USS
KEARSARGE
(LHD-3, sygnał wywoławczy: NNKP) –
amerykański uniwersalny okręt desantowy-dok typu Wasp, który z kolei stanowi
rozwinięcie wcześniejszego typu Tarawa. Piąta jednostka nosząca tą nazwę a
czwarta, która weszła z nią do służby w szeregach US Navy. Sama nazwa,
wywodząca się od szczytu w Hrabstwie Merrimack w Stanie New Hampshire ma na celu uhonorować slup walczący z konfederatami podczas Amerykańskiej Wojny
Domowej. Budowniczym omawianej jednostki jest stocznia Ingalls Shipbuilding w
Pascagoula w Stanie Mississippi. Położenie stępki pod przyszły USS KEARSARGE
miało miejsce 6 lutego 1990 roku, zaś wodowanie
nastąpiło ponad dwa lata później 26 marca 1992 roku. 19 kwietnia 1993
roku PCU KEARSARGE po raz pierwszy opuścił stocznię rozpoczynając cykl prób w
morzu. 16 sierpnia okręt zostaje przekazany US Navy, która na uroczystej
ceremonii wprowadza go do służby 16 października 1993 roku. Trzy dni po tej
uroczystości USS KEARSARGE opuszcza Pascagoula by 26 października przybyć do
bazy w Norfolk. Kolejne półtora roku to okres zgrywania załogi i zaliczania
egzaminów, co z kolei pozwoliło na to by ostatecznie 22 marca 1995 roku USS
KEARSARGE mógł wyruszyć na Morze Śródziemne w ramach swojej pierwszej tury
relokacji. W skład wysłanego zespołu ARG (Amphibious Ready Group) oprócz
naszego okrętu i jednostek osłony wchodziły też okręty desantowe USS NASHVILLE
(LPD-13) oraz USS PENSACOLA (LSD-38) – na pokładach wszystkich trzech jednostek
zaokrętowana była 24 Jednostka Ekspedycyjna USMC (24th MEU). W pierwszej części
tury USS KEARSARGE odwiedził porty Rota (5 kwietnia), Malaga (11 kwietnia),
Alicante (24 – 29 kwietnia) – po wizycie tej wziął udział w ćwiczeniach
Destined Glory oraz Marsylia (12 – 15 maja). 29 maja zespół ARG USS KEARSARGE wpłynął
na wody Morza Adriatyckiego, by wspierać operacje Provide Promise i Deny
Flight). 2 czerwca cały zespół został postawiony w stan gotowości w związku z
zestrzeleniem nad Bośnią i Hercegowiną (rejon Mrkonjic Grad) pilotowanego przez
Scotta O`Grady`ego myśliwca F-16C – sam pilot ostatecznie został uratowany 8
czerwca (po sześciu dniach pobytu za liniami wroga) przez oddział 51 Marines z
24th MEU, który został dostarczony w rejon ewakuacji przez dwa ciężkie
śmigłowce CH-53 Sea Stallion. Jeszcze w tym samym miesiącu USS KEARSARGE
odwiedził dwa włoskie porty: Triest (10 – 12 czerwiec) i Neapol (21 – 27
czerwiec). 12 lipca okręt przybył z czterodniową wizytą na Korfu, by następnie
w dniach 17 – 21 lipca wziąć udział w mających miejsce u wybrzeży Albanii
ćwiczeniach typu Sarex pk. Rescue Eagle. 31 lipca odwiedzono port La Valetta na
Malcie, gdzie przebywano przez kolejne trzy dni. Druga połowa sierpnia to
ponowne odwiedziny Korfu (21 – 24 sierpień) oraz wizyta w Barcelonie (29
sierpień – 1 wrzesień). W okresie 4 – 8 września zespół przebywał w bazie Rota,
gdzie przez powrotem do kraju przeprowadzono operację dekontaminacji sprzętu
24th MEU. 22 września USS KEARSARGE przybył do Norfolk, kończąc trwającą sześć
miesięcy turę relokacji. 10 listopada 1995 roku okręt odwiedził Nowy York, biorąc
udział w paradzie z okazji Dnia Weterana. Kolejne miesiące to czas spędzony na
remontach szkoleniu i operowaniu na lokalnych wodach. 15 kwietnia 1997 roku USS
KEARSARGE wyruszył na swoją druga turę relokacji. Tym razem w skład grupy ARG
wchodziły oprócz naszego bohatera i jednostek osłony także okręty desantowe USS
PONCE (LPD-15) i USS CARTER HALL (LSD 50) oraz żołnierze i sprzęt tworzący 22
Jednostkę Ekspedycyjną USMC (22nd MEU). Głównym zadaniem grupy było
zluzowanie operującego u wybrzeży Zachodniej Afryki USS NASSAU oraz zapewnienie
możliwości ewakuacji cudzoziemców ze wstrząsanego wewnętrznymi konfliktami
Zairu. Po przybyciu na miejsce jednostki wzięły dział w dwóch operacjach:
Guardian Retrieval (3 – 26 maj wybrzeża Zairu) i Noble Obelisk (27 maj – 5
czerwiec – wybrzeża Sierra Leone). W trakcie ostatniej z ww. operacji okręty
przewiozły z Freetown do Konakry w Gwinei łącznie 2.500 cywili. Po zakończeniu
działań zespół odwiedził Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich gdzie przebywał
przez kolejne cztery dni. 16 czerwca przybyto do Roty, skąd wyruszono na Morze
Śródziemne, zawijając pod koniec miesiąca z kilkudniową wizytą do Neapolu (26
czerwiec – 6 lipiec). W lipcu przebywający wciąż na wodach Morza Śródziemnego
zespół wziął udział w dwóch ćwiczeniach: Invitex 97, Morze Jońskie (10 – 18
lipca) i Atlas Hinge, wybrzeża Tunezji (21 – 28 lipca). Zaraz po zakończeniu
ostatniego ćwiczenia, jeszcze 28 lipca USS KEARSARGE przybył z tygodniową
wizytą do Palma de Mallorca. 11 sierpnia po raz drugi podczas tej tury
zawinięto do Roty, gdzie przez dziesięć kolejnych dni odtwarzano gotowość
operacyjną. Koniec sierpnia początek września to wizyty w dwóch portach Hiszpanii:
Barcelonie (29 sierpień – 5 wrzesień) i Walencji (6 – 13 wrzesień). 24 września
po raz trzeci i ostatni podczas tej tury przybyto do Roty, gdzie w kolejnych
dniach przeprowadzono dekontaminację sprzętu 22nd MEU przed powrotem do kraju.
16 października USS KEARSARGE przybył do Norfolk, kończąc trwającą sześć
miesięcy drugą turę relokacji. 12 stycznia 1998 roku okręt trafił na remont do
Stoczni Marynarki w Norfolk, powracając do służby 9 maja. W drugiej połowie
miesiąca (20 maja) USS KEARSARGE przybył do Nowego Yorku by wziąć udział w
dorocznych obchodach Tygodnia Floty. Kolejne miesiące to służba na lokalnych
wodach i udział w cyklicznych ćwiczeniach. 14 kwietnia 1999 roku USS KEARSARGE
wyruszył na swoją trzecią turę relokacji, kierując się na wody Morza
Śródziemnego. Tym razem w skład jego grupy wchodziły oprócz jednostek osłony
także: USS PONCE (ponownie) oraz USS GUNSTON HALL (LSD-44) a także 26 Jednostka
Ekspedycyjna USMC (26th MEU). 28 sierpnia, przebywająca na Morzu Śródziemnym
grupa wpłynęła na wody Morza Adriatyckiego luzując operującą tam ARG NASSAU a
następnie jako CTF-61/62 wzięła udział w operacjach Noble Anvil / Allied Force
(Wojna w Kosowie). W ramach ww. operacji żołnierze 26th MEU zostali przerzuceni
na terytorium Albanii, gdzie utworzyli obóz dla uchodźców uciekających z Kosowa
(na pokłady jednostek powrócili oni 4 czerwca). Dodatkowo zaokrętowane na
pokładzie USS KEARSARGE samoloty szturmowe Marines AV-8B Harrier w ramach
działań NATO, mających na celu zmuszenie Serbów do wycofania się z Kosowa
przeprowadziły łącznie 45 misji bojowych. Oprócz Harrierów we wspieraniu obu
operacji wzięły też udział zaokrętowane śmigłowce Marines, które wykonały
łącznie 1335 misji. W trakcie tych działań 29 maja USS KEARSARGE przybył z
pięciodniową wizytą do włoskiego Brindisi. W okresie od 7 do 20 czerwca grupa
operowała na Morzu Egejskim wspierając operację Joint Guardian. 24 czerwca USS
KEARSARGE zawinął z dwunastodniową wizytą do Hajfy. 8 lipca stacjonujące na
okręcie od początku tury samoloty Harrier zostały wysłane na ląd od bazy w
Zatoce Suda. Pięć dni później 13 lipca okręt przybył do Salonik, by wspierać
wizytę Sekretarza Obrony USA w Grecji. 27 lipca zawinięto do Roty, gdzie przez
dwa tygodnie odtwarzano gotowość bojową. 13 sierpnia odwiedzono Palma de
Mallorca, gdzie przebywano przez sześć kolejnych dni. Po koniec miesiąca (23
sierpnia) zespół wpłynął na wody Morza Marmara, by tam w ramach humanitarnej
operacji Avid Response wspierać działania ratownicze w związku z trzęsieniem
ziemi jakie dotknęło rejon gęsto zaludnionego tureckiego miasta Izmit. 13
września odwiedzono włoską Katanię, po czym wzięto udział w mającym miejsce u
wybrzeży Tunezji ćwiczeniu Atlas Hinge. 27 sierpnia zespół po raz drugi zawinął
do Roty, by tam przed powrotem do kraju przeprowadzić dekontaminację
zaokrętowanego sprzętu. 14 października okręty wpłynęły do bazy w Norfolk,
kończąc trwającą sześć miesięcy turę. Kolejne półtora roku to okres remontów
oraz ćwiczeń i egzaminów, przeprowadzanych na lokalnych wodach. W ich trakcie,
17 kwietnia 2001 roku cumujący w Norfolk USS KEARSARGE został uderzony przez
manewrujący w basenie bliźniaczy USS WASP odnosząc lekkie uszkodzenia. 25
kwietnia USS KEARSARGE wraz Grupą Bojową Lotniskowca USS ENTERPRISE wyruszył na
swoją czwartą turę relokacji, ponownie kierując się na wody Morza Śródziemnego.
Tym razem w skład zespołu ARG oprócz jednostek osłony wchodziły ponownie USS
PONCE (LPD-15) oraz USS CARTER HALL a także żołnierze 24th MEU. 14 maja USS
KEARSARGE odwiedził Palma de Mallorca (pobyt trwał 6 dni). Kolejne tygodnie to
udział w dwóch ćwiczeniach: Trident d`Or – rejon Sardynii (21 maj – 1 czerwiec)
i Alexander the Great – rejon wybrzeży Grecji (5 – 15 czerwiec). Po zakończeniu
tych ostatnich, 18 czerwca okręt przybył z czterodniową wizytą na Rodos. Cztery
dni później, 22 czerwca doszło do poważnego wypadku z udziałem zaokrętowanego na
pokładzie śmigłowca Marines CH-46A, który rozbił się u wybrzeży Krety na
szczęście bez strat w ludziach. 25 czerwca przybyto z trzydniową wizytą do
Neapolu. W dniach 1 – 13 lipca okręt wziął udział w ćwiczeniach desantu na
wybrzeże Albanii (Phiblex), zwijając w międzyczasie z wizytą do Brindisi (5 – 7
lipiec). W okresie od 17 do 22 lipca grupa operowała w pobliżu Genui
zabezpieczając wizytę Prezydenta Busha, który przybył na szczyt członków grupy
G-8. Po zakończeniu tego zadania 23 lipca odwiedzono Cannes, gdzie przebywano
przez kolejne trzy dni. Od 1 sierpnia, przez okres dwóch tygodni USS KEARSARGE
wraz z okrętem warsztatowym USS EMORY S. LAND (AS-39) przebywał w Rijece
odtwarzając gotowość bojową. Druga połowa tego miesiąca to wizyty w: Tulonie
(17 – 19 sierpień), Tarragonie (21 – 24 sierpień), gdzie wyładował część
oddziałów i sprzętu 24th MEU, mających wzmocnić siły KFOR oraz w La Valetta na
Malcie (28 – 31 sierpień). 4 września okręt odwiedził tureckie Marmaris. 16 – 18
września podczas pobytu w Katani na pokład okrętu z powrotem zaokrętowano wysłane
do wzmocnienia sił KFOR elementy 24th MEU. 27 września zespól przybył do Roty,
gdzie przed powrotem do kraju przeprowadzono dekontaminację sprzętu oraz
wyposażenia. 15 października USS KEARSARGE przybył do Norfolk, kończąc trwającą
prawie sześć miesięcy turę relokacji. Na początku 2002 roku okręt przeszedł
trzy i pół miesięczny remont w Stoczni Marynarki w Norfolk. 2 lipca 2002 roku
USS KEARSARGE przybył z sześciodniową wizytą do Bostonu, by wziąć udział w
dorocznym festynie portowym, połączonym z obchodami Dnia Niepodległości. 12
stycznia 2003 roku USS KEARSARGE jako jednostka flagowa Desantowej Grupy
Zadaniowej Wschód (Amphibious Task Force East), w ramach kolejnej tury
relokacji opuścił Norfolk, by zgodnie z rozkazami wspierać operację Enduring
Freedom oraz globalną wojnę z terroryzmem. W skład ww. grupy oprócz LHD-3 oraz
eskorty wchodziły też: bliźniaczy USS BATAAN (LHD-5), USS SAIPAN (LHA-2), USS
PENSACOLA (LSD-37), USS GUNSTON HALL (LSD-44), USS RUSHMORE (LSD-47) i USS
PONCE (LPD-15), transportujące na swoich pokładach sprzęt i personel tworzący 2
Brygadę Ekspedycyjną USMC (2nd MEB). 15 lutego zespół dotarł do Bazy
Marynarki w Kuwejcie, gdzie do 20-ego tego miesiąca na brzeg wyładowano 1.300
Marines wraz ze sprzętem. Dodatkowo zgodnie z powziętymi podczas tego postoju
ustaleniami USS KEARSARGE przekazał na USS BATAAN wszystkie zaokrętowane samoloty
AV-8B, by dzięki wygospodarowanej w ten sposób powierzchni móc pełnić rolę
okrętu bazy dla 16 ciężkich śmigłowców CH-53E Super Stallion. Uzupełniającą funkcją
LHD-3 podczas wspierania operacji Enduring Freedom / Iraqi Freedom miało być
pełnienie roli pomocniczego pływającego szpitala. W trakcie rozpoczętej 19
marca operacji Iraqi Freedom zaokrętowane śmigłowce z dywizjonu HMH 464
wielokrotnie brały udział w zaopatrywaniu i wspieraniu nacierających wojsk. Od 1
kwietnia przez okres dziesięciu dni USS KEARSARGE przebywał w stoczni Arab
Shipbuilding and Repair Yard (ASRY) w Manamie w Bahrajnie, gdzie odtwarzano
jego gotowość bojową. W dniach 6 – 18 maja zespół ATF East z powrotem załadował
na swoje pokłady żołnierzy i sprzęt z 2nd MEB, po czym 21 maja opuścił wody
Zatoki Perskiej. 26 maja na pokładzie USS KEARSARGE odbyła się ceremonia
uhonorowania 23 Marines z 2nd MEB, którzy polegli w trakcie operacji Iraqi
Freedom. W okresie 2 – 4 czerwca przebywający na wodach Morza Czerwonego LHD-3
wspierał wizytę Prezydenta Stanów Zjednoczonych na Szczycie Państw Arabskich w
Sharm el-Szeik. W połowie tego miesiąca USS KEARSARGE w drodze powrotnej do
kraju operował u wybrzeży Liberii wspierając operację Shinning Express. 30
czerwca przybyto do Norfolk, kończąc trwającą sześć i pół miesiąca turę
relokacji. Pierwszy kwartał 2004 roku to trzyipółmiesięczny pobyt w stoczni w Norfolk.
7 czerwca 2004 roku USS KEARSARGE wyruszył z Norfolk na swoja kolejną turę
relokacji, wioząc na swoim pokładzie elementy 24th MEU mające wziąć udział w
operacji Iraqi Freedom III. 23 czerwca zawinięto do Zatoki Augusty na Sycylii,
gdzie uzupełniono zapasy, po czym wyruszono w stronę Kanału Sueskiego, który
przepłynięto 27-ego tego miesiąca. 6 lipca przybyto do Bazy Marynarki w
Kuwejcie, gdzie na brzeg wysadzono przewożonych żołnierzy wraz ze sprzętem. 9
lipca opuszczono wody Zatoki Perskiej rozpoczynając rejs powrotny do bazy, po
drodze zawijając do Zatoki Suda na Krecie (22.07.) i portu La Valetta na Malcie
(29.07. – 02.08.). 14 sierpnia, po dziewięciu tygodniach spędzonych w morzu powrócono
do Norfolk. Kolejne miesiące to okres remontów oraz ćwiczeń zgrywających
jednostki tworzące Ekspedycyjną Grupę Uderzeniową KEARSARGE (Kearsarge
Expeditionary Strike Group – ESG). 25 marca 2005 roku USS KEARSARGE wyruszył na
swoją siódmą turę relokacji. W skład ww. ESG oprócz LHD-3 wchodziły też jednostki
desantowe USS PONCE (LPD-15) i USS ASHLAND (LS-48) – przewożące na swoich
pokładach żołnierzy z 26th MEU oraz tworzące osłonę: krążownik USS NORMANDY
(CG-60), niszczyciel USS GONZALEZ (DDG-66), fregata USS KAUFFMAN (FFG-59) oraz
okręt podwodny USS SCRANTON (SSN-756). 6 kwietnia zespół przeszedł przez
Cieśninę Gibraltarską na wody Morza Śródziemnego, po drodze przeprowadzając jeszcze
ćwiczenia z marynarką wojenną Maroka. Od 7 kwietnia, przez okres sześciu dni USS
KEARSARGE przebywał z wizytą w Palma de Mallorca. 22 kwietnia zespół przepłynął
przez Kanał Sueski wpływając na Morze Czerwone. 26 kwietnia, w ramach ćwiczeń
USS KEASARGE przeprowadził desant zaokrętowanych na nim żołnierzy 26th MEU na
brzeg Dżibuti. Od 15 do 17 maja jednostki ESG cumowały w Bazie Marynarki w
Kuwejcie, gdzie na brzeg wyładowały żołnierzy i sprzęt 26 th MEU, którzy następnie
wzięli udział w operacji Iraqi Freedom. W dniach 6 – 11 czerwca USS KEARSARGE
przebywał z wizytą w Jebel Ali. Prawdopodobnie w lipcu podczas kolejnej wizyty
w Kuwejcie na pokłady okrętów z powrotem załadowano żołnierzy z 26th MEU. W
dniach 13 – 25 sierpnia operujące na wodach Morza Czerwonego jednostki ESG
przeprowadziły wspólne ćwiczenia z armią jordańską, podczas których na brzeg
wysadzono ponad tysiąc żołnierzy. Dodatkowo w celu wspierania desantu USS
KEARSARGE i USS ASHLAND zwinęły do portu Akaba. W trakcie postoju w jordańskim
porcie, w położony nieopodal zacumowanych jednostek magazyn trafiła wystrzelona
przez terrorystów rakieta, powodując oprócz zniszczeń infrastruktury portowej także
śmierć jordańskiego żołnierza oraz
ranienie kolejnego. 1 września, w drodze powrotnej do kraju zawinięto na krótki
postój do bazy w Zatoce Suda. Pod koniec miesiąca (27 września) USS KEARSARGE
powrócił do Norfolk, kończąc trwającą ponad sześć miesięcy turę, w trakcie
której operował on w strefach odpowiedzialności 5 i 6 Floty. Kolejne miesiące
(do początku marca 2006 roku) okręt spędził w stoczni Bae Systems w Norfolk,
gdzie przystosowano go m.in. jako pierwszą jednostkę tego typu do operowania
zmiennopłatami MV-22 Osprey. 24 maja 2005 roku USS KEARSARGE przybył do Nowego
Yorku, gdzie następnie wziął udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty. 28
czerwca okręt odwiedził kolejny port – Boston, gdzie wziął udział w dorocznych
obchodach Dnia Niepodległości. W okresie od 15 do 30 sierpnia USS KEARSARGE
uczestniczył w międzynarodowych ćwiczeniach Panamax, odwiedzając w ich trakcie:
Port Cristobal w Colon (Panama, 21.08.), Cartagena (Kolumbia) i Willemstad
(Antyle Holenderskie). 30 kwietnia 2007 roku okręt odwiedził Port Everglades na
Florydzie, gdzie wziął udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty. 30 lipca
2007 roku wyruszono na ósmą już turę relokacji. Tym razem oprócz LHD-3 w skład
zespołu wchodziły jednostki desantowe: USS PONCE (LSD-15) i USS GUNSTON HALL
(LSD-44) oraz okręty eskorty – krążownik USS VICKSBURG (CG-69), niszczyciel USS
PORTER (DDG-78), fregata USS CARR (FFG-52) i okręt podwodny USS MIAMI
(SSN-755). Głównym celem ESG było wspieranie wojny z terroryzmem i
zabezpieczanie żeglugi. W sierpniu podczas pobytu na wodach Morza Śródziemnego
odwiedzono: La Valettę (19.08.), Zatokę Suda (20 – 21.08.) oraz turecki Aksaz
(22.08.). 11 września okręty wpłynęły na wody Zatoki Perskiej, po drodze
przeprowadzając u wybrzeży Dżibuti dwie akcje charytatywne w ramach programu
marynarki pk. Project Handclasp. 23 listopada na polecenie dowództwa USS
KEARSARGE dotarł do wybrzeży Bangladeszu, gdzie następnie wspierał działania humanitarne
na terenach dotkniętych przez cyklon Sidr (południowe wybrzeża tego kraju). Do
momentu zluzowania na tym stanowisku przez bliźniaczy USS TARAWA (LHD-1) – co
miało miejsce 3 grudnia, załoga oraz zaokrętowani na USS KEARSARGE żołnierze
dostarczyli na brzeg ponad 73 tony materiałów (woda, żywność, leki itd.).
Pierwszego stycznia 2008 roku okręt pokonał Kanał Sueski wpływając na wody
Morza Śródziemnego, gdzie następnego dnia odwiedził Hajfę. W drodze powrotnej
do kraju zawinięto do Roty, gdzie przebywano od 16 do 20 stycznia. 1 lutego USS
KEARSARGE przybył do Norfolk, kończąc trwającą sześć miesięcy turę. W dniach 21
– 28 maja okręt wraz z krążownikami USS LEYTE GULF (CG-55), USS MONTEREY
(CG-61) oraz niszczycielami USS THE SULLIVANS (DDG-68) i USS NITZE (DDG-94),
wziął udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty w Nowym Yorku. 6 sierpnia
USS KEARSARGE wyruszył na swoją dziewiątą turę relokacji, tym razem jednak
kierując się na wody Morza Karaibskiego, by tam wspierać operację Continuing
Promise. Od 27 sierpnia okręt przebywał w kolumbijskim Santa Maria, gdzie
wspierał działania humanitarne w ramach ww. operacji, po czym 6 września
otrzymał polecenie skierowania się w stronę wybrzeży Haiti, które zostało dotknięte
przez silny tropikalny sztorm. U wybrzeży tego wyspiarskiego państewka USS
KEARSARGE (z przerwą na wizytę w Zatoce Guantanamo w celu uzupełnienia zapasów)
przebywał do 26 września. Po zakończeniu ww. akcji okręt operował następnie u
wybrzeży Dominikany, Gujany oraz Trynidadu i Tobago. W kolejnych dwóch
miesiącach tury okręt odwiedził Willemstad na Curacao, Port of Spain na
Trynidadzie i Tobago oraz Georgetown w Gujanie. 4 grudnia USS KEARSARGE
powrócił do Norfolk, kończąc trwającą cztery i pół miesiąca turę, w trakcie
której w ramach ww. operacji zaokrętowany na pokładzie wojskowy i cywilny
personel medyczny obsłużył łącznie ca. 47.000 cywilnych pacjentów, wykonując c.
198.000 usług medycznych a także udzielił pomocy ca. 5.600 zwierzętom. Rok 2009
to okres remontu i modernizacji, po którym okręt powrócił do służby 1 lutego
2010 roku. 27 sierpnia 2010 roku USS KEARSARGE wyruszył na swoją dziesiątą turę
relokacji kierując się w rejon Bliskiego Wschodu. Tym razem oprócz LHD-3 oraz
jednostek osłony w skład zespołu ARG wchodziły też USS PONCE (LPD-15) i USS
CARTER HALL (LSD-50), przewożące na swoich pokładach żołnierzy i sprzęt z 26th
MEU. 13 września USS KEARSARGE odwiedził Zatokę Suda, zaś trzy dni później cały
zespół przeszedł przez Kanał Sueski kierując się na Morze Czerwone. 19 grudnia
USS KEARSARGE odwiedził omański port Salalah. 6 stycznia 2011 w związku z
żądaniem dowódcy Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych w Afganistanie, w
porozumieniu z rządem Islamskiej Republiki Afganistanu naczelny dowódca U.S.
Central Command gen. James N. Mattis nakazał by w ramach wsparcia operacji Enduring
Freedem do końca stycznia z pokładów jednostek zostały wysłane do prowincji
Helmand pododdziały 26th. MEU. 11 stycznia USS KEARSARGE odwiedził port Shuaiba
w Kuwejcie. 9 lutego grupa USS KEARSARGE pojawiła się u wybrzeży Ismaili w
Egipcie, gdzie przebywała przez kilka kolejnych dni. 1 marca USS KEARSARGE wraz
z USS PONCE otrzymał polecenie skierowania się w rejon wybrzeży ogarniętej
rewolucją Libii, by na otrzymany rozkaz zapewnić zdolność do prowadzenia
ewakuacji lub niesienia pomocy humanitarnej. Trzy dni później 4 marca USS
KEARSARGE przybył do Zatoki Suda w celu załadowania 400 żołnierzy z 1 Batalionu
2 Regimentu, 2 Dywizji USMC. 20 marca stacjonujące na pokładzie okrętu
samoloty AV-8B z 266 VMM, w ramach wsparcia operacji Odyssey Dawn wykonały
swoje pierwsze loty bojowe nad terytorium Libii. Dwa dni później 22 marca stacjonujący
na USS KEARSARGE zmiennopłat MV-22 Osprey przeprowadził zakończoną powodzeniem
akcję ratunkową pilota maj. Kennetha „Meso” Harney`a, którego myśliwiec F-15E z
494 Dywizjonu Myśliwskiego USAAF rozbił się dzień wcześniej 25 mil na
południowy wschód od Benghazi (drugi członek załogi – oficer uzbrojenia kpt.
Tyler „Mask” Stark został uratowany przez libijskich rebeliantów, którzy następnie
dostarczyli go do bezpiecznej kryjówki). 14 kwietnia odwiedzono Zatokę Augusty
na Sycylii zaś 30 kwietnia przybyto do Roty, gdzie przebywano przez kilka dni
prowadząc dekontaminację sprzętu. 16 maja USS KEARSARGE zawinął do Norfolk,
kończąc trwającą prawie dziewięć miesięcy turę w strefach odpowiedzialności 5 i
6 Floty. Pod koniec lipca tego samego roku rozpoczął się czteromiesięczny
remont okrętu w stoczni BAe System w Norfolk, po którym powrócił on do służby z
początkiem grudnia. Na początku lutego 2012 roku USS KEARSARGE wziął udział w dorocznych
międzynarodowych ćwiczeniach desantowych Bold Aligator 2012. 22 sierpnia, w
związku z problemami ze sterami okręt przybył do stoczni Huntington Ingalls w Newport
News, gdzie przebywał aż do grudnia. 11 marca 2013 roku USS KEARSARGE opuścił
Norfolk wyruszając na swoją jedenastą już turę relokacji. Tym razem w skład zespołu
ARG oprócz LHD-3 i osłony wchodziły USS SAN ANTONIO (LPD-17) i USS CARTER HALL
(LSD-50). 25 marca zawinięto do Roty, zaś następnego dnia wpłynięto na wody
Morza Śródziemnego, gdzie w 1 kwietnia odwiedzono port Limassol na Cyprze. Cztery
dni później 5 kwietnia przepłynięto Kanał Sueski, wpływając na wody Morza
Czerwonego. 14 maja przybyto z czterodniową wizytą do izraelskiego portu Eilat
– była to pierwsza wizyta amerykańskiej jednostki w tym porcie od 14 lat. 27
maja USS KEARSARGE wysadził na plaży Arta w Dżibutti część przewożonych
żołnierzy oraz sprzętu, którzy następnie wzięli udział w dwutygodniowych
ćwiczeniach z francuskim wojskiem. Czerwiec był bardzo intensywny w wykonaniu
jednostki, która już szóstego zacumowała w pobliżu jordańskiego portu Akaba,
gdzie na brzeg wysadzono pozostałych żołnierzy, którzy następnie wzięli udział
w odbywającym się od 9 do 20 czerwca dorocznym międzynarodowym ćwiczeniu Eager
Lion 2013. Port w Akabie odwiedzono ponownie 22 czerwca, kiedy to do następnego
dnia prowadzono załadunek wysadzonych wcześniej żołnierzy oraz sprzętu. 27 czerwca
okręt ponownie pojawił się u wybrzeży Dżibutti, by z powrotem załadować wysadzonych
pod koniec maja żołnierzy. 10 lipca USS KEARSARGE dołączył do operującego w
pobliżu wybrzeży Egiptu USS SAN ANTONIO, co miało związek z sytuacją polityczną
w tym państwie. 31 lipca okręt ponownie wyładował na brzeg Dżibutti
przewożonych żołnierzy, których zabrał z powrotem 11 sierpnia. Od 20 do 28
sierpnia USS KEARSARGE przebywał z wizytą w Jebel Ali. 16 września operujący na
wodach Zatoki Adeńskiej okręt uczestniczył w ćwiczeniach typu Passex z
brytyjskim Zespołem Szybkiego Reagowania w składzie: lotniskowiec HMS Illustrious
(R06), okręt desantowy dok HMS BULWARK (L15) oraz fregata HMS WESTMINSTER
(F237). 6 października USS KEARSARGE po raz drugi podczas tej tury odwiedził
Eliat, skąd via Kanał Sueski wyruszył w drogę powrotną do kraju zawijając 18
października do bazy w Rocie, gdzie przeprowadzono dekontaminację sprzętu. 7
listopada przybyto do Norfolk, kończąc trwającą osiem miesięcy turę. 16 grudnia
tego samego roku okręt przybył do stoczni BAe System w Norfolk, na mający trwać
pięć miesięcy przegląd i remont. W listopadzie 2014 roku USS KEARSARGE wziął
udział w dorocznych międzynarodowych ćwiczeniach Bold Alligator 2014. 6
października tego samego roku wyruszono na kolejną, dwunastą już turę relokacji,
po raz kolejny kierując się w rejon Bliskiego Wschodu. Tym razem w skład zespołu
ARG oprócz naszego bohatera i jednostek osłony wchodziły też okręty desantowe
USS ARLINGTON (LPD-24) oraz USS OAK HILL (LSD-51). 18 października w celu
uzupełnienia zapasów paliwa zawinięto do Roty, skąd następnie skierowano się na
wody Morza Śródziemnego. 24 października USS KEARSARGE dotarł do bazy tureckiej
marynarki Foca (Zatoka Izmirska), by następnie w kolejnych dniach wraz z
Turecką Marynarką Wojenną wziąć udział w ćwiczeniu Egemen 2015. Po ich
zakończeniu okręt skierował się w stronę Zatoki Perskiej pokonując 1 listopada
Kanał Sueski, 5 listopada cieśninę Bab el-Mandeb i 17 listopada cieśninę
Hormuz. 19 listopada zaokrętowane na pokładzie samoloty AV-8B, w ramach
prowadzonej w Iraku operacji Inherent Resolve wykonały loty bojowe. Pięć dni
później (24.11.) przybyto z sześciodniową wizyta do bahrańskiego portu Mina
Salman w Manamie, gdzie na pokładzie jednostki doszło do ceremonii przekazania
dowództwa nad okrętem. 23 grudnia okręt odwiedził Jebel Ali, gdzie spędził
cztery kolejne dni. Początek 2016 roku to wizyta w omańskim porcie Muskat,
gdzie goszczono w dniach 8 – 11 stycznia. 5 lutego USS KEARSARGE po raz drugi
odwiedził port Mina Salman w Manamie, gdzie przebywał przez kolejne 18 dni
odtwarzając swoją gotowość bojową. 8 marca podczas prowadzenia operacji
lotniczych na pokładzie okrętu doszło do wypadku z udziałem jednego z samolotów
AV-8B (awaria silnika), którego pilota dzięki sprawnej akcji ekip ratunkowych
udało się uratować zaś sam pożar ugasić w przeciągu kilku minut. 13 marca
opuszczono wody Zatoki Perskiej kierując się poprzez cieśninę Bab el-Mandeb,
Kanał Sueski na wody Morza Śródziemnego (po drodze w dniach 25 – 31 marca
cumowano w Akabie, gdzie przeprowadzono operację czyszczenia sprzętu). 13
kwietnia USS KEARSARGE przybył z czterodniową wizytą do Valencii, skąd wyruszył
następnie do Roty, gdzie cumował w dniach 19 – 20 kwietnia. 3 maja przybyto do
Norfolk, kończąc trwającą siedem miesięcy turę. 28 czerwca USS KEARSARGE trafił
do miejscowej stoczni BAe System na mający trwać osiem miesięcy remont oraz
modernizację. Z końcem marca 2017 roku okręt powrócił do służby rozpoczynając
cykl ćwiczeń i szkoleń. W dniach od 24 do 31 maja USS KEARSARGE przebywał w
Nowym Yorku, biorąc udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty. 31 sierpnia
okręt opuścił Norfolk, mając na swoim pokładzie 690 żołnierzy z 26th MEU, po
czym zgodnie z poleceniem dowództwa skierował się w rejon wybrzeży Teksasu i
Luizjany aby wspierać akcję humanitarną na obszarach ww. stanów dotkniętych
przez huragan Harvey. Po zakończeniu tych działań USS KEARSARGE wraz z USS OAK
HILL wspierał kolejną akcję humanitarną, tym razem na Wyspach Dziewiczych,
które zostały dotknięte przez kolejny huragan Irma. Koniec miesiąca (27
września) zastał okręt u wybrzeży Haiti spustoszonego przez następny huragan –
Maria. Ostatecznie do bazy okręt powrócił 6 listopada po dwóch miesiącach
spędzonych w morzu. 9 marca 2018 roku na pokładzie USS KEASARGE miała miejsce
ceremonia przekazania dowództwa nad 2 Uderzeniową Grupą Ekspedycyjną. W dniach
19 – 25 kwietnia okręt gościł w Nowym Orleanie, biorąc udział w dorocznych
obchodach Tygodnia Floty. 30 kwietnia odwiedzono Fort Lauderdale, biorąc udział
w miejscowych 28-ych obchodach Dni Marynarki. We wrześniu USS KEARSARGE
uczestniczył w kolejnej akcji humanitarnej, tym razem u wybrzeży Stanu Północna
Karolina, którego tereny zostały dotknięte przez huragan Florence. 17 grudnia tego
samego roku wyruszono z Norfolk, na trzynastą już turę relokacji, ponownie
kierując się w rejon Bliskiego Wschodu. Tym razem w skład zespołu oprócz LHD-3
oraz eskorty wchodziły też okręty desantowe USS ARLINGTON (LPD-24) i USS FORT
McHENRY (LSD-43). Ostatniego dnia roku zespół wpłynął na wody Morza
Śródziemnego kierując się w jego wschodnią część. 8 stycznia 2019 roku USS
KEARSARGE zawinął do Zatoki Suda, skąd po dwudniowym postoju wyruszył w stronę
Kanału Sueskiego, który pokonał 12 stycznia. 27 stycznia operujący na wodach
Morza Arabskiego okręt wspierał prowadzoną na terytorium Afganistanu operację
Freedom Sentinel, wykorzystując do tego zaokrętowany na swoim pokładzie
komponent lotniczy. 19 lutego USS KEARSARGE przybył do portu Khalifa Bin Salman
w Bahrajnie, na dziewięciodniowy postój, który miał na celu odtworzenie
gotowości bojowej. W dniach 8 – 9 marca goszczono w omańskim porcie Salalah. 6
kwietnia z pokładu stojącego na kotwicy w pobliżu Bazy Marynarki w Kuwejcie USS
KEARSARGE, na polecenie dowództwa wyładowano żołnierzy oraz sprzęt, którzy
następnie wzięli udział w ćwiczeniach na poligonie Udairi. 11 kwietnia ze
względu na problemy techniczne okręt ponownie zacumował w Khalifa Bin Salman,
gdzie przebywał przez następne siedem dni. 20 kwietnia odwiedzono Jebel Ali, po
czym powrócono z powrotem do Bazy Marynarki w Kuwejcie by w dniach 28 – 29
kwietnia zaokrętować z powrotem na swój pokład wysadzonych na początku miesiąca
żołnierzy wraz z ich sprzętem. 17 maja operujący na wodach Morza Arabskiego USS
KEARSARGE wraz z Grupą Uderzeniową Lotniskowca USS ABRAHAM LINCOLN (CVN-72)
uczestniczył w ćwiczeniach Photoex. 12 czerwca w drodze powrotnej do kraju
przybyto do portu Akaba, gdzie przez dziewięć kolejnych dni przeprowadzano
procedurę czyszczenia i odkażania sprzętu. 30 czerwca USS KEARSARGE zawinął do
Roty, skąd po trzech dniach pobytu wyruszył do Norfolk, gdzie ostatecznie przybył
18 lipca, kończąc trwającą siedem miesięcy turę. 24 października okręt trafił
do stoczni NASSCO w Norfolk na remont i modernizację po którym powrócił do
służby z końcem grudnia 2020 roku. Kolejny rok to okres zgrywania załogi oraz
zaliczania ćwiczeń na lokalnych wodach. 16 marca 2022 roku USS KEARSARGE
wyruszył na swoją czternastą już turę relokacji, podczas której jego grupa
składająca się oprócz osłony z okrętów desantowych USS ARLINGTON (LPD-24) i USS
GUNSTON HALL (LSD-44), w związku z wojną na Ukrainie miała operować na
europejskich wodach, stanowiąc wzmocnienie sił NATO w Europie. 4 kwietnia, na
początku ćwiczeń Northern Viking, znajdujący się u wybrzeży Islandii USS
KEARSARGE wraz z francuską fregatą FS LATOUCHE-TREVILLE (D 646) i niemiecką FGS
SACHSEN (F219) wziął udział w ćwiczeniach Photoex. 11 kwietnia zawinięto to
Tromso w Norwegii, gdzie w kolejnych czterech dniach na brzeg wysadzono
żołnierzy oraz sprzęt, których zabrano z powrotem w dniach 2 – 8 maja. 14 maja
USS KEARSARGE wpłynął na wody Morza Bałtyckiego, gdzie 16-ego tego miesiąca u
wybrzeży Finlandii wraz jednostkami fińskimi uczestniczył w ćwiczeniu Photoex.
20 maja w ramach ćwiczeń Hedgehog na brzeg wyspy Saaremaa wysadzono desant
Marines. Siedem dni później 27 maja USS KEARSARGE przybył z trzydniową wizytą
do stolicy Estonii Tallina. Drugiego czerwca USS KEARSARGE przybył do stolicy
Sztokholmu, gdzie zacumował w samym centrum miasta w Strommen, co miało związek
nie tylko z fazą portową dorocznych manewrów Baltops, które zaczynały się w
Sztokholmie ale też z wolą przystąpienia Szwecji i Finlandii (w związku z
sytuacją w Europie) do NATO. Następnego dnia na pokładzie jednostki odbyła się
ceremonia zmiany dowództwa. Poza tym pokład USS KEARSARGE odwiedzili też
przedstawiciele szwedzkiego rządu. Piątego czerwca wraz z innymi jednostkami
USS KEASARGE opuścił Sztokholm rozpoczynając udział w fazie morskiej manewrów
Baltops. Po ich zakończeniu okręt do 20 czerwca przebywał na wodach Bałtyku, po
czym po jego opuszczeniu skierował się do Brestu we Francji, gdzie przybył 30
czerwca, odtwarzając tam przez jedenaście kolejnych dni swoją gotowość bojową.
2 sierpnia USS KEARSARGE ponownie pojawił się na wodach Bałtyku, gdzie trzy dni
później 5 sierpnia zawinął z wizytą do stolicy Finlandii Helsinek. 16 sierpnia w trakcie operowania w północnej części Morza Bałtyckiego okręt wraz z USS ARLINGTON, USS GUNSTON HALL oraz fińskim FNS PORVOO (72) wziął udział w ćwiczeniu Photoex. W dniach 20 -- 23 sierpnia USS KEARSARGE gościł w litewskiej Kłajpedzie. 30 sierpnia wraz USS PAUL IGNATIUS (DDG 117) oraz szwedzkimi jednostkami HMS HELSINGBORG (K32), HMS HARNOSAND (K33), HMS NYKOPING (K34), HMS KARLSTAD (K35), HMS CARLSKRONA (P04) i HMS MALMO (P12) uczestniczono w ćwiczeniu Photoex. Kolejne ćwiczenie Photoex z udziałem okrętu miało miejsce 4 września. W dniach 6 - 8 wrzesień USS KEARSARGE gościł w łotewskiej Rydze. Po tej wizycie w kolejnych dniach amerykański zespół przeprowadził wspólne ćwiczenia z jednostkami tworzącymi Stały Zespół Nawodny NATO (SNMG 1). W dniu 14 września okręt przybył do Gdyni, gdzie zacumował przy Nabrzeżu Francuskim - wizyta ma potrwac do 19 września.
* * *
Historia budowy |
|
Położenie stępki: |
09.02.1990 |
Wodowanie: |
26.03.1992 |
Wcielenie do służby: |
16.10.1993 |
* * *
USS KEARSAGE – dowódcy |
|
16.10.1993 – 13.01.1995 |
Capt. David James Montgomery |
13.01.1995 – 23.05.1996 |
Capt. Christopher Warren Cole |
23.05.1996 – 14.11.1997 |
Capt. Thomas Michael Wittkamp |
14.11.1997 – 16.07.1999 |
Capt. Peter Anthony Masciangelo |
16.07.1999 – 17.01.2001 |
Capt. Reubin Bernard Bookert |
17.01.2001 – 19.07.2002 |
Capt. Steven Craig Schlientz |
19.07.2002 – 05.12.2003 |
Capt. Terence (Terry) Edward McKnight |
05.12.2003 – 24.06.2005 |
Capt. Luke Raymond Parent |
24.06.2005 – 29.03.2007 |
Capt. Joseph Sensi Jr. |
29.03.2007 – 04.08.2008 |
Capt. James Gregorski |
04.08.2008 – 26.02.2010 |
Capt. Walter Lee Towns |
26.02.2010 – 30.06.2011 |
Capt. Baxter Angelo Goodly |
30.06.2011 – 21.12.2012 |
Capt. Dorian Frank Jones |
21.12.2012 – 15.05.2014 |
Capt. Frederick Jens Nielsen |
15.05.2014 – 20.11.2015 |
Capt. David Larry Bossert |
20.11.2015 – 09.06.2017 |
Capt. Lawrence (Larry) Gilbert Getz III |
09.06.2017 – 16.11.2018 |
Capt. David Kevork Guluzian |
16.11.2018 – 30.10.2020 |
Capt. Jason Elliott Rimmer |
30.10.2020 – 31.07.2021 |
Capt. Neil Andrew Koprowski |
31.07.2021 – 03.06.2022 |
Capt. Thomas Francis Foster Jr. |
03.06.2022 - |
Capt. David K. Guluzian |
* * *
Jednostki o nazwie “KEARSARGE” w szeregach U.S. Navy |
USS KEARSARGE (I) – slup o napędzie parowym typu Mohican, zbudowany w Stoczni Marynarki Portsmouth (ME), W służbie z przerwami od 24.01.1862 do 02.02.1894, kiedy to w rejsie z Haiti do Nikaragui został utracony na Rafie Roncador bez strat w ludziach (akcja ratunkowa po oględzinach jednostki została uznana za nieopłacalną). |
USS KEARSARGE (II) (BB-5) – pancernik typu Kearsarge, zbudowany w stoczni Newport News Shipbuilding w Newport News (VA). W służbie z przerwami jako pancernik od 20.02.1900 do 18.05.1920, po czym przebudowany w stoczni Philadelphia Naval Ship Yard na pływający żuraw (AB-1). 6 listopada 1941 roku w celu zwolnienia nazwy przemianowany na Crane Ship 1. 22 czerwca 1955 roku wycofany ze służby i jeszcze w tym samym roku sprzedany na złom. |
USS HORNET (CV-12) – lotniskowiec typu Essex (wersja z krótkim kadłubem), pierwotna nazwa KEARSARGE (III) została zmieniona w celu uhonorowania lotniskowca USS HORNET (CV-8), który został utracony w Bitwie pod Santa Cruz. |
USS KEARSARGE (IV) (CV-33, CVA-33, CVS-33) – lotniskowiec typu Essex (wersja z długim kadłubem), zbudowany w stoczni New York Naval Shipyard. W służbie z przerwami od 02.03.1946 do 14.02.1970. W jej trakcie przebudowany wg. projektu SCB-27A. W lutym 1974 roku sprzedany na złom. |
* * *
Jednostki typu Wasp |
||
Nazwa (numer burtowy) |
Wcielenie do służby |
Status |
USS WASP (LHD-1) |
29.07.1989 |
w służbie, baza: Norfolk, |
USS ESSEX (LHD-2) |
17.10.1992 |
w służbie, baza San Diego |
USS KEARSARGE (LHD-3) |
16.10.1993 |
w służbie, baza: Norfolk, |
USS BOXER (LHD-4) |
11.02.1995 |
w służbie, baza San Diego |
USS BATAAN (LHD-5) |
20.09.1997 |
w służbie, baza: Norfolk, |
USS BONHOMME RICHARD (LHD-6) |
15.08.1998 |
ciężko uszkodzony przez pożar, wycofany ze służby 15.04.2021, sprzedany na złom |
USS IWO JIMA (LHD-7) |
30.06.2001 |
w służbie, baza: Norfolk, |
USS MAKIN ISLAND (LHD-8) |
24.10.2009 |
w służbie, baza San Diego |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność (pełna): |
41.664 ton |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
257,3 x 32,3 x 8,1 m |
Kadłub: |
stalowy wzmacniany kevlarem, podwójne dno, spawany z gruszką dziobową, 2 stępki przeciwprzechyłowe |
14 autonomicznych sekcji, oddzielonych od siebie podwójnymi grodziami, 1.500 komór wodoszczelnnych |
|
Napęd: |
turboparowy na który składają się 2 trójwalczakowe kotły parowe wysokiego ciśnienia Combustion Engineering, 2 turbiny parowe Westinghouse z dwustopniowymi przekładniami redukcyjnymi o łącznej mocy: 52.000 kW |
2 wały z dwiema 6 skrzydłowymi śrubami nastawnymi |
|
Stery: |
2 półzrównoważone płetwy sterowe |
Prędkość: |
maks. do 24 węzłów, ekonomiczna 18 węzłów |
Zasięg: |
do 10.000 mil morskich przy prędkości 18 węzłów |
Urządzenia pomocnicze: |
4 agregaty wysokoprężne z zapłonem samoczynnym Col-Pielstick PA6B o mocy 4.200 kW (każdy) |
2 awaryjne agregaty wysokoprężne o mocy 1.200 kW |
|
4 pompy turboparowe o wydajności 7,57 m3/min każda |
|
8 pomp motorowych o wydajności 3,785 m3/h każda |
|
Wyposażenie elektroniczne: |
zintegrowany system dowodzenia i zarządzania walką Raytheon Mk. 2 SSDS z podsystemami AN/USG-2B i SSTDS |
system łączności taktycznej NTDS – Link 4A, Link 14, Link 11 (obecnie Link 22) i Link 16 |
|
1 radar trojwspółrzędny AN/SPS-48(V)10 3D (pasmo E/F) |
|
1 dwuwspółrzędny radar AN/SPS-49(V)1A 2D |
|
radar przeszukiwania powierzchni: AN/SPS-67(V)3 (pasmo C) |
|
2 radary nawigacyjne: AN/SPS-73(V)12 DUAL (pasmo S/F i X/I) |
|
radar nawigacyjny: AN/SPS-59 |
|
uniwersalny radar obserwacji nawodnej i kierowania ogniem: AN/SPQ-9B (pasmo S) |
|
radar kontroli zbliżania: AN/SPN-35C ATCR |
|
radiowy system nawigacyjny: AN/SPN-41A ICLS |
|
radar kontroli ruchu powietrznego: AN/SPN-43C MATCR (pasmo X) |
|
radiolatarnia AN/URN-25 TACAN |
|
system kierowania ogniem Mk.91 MFCS z iluminatorami Mk.23 TAS |
|
system nawigacji satelitarnej: Navsat |
|
systemy łączności i komunikacji satelitarnej: STACOM AN/WSC-6(V)9, AN/USC-69(V)2 MSSCT |
|
systemy łączności: VLF/HF, VHF, UHF, SHF, INMARSAT |
|
Systemy walki elektronicznej: |
AN/SLQ-32B(V)2, |
system obrony przed torpedami: AN/SLQ-25C Nixie |
|
system identyfikcji swój – obcy: Mk.XII UPX-29 |
|
wyrzutnie pasywnych środków zakłócających Mk.36 SRBOC, Mk.169 mod. 3 Nulka, AN-SLQ-39 |
|
Uzbrojenie: |
2 x VIII komorowe wyrzutnie Mk.29 dla pocisków przeciwlotniczych RIM-7 NATO Sea Sparrow |
2 x XXI komorowe wyrzutnie Mk.49 dla pocisków przeciwlotniczych RIM-116 RAM |
|
2 x VI lufowe zestawy obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx Block 1D kal. 20 mm |
|
4 x I działka automatyczne Mk.38 kal. 25 mm |
|
4 x I karabiny maszynowe MG2HB Browning kal. 12,7 mm |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
zatapiany dok o długości 98,1 m, szerokości 15,2m i wysokości 8,5 m zamykany opuszczaną rampą rufową |
pokłady ładunkowe o powierzchni ca. 2.044 m2 połączone rampami z dokiem i hangarem |
|
Pojemność pokładu ładunkowego (standardowy skład): |
do 120 różnych pojazdów np. 5 czołgów M1A1, 25 transporterów opancerzonych LAV-25, 8 dział M198, 69 pojazdów kołowych HMMWV, 10 pojazdów zaopatrzeniowych, 12 ciężarówek 5t., 2 cysterny na wodę, cysterna na paliwo, sprzęt inżynieryjny |
Wewnętrzne urządzenia transportowe: |
9 wind towarowych łączących ładownie z miejscami postojowymi, hangarem i pokładem lotniczym |
poziomy szynowy system transportu ładunków z miejsc postojowych do zatapianego doku. |
|
Wyposażenie desantowe (transport wodą): |
3 poduszkowce LCAC lub 12 barek desantowych LCM(6) lub 6 LCM(8) lub 2 dwie duże barki desantowe LCU 1610 lub 40-61 amfibii AAV |
Wyposażenie medyczne: |
trzy w pełni autonomiczne szpitale okrętowe, izba przyjęć mieszcząca od 578 do 600 łóżek, 6 sal operacyjnych, gabinety zabiegowe zdolne, gabinety dentystyczne, laboratorium badawcze, tomograf komputerowy, pracownia okulistyczna |
Wyposażenie lotnicze: |
ciągły pokład lotniczy o wymiarach 249,6 x 36 m z dziewięcioma stanowiskami startowymi |
hangar o powierzchni 1.996 m2 |
|
2 podnośniki zewnętrzne łączące hangar z pokładem lotniczym, każdy o wymiarach 7,6 x 3,6 m i nośności ponad 5,4 t. |
|
Komponent lotniczy: |
do 30 statków powietrznych następujących typów: AV-8B Harrier II Plus, MV-22B Osprey, CH-46 Sea Knight, CH-53E Super Stallion, SH-60F ZOP HH-60H SAR, AH-1Z Viper, UH-1Y Venom, bezzałogowce |
Załoga: |
~ 1.044 oficerów, podoficerów i marynarzy |
Desant: |
1.710 żołnierzy z pełnym wyposażeniem z możliwością przyjęcia na pokład dalszych 184 |
Pojemność zbiorników okrętowych: |
paliwo okrętowe: 6.200 ton |
paliwo lotnicze JP-5: 1.232 ton |
|
balast: 15.000 ton |
* * *
Bibliografia |
Norman Polmar – N aval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, wydanie 2012 |
Sławomir J. Lipiecki – Największe okręty desantowe-doki świata Amerykański typ Wasp, Nowa Technika Wojskowa 9/2020 |
www.navsource.org |
www.usacarriers.net |
www.seaforces.org |
* * *
Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) w Sztokholmie widziany z wody (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) w Sztokholmie widziany z lądu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) w Sztokholmie widziany ze wzgórza w dzielnicy Södermalm (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 15.09.2022: Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni, 15.09.2022. Zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 17.09.2022: Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni, 17.09.2022. Zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 20.09.2022: Poniżej: USS KEARSARGE (LHD-3) przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni, 18.09.2022. Zdjęcia dzięki uprzejmości Pani Izabelli Bilińskiej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz