H-6 (IMO: , MMSI: 261461000, sygnał wywoławczy: SOWS) – holownik portowo – redowy projektu H-960, jeden z dwóch holowników jakie zostały zbudowane na początku lat 90-tych na zamówienie Marynarki Wojennej przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został w 1988 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej PROREM w Gdańsku otrzymując oznaczenie H-960 (liczba ta oznaczała moc silnika głównego w kW). Oba zbudowane holowniki przeznaczone są do holowania okrętów oraz różnych obiektów pływających (m.in. tarcz), asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-6 wcielony do służby został w dniu 25.09.1992 trafiając do 43 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Hel (9.FOW). 15 lipca 2005 roku nastąpiła zmiana miejsca bazowania holownika z KPW Hel na KPW Świnoujście. Obecnie jednostka wciąż pełni służbę, wchodząc w skład 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8.FOW w Świnoujściu. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
05.1998 |
zabezpieczaniu wraz z bliźniaczym H-6 ćwiczeń „REKIN 98” |
03-07.10.2011 |
udziale wraz trałowcami OORP GARDNO, RESKO, DRUŻNO i holownikiem H-4 w szkoleniu sił trałowych 8.FOW |
04.2012 |
udziale wraz z okrętami transportowo – minowymi OORP KRAKÓW, POZNAŃ i TORUŃ, trałowcami OORP GARDNO, BUKOWO, JAMNO, MIELNO, WICKO, NAKŁO, zbiornikowcem Z-8 oraz stacją demagnetyzacyjną SD-11 w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej. |
06-10.05.2013 |
udziale wraz okrętami transportowo – minowymi OORP LUBLIN i POZNAŃ, trałowcami OORP GARDNO, JAMNO i DRUŻNO w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej. |
05.2015 |
udziale wraz z okrętem transportowo – minowym ORP TORUŃ, trałowcami OORP SARBSKO i WIGRY oraz dwoma kutrami transportowymi w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej. |
12.06.2015 |
udziale wraz z grupą nurków minerów z 12 DTRu w zniszczeniu brytyjskiej miny Mark VI. |
09.2015 |
udziale wraz z dwoma okrętami transportowo – minowymi OORP LUBLIN i TORUŃ, trzema trałowcami OORP WICKO, NECKO, WIGRY, kutrem transportowym 852 i zbiornikowcem Z-8 w ćwiczeniach na wodach Zatoki Pomorskiej. |
24.06.2018 |
udziale w paradzie floty z okazji 100 lecia utworzenia Marynarki Wojennej RP. H-6 pełnił w niej rolę jednostki przeznaczonej dla przedstawicieli mediów. |
02.04.2020 |
udziale wraz z grupą nurków minerów w operacji zniszczenia trzech brytyjskich bomb fosforowych spoczywających na dnie Odry Zachodniej w rejonie stoczni Gryfia w Szczecinie. |
10.2020 |
udziale wraz ze śmigłowcem BLMW W-3WARM Anakonda w ćwiczeniu Renegade/Sarex-20 |
* * *
Holowniki projektu H-960 |
||||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
Wodowany |
W służbie |
Uwagi |
H-6 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
10.05.1991 |
25.09.1992 |
W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu) |
H-8 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
15.11.1992 |
19.03.1993 |
W służbie (dywizjon Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni) |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
Standardowa: 309,98 t. / pełna 332,18 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
27,80 x 8,40 x 4,22 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie, dziób pchacza (spłaszczony) pokryty elastyczną gumą |
grodzie poprzeczne: 4 |
|
przedziały wodoszczelne: 5 |
|
Napęd: |
silnik wysokoprężny H.Cegielski-Sulzer 6ATL250 o mocy 960kW przy 750 obr/min |
przekładnia redukcyjna |
|
trójpłatowa śruba nastawna Zamech P-755/4 z mechanizmem zmiany skoku RPS500 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 33,5˚) |
|
Ster: |
w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 32-13-2/E1 |
Prędkość: |
12 w. |
Zasięg: |
1.500 Mm przy 9 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
2(3) zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/53 składające się z silnika wysokoprężnego SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA |
Wyposażenie cumownicze/holownicze: |
hak holowniczy, odrzutny, zdalnie zwalniany |
kabestan holowniczy WG-340-400 |
|
pachoły cumownicze |
|
pachoły holownicze – 2 pojedyncze burtowe, podwójny krzyżowy rufowy |
|
stalowe i propylenowe liny holownicze |
|
Uciąg na palu: |
16,8 t. |
Wyposażenie p.poż. |
działko wodno – pianowe DWP-16 Total |
pompy pożarowo – ratownicze |
|
Wyposażenie dodatkowe: |
łódź robocza ŁR-4M |
Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne: |
radar SRN 401XA |
kompas magnetyczny Cassens & Plath Reflecta 1 |
|
radionamiernik ARC 1404 |
|
echosonda SP 4301 |
|
log elektromagnetyczny 4601A |
|
radiotelefony R-619-1 i FM-309/2 |
|
Uzbrojenie: |
brak |
Pojemność ładunkowa: |
możliwość przewożenia na pokładzie dodatkowych osób lub ładunku |
Pojemność zbiorników: |
paliwo: ? t. |
woda pitna: ? t. |
|
Załoga: |
17/18 os. |
* * *
Bibliografia: |
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona |
Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017 |
|
|
Internet |
* * *
Poniżej: H-6 w towarzystwie innych pomocniczych jednostek pływających w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz