Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, należący do Euroafrica Shipping lines.
COPERNICUS (I) (MO: 9031703, MMSI: 209183000, Sygnał wywoławczy: 5BWX4, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – prom typu rop-pax, zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri-Cant. Nav. Italiani SpA w Palermo dla włoskiego armatora Tirrenia di Navigazione SpA z Neapolu jako PUGLIA. Zatrudniony na liniach łączących Sardynię z Sycylią. W okresie od 24 grudnia 1997 roku do 13 lutego 1998 roku wycofany z eksploatacji i odstawiony „na sznurku”. W lipcu 2012 roku przerejestrowany na firmę Compagnia Italiana di Navigazione z Neapolu (spółka córka Tirrenia di Navigazione SpA). 28 kwietnia 2015 roku w trakcie jednego ze swoich rejsów prom PUGLIA uczestniczył w akcji ratunkowej promu SORRENTO, na którym wybuchł pożar, podejmując z wody 151 osób (członków załofi oraz pasażerów). Od października 2016 roku w czarterze włoskiego armatora Moby SpA. obsługiwał połączenia Piombino – Olbia / Livorono – Olbia. W dniu 28 grudnia 2017 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Lines w celu zastąpienia w serwisie Unity Line ponad trzydziestoletniego promu pasażersko – kolejowego KOPERNIK. 8 stycznia 2018 roku już pod nową nazwą COPERNICUS prom opuszcza port w Livorno kierując się do Szczecina, gdzie przybywa 28 stycznia. W kolejnych miesiącach jednostka zostaje poddana przebudowie, wpierw podczas postoju przy nabrzeżu Szczecińskiego Parku Przemysłowego a następnie w trakcie pobytu w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. 25 lipca 2018 roku podczas postoju przy Wałach Chrobrego prom został zaprezentowany i udostępniony do zwiedzania mieszkańcom miasta. Od 2 września tego samego roku COPERNICUS rozpoczyna rejsy na linii Świnoujście – Trelleborg.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer budowy: |
NB 5924 |
Zamówienie: |
03.1989 |
Położenie stępki: |
06.11.1993 |
Wodowanie: |
05.01.1995 |
Zdanie: |
11/12.05.1995 |
* * *
Nazwy |
|
1995 – 2017 |
PUGLIA |
2018 - ? |
COPERNICUS |
* * *
Armatorzy / Operatorzy / Czarterujący |
|
11.05.1995 – 07.2012 |
Tirrenia di Navigazione SpA, Neapol |
07.2012 – 12.2017 |
Compagnia Italiana di Navigazione Srl, Neapol (spółka zależna Tirrenia di Navigazione SpA |
czarter 10.2016 – 12.2017 |
Moby Sp.A. (Moby Cargo) |
12.2017 – ? |
armator zarejestrowany Liverina Shipping Co. Ltd. Cypr |
armator właściciel: Euroafrica Services Ltd., Cypr |
|
operator: Unity Line (od 2018) |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
GT: 15.950 / DWT: 6.794 |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
150,38 x 23,40 x 6,00 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
grodzie: 7 |
|
Napęd: |
2 x 8 cylindrowe silniki diesla GMT-Sulzer model 8ZAL40S o łącznej mocy: 11.520 kW |
śruba: 2 nastawne |
|
Prędkość: |
maksymalna: 19, 1 w. |
eksploatacyjna: 17 w. |
|
Urządzenia pomocnicze: |
2 generatory spalinowe, każdy o mocy: 1000 kVA |
2 dziobowe stery strumieniowe, każdy o mocy 750 kW |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów ładunkowych: 3 - dolny pokład (dolna ładownia): długość: 70 m, wysokość (prześwit): 4,7 m, linia ro/ro: 210 m - pokład główny: długość: 130 m, wysokość: 4,7 m, linia ro/ro: 790 m - pokład górny: długość: 130 m, wysokość: 4,5 m, linia ro/ro: 830 m |
pas ładunkowy: 1830 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
TIR: 90 ~ 100 |
Wyposażenie ro/ro: |
dolna ładownia: rampa stała: wysokość: 4,50 m, szerokość: 3,20 m |
pokład główny: ramp rufowa: wysokość: 4,70 m x szerokość: 4,20 |
|
pokład górny: rampa ruchoma: wysokość: 4,50 m, szerokość: 3,15 |
|
Przestrzeń pasażerska: |
kabiny: 51 - kabiny 3 osobowe: 26 - kabiny 2 osobowe: 25 |
gastronomia - mesa pasażerska: 140 osób |
|
Pasażerowie: |
160 w tym 128 w kabinach |
Pojemność zbiorników: |
balast: 3.027 m3 |
woda pitna: 309 m3 |
|
paliwo ciężkie 763,5 m3 |
|
paliwo lekkie (MGO): 106,6 m3 |
|
Załoga: |
32 ~ 35 os. |
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
http://www.euroafrica.com.pl/ |
www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.07.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 13.08.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: COPERNICUS podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 15.08.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)