L4 |
Pokład: 1 |
|
Napęd: |
2 x 7 cylindrowe silniki diesla National Gas && oil Engine Co., model B4AUM7 – każdy o mocy 1.575 KM |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15,0 w. |
Wyposażenie holownicze: |
winda i hak holowniczy |
Wyposażenie ratownicze: |
2 armatki wodne o wydajności 400 t/h |
pompy ratownicze |
|
urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną |
|
Załoga: |
31 os. – później 16 os. |
* * *
Poniżej: KORAL w Szczecinie, zbiory Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: obraz Marka Sarby pt „Na prowizorycznym holu” prezentujący holownik KORAL w trakcie prowadzenia do stoczni złomowej dwóch wycofanych ze służby eskortowców. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Bibliografia / Bibliography: |
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001 |
Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 |
https://www.graptolite.net/Facta_Nautica |