PUCK ex SZCZECIN ex GRANÖ (IMO: 7217675, MMSI: ?, Sygnał wywoławczy: ?, Bandera: Polska) – pojazdowiec / paletowiec, zbudowany fińską stocznię Nystad Varv AB w Nystad jako GRANÖ na zamówienie fińskiego armatora Rederi Ab Gustav Eriksson z Mariehamn. W październiku 1972 roku, w ramach serwisu DFL/United Lines wprowadzony na trasę Helsingfors – Kotka – Rotterdam. W okresie od 3 czerwca do 20 września 1984 rok w czarterze Silja Line obsługiwał połączenie Åbo – Sztokholm. Zakupiony przez Polskie Linie Oceaniczne, 30 kwietnia 1985 roku został formalnie przejęty otrzymując nazwę SZCZECIN, którą to przed jego wejściem do eksploatacji zmieniono jednak na PUCK. Matką chrzestną statku została Pani Joanna Maciukiewicz – nauczycielka i dyrektor szkoły w Pucku. Nabyta przez PLO jednostka została zatrudniona na linii Gdynia – Szczecin – Helsinki. We wrześniu 1991 roku PUCK został wyczarterowany spółce Euroafrica Shipping Lines. W czerwcu 1994 roku kapitanem statku, po raz pierwszy w historii PLO została kobieta – kpt. Elżbieta Drożdżowska-Smulewicz. W sierpniu 1995 roku sprzedany spółce Balfer, która to pierwotnie przerejestrowała go pod banderę St. Vincent i Grenadyny, lecz po protestach związków zawodowych przywróciła mu Polską banderę. W styczniu 1997 roku, sprzedany indonezyjskiemu armatorowi P.T. Putera Master Sarana Penyeberangan z Dżakarty, który to zmienił jego nazwę na NUSA SETIA, wprowadzając od obsługi lokalnych indonezyjskich połączeń. Obecnie brak informacji co do dalszych losów jednostki (w indonezyjskim towarzystwie klasyfikacyjnym Biro Klasifikasi jest tylko adnotacja o wycofaniu statku z rejestru).
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
270 |
Położenie stępki: |
--- |
Wodowanie: |
11.05.1972 |
Zdanie: |
26.10.1972 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 6.113 / DWT: 4.078 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
118,20 x 16,04 x 5,95 m |
Kadłub: |
typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno, wzmocnienia lodowe |
grodzie wodoszczelne: 4 |
|
pokłady: 2 |
|
Napęd: |
2 czterosuwowe 9 cylindrowe silniki diesla Pielstick-Wartsila 9PC2L-400 o łącznej mocy 6.620 kW |
2 śruby nastawne |
|
Prędkość: |
17.75 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
2 zespoły prądotwórcze składające się z silników diesla Wartsila 524TS i alternatora – każdy o mocy 750 BHP |
awaryjny zespół prądotwórczy |
|
dziobowy ster strumieniowy |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów 3 |
długość linii ładunkowej: 866 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
naczepy: ? |
kontenery: 217 TEU. |
|
Wyposażenie ro-ro: |
rampa dziobowa |
rampa rufowa |
|
Pojemność zbiorników: |
balast: ? m2 |
paliwo: ? t. |
|
Załoga: |
12 |
Pasażerowie: |
? os. |
* * *
Bibliografia |
Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare |
www.fleetmon.com |
www.euroafrica.com.pl |
* * *
Poniżej: GRANÖ w barwach Silja Line, Turku 18.06.1984 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: PUCK w barwach Polfin Ro-Ro opuszcza Turku 28.05.1985 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: PUCK w barwach Polfin Ro-Ro opuszcza Turku, zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Michaela Grima i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)r.
Poniżej: PUCK w barwach ESL i Polfin Ro-Ro podczas postoju w Turku 09.03.1993 r., zdjęcia Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz