sobota, 11 listopada 2017

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 4 - MAZOVIA

MAZOVIA (IMO: 9010814, MMSI: 311000330, Sygnał wywoławczy: C6BP8, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez indonezyjską stocznię P.T. Dok Kodja Bahri w Dżakarcie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako GOTLAND. 19 kwietnia 1996 roku przekazany armatorowi i ochrzczony – matką chrzestną statku została Pani Marianne Nilsson. Po drodze z Indonezji do macierzystego portu Visby, decyzją armatora skierowany do francuskiej stoczni ARNO w Dunkierce, gdzie przeprowadzono na nim dodatkowe prace. W czerwcu tego samego roku GOTLAND przybywa do Visby, gdzie dokonano jego publicznej prezentacji. W okresie luty – 16 marzec 1997 rok, w czarterze Tor Line z Göteborga obsługuje połączenie Göteborg – Gandawa. W kwietniu tego samego roku zostaje wyczarterowany Nordic Trucker Line i z dniem 11 kwietnia wprowadzony na linię Oxelösund – St. Petersburg. Od 9 czerwca 1997 roku w czarterze SeaWind Line obsługuje połączenie Sztokholm – Turku. 17 grudnia tego samego roku sprzedany fińskiemu armatorowi Oy Finnlines Ltd. z Helsinek a dwa dni później przemianowanych na FINNARROW. W okresie 22 – 31 grudnia 1997 roku zatrudniony na linii Helsinki – Lubeka a następnie od 31 grudnia do 26 maja 1998 roku na linii Helsinki – Travemünde. W czerwcu 1998 roku prom przechodzi przebudowę a zakres przeprowadzonych prac dotyczy m.in. ramp. Od 2 lipca 1998 roku do 24 grudnia 2002 roku zatrudniony na linii Kapellskär – Naantali. 2 stycznia 2003 roku przerejestrowany na spółkę córkę Finnlines – Nordö-Link i wprowadzony na trasę Malmö – Travemünde. Z dniem 30 marca 2007 roku prom zakończył swoją pracę w barwach Nordö-Link a dzień później został wyczarterowany armatorowi Scandlines, w barwach którego do 2 maja 2007 roku obsługuje połączenie Rostock – Ventspils. Jeszcze w trakcie trwania tego czarteru, w dniu 27 kwietnia wyczarterowany Stena Line, dla którego od 7 maja 2007 do grudnia 2010 roku obsługuje połączenie Karlskrona – Gdynia. 4 grudnia 2007 roku prom staje się własnością spółki Ro Pax IV Arrow Ab z Malmö. W okresie 9 grudzień 2009 – 28 luty 2011 FINNARROW znajduje zatrudnienie na linii Hoek van Holland – Killingholme. W dniu 3 marca 2011 roku czarter promu przez Stena Line dobiega końca, zaś on sam kieruje się do Malmö. Od marca do września 2011 roku FINNARROW w barwach Finnlines obsługuje połączenie Malmö – Travemünde, po czym w okresie 9 wrzesień – 13 październik, w krótkoterminowym czarterze TransRussiaExpress (TRE) znajduje zatrudnienie na linii Lubeka – St. Petersburg – Ventspils. W kolejnych miesiącach (2011/2012 rok) prom obsługuje następujące trasy: Naantali – Kapellskär, Helsinki – Kalundborg – Århus, Nantali – Kapellskär. W 2012 roku na FINNARROW dwukrotnie dochodzi do problemów z silnikami, za pierwszym razem (26.03.) na półgodziny traci on całkowicie zasilanie zaś za drugim razem (09.10.) musi pozostać w pocie Naantali przez jeden dzień. W okresie styczeń – kwiecień 2013 roku, w czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Holyhead – Dublin. 16 lutego 2013 roku, w trakcie cumowania w Holyhead, na skutek błędu załogi, która zapomniała schować stabilizatory doszło do ich kolizji z pirsem a w następstwie tego do rozszczelnienia kadłuba, przez które prom nabrał dużo wody i konieczna stała się ewakuacja pasażerów oraz jego załogi (po opuszczeniu promu przez pasażerów część załogi powróciła na prom i opanowała przeciek). Po koniecznym remoncie, który został przeprowadzony w stoczni Greenock prom nie powrócił już na linię tylko z postojami w Antwerpii i Hanko skierował się do Helsinek. Od 3 do 13 kwietnia tego samego roku w krótkoterminowym czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Travemünde – Ventspils. W dniu 29 kwietnia 2013 roku FINNARROW przybywa do tureckiej stoczni Besiktas Shipyard w miejscowości Yalowa, gdzie przeszedł przebudowę (dobudowano dodatkową część pasażerską oraz półotwarty pokład samochodowy - zużyto na to od 400 do 500 ton stali). 10 lipca tego samego roku przerejestrowany na włoską spółkę Atlantica Spa di Navigazione z Palermo (Grimaldi Group) i przemianowany na EUROFERRY BRINDISI. Od 19 lipca do 16 grudnia w barwach Grimaldi Line zatrudniony w obsłudze połączenia Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno. W dniu 20 grudnia 2013 roku wprowadzony na trasę Ravenna – Igoumenitsa – Patras a od 25 lutego 2014 na trasę Brindisi – Igoumenitsa – Patras. 18 grudnia tego samego roku sprzedany spółce Polconor Ltd. z Wysp Bahama (spółka córka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polfferies) i przemianowany na MAZOVIA. Po remoncie i przebudowie (w jej wyniku dobudowano 69 kabin wraz z węzłami sanitaranymi, korytarzami i windami), która została zrealizowana w Szczecinie i Odense (remont stabilizatorów) od 15 czerwca tego samego roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. 14 października 2016 roku, podczas postoju w szwedzkim Ystad w maszynowni promu wybuchł pożar, który na szczęście został szybko opanowany, dzięki czemu prom już następnego dnia mógł wyruszyć w rejs do Świnoujścia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1005

Położenie stępki:

30.04.1991

Wodowanie:

28.09.1992

Zdanie:

19.04.1996

*     *     *

Byłe nazwy promu

GOTLAND

19.04.1996 – 17.12.1997

FINNARROW

18.12.1997 – 09.07.2013

EUROFERRY BRINDISI

10.07.2013 – 18.12.2014

*     *     *

Byli właściciele promu

Rederi AB Gotland

1996 – 1997

Oy Finnlines Ltd

1997 – 2003

Nordö-Link AB (spółka Finnlines)

2003 – 2007

Ro Pax IV Arrow AB

2007 – 2013

Atlantica SpA di Navigazione (spółka Grimaldi Group)

2013 – 2014

*     *     *

Wykaz obsługiwanych połączeń

02.1997 – 16.03.1997

Göteborg – Gandawa (Ghent)

11.04.1997 – 06.07.1994

Oxelösund – St Petersburg

09.06.1997 – 12.1997

Turku – Sztokholm

22.12.1997 – 31.12.1997

Helsinki – Lubeka

31.12.1997 – 26.05.1998

Helsinki – Travemünde

02.07.1998 – 24.12.2002

Kapellskär – Naantali

02.01.2003 – 01.01.2005

Malmö – Travemünde

02.01.2005 – 01.01.2006

Kapellskär – Naantali

02.01.2006 – 30.03.2007

Malmö – Travemünde

31.03.2007 – 02.05.2007

Rostock – Ventspils

07.05.2007 – 12.2010

Karlskrona – Gdynia

09.12.2010 – 28.02.2011

Hoek van Holland - Killingholme

10.03.2011 – 08.09.2011

Malmö - Travemünde

09.09.2011 – 13.10.2011

Lubeka – St. Petersburg - Ventspils

17.10.2011 – 01.2012

Kapellskär – Naantali

28.01.2012 – 02.2012

Helsinki – Kalundborg – Århus

17.02.2012 – 11.01.2013

Kapellskär – Naantali

17.01.2013 – 16.02.2013

Holyhead – Dublin

03.04.2013 – 13.04.2013

Ventspils – Travemünde

19.07.2013 – 16.12.2013

Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno

20.12.2013 – 02.2014

Ravenna – Igoumenitsa – Patras

25.02.2014 – 12.2014

Brindisi – Igoumenitsa – Patras

15.06.2015 -

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 29.940 / DWT: 6.124 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

168,15 x 27,70 x 6,0 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 10

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla Zgoda-Sulzer model: 6ZA40S o łącznej mocy: 17.280 kW (4 x 4.320 kW)

2 śruby nastawne Ncls Ols Fp 1

Prędkość:

maksymalna: 20,5 ~ 21.0 w.

eksploatacyjna: 16,2 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

4 x zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla o mocy 2.000 kVA i generatora dającego napięcie 220 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla o mocy 440 kVa i generatora dającego napięcie 110 V

2 dziobowe stery strumieniowe

1 rufowy ster strumieniowy

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 3

pas ładunkowy: 2.620 m

Pojemność ładunkowa:

auta: 600

TIR: 140

Wyposażenie ro/ro:

1 rampa dziobowa

1 rampa rufowa

rampy wewnętrzne pomiędzy pokładami ładunkowymi

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów pasażerskich: 4

kabiny: 506 miejsc (pokład: 7, 9)

fotele lotnicze: 149 miejsc (pokład 9)

Gastronomia

- kafeteria: 224 os. (pokład 8)

- kawiarnia: 171 os. (pokład 9)

Usługi / rozrywka:

- recepcja (pokład 7)

- ambulatorium (pokład 7)

- boksy bagażowe (pokład 7)

- sklep (pokład 8)

- kącik dziecięcy

- dyskoteka (pokład 9)

- kasyno (pokład 9)

- sala konferencyjna (pokład 9)

- automaty do gier (pokład 8 )

- pokład słoneczny (pokład 10)

Pasażerowie:

1.000 os

Załoga:

59 os. ?

    *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

https://polferries.pl

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917

*     *     *

Poniżej: MAZOVIA przybywa do Świnoujścia 01.06.2017 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: MAZOVIA przybywa na remont klasowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: MAZOVIA w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz