BERLIN (IMO: 9587855, MMSI: 211727510, sygnał wywoławczy: DKDF2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Rostock) – prom pasażersko – samochodowy, budowany przez niemiecką stocznię stocznię P+S Werften GmbH ze Stralsundu na zmówienie armatora Scandlines Deutschland GmbH, w ramach kontraktu na dwie nowe jednostki przeznaczone na trasę Gedser – Rostock. Planowane na luty 2012 roku przekazanie promu armatorowi, w wyniku problemów finansowych stoczni uległo przesunięciu, zaś on sam wyszedł na pierwsze próby morskie 24 lipca tego samego roku. W ich trakcie oprócz problemów technicznych jakie wystąpiły odkryto też, że jednostka jest za ciężka, co negatywnie wpływa na jej stateczność. To oraz problemy finansowe stoczni przełożyły się niestety na sytuację, w której zamawiający tj. Scandlines w dniu 27 listopada zerwał kontrakt na obie jednostki. 14 stycznia 2014 roku, po turach negocjacji Scandlines odkupił obie nieukończone promy, z zamiarem dokończenia ich budowy w innej stoczni. 12 marca 2014 roku przyszły BERLIN, występujący pod nazwą Hull 502 został zarejestrowany jako własność spółki Scandlines Chartering Hull 502 Aps z siedzibą w Kopenhadze a 20 maja trafił do hamburskiej stoczni Blohm & Voss. Ostatecznie on sam jak i bliźniaczy prom COPENHAGEN zostały przebudowane i ukończone przez duńską stocznię Fayard z Munkebo. W trakcie w/w przebudowy, oprócz odciążenia obu jednostek, ich napęd został przebudowany na hybrydowy poprzez montaż baterii akumulatorów firmy Corvus Energy a na systemie wydechowym został zainstalowany system oczyszczania spalin. 24 kwietnia 2016 roku prom przybył do Rostocku, gdzie 3 maja miał miejsce jego chrzest – co ciekawe oficjalne przekazanie promu armatorowi przez stocznię miało miejsce dopiero 20 maja. Dwa dni po przekazaniu tj. 22 maja BERLIN wykonał testowy rejs na trasie Rostock – Gedser, po którym następnego dnia rozpoczął normalną pracę na tej linii. 1 listopada 2019 roku w trakcie rejsu z Rostocku do Gedser doszło do niegroźnej kolizji promu ze statkiem handlowym DANICA VIOLET (na którym wystąpiły problemy z maszyną sterową), po której ten musiał zostać wyłączony na jakiś czas z eksploatacji.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer budowy: |
NB 502 |
Zamówienie: |
03.2010 |
Położenie stępki: |
28.06.2010 |
Wodowanie: |
02.12.2011 |
Zdanie: |
20.05.2016 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
GT: 22.319 / DWT: 4.835 |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
169,5 x 24,8 x 6,00 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy ze wzmocnieniami przeciwlodowym |
materiał kadłuba: stal |
|
liczba pokładów: 8 |
|
Napęd: |
2 x 9 cylindrowe silniki diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o łącznej mocy: 18.000 kW (4 x 4.500 kW) |
1 x 9 cylindrowy hybrydowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW, który oprócz pracy jako generator poprzez przekładnię może także napędzać środkową śrubę. |
|
1 x 9 cylindrowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW napędzający główny zestaw prądotwórczy |
|
2 pędniki azymutalne Rolls-Royce typu AZP1200 |
|
1 środkowa śruba nastawna |
|
Prędkość: |
maksymalna: 22,5 w. |
eksploatacyjna: 20,5 ~ 21 w. |
|
Urządzenia pomocnicze: |
baterie akumulatorów firmy Corvus Energy o łącznej o mocy: 1.500 kWh |
1 portowy zestaw prądotwórczy o mocy 1.540 kW |
|
2 dziobowe stery strumieniowe: Wärtsila Lips FT 200H o mocy: 2 x 1.350 kW |
|
system oczyszczania spalin z SOx |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów ładunkowych: 2 - pokład 3 (dolny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m - pokład 5 (górny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m |
pas ładunkowy: 1600 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
TIR: 96 |
auta osobowe: 460 |
|
Wyposażenie ro/ro: |
rampa rufowa: 2 |
rampa dziobowa :1 |
|
Przestrzeń pasażerska: |
liczba pokładów pasażerskich: 2 (pokład 7/8) |
fotele lotnicze |
|
gastronomia (pokład 7/8) |
|
rozrywka: - część handlowa (pokład 7) - pokład słoneczny (pokład 8) |
|
Pasażerowie: |
1300 os. |
Pojemność zbiorników: |
balast: 1.872 m3 |
woda pitna: 195 m3 |
|
paliwo ciężkie: 402 m3 |
|
paliwo lekkie (MGO): 105 m3 |
|
Załoga: |
? os. |
* * *
Bibliografia: |
www.scandlines.com |
http://matkustajalaivat.com |
www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: BERLIN podczas postoju w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu 25.06.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: BERLIN podczas wejścia na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BERLIN w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).