niedziela, 6 grudnia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 21 - WADAG II

WADAG II ex WADAG ex KOPALNIA SIERSZA (IMO: 7725714, MMSI: 356133000, Sygnał wywoławczy: HPVT, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez szkocką stocznię Govan Shipbuilders Ltd. w Govan dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako KOPALNIA SIERSZA. Matką chrzestną statku została Pani Ewa Gawęcka – pracownik KWK Siersza. W pierwszy rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Stanisława Herkta, zaś jego trasa wiodła do Narwiku, Caen i Rouen, skąd następnie udał się ze zbożem do Szczecina. W czerwcu 1982 roku podczas wchodzenia do Świnoujścia zderzył się z holownikiem GOLIAT, który w następstwie tego poszedł na dno, na szczęście bez ofiar w ludziach. W grudniu 1990 roku idący pod balastem z Antwerpii do Murmańska, w sztormowych warunkach masowiec doznał poważnych uszkodzeń kadłuba, które skutkowały pobytem w stoczni i wymianą znacznej części jego poszycia. Sprzedany spółce zależnej PŻM – Wadag Inc., w dniu 25 maja 1993 roku został zarejestrowany pod banderą Wysp Marshalla jako WADAG. W dniu 25 grudnia 2003 roku, w marokańskim porcie Jorf Lasfar przemianowany na WADAG II (bandera: Panama). Sprzedany armatorowi Riamar Shipping Co Ltd. z Tartous (Syria), został mu przekazany 3 grudnia 2010 roku w Casablance i przemianowany na WAD. Od listopada 2011 roku jako DIDDLE (armator: Neptunus Shipping, operator: San Gottardo Shipping). Sprzedany na złom, w dniu 25 lipca 2013 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem dokonania rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

249

położenie stępki:

12.11.1978

wodowanie:

22.05.1979

zdanie:

20.02.1980

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.632 / DWT: 16.753 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

158,60  x 22,05 x 8,38 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla John G. Kincaid & Co. B&W typ: 6K62EF o mocy: 5.962 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,75 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla o mocy 500 kW i generatora dającego napięcie: 450 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla o mocy: 120 kW i generatora dającego napięcie: 220 V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.312 m3

bele: 20.290 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

22 +2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: WADAG II podczas przejścia przez Świnoujście 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: WADAG II podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz