niedziela, 9 listopada 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 7 - RODLO (I) ex RODŁO (I)

RODLO ex RODŁO (IMO: 8219334, MMSI: 215035000, Sygnał wywoławczy: 9HAJ7, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina jako RODŁO. Matką chrzestną statku została Pani Regina Antkowiak – pracownik naukowy Politechniki Szczecińskiej. W swój pierwszy rejs jednostka wypłynęła pod dowództwem kpt. Stanisława Gontarczyka. 10 marca 1987 roku podczas jednego z rejsów doszło do pęknięcia kadłuba na długości 4,5 metra i zalania jednej ładowni – uszkodzony statek został odholowany do Gdyni, skąd po rozładunku trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowej na remont. 16 maja 2001 roku w związku z zarejestrowaniem masowca pod banderą maltańską uproszczeniu uległa jego nazwa na RODLO. Sprzedany tureckiemu armatorowi Karlidag Maritime, został mu przekazany 4 kwietnia 2013 roku na redzie Istambułu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Mrzygłód). Przemianowany na MINELKAR pozostawał jeszcze przez jakiś czas w eksploatacji. W dniu 4 października 2013 roku wprowadzony na plażę w Chittagong w Bangladeszu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B542/3

Położenie stępki:

10.08.1984

Wodowanie:

20.12.1984

Zdanie:

30.10.1985

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.531 / DWT: 33.725 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,21 x 25,35 x 10,68 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

poprzeczne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm

śruba: 1

Prędkośc:

14,8 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.232 m3

bele: 41.724 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

26 + 4 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: RODLO podczas rozładunku przy Nabrzeżu Katowickiem w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz