środa, 11 grudnia 2019

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y BALTIC BEAUTY

s/y BALTIC BEAUTY – brygantyna, zbudowana w 1926 roku w holenderskiej stoczni N.V. Capello w Zwartsluis jako jednostka handlowa przeznaczona do transportu żywych węgorzy o nazwie HANS 2. W 1936 roku HANS 2 zostaje sprzedany do Szwecji, gdzie otrzymuje nową nazwę SVEN WILHELM. W 1977 roku ze względu na podeszły wiek jednostka zostaje wycofana z eksploatacji. Od pocięcia na złom statek ratuje kapitan Victor Gottlow, który po jego zakupie rozpoczyna jego przebudowę na szkuner. Przy tej okazji dochodzi także do zmiany nazwy jednostki na DOMINIQUE FREDION (małżonka kapitana Gottlowa). Kilka lat później, po otrzymaniu pozwolenia na organizację rejsów czarterowych, dochodzi do kolejnej (jak na razie ostatniej) zmiany nazwy, tym razem na BALTIC BEAUTY. W 2004 roku żaglowiec zostaje przekształcony w brygantynę. Od 2018 roku zarząd nad jednostką w imieniu mającego już swoje lata kapitana Gottlowa sprawuje Dom Armatorski POLSail z Gdańska. Szóstego lipca 2019 roku, w trakcie XXIII Zlotu Żaglowców Balic Sail w Gdańsku, na żaglowcu podniesiono polską banderę, zmieniając jednocześnie jego port macierzysty ze szwedzkiego Ronneby na Gdańsk. Obecnie s/y BALTIC BEAUTY przebywa w Stoczni Remontowej Szkuner Sp. z o. o. we Władysławowie, przechodząc tam remont, który ma ją przygotować do pierwszego sezonu żeglarskiego pod polską banderą.

*     *     *

s/y BALTIC BEAUTY dane techniczne
Tonaż / Displacement:
75 t.
Długość całkowita / LOA
40
Długość na linii wodnej / LVL
26
Szerokość  / Beam
5
Zanurzenie / Draught
3/3
Maszty / Masts
2
Powierzchnia żagli / Sail area
452m2
Napęd pomocniczy / Aux. propulsion
silnik spalinowy / diesel engine: Volvo Penta TMD 70 – 220 KM /HP
śruba / propeller
Pasażerowie / Pax.
 50 os. / pers.

*     *     *
Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 07.04.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 07.04.2019 (to enlare click on the photo).




Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Baltic Sail 2019, Gdańsk 06/07.07.2019 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY, Baltic Sail 2019, Gdansk 06/07.07.2019, zdjęcia Andrzej Patro (to enlare click on the photo).














Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 09.07.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 09.07.2019 (to enlare click on the photo).



Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Stocznia Remontowa Szkuner Sp. z o. o., Władysławowo 28.09.2019 r, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY, Shipyard Szkuner Sp. z o. o ., Władysławowo 27.09.2019, photos: Witold Tylec (to enlare click on the photo).



Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Stocznia Remontowa Szkuner Sp. z o. o., Władysławowo 11.12.2019 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY, Shipyard Szkuner Sp. z o. o ., Władysławowo 11.12.2019, photos: Andrzej Patro (to enlare click on the photo).

















Poniżej: na pokładzie praca wre – Justyna Szawelska i Robert Smagoń, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: work on deck – Justyna Szawelska and Robert Smagoń, photo: Andrzej Patro (to enlare click on the photo).


Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY już na wodzie, Władysławowo 08.01.2020 r., zdjęcia:Leszek Kucira (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: s/y BALTIC BEAUTY already on the water, Władysławowo 08.01.2020, photos: Leszek Kucira (to enlare click on the photo).




 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 29.08.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 29.08.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlare click on the photo).
 



Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 26.09.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 26.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlare click on the photo).
 



Aktualizacja 08.10.2021: Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 03.10.2021 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.10.2021: Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 03.10.2021, photo: Waldemar Danielewicz (to enlare click on the photo).
 

Aktualizacja 27.12.2021: Poniżej: s/y BALTIC BEAUTY, Gdańsk 26.12.2021 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.12.2021: Below: s/y BALTIC BEAUTY, Gdansk 26.12.2021, photo: Waldemar Danielewicz (to enlare click on the photo).
 

 
 

wtorek, 10 grudnia 2019

Z cyklu flota Baltramp ... cz. 4 - OSA


OSA ex MARMAN (IMO: 8420086, MMSI: 212958000, call sign: 5BHW4, bandera: Cypr) – drobnicowiec, zbudowany przez niemiecką stocznię Detlef Hegemann GmbH & Co w Berne jako MARMAN. W marcu 2005 r. zakupiony przez Baltramp ze Szczecina i przemianowany na OSA.
Numer stoczniowy budowy:
130
Data zdania:
27.09.1995

*     *     *

OSA ex MARMAN (IMO: 8420086, MMSI: 212958000, call sign: 5BHW4, flag: Cyprus) – a general cargo ship, built by the German shipyard Detlef Hegemann GmbH & Co from Berne as MARMAN. In march 2005 purchased by Baltramp from Szczecin and renamed to OSA.
Yard numer:
130
Delivery date:
27.09.1995

*     *     *

Dane techniczne / technical data:
Wyporność / Tonnage (GT / DWT)
1.782 t. / 2.507 t.
Wymiary (d. x sz. z) / Dimensions (l x b x d):
83,38 x 11,34 x 4,35 m
Kadłub / Hull:
typ / materiał / type / material: podwójny/ stal / double skin / steel
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4
pokłady / decks: 1
Napęd / Propulsion:
6 cylindrowy silnik diesela / 6 cylinders diesel engine: Deutz SBV 6M628 – o mocy / with power: 845 kW
śruba / propeller
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 generatory diesla: / 2 diesel generators: Deutz F10L 413F – każdy o mocy / each power: 135 kW
1 generator diesla / 1 diesel engine: Deutz F5L 912 R – o mocy / with power: 38,5 kW
dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: Jastram 136 kW
Prędkość / Speed:
9,5 węzła / knots
Ładownie / Holds:
liczba ładowni / hold number: 1
typ ładowni: / hold type: box
wymiary (d. x sz. w.) / dimensions (l. x. b. h.): 55,20 x 9,35 x 6,5 m
Luki / Hatches:
liczba luków / hatch numbers:
wymiary(d. x sz.) / dimensions (l. x b.): 55,20 x 9,3 m
pokrywy / hatch covers: MacGregor
Urządzenia za i wyładunkowe / Cargo handling:
brak/ gearless
Pojemność ładowni / Hold capacity:
ziarno / grain: 117,400 cbft
bele / bale: 2523n19 cbm
Pojemność zbiorników / Tanks capacity:
paliwo / fuel: 91,8 t.
olej smarny / lube oil: 3,9 cbm
woda / fresh water: 31,8 t.
balast / balast: 1150 cbm
Załoga / Crew:
6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: OSA, Szczecin 08.09.2017 r., zdjęcie: Andrzej Patro / Below Osa, Szczecin 08.09.2017, photo: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: OSA, Gdańsk 14.11.2019 r., zdjęcia Waldemar Danielewicz / Below Osa, Gdańsk 14.11.2019, photos: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 



Aktualizacja 20.02.2021: Poniżej: OSA, Gdańsk 19.02.2021 r., zdjęcia Waldemar Danielewicz / Update 20.02.2021: Below Osa, Gdańsk 19.02.2021, photos: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).



Aktualizacja 22.07.2021: Poniżej: OSA, Gdańsk 14.06.2021 r., zdjęcia Waldemar Danielewicz / Update 22.07.2021: Below Osa, Gdańsk 14.06.2021, photos: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).