UGLEN (IMO: 7721079, MMSI: 25723100, sygnał wywoławczy: LHIF, bandera: Norwegia, port macierzysty: Grimstad) – żuraw pływający, ze stałym ramieniem tzw. sheerleg, zbudowany w 1978 roku przez norweską stocznię Nymo Mekaniske Verksted A/S dla norweskiego armatora Ugland Shipping A/S. W 2014 roku jednostka przeszła przebudowę.
* * *
| 
   Historia budowy  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   2  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   01.12.1977  | 
 
| 
   Zakończenie budowy:  | 
  
   28.10.1978  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne jednostki  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 3.977 / NT: 1.193 / DWT: 2.600  | 
 
| 
   Wymiary:  | 
  
   78,55 x 26,03 x 3,27 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: pojedynczy  | 
 
| 
   materiał: stal  | 
 |
| 
   grodzie poprzeczne: 4  | 
 |
| 
   grodzie wzdłużne: 2  | 
 |
| 
   pokład ciągły: 1  | 
 |
| 
   Napęd (spalinowo – elektryczny)  | 
  
   3 silniki spalinowe BMV LDGB-8 napędzające elektryczne alternatory o mocy 3 x 1.070 kW  | 
 
| 
   2 pędniki azymutalne Schottel SRP 505LS o mocy 2 x 735 kW (2 x 1.000 BHP)  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   ?  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   awaryjny zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem spalinowym Scania DS110A0NV  | 
 
| 
   2 stery strumieniowe (dziobowy i rufowy): Ulstein 90TV o mocy: 2 x 368 kW (2 x 500 BHP)  | 
 |
| 
   System balastowy:  | 
  
   sterowany zdalnie, dwie pompy o wydajności: 2 x 500 m3/h  | 
 
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   paliwo: 550 m3  | 
 
| 
   woda: 210 m3  | 
 |
| 
   Wyposażenie pokładowe:  | 
  
   4 elektryczne windy kotwiczne / pomocnicze wciągarki – 12 ton  | 
 
| 
   2 elektryczne wciągarki cumownicze – 12 ton  | 
 |
| 
   pomocniczy hydrauliczny dźwig o unosie 20 ton  | 
 |
| 
   Wyposażenie kotwiczne:  | 
  
   2 kotwice główne każda 2.160 kg z 200 metrowym 40 mm łańcuchem kotwicznym  | 
 
| 
   4 kotwice do utrzymywania pozycji żurawia, każda 3.000 kg z 1.200 metrową 40 mm liną stalową  | 
 |
| 
   Wyposażenie nawigacyjne:  | 
  
   radar, żyrokompas, automatyczny pilot, echosonda, GPS, AIS, ECS  | 
 
| 
   Załoga (zakwaterowanie):  | 
  
   17 os. w pojedynczych kabinach  | 
 
| 
   Dane techniczne żurawia  | 
 |
| 
   Wariant ze standardowym bomem i wysięgnikiem:  | 
  
   maksymalny unos haków głównych: 719 ton  | 
 
| 
   unos każdego z haków (dwa haki): 400 ton  | 
 |
| 
   maksymalna wysokość unosu 59 metrów przy zasięgu: 22 metrów  | 
 |
| 
   hak pomocniczy: 12 ton  | 
 |
| 
   Wariant ze standardowym bomem bez wysięgnika:  | 
  
   maksymalny unos: 800 ton  | 
 
| 
   unos każdego z haków (dwa haki): 400 ton  | 
 |
| 
   maksymalna wysokość unosu 60 metrów przy zasięgu: 20 metrów  | 
 |
| 
   hak pomocniczy: 12 ton  | 
 |
| 
   Haki wysięgnika:  | 
  
   maksymalny unos haków: 300 ton  | 
 
| 
   unos każdego z haków (2 haki): 150 ton  | 
 |
| 
   maksymalna wysokość unosu 78 metrów przy zasięgu: 22,5 metrów  | 
 |
| 
   Wariant z bomem wysokościowym:  | 
  
   wysokość unosu: od 92 do 156 metrów  | 
 
| 
   maksymalny unos: od 440 do 200 ton  | 
 |
| 
   Windy żurawia:  | 
  
   6 elektrycznych wind  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
| 
   www.uglandconstruction.no  | 
 
| 
   https://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=11621  | 
 
* * *
Poniżej: żuraw UGLEN przybywa do Gdańska, 29.04.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




