BALTIVIA (IMO:
7931997, MMSI: 309826000, Sygnał wywoławczy: C6WN5, Bandera: Wyspy Bahama, Port
macierzysty: Nassau) – prom typu ro-pax,
zbudowany przez szwedzką stocznię Kalmar Varv AB w Kalmar dla szwedzkiego
armatora Johnsson Line AB.
Jako ciekawostkę wartą wymienia z czasów budowy jest fakt,
że sekcja rufowa powstała
w stoczni Kalmar Varv, sekcja dziobowa w stoczni
Fartygsentreprenader
Ab w Marstand natomiast sekcja śródokręcia w stoczni Götaverken Citvarvet w Göteborgu – wszystkie te sekcje zostały następnie połączone w całość w suchym doku stoczni Eriksberg. W trakcie budowy (którą dodatkowo
opóźnił o dwa miesiące pożar jaki wybuchł w przedziale maszynowni) dla statku
planowana była nazwa Sagaland, która to na skutek protestów armatora Broströms (posiadającego
w swojej flocie jednostkę o takiej samej nazwie) została zmieniona na SAGA STAR. W dniu 15 grudnia 1981 roku nastąpiło przekazanie jednostki właścicielowi
oraz ceremonia chrztu
– matką chrzestną została Pani Marieann Nilson. Jeszcze w grudniu tego samego roku SAGA STAR w barwach operatora TT-Saga Line rozpoczęła obsługę połączenia
Helsinborg/Malmö/Trelleborg – Travemünde. W styczniu 1983 roku nowym
właścicielem promu zostaje szwedzki armator Svelast AB (Svenska Lastbils AB –
SLAB) ze Sztokholmu, zaś on sam wciąż w barwach operatora TT-Saga Line obsługuje
połączenie Trelleborg – Travemünde. Rok później, także w styczniu dochodzi do
kolejnej zmiany właścicielskiej a nowym właścicielem jednostki zostaje także
szwedzki armator Swedcarrier Reederi AB z Helsinborga. W 1986 roku
dotychczasowy operator TT-Saga Line zmienia swoją nazwę na TT-Line. W 1988 roku
prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Compagnie Meridionale de
Navigation z Bastii, który oddaje go w czarter TT-Line, które to kontynuuje
jego eksploatację na starej linii aż do 23 sierpnia tego samego roku. W okresie
październik 1988 – luty 1989 rok prom pływa w czarterze duńskiego armatora DFDS
A/S z Kopenhagi, obsługując połączenie Bremerhaven – Esbjerg – Cuxhaven –
Immingham/Harwich. W marcu 1989 roku SAGA STAR przybywa do położonej w Marsylii
stoczni Cie-Marseille de Reparation - CMR, w której to przechodzi przebudowę
polegającą na dodaniu kabin pasażerskich oraz stabilizatorów. Po zakończeniu
prac pod nową nazwą GIROLATA wchodzi na linię Marsylia – Bastia. W listopadzie
1990 roku prom zostaje wyczarterowany francuskiemu ministerstwu obrony, dla
którego przewozi do Arabii Saudyjskiej sprzęt wojskowy. W dniu 23 sierpnia 1993
roku ponownie wyczarterowany TT-Line, zmienia nazwę na SAGA STAR i rozpoczyna
obsługę starej linii Trelleborg – Travemünde. Od czerwca 1995 roku w czarterze
TR-Lines zatrudniony na linii Trelleborg – Rostock. W lipcu 1997 roku prom
zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Wyspach Bahama spółkę Star Ferry Ltd.
(spółka córka TT-Line). 14 października 2001 roku SAGA STAR kończy pracę na
dotychczasowej linii, rozpoczynając następnego dnia trwającą do 3 listopada
tego samego roku obsługę połączenia Trelleborg – Travemünde. W styczniu 2002
roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Conseil General de Seine
Maritime z Dieppe, który to po przeglądzie inspekcyjnym w stoczni w Hawrze,
przemianowuje go na DIEPPE. Od 5 maja 2002 roku w barwach Transmanche Ferries,
zatrudniony w obsłudze połączenia Dieppe – Newhaven. W trakcie eksploatacji na
w/w linii prom miał kilka wypadków i tak: 22 października 2002 roku wszedł na
mieliznę na podejściu do portu w Newhaven; 3 lipca 2004 roku podczas nocnego
cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając sobie poszycie, 4 lutego 2005 ponownie podczas cumowania w Dieppe uderzył o pirs
uszkadzając dziób. W grudniu 2005 roku DIEPPE wykonał próbny rejs na trasie
Dieppe – Portsmouth, po którym powrócił na starą linię. W listopadzie 2006 roku
nabyty przez polskiego armatora Polska Żegluga Bałtycka – Polferries z Kołobrzegu
i 23 listopada przemianowany na BALTIVIA. Po przeglądzie i remoncie w Gdańskiej
Stoczni Remontowej, w dniu 8 stycznia 2007 roku wprowadzony na linię Gdańsk –
Nynäshamn. W okresie 26 luty – 11 marzec 2007 czasowo zatrudniony w obsłudze
linii Świnoujście – Ystad. Od 1 marca 2013 roku BALTIVIA rozpoczyna obsługę
linii Świnoujście – Ystad, którą to kontynuuje do dnia dzisiejszego, z czasowymi
przerwami, kiedy to jest zatrudniana na linii Gdańsk - Nynäshamn. 17 marca 2020
roku, ze względu na konieczność rozładowania korka tirów jaki powstał na skutek
zamknięcia granic w związku z pandemią wirusa Sars-Cov.2, BALTIVIA odbywa
specjalny rejs towarowy na trasie Sassnitz – Kłajpeda – Sassnitz. 20 listopada 2024 roku sprzedany gruzińskiemu armatorowi E60 Shipping Line LLC i przemianowany na DIOSCURIA.
* * *
| 
   Historia budowy  | 
 |
| 
   Numer stoczniowy budowy:  | 
  
   453  | 
 
| 
   Położenie stępki:  | 
  
   10.06.1980  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   03.05.1981  | 
 
| 
   Zdanie:  | 
  
   10.12.1981  | 
 
* * *
| 
   Wcześniejsze nazwy  | 
 |
| 
   SAGALAND  | 
  
   1981  | 
 
| 
   SAGA STAR  | 
  
   1981 – 1989  | 
 
| 
   GIROLATA  | 
  
   1989 – 1993  | 
 
| 
   SAGA STAR  | 
  
   1993 – 2002  | 
 
| 
   DIEPPE  | 
  
   2002 - 2006  | 
 
* * *
| 
   Wcześniejsi armatorzy / operatorzy / czarterujący  | 
 |
| 
   Johnsson Line Ab / operator: TT-Saga Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Saga AB)  | 
  
   1981 – 1983  | 
 
| 
   Svenska Lastbils Ab / operator TT-Saga Line  | 
  
   1983 – 1984  | 
 
| 
   Swedcarrier Rederi Ab / operator: TT-Saga Line (od 1986 roku już jako TT-Line)  | 
  
   1984 – 1988  | 
 
| 
   Compagnie Meridionale de Navigation  | 
  
   1988 – 1997  | 
 
| 
   Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG  | 
  
   1988  | 
 
| 
   Czarter: DFDS A/S  | 
  
   10.1988 – 02.1989  | 
 
| 
   Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG  | 
  
   08.1993 – 05.1995  | 
 
| 
   Czarter TR-Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Deutsche Seereederei Rostock GmbH)  | 
  
   06.1995 – 10.2001  | 
 
| 
   Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line GmbH & Co. KG)  | 
  
   1997 – 2002  | 
 
| 
   Conseil Général de la Seine Maritime  | 
  
   2002 – 2006  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 17.790 / DWT: 5.309 t.  | 
 
| 
   Wymiary (d. x sz. x z.):  | 
  
   146,90 x 24,03 x 6,25 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: jednoposzyciowy  | 
 
| 
   materiał: stal  | 
 |
| 
   grodzie poprzeczne: 5  | 
 |
| 
   pokłady: 9  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   4 x 8 cylindrowe silniki diesla Lindholmen Motor AB model: 8 PC 2-5L o łącznej mocy: 13.240 kW (4 x 3.310 kW)  | 
 
| 
   2 śruby nastawne  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   19 ~ 20 w.  | 
 
| 
   Ster:  | 
  
   1  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla B&W 6 S28 LH-4 o mocy 1.058 kVA (każdy)  | 
 
| 
   2 dziobowe stery strumieniowe  | 
 |
| 
   2 pary stabilizatorów (finn)  | 
 |
| 
   Przestrzeń ładunkowa:  | 
  
   liczba pokładów ładunkowych: 2  | 
 
| 
   długość pasa ładunkowego: 1408 m  | 
 |
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   auta: 96 (lub 30 aut i 80 naczep)  | 
 
| 
   naczepy: 117 (lub 30 aut i 80 naczep)  | 
 |
| 
   TEU: 240  | 
 |
| 
   Wyposażenie ro/ro:  | 
  
   1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (port)  | 
 
| 
   1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (sb)  | 
 |
| 
   1 rampa o wymiarach: 16, 0 x 8,0 m  | 
 |
| 
   Przestrzeń pasażerska:  | 
  
   liczba pokładów: 3  | 
 
| 
   kabiny: 50 - deluxe: 2 (pokład 8) - zewnętrzne: 30 (pokład 7) - wewnętrzne: 17 (pokład 7) - dla osób niepełnosprawnych: 1 (pokład 7)  | 
 |
| 
   fotele pulmanowskie: 48  | 
 |
| 
   gastronomia: - kafeteria: 110 os. (pokład 7) - bar/kawiarnia: 50 os. (pokład 7)  | 
 |
| 
   usługi / rozrywka: - sklep (pokład 7) - ambulatorium 9pokład 70 - recepcja (pokład 7) - automaty do gry - pokład słoneczny (pokłady 8, 9)  | 
 |
| 
   Pasażerowie:  | 
  
   250 os.  | 
 
| 
   Załoga:  | 
  
   ?  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
| 
   www.faktaomfartyg.se  | 
 
| 
   https://polferries.pl  | 
 
| 
   http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3  | 
 
| 
   http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917  | 
 
* * *
Poniżej: BALTIVIA opuszcza Świnoujście 15.03.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA przybywa do Świnoujścia 02.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 03.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 18.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 26.01.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 24.07.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w doku dawnej Stoczni Gdynia 06.08.2020 rok, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 02.09.2020 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 25.07.2024 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.08.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.09.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

