ATLANT (IMO: 7730769, MMSI: 261001070, Sygnał
wywoławczy: SQLF) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H 2500, zaprojektowany
przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a
zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu
Szczecin (później Szczecin - Świnoujście Port Authority). Od momentu
podniesienia bandery holownik ATLANT uczestniczył w wielu akcjach i tak: 11
grudnia 1978 roku ściągał z mielizny w rejonie Trzebieży frachtowiec SKIERKA a w
maju 1985 roku ściągał z mielizny w pobliżu Świnoujścia holenderski frachtowiec
BLOEMGRACHT. W 1991 roku nowym armatorem jednostki zostaje Port Handlowy
Świnoujście a w 2001 spółka Port-Hol w Świnoujściu. W 2008 roku Port-Hol
zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecnym armatorem
jest: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.
* * *
ATLANT (IMO: 7730769, MMSI: 261001070, Call Sign: SQLF)
– modified type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in
Gdynia for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port
Authority). Since the raising of the flag tug ATLANT participated in many
actions and so: December 11, 1978 pulled out of the shallows near Trzebiez
cargo ship SKIERKA and in May 1985 pulled out of the shallows near Swinoujscie
Dutch freighter BLOEMGRACHT. In 1991 unit new shipowner was Port of Swinoujscie
and in 2001 the company: Port-Hol in Swinoujscie. In 2008 Port-Hol was taken
over by the German shipowner Fairplay Towage. The current shipowner is Fairplay
Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
* * *
Poniżej zdjęcie
holownika ATLANT, chrzest i wodowanie, kolekcja Pana Mieczysława Andruta i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below photo of the tug ATLANT christening launching, a collection of Mr. Mieczysław Andrut and Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the
photo).
Poniżej zdjęcie holowników ATLANT i ARGUS, Morze Północne, autor Pan Mieczysław Andrut, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ATLANT and ARGUS, North Sea, author Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ATLANT w Leith przy dźwigach pływających, autor Pan E. Wilson kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT in Leith at floating cranes, author E. Wilson, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ATLANT autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ATLANT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ATLANT (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holowników ATLANT i ARGUS, Morze Północne, autor Pan Mieczysław Andrut, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ATLANT and ARGUS, North Sea, author Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ATLANT w Leith przy dźwigach pływających, autor Pan E. Wilson kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT in Leith at floating cranes, author E. Wilson, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ATLANT autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ATLANT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ATLANT (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz