AJAKS (IMO:
77514658, MMSI: 261000230, sygnał wywoławczy: SPG2071) – holownik portowo –
redowy typu H2500, zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne
Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki
Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony w
Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Od 1991 roku do czerwca
2018 roku własność „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W czerwcu
2018 sprzedany zagranicznemu armatorowi. W dniu 3 sierpnia AJAKS po raz ostatni
opuścił port w Gdańsku, wyruszając w rejs do tureckiego portu Tuzla. 28.06.2019
przemianowany na AMBRAS. Obecnie pracuje w bułgarskim porcie Burgas. Z
ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o udziale
13/16.05.1992, w nieudanej akcji ratowania jednostki pożarniczej STRAŻAK-3
(wraz z holownikiem AGIS), która w trakcie manewrowania weszła na mieliznę u
ujścia Wisły Śmiałej (pomimo ściągnięcia Strażaka 3 na głębszą wodę, ten na
skutek odniesionych uszkodzeń wkrótce potem zatonął).
*
* *
AJAKS (IMO:
77514658, MMSI: 261000230, call sin: SPG2071) – a H2500 type harbour -
roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair
Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia on order of the
Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping
Services of the Port
of Gdansk. From 1991 to
June 2018, the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z
o. o. In June 2018 sold to the foreign shipowner. On August 3, 2018 AJAKS left
the port of Gdańsk
for the last time and set on cruise to the Turkish port of Tuzla.
On June 28, 2019 renamed to AMBRAS. Currently working in the port of Burgas.
Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning
participation: 13/16.05.1992 in an unsuccessful rescue action of the
fire-fighting unit STRAŻAK-3 (together with the tug AGIS), which run aground at
the Wisla Smiala estuary (despite pulling the STRAŻAK-3 into a deeper water, it
sank shortly afterwards as a result of damage of the hull).
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk, a collection of Mr.
Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Brzoza,
kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug
AJAKS, Gdansk, photo made by Mr. Krzysztof Brzoza, a collection of Mr. Andrzej
Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 1991 r., zdjęcie autorstwa Pana
Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdansk 1991, photo made by Mr. Waldemar
Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 1995 r., kolekcja Pana Piotra
Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 1995, a collection of Mr.
Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdansk, a collection
of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 11.05.2009 r., zdjęcia autorstwa
Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS,
Gdańsk 11.05.2009, photos made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the
photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 2010 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS widziany z pokładu promu SCANDINAVIA, Gdańsk
2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS seen from the
deck of the ferry SCANDINAVIA, Gdańsk 2010 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS w pracy, Gdańsk 2011 r. (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Below: tug AJAKS in work, Gdańsk 2011 r. (to enlarge click on the
photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 24.07.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana
Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS,
Gdańsk 24.07.2014 r. photo made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click
on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 2017 r. (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 2017 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, zdjęcie autorstwa Pana Piotra Różyckiego
dzięki uprzejmości Andy Pol (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug
AJAKS, photo made by Mr. Piotr Różycki, courtesy of Mr. Andy Pol
(to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 05.05.2018 r., zdjęcie autorstwa Pana
Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS,
Gdańsk 05.05.2018 r., photo made by Mr. Waldemar Danielewicz(to enlarge click
on the photo).
Poniżej: holownik AJAKS pod nową banderą i portem macierzystym, Gdańsk
2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS under the new
flag and home port, Gdańsk 2018 r. (to enlarge click on the photo).
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
Czy nie można było uniknąć błędów ortograficznych w opisie ?
OdpowiedzUsuńZarówno w tym polskim jak i w angielskim ...