WADAG II ex WADAG ex KOPALNIA SIERSZA (IMO: 7725714, MMSI: 356133000, Sygnał wywoławczy: HPVT, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez szkocką stocznię Govan Shipbuilders Ltd. w Govan dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako KOPALNIA SIERSZA. Matką chrzestną statku została Pani Ewa Gawęcka – pracownik KWK Siersza. W pierwszy rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Stanisława Herkta, zaś jego trasa wiodła do Narwiku, Caen i Rouen, skąd następnie udał się ze zbożem do Szczecina. W czerwcu 1982 roku podczas wchodzenia do Świnoujścia zderzył się z holownikiem GOLIAT, który w następstwie tego poszedł na dno, na szczęście bez ofiar w ludziach. W grudniu 1990 roku idący pod balastem z Antwerpii do Murmańska, w sztormowych warunkach masowiec doznał poważnych uszkodzeń kadłuba, które skutkowały pobytem w stoczni i wymianą znacznej części jego poszycia. Sprzedany spółce zależnej PŻM – Wadag Inc., w dniu 25 maja 1993 roku został zarejestrowany pod banderą Wysp Marshalla jako WADAG. W dniu 25 grudnia 2003 roku, w marokańskim porcie Jorf Lasfar przemianowany na WADAG II (bandera: Panama). Sprzedany armatorowi Riamar Shipping Co Ltd. z Tartous (Syria), został mu przekazany 3 grudnia 2010 roku w Casablance i przemianowany na WAD. Od listopada 2011 roku jako DIDDLE (armator: Neptunus Shipping, operator: San Gottardo Shipping). Sprzedany na złom, w dniu 25 lipca 2013 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem dokonania rozbiórki.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
249 |
położenie stępki: |
12.11.1978 |
wodowanie: |
22.05.1979 |
zdanie: |
20.02.1980 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 11.632 / DWT: 16.753 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
158,60 x 22,05 x 8,38 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla John G. Kincaid & Co. B&W typ: 6K62EF o mocy: 5.962 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
14,75 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla o mocy 500 kW i generatora dającego napięcie: 450 V |
1 x awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla o mocy: 120 kW i generatora dającego napięcie: 220 V |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 21.312 m3 |
bele: 20.290 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
22 +2 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: WADAG II podczas przejścia przez Świnoujście 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: WADAG II podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz