niedziela, 28 kwietnia 2024

Z cyklu "Biała flota" ... cz. 1 - MEISSEN

s/s MEISSEN - parowiec bocznokołowy zbudowany w 1885 roku w Stoczni Blasewitz w Dreźnie pod numerem budowy 9 jako KOENIG ALBERT. Patronem statku został ówcześnie panujący Król Saksonii Albert Saksoński. Po pomyślnym zakończeniu prób, 12 maja 1885 roku statek został przyjęty do służby jako parowiec gładkopokładowy. 17 maja 1885 roku, statek wyruszył w swój pierwszy rejs w barwach spółki Saksońsko-Czeska Żegluga Parowa (Sächsisch-Böhmische Dampfschiffahrts-Gesellschaft - SBDG). W 1898 roku w 25 rocznicę objęcia tronu przez Alberta Saksońskiego statek otrzymał nową nazwę SACHSEN, w celu zwolnienia dotychczasowej, którą otrzymał nowozbudowany parowiec bocznokołowy. W latach 1913/14 przebudowano maszynę parową i instalację kotłową. Parowiec otrzymał  też wtedy parową maszynę sterową firmy Dresdener Maschinenfabrik und Schiffswerft Uebigau AG dla lepszego manewrowania oraz turbogenerator parowy do wytwarzania energii elektrycznej (prądu stałego), co pozwoliło na wymianę oświetlenia z naftowego na elektryczne. Od 1923 roku nowym właścicielem jednostki była spółka akcyjna Saksońsko-Czeska Żegluga Parowa (Sächsisch-Böhmische-Dampfschiffahrt, Aktiengesellschaft  - SBDA). Podczas kompleksowej modernizacji jaką statek przeszedł w latach 1927/28 dobudowano pokład górny, przedłużono kadłub o 3,66 m oraz zbudowano salon na tylnym pokładzie. Drewniane łopatki na dwóch kołach zostały zastąpione łopatkami stalowymi. Dodatkowo dla podniesienia komfortu we wszystkich pomieszczeniach zainstalowano centralne ogrzewanie parowe. Dzięki ww. pracom pojemność pasażerska statku wzrosła z pierwotnych 640 do aż 814 pasażerów. (w tym okresie załoga parowca składała się z dziesięciu ludzi). Po remoncie statek otrzymał też nową nazwę MEISSEN. 16 lipca 1930 roku z powodu niskiego stanu Łaby w pobliżu miasta Rathen statek wszedł na mieliznę uszkadzając sobie kadłub. Latem 1943 roku, jak wszystkie parowce MEISSEN otrzymał kamuflaż maskujący, mający chronić go przed wrogim lotnictwem. Następnie statek wykorzystano w Hamburgu do ewakuacji osób bezdomnych po alianckim bombardowaniu. Wojnę statek przetrwał bez większych uszkodzeń. 1 lutego 1947 roku dotychczasowy armator - spółka  SBDA została znacjonalizowana i otrzymała nazwę VEB Elbeschiffahrt Sachsen. Od 1950 do 1957 roku statek należał do Niemieckiego Centrum Spedycji i Przeładunku VEB (DSU). W dniu 13 sierpnia 1955 roku statek wziął udział w specjalnym rejsie dla drezdeńskiej organizacji pionierskiej. Po zlikwidowaniu w 1957 roku dotychczasowego właściciela MEISSEN trafił wpierw do przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt und Repairwerft Dresden a dekadę później (w 1967 roku) do VEB Fahrgastschiffahrt Dresden. Do 1983 roku naprawy i modernizacje prowadzono podczas regularnych wizyt w stoczni. W latach 1957/58 podwyższono pokład górny o trzy metry,  położono nową instalację elektryczną oraz zamontowano nową turbinę parową. W latach 1961/62 zainstalowano silnik parowy do wytwarzania energii elektrycznej, a w latach 1967/68 odnowiono nadkola i zbudowano salon na przednim pokładzie. Podczas regularnego remontu przeprowadzonego zimą 1979/80 roku odkryto poważne oznaki zużycia kotła, w związku z czym statek otrzymał papiery na zaledwie jeden sezon. W 1982 roku MEISSEN został  wycofany z eksploatacji i skierowany na remont generalny, który rozpoczął się w 1983 roku. W jego trakcie, parowiec otrzymał nowy kocioł, wymieniono pompę pożarniczą i podgrzewacz wody zasilającej, zainstalowano domofon, naprawiono turbinę parową oraz odnowiono sterówkę i salon pokładowy. W momencie ponownego oddania do użytku tj. 20 maja 1985 r. liczba pasażerów wynosiła 1042 zaś załoga 7 osób. W tym samym miesiącu MEISSEN stał się piątym statkiem, który obchodził swoje 100-lecie istnienia. Od 1992 roku nowym właścicielem jednostki jest spółka Sächsischen Dampfschiffahrts GmbH & Co. Conti Elbschiffahrts KG. 26 listopada 1992 roku statek trafił do stoczni Laubegast, gdzie usunięto z niego wszystkie nadbudówki wystające ponad górny pokład. W grudniu 1992 roku ogołocony kadłub statku został doprowadzony przez holownik Sachsenwald do stoczni w Genthin, gdzie w ramach przeprowadzonych prac jego kadłub wydłużono o 1,32 m zaś jego szerokość zmniejszono o 0,13 m. 19 maja 1993 roku MEISSEN powrócił do Laubegast, gdzie zakończono jego rekonstrukcję historyczną. Ostatecznie statek został ponownie oddany do użytku 26 lipca 1993 roku. Do chwili obecnej wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Dane techniczne:

Wymiary (d. x sz. x. z.):

65,67 x 11,17 x 0,77-1,08 m

Kadłub:

stalowy

Napęd:

2 cylindrowa maszyna parowa (ekstra lekki olej opałowym – zużycie 100 ~ 120 l/h) o mocy: 230 Km (169 kW)

Kocioł parowy

2 patentowe boczne koła o średnicy 3,00 m

Prędkość:

z prądem rzeki: 12 km/h

pod prąd rzeki: 8 km/h

Pasażerowie

390 osób (miejsc siedzących 264)

Załoga

4 (kapitan, 2 marynarzy, mechanik)

Urządzenia pomocnicze:

odchylany komin

*     *     *

Poniżej: MEISSEN podczas postoju przy Tarasach Bruhla, Drezno, 21.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: MEISSEN podczas postoju przy Tarasach Bruhla - wizyta na pokładzie, Drezno, 21.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Poniżej MEISSEN na postoju technicznym – widziany zarówno od strony lądu jak i wody, Drezno 08.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz