środa, 20 kwietnia 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 55 - BRONISŁAW CZECH (I)

BRONISŁAW CZECH (IMO: 829358, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SQNO, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Stanisława Czech-Walczak – siostra Bronisława Czecha. W swój pierwszy rejs, dowodzony przez kpt. Wojciecha Poszumskiego masowiec wyruszył do Murmańska po ładunek apatytów. W styczniu 1991 roku, w trakcie rejsu do argentyńskiego portu San Lorezno, znajdujący się na 405 km rzeki Parana BRONISŁAW CZECH został zablokowany przez tunezyjski statek S`HIB, który utknął na mieliźnie. W tym samym roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi, któremu to formalnie został przekazany 21 sierpnia w Lorient (w ostatnim rejsie pod polską banderą statkiem dowodził kpt. Wojciech Klimaszewski). Wkrótce potem masowiec został przemianowany na BRAHMS. W 1992 roku w trakcie jednego z rejsów doznał poważnych uszkodzeń w zderzeniu z semikontenerowcem ROBIN (ex. GENERAŁ FR. KLEEBERG) – zalaniu uległy wszystkie ładownie. W 2002 roku sprzedany i przemianowany na THOR PILOT. Ostatnim właścicielem jednostki był armator z Bangladeszu, zaś jej nazwą był MIKAEEL. W pierwszej połowie 2013 sprzedany na złom, w dniu 9 maja 2013 roku został wprowadzony na plażę w Chittagong celem rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B542/5

Położenie stępki:

04.04.1985/13.06.1985

Wodowanie:

06.09.1985

Zdanie:

23.05.1986

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.531 / DWT: 33.725 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,21 x 25,35 x 10,68 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

poprzeczne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm

śruba: 1

Prędkośc:

14,8 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.232 m3

bele: 41.724 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak, później 4 dźwigi pokładowe każdy po 25 t. SWL

Załoga:

26 + 4 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: BRONISŁAW CZECH wodowanie, zdjęcie Marek Czasnojć, kolecja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BRONISŁAW CZECH, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: THOR PILOT podczas rozładunku w Tahkoluoto, 15.07.2005 rok, zdjęcia Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz