BRONISŁAW CZECH (IMO: 829358, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SQNO, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Stanisława Czech-Walczak – siostra Bronisława Czecha. W swój pierwszy rejs, dowodzony przez kpt. Wojciecha Poszumskiego masowiec wyruszył do Murmańska po ładunek apatytów. W styczniu 1991 roku, w trakcie rejsu do argentyńskiego portu San Lorezno, znajdujący się na 405 km rzeki Parana BRONISŁAW CZECH został zablokowany przez tunezyjski statek S`HIB, który utknął na mieliźnie. W tym samym roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi, któremu to formalnie został przekazany 21 sierpnia w Lorient (w ostatnim rejsie pod polską banderą statkiem dowodził kpt. Wojciech Klimaszewski). Wkrótce potem masowiec został przemianowany na BRAHMS. W 1992 roku w trakcie jednego z rejsów doznał poważnych uszkodzeń w zderzeniu z semikontenerowcem ROBIN (ex. GENERAŁ FR. KLEEBERG) – zalaniu uległy wszystkie ładownie. W 2002 roku sprzedany i przemianowany na THOR PILOT. Ostatnim właścicielem jednostki był armator z Bangladeszu, zaś jej nazwą był MIKAEEL. W pierwszej połowie 2013 sprzedany na złom, w dniu 9 maja 2013 roku został wprowadzony na plażę w Chittagong celem rozbiórki.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B542/5 |
Położenie stępki: |
04.04.1985/13.06.1985 |
Wodowanie: |
06.09.1985 |
Zdanie: |
23.05.1986 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 21.531 / DWT: 33.725 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
195,21 x 25,35 x 10,68 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
poprzeczne grodzie: 7 |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm |
śruba: 1 |
|
Prędkośc: |
14,8 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz |
1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 46.232 m3 |
bele: 41.724 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak, później 4 dźwigi pokładowe każdy po 25 t. SWL |
Załoga: |
26 + 4 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: BRONISŁAW CZECH wodowanie, zdjęcie Marek Czasnojć, kolecja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BRONISŁAW CZECH, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: THOR PILOT podczas rozładunku w Tahkoluoto, 15.07.2005 rok, zdjęcia Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz