GARDNO ex KOPALNIA MIECHOWICE (IMO: 7725726, MMSI: 213873000, Sygnał wywoławczy: HPSL, bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez szkocką stocznię Govan Shipbuilders Ltd. w Govan dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako KOPALNIA MIECHOWICE. Matką chrzestną statku została Pani Helena Szatnik – pracownik KWK Miechowice. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Ryszard Baranowski. W 1981 roku KOPALNIA MECHOWICE dostarczyła ze Szczecina na Spittsbergen sprzęt i zaopatrzenie dla stacji badawczej Polskiej Akademii Nauk. W dniu 1 grudnia 1985 roku na statek załadowano 200-milionową tonę węgla jaka została przewieziona statkami PŻM. Sprzedany 30 kwietnia 1993 roku spółce zależnej PŻM – Gardno Inc., został zarejestrowany pod banderą Wysp Marshalla jako GARDNO. Szesnaście lat później sprzedany armatorowi Derpina Shipping & Trading z Istambulu, został mu przekazany 21 maja 2009 roku na redzie marokańskiego portu Safi. Przemianowany wpierw na ARDNO a następnie w dniu 30 listopada 2009 roku na CAPITAN NIHAT pozostawał w eksploatacji przez kolejne lata. Sprzedany na złom, w dniu 8 maja 2015 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu, celem rozbiórki.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
250 |
położenie stępki: |
09.02.1979 |
wodowanie: |
03.10.1979 |
zdanie: |
18.04.1980 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 11.632 / DWT: 16.753 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
158,60 x 22,05 x 8,38 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla John G. Kincaid & Co. B&W typ: 6K62EF o mocy: 5.962 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
14,75 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla o mocy 500 kW i generatora dającego napięcie: 450 V |
1 x awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla o mocy: 120 kW i generatora dającego napięcie: 220 V |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 21.312 m3 |
bele: 20.290 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
22 +2 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: GARDNO podczas załadunku w Gdańsku, czerwiec 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: GARDNO podczas postoju przy Elewatorze Ewa w Szczecinie, kwiecień – maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz