czwartek, 7 listopada 2013

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 1 - STANISLAW KULCZYNSKI ex STANISŁAW KULCZYŃSKI

STANISLAW KULCZYNSKI ex STANISŁAW KULCZYŃSKI (IMO: 8502559, bandera: Liberii) masowiec typu „handy”, zbudowany w szczecińskiej stoczni A. Warskiego jako czwarta jednostka projektu B 545. W momencie wodowania otrzymał nazwę STANISŁAW KULCZYŃSKI - matka chrzestna Pani Helena Chodakowska. Od momentu wejścia do eksploatacji aż do marca 2013 roku we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej P. P. (POLSTEAM). W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Paweł Chodorowski. We wrześniu 1991 roku podczas wchodzenia we mgle do portu w Hamburgu, na skutek błędu pilotów STANISŁAW KULCZYŃSKI uderzył w most Kattwyk, w wyniku czego zerwaniu uległo 84-o metrowej długości przęsło mostu zaś sam statek odniósł poważne uszkodzenia dziobu. W październiku 1996 roku podczas postoju w Anvers na burcie masowca członkowie organizacji Greenpeace wymalowali farba napis „Nie dla genetycznie modyfikowanej soji”.  Od 10 kwietnia 2001 r. w związku z zarejestrowaniem statku na Malcie uproszeniu uległa jego nazwa, która od tego momentu brzmiała: STANISLAW KULCZYNSKI. W 2013 roku sprzedany armatorowi Guehr Shipping, któremu został przekazany na redzie Pireusu w dniu 22 maja 2013 roku. Wkrótce potem przemianowany na STANIS. W dniu 11 września tego samego roku przybył do Chittagong (Bangladesz), gdzie wkrótce potem rozpoczęła się jego rozbiórka.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy

B545/4

Położenie stępki:

29 listopada 1986

Wodowany:

28 kwietnia 1987

Zdanie:

2 maja 1988

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 21.456 / NT: 12.479 / DWT: 33.627

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,20 x 25,32 x 10.65 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy spawany

grodzie: 7

pokład ciągły: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesela HCP-Sulzer 6 RTA 58 o mocy 7.503 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,6 w.

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze napędzane silnikami spalinowymi Wartsila 6 ATL 25 H

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor-Naviresystemu folding

Urządzenia załadunkowe:

brak

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 43.812 m3

bele: 42.485 m3

TEU: 545

Załoga:

 

*     *     *

Poniżej: STANISLAW KULCZYNSKI wchodzący do Świnoujścia, marzec 2013 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








1 komentarz: