Westland WS-61 Sea
King Mk.41
jedna z licencyjnych wersji popularnego śmigłowca Sikorsky S-61 Sea King. Opisywany
model w liczbie 22 sztuk zamówiony został w dniu 20.06.1969 przez Niemiecką
Marynarkę Wojenną jako następca wykorzystywanych w służbie ratownictwa morskiego
starzejących się łodzi latających Grumman Albatros. Kontrakt ten był nie tylko pierwszym zamówieniem exportowym na śmigłowciec Westland Sea King ale też pierwszym na jego wariant ratowniczy, który cechowała powiększona kabina
oraz zwiększony zapas paliwa. Zamówione maszyny dostarczono odbiorcy pomiędzy
kwietniem 1973 a wrześniem 1974 roku, gdzie weszły w skład 5 Skrzydła
Lotniczego (MFG 5) w Nordholz. W kwietniu 1975 roku dostarczono dodatkową
maszynę, która wypełniła lukę po utraconym w fatalnych warunkach atmosferycznych
śmigłowcu. Pomiędzy 1986 a 1988 rokiem wszystkie jednostki przeszły
modernizację umożliwiającą im używanie pocisków przeciw okrętowych Sea Skua
(m.in. w tym celu w części dziobowej zamontowano radar Ferranti Seaspray Mk. 3 ).
Dnia 14 stycznia 1993 roku w arcytrudnych warunkach pogodowych (szalejący orkan)
maszyny Sea King Mk.41 (numery burtowe: 89-50, 89-58, 89-61) uczestniczyły w akacji ratunkowej załogi i pasażerów
tonącego w rejonie przylądka Arkona promu m/f JAN HEWELIUSZ. W najbliższych
latach pełniące wciąż służbę maszyny zostaną zastąpione przez nowe śmigłowce
NH-90.
Westland WS-61 Sea King Mk.41 one of the license versions of the popular Sikorsky
S-61 Sea King helicopter. This 22-piece model was ordered on June 20, 1969 by
the German Navy as a successor of the used in the marine rescue service aging Grumman
Albatros flying boats. This contract was the first export sale for the Westalnd
Sea King and the first dedicated Search and Rescue variant, with enlarged cabin
and more fuel. The ordered machines were delivered between April 1973 and
September 1974, where they members of the 5 Air Wing in Nordholz. An additional
Sea King was added in April 1975 filling the gap after lost in bad weather
machine. Between 1986 and 1988 all units underwent modernization to enable them
to use the Sea Skua anti-ship missiles (for this purpose in the fore part was
mounted Ferranti Seaspray Mk. 3 radar). On January 14, 1993, in the bad weather
conditions (raging seas) the SeaKing Mk.41 helicopters (No`s: 89-50, 89-58, 89-61) were involved in the
rescue operation crew and passengers from the sinking near Cape Arkona polish
ferry m/f JAN HEWELIUSZ. In the next few years all machines will be replaced by
the new NH-90 helicopters.
Dane techniczne: / Technical data:
- wymiary (d x s x w) / dimmensions (l x b x h): 22,1 m x 4,79 m x 5,1 m,
- waga (pusty/pełny) / weight (empty/full): 6207 / 9525 kg,
- napęd / propulsion:
- 2 silniki / 2 engines: Rolls Royce Gnome H1400-1 każdy o mocy / each with power 1600 SHP /KM,
- wirniki / rotors:
- 1 x 5 płatowy wirnik główny o średnicy 18,9 m / 1 x 5 bladed main rotor with 18 m diameter,
- 1 x 5 płatowy wirnik ogonowy o średnicy 3,23 m / 1 x 5 bladed tail rotor with diameter: 3,23 m,
- prędkość / speed: 209 km/h,
- zasięg / range: 1230 m,
- pułap / ceiling: 3048 m,
- załoga + pasażerowie / crew + passengers: 4 + 19 os / pers .
Bibliografia
/ Bibliography:
Poniżej zdjęcia
śmigłowców Westland WS-61 Sea King Mk.41 wykonane w Hamburgu (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of the Westland WS-61 Sea King
Mk.41 helicopters made in Hamburg (to enlarge click on the photo).
Westland WS-61 Sea King Mk.41 numer / no: 89-57
Westland WS-61 Sea King Mk.41 numer / no: 89-58
Westland WS-61 Sea King Mk.41 numer / no: 89-63
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz