sobota, 13 kwietnia 2024

Z cyklu „U-bootwaffe” … cz. 24 - U 426 typ VIIC

U 426 Typ VIIC

Stocznia:

Danziger Werft AG, Danzig

Numer zamówienia:

127

Zamówienie:

05.06.1941

Położenie stępki:

20.06.1942

Wodowanie:

06.02.1943

Wcielenie do służby:

12.05.1943

Numer pocztowy:

M 46 323

Przebieg służby:

12.05.1943 – 30.09.1943

8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)

01.01.1943 – 31.10.1943

11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)

01.11.1943 – 08.01.1944

1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)

08.01.1944

Zatopiony na zachód od Nantes (pozycja 46.47N, 10.42W) bombami głębinowymi przez australijski samolot Sunderland należący do 10/U Sqn RAF.

Dowódcy:

12.05.1943 – 08.01.1944

OL ~ KL Christian Reich

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (6.625 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 426 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:

brak danych

brak danych

14.09.1943 U 426 pod dowództwem Christiana Reicha wraz z U 842, U 844 i U 281 o godzinie 08:00 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po dalsze rozkazy do bazy w Kristiansand. Trzy godziny później o 11:00 w kwadracie AO 7498 pieczę nad czterema U-bootami objęły przerywacz zagród minowych oraz trałowiec. Następnego dnia o 06:25 (kwadrat marynarki AO 4547) zadanie eskortowania czterech jednostek przejął nowo przybyły dozorowiec. O godzinie 10:00 U 426 wraz z U 281 skierował się do bazy w Kristiansand, gdzie przybył ponad cztery i pół godziny później o 16:35. Po uzupełnieniu zapasów paliwa oraz prowiantu a także odebraniu rozkazów nakazujących marsz do Bergen, 16 września o 05:30, ponownie wraz z U 842, U 844 i U 281 oraz w eskorcie dwóch trałowców: M 411 i M 427, opuszczono Kristiansand kierując się do Haugesund, gdzie dotarto o 17:25. Po przenocowaniu w tamtejszej bazie o 06:30 następnego dnia, w tym samym składzie wyruszono w dalszą drogę. O 11:00 (kwadrat marynarki AN 2491) od konwoju odłączyły się U 281 oraz U 844, które obrały kurs na Hatvik a ponad godzinę później o 12:05 pozostałe jednostki w tym i U 426 osiągnęły do Bergen.

W związku z przedłużającym się oczekiwaniem na montaż detektora Wanze G 1, w trakcie trwającego do końca września pobytu w Bergen na U 426 na polecenie dowódcy prowadzano intensywne szkolenie załogi.

Patrol 1 (05.10.1943 – 29.11.1943)

05.10. U 426 pod dowództwem Christiana Reicha wraz z U 969, U 842 i U 964 oraz w towarzystwie eskorty o godzinie 16:30 opuścił Bergen, by zgodnie za otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Po osiągnięciu o godzinie 20:20 kwadratu AN 2421 nastąpiło pożegnanie z eskortą, po czym każdy z okrętów rozpoczął indywidualny marsz w stronę wyznaczonego mu rejonu operacyjnego. Trzynastego października (kwadrat marynarki AE 8540) na idącym na powierzchni w sztormowych warunkach U 426 na skutek uderzeń fal poważnemu uszkodzeniu uległo poczwórne działko kal. 20 mm. Dwa dni później 15 października (kwadrat marynarki AL 2641) na okręcie Reicha o godzinie 22:21 odebrano pochodzący z U 844 meldunek o kontakcie z idącym kursem 270˚ wrogim konwojem, w stronę którego niezwłocznie się skierowano przystępując do jego poszukiwań. Meldowanym wrogim zgrupowaniem był osłaniany przez Grupę Eskortową B6 oraz Grupę Wsparcia B7 konwój ON.206. Następnego dnia poszukujący wroga U 426 o godzinie 13:09 (kwadrat marynarki AL 1574) został wykryty i zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 14:40 przez wrogi samolot. Niezrażony tym niepowodzeniem Christian Reich kontynuował dalej poszukiwania nieprzyjaciela, nawiązując o godzinie 20:05 w kwadracie AK 3849 kontakt wzrokowy z konwojem, którym nie był poszukiwany ON.206 lecz wykryty wcześniej tego samego dnia przez U 964, osłaniany przez 4 Grupę Wsparcia powolny konwój ONS.20. Po wyjściu na dogodną do ataku pozycję o 22:37 (kwadrat marynarki AK 3817 lub AK 3739) w kierunku najbliższego statku odpalono salwę trzech torped. Osiem minut później z pomostu U 426 dostrzeżono słup dymu oznaczający trafienie na innym niż zakładano statku. Trafioną jednostką okazał się być należący do brytyjskiego armatora Meldrum & Swinson Ltd z Londynu frachtowiec Essex Lance (6.625 ton), który płonąc w krótkim odstępstwie czasu od trafienia poszedł na dno. Dwie minuty później okręt Reicha został dostrzeżony przez jeden z okrętów eskorty zidentyfikowany jako niszczyciel, który otworzył w jego kierunku ogień, zmuszając go do wykonania alarmowego zanurzenia na głębokość A+60 (140 metrów). Po odpłynięciu prześladowcy już 17 października o 04:05 Christian Reich zarządził wynurzenie i pościg za nieprzyjacielem. O 10:33 (kwadrat marynarki AK 3577) idący na powierzchni U 426 został wykryty i zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 11:57 przez nieprzyjacielski samolot. Dwudziestego drugiego października o 19:30 na pokładzie U 426 odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:

U 91, U 762, U 231, U 309, U 608, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426, U 842, U 552, U 592, U 575, U 226, U 373, U 709 utworzą grupę Siegfried, przebywając w następującej kolejności od dnia 24 października, godz. 12:00 w linii dozoru od AJ 9928 do BC 3938. Pozycje osiągnąć niewykrytym idąc za dnia w zanurzeniu a w nocy na powierzchni. 24 października po zajęciu swoich pozycji za dnia przebywać w zanurzeniu, wieczorem oczekiwać płynącego w kierunku wschodnim konwoju.”.

Spodziewanym nieprzyjacielskim zgrupowaniem był osłaniany przez Grupę Eskortową C5 (wspartą dodatkowo jednostkami 2 Grupy Wsparcia) konwój HX.262. Dwudziestego czwartego października o 09:00 okręt Reicha obsadził przypadającą na kwadrat BC 3624 wyznaczoną mu pozycję w zgrupowaniu, rozpoczynając następnie jej przemierzanie w zanurzeniu idąc na głębokości A-30 (50 metrów) i prowadząc nasłuch hydrofonami. Ponieważ żaden z okrętów w/w grupy nie uzyskał kontaktu wzrokowego z konwojem, który w międzyczasie opłynął zgrupowanie od południa, dnia 26 października na wszystkich jednostkach grupy Siegfried odebrano depeszę z dowództwa z rozkazami o następującej treści:

Grupa Siegfried zostaje podzielona na 3 grupy składające się: Siegfried 1 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 3612 do BC 3967 - U 967, U 212, U 405, U 420, U 231, U 608 i U 969; Siegfried 2 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 6631 do BC 6992 - U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426 i U 552; Siegfried 3 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 9635 do BC 9995 - U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274. Cisza radiowa do momentu nadania ważnego taktycznego meldunku.”.

Tym razem głównym celem dla w/w grup był osłaniany przez Grupę Eskortową B6 oraz 8 Grupę Wsparcia z lotniskowcem eskortowym HMS Fencer (w jej skład wchodziły dwa polskie niszczyciele ORP Burza i ORP Garland) konwój SC.145. Dwudziestego dziewiątego października zgodnie z rozkazem o godzinie 10:00 obsadzono przypadającą na kwadrat BC 6852, wyznaczoną pozycję, przystępując następnie do jej przemierzania w zanurzeniu. Także i tym razem oczekiwany konwój minął niebezpieczny rejon nie wykryty przez żaden z okrętów. Trzydziestego października o godzinie 17:23 na pokładzie U 426 odebrano kolejną depeszę z BdU, która miała następującą treść:

Grupa Siegfried ulega rozwiązaniu w jej miejsce tworzy się dwie nowe grupy Körner i Jahn. Körner: U 714, U 212, U 967, U 420, U 231, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 843 i U 844. Jahn: U 437, U 426, U 552, U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274. W wyżej wymienionej kolejności wszystkie okręty utworzą do dnia 31 października nowe linie patrolowe. Körner od BC 9519 do BC 3297. Jahn od BC 9349 do CD 2325.”.

Głównym celem dla obu grup były konwoje: ON.208, HX.263 oraz ONS.21, które jednak dzięki przechwyconym i odszyfrowanym depeszom Enigmy ominęły je niezauważone przez żaden z okrętów. Pierwszego listopada o godzinie 09:30 (kwadrat marynarki BC 9613) U 426 minął po stronie sterburty idący z kierunku północnego U 842. Następnego dnia o 23:06 odebrano następną pochodzącą z dowództwa depeszę z rozkazami o następującej treści:

Grupy Körner i Jahn rozwiązane jako nowe: Grupa Tirpitz 1 tworzy linię patrolową od BC 2211 do BC 2264: U 420, U 714, U 212, U 267. Grupa Tirpitz 2 tworzy linię patrolową od BC 2626 do BC 2699: U 967, U 413, U 969, U 608. Grupa Tirpitz 3 tworzy linię patrolową od BC 6143 do BC 6442: U 586, U 280, U 281, U 575. Grupa Tirpitz 4 tworzy linię patrolową od BC 6786 do BC 9183: U 282, U 592, U 426, U 226. Grupa Tirpitz 5 tworzy linię patrolową od BC 9713 do BC 9779: U 842, U 373, U 274, U 648. Za dnia iść pod wodą a w nocy na powierzchni. Żadnej możliwości uzupełnienia zapasów drodze powrotnej. Okręty mające 32 m3 paliwa bez uprzedniego zgłaszania kierować się do bazy.”.

Głównym celem dla w/w podgrup miał być osłaniany przez Grupę Eskortową C1 oraz 2 Grupę Wsparcia z lotniskowcem HMS Tracker w składzie konwój HX.264. Ze względu na liczne patrole morskie i lotnicze wroga, trzymające U-booty na dystans od konwoju także i ta operacja zakończyła się niepowodzeniem. Siódmego listopada o 17:23 odebrano nową depeszę z BdU, która miała następującą treść:

Grupa Tirpitz rozwiązana. Reich kierować się do BD 35.”.

Dwa dni później 9 listopada odebrano nowe rozkazy o następującej treści:

Trzy okręty utworzą grupy zajmując określone pozycje. Odstępy pomiędzy jednostkami 30 mil. Kierunek zgrupowania 235 stopni. Wszystkie okręty tworzą jedno zgrupowanie Eisenhart. Grupa 1, AJ 3331: U 538, U 391, U 542, Grupa 2, AK 4111: U 843, U 714, U 424, Grupa 3, AK 0177: U 764, U 280, U 969, Grupa 4, AK 7135: U 212, U 967, U 575, Grupa 5, AK 7684: U 963, U 552, U 586, Grupa 6, AK 8478: U 420, U 709, U 282, Grupa 7, AK 9478: U 608, U 274, U 343, Grupa 8, BC 2716: U 592, U 413, U 373, Grupa 9, BC 3265: U 267, U 281, U 426, Grupa 10, BC 5388: U 226, U 648, U 842.”.

Głównym celem zgrupowania miały być dwa konwoje: S C-146 (osłaniany przez Grupę Eskortową B3) oraz HX-265. Dwunastego listopada w godzinach nocnych mechanikom U 426 udało się przywrócić ponowną sprawność poczwórnemu działku kal. 20 mm. Następnego dnia (kwadrat marynarki BD 5988), w związku z meldunkiem U 592 o kontakcie z wrogim konwojem o 09:00 rozpoczęto operację przeciwko niemu. Meldowanym nieprzyjacielskim zgrupowaniem był jeden z ww. konwoji, z którym U 592 jako jedyny z obu grup nawiązał kontakt wzrokowy. O 10:46 (kwadrat marynarki BD 5982) idący na powierzchni okręt Reicha został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadlatujący samolot. Po mającym miejsce o godzinie 20:02 wynurzeniu, w związku z rozkazem dowództwa nakazującym przerwanie operacji konwojowej ze względu na silne przeciwdziałaniem ze strony wrogiego lotnictwa U 426 zakończył poszukiwania konwoju. 16 listopada na okręcie Reicha odebrano kolejną depeszę o następującej treści:

U 426, U 608, U 262, U 228, U 515, U 358, U 333, U 211, U 600 od godzin wieczornych 18 listopada w następującej kolejności tworzyć linię dozoru od CF 2945 do 3855. (?). Okręty tworzą grupę Schill I.”.

Ze względu na fakt iż wyznaczony w rozkazie termin dojścia U 426 na wyznaczoną mu pozycję tj. do kwadratu CF 2945 był niemożliwy do zrealizowania ze względu na konieczność marszu z ekonomiczną prędkością Christian Reich poprosił dowództwo o dalsze instrukcje. Wkrótce potem otrzymano odpowiedź o następującej treści:

Reich do godzin wieczornych 19 osiągnąć wyznaczoną pozycję.”.

Głównym celem w/w zgrupowania był meldowany przez agentów oraz samolot dalekiego zwiadu Ju 290 z FAGr.5 osłaniany przez 40 Grupę Eskortową połączony konwój MKS.30/SL.139. Osiemnastego listopada (kwadrat marynarki CF 2217) idący na powierzchni U 426 o godzinie 04:55 został zaskoczony przez wrogi samolot, który po oświetleniu go reflektorem Leigha rozpoczął atak, prowadząc ostrzał pomostu z działek pokładowych. W jego wyniku ciężko ranny został Ob.Gfr Kurt Zobel (który zmarł 22 listopada na skutek powikłań po trafieniu odłamkiem) oraz BtsMt Mayerhofer. Drugi atak nieprzyjacielskiej maszyny odparto przy pomocy artylerii przeciwlotniczej, która zmusiła jej załogę do niecelnego zrzutu bomb. Wkrótce potem wykonano alarmowe zanurzenie pozostając następnie pod wodą do godziny 20:45. Następnego dnia o godzinie 19:37 w kwadracie BE 8789 na kursie 140˚, w odległości 3000 metrów dostrzeżono zastopowany niszczyciel. Ze względu na brak torped akustycznych Christian Reich zarządził zanurzenie zamierzając następnie wyminąć przeciwnika. O 22:10 w pobliżu zanurzonego okrętu detonowało pięć bomb głębinowych, po których to wypuszczono pozoratory Bold. O 05:03 dwudziestego listopada (kwadrat marynarki CF 2313) U 426 z powrotem pojawił się na powierzchni rozpoczynając poszukiwania wrogiego konwoju. Następnego dnia w związku z kurczącym się zapasem paliwa Christian Reich zarządził rozpoczęcie marszu powrotnego do bazy w Breście. W trakcie jego trwania 22 listopada o godzinie 20:11 w kwadracie BE 9766 pochowano w morzu zmarłego na skutek odniesionych ran ObGfr Kurta Zobela. Tydzień później, 29 listopada o godzinie 08:32 w punkcie B.4 spotkano się z eskortą (2 dozorowce), w towarzystwie której skierowano się do Brestu. Niecałą godzinę później o 09:16 w kwadracie BF 5222 mini konwój został dostrzeżony a następnie zaatakowany przez grupę 11 myśliwców oraz dwóch bombowców. W wyniku pojedynku jaki się wywiązał jeden z dozorowców – V 711 otrzymał dwa trafienia bombami, tracąc na ich skutek oraz na skutek ostrzału samolotów 5 członków załogi (pozostałych 17 było ciężko a 19 lekko rannych). Drugi dozorowiec V 716 na skutek ostrzału miał jednego lekko rannego. U 426 z ataków wyszedł bez szwanku. O godzinie 11:30 dotarto do Brestu, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (55 dni). W trakcie jego trwania U 426 przepłynął 4.727 mil morskich na i 1.022 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 2 (03.01.1944 – 08.01.1944)

03.01. U 426 pod dowództwem Christiana Reicha o godzinie 16:00 opuścił bunkier w Breście, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Po wyjściu na redę do 17:30 oczekiwano na spotkanie się z eskortą złożoną z trałowca M 10 oraz dozorowca V 708, po czym następnie w ich towarzystwie skierowano się w stronę pozycji wyjściowej. Czwartego listopada na okręcie Reicha odebrano pochodzącą z U 629 depeszę informującą o jego poważnym uszkodzeniu przez wrogi samolot. Trzy dni później 7 stycznia w BdU odebrano pochodzącą z U 426 depeszę o następującej treści:

Godz. 02:40, BF 4584 – zostałem zaatakowany przez dwa samoloty.”.

