Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).
WOLIN (IMO:
8420842, MMSI: 309801000, call sign: C6WN4, bandera: Wyspy Bahama, port
macierzysty: Nassau) – prom kolejowo – samochodowo – pasażerski, zbudowany
przez norweską stocznię Moss Rosenberg Vaerft w Moss dla armatora Statens
Jarnvagar jako ÖRESUND. Od lipca 2000 roku do grudnia 2001 roku wyłączony z
eksploatacji. Po modernizacji i przebudowie na prom pasażersko – samochodowo –
kolejowy w Gdańskiej Stoczni Remontowej, od września 2002 roku ponownie w
eksploatacji jako SKY WIND w barwach Sea Wind Line. W dniu 23 maja 2007 roku zakupiony
przez Polską Żeglugę Morską (Polsteam) dla spółki Unity Line. Przejęcie
jednostki miało miejsce 22 sierpnia, po którym została ona skierowana na remont.
W dniu 8 października tego samego roku podczas mającej miejsce przy Bulwarach
Chrobrego w Szczecinie ceremonii chrztu prom otrzymał nazwę WOLIN (matka
chrzestna Pani Maria Radwańska). W dniu 14 listopada wprowadzony na linię
Świnoujście – Trelleborg. W okresie lipiec – sierpień 2012 roku zmodernizowany
w Kłajpedzie.31 stycznia 2025 roku prom po raz ostatni odbył swój rozkładowy rejs, po czym został wycofany w dalszej eksploatacji. Sprzedany greckiemu armatorowi A Ship Management SA (jest on właścicielem promu GALAXY czyli dawnego promu SILESIA)został przemianowany na GOLDEN CARRIER. 20 marca prom po raz ostatni opuścił Świnoujście wyruszając w rejs do greckiego portu Perama.
* * *
| 
   Historia budowy:  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   204  | 
 
| 
   Położenie stępki:  | 
  
   19.03.1985  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   28.02.1986  | 
 
| 
   Zdanie/;  | 
  
   13.10.1986  | 
 
| 
   Przebudowa:  | 
  
   2002  | 
 
* * *
| 
   Poprzednie nazwy i operatorzy:  | 
 |
| 
   ORESUND (1986-1997)  | 
  
   DanLink  | 
 
| 
   ORESUND (1997 - 2000)  | 
  
   Scandlines AB (S)  | 
 
| 
   ORESUND (2000-2002)  | 
  
   wyłączony z eksploatacji / prebudowa  | 
 
| 
   SKY WIND (2002-2007)  | 
  
   SeaWind Line  | 
 
* * *
| 
   Poprzedni armatorzy:  | 
 |
| 
   Statens Jarnvager  | 
  
   1986 – 1996  | 
 
| 
   Partrederiet Oresund ANS  | 
  
   1996 – 2002  | 
 
| 
   SC RoPax I Ltd  | 
  
   2002 – 2005  | 
 
| 
   MV Sky Wind Ltd  | 
  
   2005 – 2006  | 
 
| 
   Silja Cruises Ab  | 
  
   2006 – 2007  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 22.874 / DWT: 5.143  | 
 
| 
   Wymiary (d. x sz. x z.):  | 
  
   186,02 x 23,70 x 5,90 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: jednoposzyciowy  | 
 
| 
   materiał kadłuba: stal  | 
 |
| 
   grodzie poprzeczne: 7  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   4 x 6 cylindrowe silniki diesla MAN B&W: 6L40/45 – o łącznej mocy: 13.200 kW  | 
 
| 
   śruby: 2  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   18.0 w.  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   2 x generatory spalinowe Wartsila: 6R32BC  | 
 
| 
   Przestrzeń ładunkowa:  | 
  
   pas ładunkowy: 1860 m (w tym długość torowiska: 712 m),  | 
 
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   auta: 50  | 
 
| 
   naczepy: 36  | 
 |
| 
   wagony kolejowe: 50  | 
 |
| 
   TIR: 85 – 90  | 
 |
| 
   Rampy:  | 
  
   2  | 
 
| 
   Pasażerowie:  | 
  
   370 (w tym 240 od. w 70 kabinach)  | 
 
| 
   Załoga:  | 
  
   37  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021  | 
 
| 
   www.faergelejet.dk  | 
 
* * *
Poniżej: m/f WOLIN jeszcze jako SKY WIND w Turku 16.05.2004, zdjęcie Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN jeszcze jako SKY WIND w Turku 05.05.2006, zdjęcia Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN, Terminal promowy w Świnoujściu, 21.04.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 06.09.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 21.01.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 21.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 01.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: m/f WOLIN przybywa na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 25.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).