Następnego dnia w dowództwie odebrano drugą i jak się później okazało ostatnią depeszę z okrętu Reicha, która miała następującą treści:

Godz. 11:52, BF 6669 zostałem zaatakowany przez samolot.”.

Napastnikiem tym był pilotowany przez J. P. Robertsa australijski Sunderland z 10/U Sqn RAAF, który w dwóch atakach obrzucił U 426 bombami oraz ostrzelał go z broni pokładowej. W ich wyniku okręt Reicha poszedł na dno. Tuż przed odlotem z miejsca ataku Roberts zameldował dowództwu o grupie ca. 40 rozbitków unoszących się na wodzie pośród przeróżnego rodzaju szczątków, których to pomimo podjętych poszukiwań nie odnaleziono.

*     *     *

Członkowie załogi U 426 polegli w dniu 08.01.1944 (w kolejności alfabetycznej):

Nazwisko Imię

Ranga

Rok urodzenia

Abel Werner

ObGfr

15.12.1922

Biedermann Rudi

OMasch

25.01.1919

Bucher Hermann

ObGfr

27.02.1921

Büchner Walter

MaschMt

07.12.1922

Busch Rudolf

ObGfr

23.02.1923

Emmerich Erich

MaschMt

19.01.1920

Flörke Heinrich

ObGfr

13.12.1923

Fritschuweit Kurt-Walter

MtrOGfr

06.12.1924

Fuchshuber Josef

MtrOGfr

08.01.1923

Fürst Heinz

MtrOGfr.A

07.05.1924

Gasper Johann-Peter

MaschGfr

13.10.1923

Götz Erich

OMasch

22.03.1915

Grimshandl Franz

MtrOGfr

04.08.1923

Grohmann Eugen-Gerhard

MtrGfr.A

25.09.1923

Grossmann Paul

FkMt

26.03.1920

Herrmann Oskar

FkGfr

11.07.1924

Huber Wilhelm

MechOGfr

18.04.1922

Klären Mathias

MtrOGfr

02.07.1923

Kolloch Ernst-Thomas

MtrOGfr

15.07.1924

Kreitmeier Johann

Gfr

17.06.1922

Lange Hans

MaschOGfr

27.03.1921

Lange Heinrich

MaschOGfr

12.10.1923

Leven Johannes

FkMt

26.02.1922

Mai Heinrich

BtsMt

21.10.1920

Merzdorf Artur

Maat

04.08.1921

Mohnitz Alfred

ObGfr

20.03.1924

Mühlstädt Richard

ObGfr

27.04.1924

Münster Fritz

ObGfr

24.11.1924

Neulinger Josef

Maat

15.04.1921

Neurath Hans

Gfr

08.11.1924

Oestereich Georg

OLt.ing

17.04.1920

Pasdag Walter

Maat

27.03.1919

Pätzold Herbert

ObGfr

10.02.1923

Peitsch Werner

ObGfr

28.08.1921

Pöhler Johannes

OStrm

12.06.1915

Rahn Kurt

ObGfr

06.04.1922

Rathke Herbert

Lt.z.S

13.12.1921

Reich Christian

KpLt.

21.11.1915

Reinhold Heinz

ObMt

25.11.1919

Reinhold Werner

ObGfr

03.01.1924

Roock Karl-Heinz

Maat

20.03.1922

Schady Erwin

ObGfr

24.05.1922

Schröter Joachim

OLt.z.S

19.01.1920

Schulte Egon

ObMt

22.08.1920

Schultheise Karl

ObMt

30.12.1918

Töpel Wolfgang

ObGfr

30.11.1922

Tusche Hans

ObGfr

06.08.1923

Warkolz Werner

ObGfr

31.05.1924

Weber Albert

ObGfr

30.11.1922

Wessel Erwin

BtsMt

26.10.1921

Wilmsen Joseph

ObGfr

13.09.1922

*     *     *

Bibliografia:

http://uboat.net

http://www.ubootwaffe.net

http://uboatarchive.net/

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm

http://www.u-boot-archiv.de/

http://www.u-historia.com/

Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5

Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8 KTB U 375 - U 435

Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945

Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3

Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1

*     *     *

Poniżej godło U 426 (źródło: uboat.net)


Poniżej dowódca U 426 Christian Reich (źródło: uboat.net)


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz