sobota, 9 listopada 2013

USS NORMANDY (CG 60)

USS NORMANDY CG 60 (Sygnał Wywoławczy: NVVV) – amerykański krążownik rakietowy typu Ticonderoga (wersja Flight II) zbudowany przez stocznię Bath Iron Works w Bath w stanie Maine (pierwsza jednostka o tej nazwie we flocie Stanów Zjednoczonych). Nazwa krążownika upamiętnia miejsce największej operacji desantowej na Europejskim Teatrze Działań Wojennych podczas II Wojny Światowej. Matką chrzestną jednostki jest Pani Gayle Wilson, małżonka senatora ze stanu Kalifornia Pana Pete Wilsona. Do służby okręt został wprowadzony 9 grudnia 1989 roku, zaś jego bazą operacyjną została Baza Marynarki w Nowym Jorku. Ósmego maja 1990 roku, załoga przebywającego w morzu krążownika udzieliła pomocy znajdującemu się w pobliżu wybrzeży stanu Virginia niszczycielowi USS CONYNGHAM, na którym to w dziobowej maszynowni doszło do zapłonu paliwa oraz pożaru. 28 grudnia tego samego roku USS NORMANDY opuścił bazę w Nowym Jorku, by dołączyć do Grupy Bojowej lotniskowca USS AMERICA i wziąć udział w operacjach Desert Shield i Desert Storm. W trakcie tych działań z pokładu krążownika odpalono łączne 26 pocisków manewrujących Tomahawk. Poza w/w ostrzałem do zadań okrętu należało też zapewnienie osłony przeciwlotniczej innym jednostkom, prowadzenie kontroli żeglugi oraz wspieranie działań przeciwminowych. Jako ciekawostkę wartą przytoczenia jest fakt, że USS NORMANDY był pierwszym od czasów II Wojny Światowej okrętem, który w swoim dziewiczym rejsie został skierowany na wojnę. 11 sierpnia 1993 roku krążownik został wysłany na wody Morza Adriatyckiego, gdzie z ramienia ONZ wspierał działania mające zakończyć wojnę domową na terytorium byłej Jugosławii. Do głównych zadań jednostki należało kontrolowanie przestrzeni powietrznej w ramach operacji: Provide Promise, Deny Flight i Sharp Guard. 18 maja 1994 roku USS NORMANDY wziął udział w obchodach 50 rocznicy Operacji Overlord – Inwazji na Francję, goszcząc na swoim pokładzie weteranów oraz odwiedzając porty: Plymouth (Wielka Brytania) i Le Havre (Francja). 27 czerwca tego samego roku okręt uczestniczył w ceremonii zamknięcia bazy marynarki w Nowym Jorku, od tego momentu jego nową bazą zostaje baza w Norfolk. 28 sierpnia 1995 roku krążownik wyruszył na swoją pierwszą sześciomiesięczną turę relokacji, kierując się w składzie Grupy Bojowej USS AMERICA na wody Morza Śródziemnego, gdzie ponownie prowadził działania przeciwko celom na terytorium byłej Jugosławii (Operacja Deliberate Force) – wystrzeliwując łącznie 13 pocisków Tomahawk przeciwko wojskowym instalacjom ulokowanym w północnej części Bośni i Hercegowiny. 3 października 1997 roku USS NORMANDY wyruszył na swoją drugą turę relokacji, tym razem w składzie Grupy Bojowej USS GEORGE WASHINGTON, operując na wodach Morza Śródziemnego, Czerwonego, Arabskiego i Zatoki Perskiej (Operacja Southern Watch). Do bazy krążownik powrócił 3 kwietnia 1998 roku, skąd wkrótce potem został skierowany na remont główny do miejscowej stoczni Norfolk Naval Shipyard. 21 czerwca 2000 roku USS NORMANDY, ponownie w składzie Grupy Bojowej USS GEORGE WASHINGTON, w ramach swojej trzeciej tury relokacji wyruszył na wody Morza Śródziemnego i Arabskiego, powracając do bazy 19 grudnia tego samego roku. 20 czerwca 2002 roku krążownik opuścił Norfolk wyruszając na kolejną półroczną turę relokacji, po raz trzeci wchodząc w skład Grupy Bojowej USS GEORGE WASHINGTON, której celem było wsparcie operacji Enduring Freedom. W trakcie trwania tej tury okręty grupy odwiedziły 16 różnych krajów m.in.: Szkocję, Anglię, Holandię, Niemcy, Hiszpanię, Portugalię, Francję, Włochy, Maltę, Grecję, Słowenię, Turcję i Zjednoczone Emiraty Arabskie. 25 marca 2005 roku USS NORMANDY opuścił Norfolk, by w ramach swojej tury relokacji, wchodząc w skład Ekspedycyjnej Grupy Uderzeniowej USS KEARSARGE wspierać działania w wojnie z terroryzmem. Do macierzystej bazy okręt powrócił 25 września tego samego roku. Po raz kolejny krążownik wyruszył na turę relokacji 14 kwietnia 2007 roku, by tym razem wesprzeć Stały Zespół NATO Grupę 1 (SNMG 1) oraz wziąć udział w ćwiczeniu Neptune Warrior. W trakcie tury okręt odwiedził porty: Kłajpeda (Litwa), Stavanger (Norwegia), Portsmouth (Anglia), Zatokę Souda na Krecie (Grecja), Kapsztad (RPA), Port Victoria (Seszele). W kwietniu 2008 roku krążownik wziął udział w amerykańsko – brytyjskich ćwiczeniach Constant Alliance 08. Od grudnia 2008 roku do czerwca 2009 roku krążownik przechodził remont dokowy i modernizację w stoczni w Norfolk. 12 stycznia 2010 roku USS NORMANDY opuścił Norfolk celem wsparcia akcji humanitarnej na Haiti, które nawiedziło silne trzęsienie ziemi. Do bazy okręt powrócił 9 lutego, w trakcie w/w akcji okręt oraz zaokrętowane na nim śmigłowce dostarczyły na Haiti 75.142 funtów prowiantu i wody pitnej oraz 3.000 funtów artykułów medycznych. 21 maja tego samego roku USS NORMANDY wyruszył na swoją kolejną turę relokacji, kierując się przez Morze Śródziemne w stronę wód Morza Arabskiego i Zatoki Perskiej. Do bazy okręt powrócił 20 grudnia 2010 roku. 17 maja 2012 roku krążownik opuścił Norfolk, by zgodnie z rozkazem wziąć udział w dorocznych bałtyckich manewrach Baltops 2012. W trakcie tego zadania okręt odwiedził porty: Portsmouth (Anglia), Gdynia (w ramach fazy portowej manewrów Baltops 2012), Kilonia (Niemcy), gdzie wziął udział w dorocznych obchodach Tygodnia Kilońskiego, Karlskrona (Szwecja), Bałtyjsk i Sankt Petersburg (Rosja), Zeebrugge (Belgia), gdzie wziął udział w obchodach dni Belgijskiej Marynarki Wojennej. 19 lipca krążownik powrócił do bazy. 20 września USS NORMANDY trafił do miejscowej stoczni w Norfolk na kolejny remont i modernizację. 9 marca 2014 roku krążownik wyruszył na kolejną turę relokacji, wchodząc w skład Grupy Bojowej lotniskowca USS THEODORE ROOSEVELT. W trakcie tej tury okręt odbył podróż dookoła świata, odwiedzając m.in. porty: Korfu (Grecja), Koper (Słowenia), Khalifa Bin Salman Port (Bahrain), Jebel Ali (ZEA – dwukrotnie), Singapur, Pearl Harbor, Mayport. Do macierzystej bazy krążownik powrócił 19 grudnia, kończąc trwającą ponad 9 miesięcy turę relokacji. 16 stycznia 2015 roku okręt udał się na kolejny kilkumiesięczny remont toczniowy. W czerwcu 2017 roku, w trakcie rutynowego rejsu szkoleniowego z pokładu krążownika został zmyty za burtę i utonął jeden z marynarzy Christopher W. Clavin. 11 kwietnia 2018 roku USS NORMANDY wyruszył na kolejną turę relokacji kierując się w stronę Morza Śródziemnego. Na przełomie kwietnia i maja wraz z lotniskowcem USS HARRY S TRUMAN, niszczycielem USS FORREST SHERMAN i niemiecką fregatą FGS HESSEN wziął udział w mających miejsce u wybrzeży Maroka ćwiczeniach Lightning Handstrike. 21 lipca krążownik powrócił do bazy w Norfolk, którą to ponownie opuścił 28 sierpnia by kontynuować dalej swoją turę, biorąc udział w ćwiczeniach Photex i Trident Juncture 2018 oraz odwiedzając porty Zeebrugge i Rota (Hiszpania). Do bazy USS NORMANDY powrócił 16 grudnia. 13 września 2019 roku okręt wyruszył na następną turę relokacji, wchodząc w skład Grupy Bojowej USS HARRY S TRUMAN. W trakcie jej trwania krążownik operował na wodach Morza Śródziemnego, Morza Arabskiego i Zatoki Perskiej. Do bazy USS NORMANDY powrócił 6 czerwca 2020 roku, kończąc trwającą prawie 9 miesięcy turę relokacji, która ze względu na pandemię wirusa SARS-Cov-2 została przedłużona o 2 miesiące. 10 sierpnia 2020 okręt trafił na remont do miejscowej stoczni Marine Hydraulics Industries, powracając do służby pod koniec 2021 roku. Prawie cały rok 2022 krążownik spędził operując pod wodach wschodniego wybrzeża i Północnym Atlantyku, odwiedzając w tym czasie Halifax, gdzie przebywał na przełomie października i listopada. 8 listopada dowodzący Carrier Strike Group 12 (USS Gerald R. Ford) kontradmirał Gregory C Huffman, zdjął ze stanowiska dowódcy USS NORMANDY Cap. Simona C. McKeon`a (utrata wiary w jego zdolności do dowodzenia okrętem) mianując tymczasowo na jego miejsce dowódcę krążownika USS VICKSBURG - Capt. Gary`ego M. Chese`a. W listopadzie krążownik, operujący w tym czasie na wodach Zatoki Biskajskiej, 12 tego miesiąc uzupełnił zapasy z francuskiego zaopatrzeniowca FS SOMME a następnie odwiedził port w Cherbourgu.  28 lutego 2023 roku w Norfolk Capt. Errol A. Robinson przejął od Capt. Gary`ego M. Chase`a obowiązki dowódcy okrętu. 2 maja tego samego roku USS NORMANDY wyruszył na kolejną turę relokacji w strefie odpowiedzialności 6 Floty. W drodze na druga stronę Atlantyku krążownik dwukrotnie uzupełniał zapasy – raz 3 maja z USNS LEROY GRUMMAN  i drugi raz 16 maja z USNS MEDGAR EVERS. 24-ego tego miesiąca okręt przepłynął Skagerrak i następnego dnia przybył z trzydniową wizytą do szwedzkiego portu Geteborg. 1 czerwca operujący w rejonie Szetlandów krążownik ponownie uzupełniał zapasy, tym razem z USNS JOSHUA HUMPHREYS. 5 czerwca, w rejonie norweskiego portu Bodo krążownik wraz z lotniskowcem USS GERALD R FORD, niszczycielem HMS DEFENDER, fregatą HMS NORTHUMBERLAND, fregatą KNM OTTO SVERDUP okrętem rakietowym KNM STEIL i zaopatrzeniowcem RFA TIDEFORCE wziął udział w ćwiczeniach Photoex. Dwa dni później, 7 czerwca po raz drugi w trakcie tej tury uzupełniano zapasy z USNS LEROY GRUMMAN. Kolejna operacja pobierania zapasów tym razem z USNS MEDGAR EVERS miała miejsce na wodach w rejonie Holandii. 11 czerwca USS NORMANDY przepłynął cieśninę Dover a cztery dni później 15 czerwca cieśninę Gibraltarską, wpływając na wody Morza Śródziemnego, gdzie 18 czerwca na wodach Morza Jońskiego po raz trzeci uzupełniał zapasy z USNS LEROY GRUMMAN. 25 czerwca krążownik zawinął z trzydniowa wizyta do Słoweńskiego portu Koper. Koniec czerwca początek lipca to ponowne uzupełnienie zapasów z USNS LEROY GRUMAN i USNS MEDGAR EVERS oraz udział w ćwiczeniu Photoex mającym miejsce  11 lipca (część większych ćwiczeń Neptune Strike 23-2). 25 lipca na okręt przybył do chorwackiej stoczni Viktor Lenac w Rijece, gdzie spędził kolejnych osiem dni. Sierpień to: 6-ego uzupełnianie zapasów z USNS LEROY GRUMMAN (na wschód pod wybrzeży Sycylii), 14-ego wraz z lotniskowcem USS GERALD R. FORD, okrętem dowodzenia USS MOUNT WHITNEY oraz grecką fregatą HS ELLI udział w ćwiczeniu Photoex (południowy Adriatyk), 17-ego uzupełnienie zapasów z USNS MEDGAR EVERS, 21-ego wraz z lotniskowcem USS GERALD R FORD oraz tureckimi: okrętem desantowym TCG ANADOLU, fregatami TCG GEDIZ i TCG GOKSU udział w ćwiczeniu Photoex (na wschód od Krety); 23-ego uzupełnienie zapasów z USNS MEDGAR EVERS, 25-29 pobyt w tureckiej bazie Aksaz. 18 września USS NORMANDY przybył z trzydniową wizyta do czarnogórskiego portu Bar. Październik w wykonaniu okrętu to: 4-ego udział w ćwiczeniu Photoex, 12–ego uzupełnianie zapasów z USS MEDGAR EVERS (na wschód od Cypru), 21-ego uzupełnienie zapasów z USNS LARAMIE, 27-ego udział w ćwiczeniu Photoex. Także w listopadzie operujący wciąż na wodach Morza Śródziemnego krążownik uzupełniał zapasy: 4-ego z USS MEDGAR EVERS, 12-ego z USNS LARAMIE i 24-ego z USNS MEDGAR EVERS. Na początku grudnia (1-ego) USS NORMANDY wpierw na wschód od Krety uzupełnił zapasy z USNS WILLIAM MCLEAN a następnie 3-ego przybył do greckiego portu Pireus, gdzie przebywał przez kolejne dwa dni. 26 grudnia krążownik po raz drugi w trakcie tej tury odwiedził Pireus, gdzie przebywał przez cztery dni. 5 stycznia 2024 okręt opuścił wody morza Śródziemnego przepływając przez cieśninę Gibraltarską, po czym zawinął do bazy w hiszpańskim porcie Rota, gdzie przebywał do 12-ego tego miesiąca, skąd wyruszył do Norfolk, gdzie przybył 20 stycznia, kończąc trwającą 8,5 miesiąca turę relokacji. 6 maja USS NORMANDY przybył do Miami na Florydzie, gdzie spędził kolejnych 5 dni, biorąc udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty. Pod koniec maja okręt wyruszył na drugą stronę Atlantyku, by wziąć udział w obchodach 80-tej rocznicy D-Day (Desant alianckich wojsk na plażach w Normandii). 3 czerwca USS NORMANDY przybył do francuskiego portu Cherbourg, gdzie przez tydzień brałudział w obchodach 80 rocznicy D-Day. Od 13 do 18-ego tego miesiąca krążownik cumował w bazie Rota, skąd wyruszył na wody północnej Europy, gdzie 23-ego wraz USS TENNESSEE wziął udział w ćwiczeniach Photoex.  27 czerwca okręt odwiedził holenderski port Rotterdam, gdzie przebywał przez trzy kolejne dni. Początek lipca (3-6) to pobyt w bazie Rota, skąd wyruszono w rejs powrotny do bazy w Norfolk, gdzie przybyto 13-ego tego miesiąca. W połowie sierpnia USS NORMANDY opuścił Norfolk, wyruszając na mającą trwać dwa i półmiesiąca turę relokacji w strefie odpowiedzialności 2 i 6 Floty. 18 sierpnia okręt odwiedził portugalski port Ponta Delgada na Azorach, gdzie uzupełnił paliwo, po czym przez cieśninę Dover skierował się w stronę Bałtyku, przybywając 24-ego tego miesiąc do duńskiego portu Skagen. 30 sierpnia USS NORMANDY opuścił duński port i jeszcze tego samego dnia idąc przez Duży Bełt wpłynął na wody Bałtyku. 6 września w celu uzupełnienia zapasów paliwa okręt odwiedził litewski port Kłajpeda. 11 września w tym samym celu krążownik odwiedził port Gdynia, skąd jeszcze tego samego dnia, wieczorem wyruszył w dalszy rejs. Aktualizacja tekstu 12.09.2024

*     *     *

Historia budowy

Położenie stępki:

07.04.1987

Wodowanie:

19.03.1998

Wcielony do służby:

09.12.1989

*     *     *

Dowódcy okrętu

09.09.1989 – 20.09.1991

Capt. Joseph W. Perrotta Jr.

20.09.1991 – 15.05.1993

Capt. Lee S. Gurke

15.05.1993 – 23.09.1994

Capt. Thomas Raymond Fedyszyn

23.09.1994 – 27.03.1997

Capt. Francis D. DeMasi

27.03.1997 – 26.02.1999

Capt. James Frank Deppe

26.02.1999 – 20.02.2001

Capt. Bernard (Barry) Joseph McCullough III

20.02.2001 – 19.12.2002

Capt. John Terence Blake

19.12.2002 – 29.10.2004

Capt. Matthew James Streeter

29.10.2004 – 29.09.2006

Capt. Stephen Wallace Hampton

29.09.2006 – 22.08.2008

Capt. Robert Stephen Kerno Jr.

22.08.2008 – 31.08.2010

Capt. Jeffrey Thomas Giffin

31.08.2010 – 13.04.2012

Capt. Joseph Daniel Creed

13.04.2012 – 22.05.2014

Capt. Kevin Carlos Hill

22.05.2014 – 05.08.2016

Capt. Scott Francis Robertson

05.08.2016 – 22.05.2018

Capt. Derek A. Trinque

22.05.2018 – 01.08.2010

Capt. Christopher Don Stone

01.08.2020 – 24.03.2022

Capt. Charles Edward Hampton

24.03.2022 – 08.11.2022

Capt. Simon C. McKeon

08.11.2022 – 28.02.2023

Capt. Gary M. Chase

28.02.2023 -

Capt Errol A. Robinson

 

 

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

normalna: 9.600 t.

pełna: 10.450 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

173 x 16,8 x 10,2 m

Kadłub:

stalowy, podzielony na grodzie sekcyjne i wodoszczelne, dodatkowo wzmocniony osłonami kevlarowymi

Napęd:

4 turbiny gazowe General Electric model LM 2500 o łącznej mocy 64.131 kW z dwustopniowymi przekładaniami redukcyjnymi

2 wały napędowe z 2 pięciopłatowymi śrubami nastawnymi o średnicy 5 m

Prędkość:

> 33 w.

Stery:

2 niezależne płetwy sterowe

Urządzenia pomocnicze:

3 turboagregaty AG9140 (440V, 60 Hz) o mocy 2.500 kW każdy

3 generatory gazowe o mocy 3.000 kW

Zasięg: 

przy prędkości 20 w. 6.100 Mm

Wyposażenie elektroniczne:

zintegrowany system AEGIS na który składają się 4 radary wielofunkcyjne: AN/SPY-1D

1 radar nawigacyjny: AN/SPS-73(V)12

uniwersalny radar obserwacji nawodnej i kierowania ogniem: AN/SPQ-9B

system kierowania ogniem Mk 99 z czterema iluminatorami: AN/SPG-62 STAMO

system łączności i komunikacji satelitarnej AN/WSC-9 SATCOM

system wymiany danych taktycznych NTDS (Link 11, Link 4A, Link 16 i Link 22)

lotnicza radiolatarnia: AN/URN TACAN

zintegrowany system walki podwodnej AN/SQQ 89A(V)15

sonar kadłubowy: AN/SQS-53C/D

sonar holowany: AN/SQR-19B ITASS/ AN/SQR-20 MFTA

System walki elektronicznej:

AN/SLQ-32 SEWIP Block 2

system obrony przed torpedami: AN/SQL-25 Nixie

2 wyrzutnie systemu Mk36 SRBOC dla pozornych celów powietrznych Mk.245 GIANT kal. 130 mm

6 x II wyrzutni Mk 169 dla pocisków Nulka

system zakłócania AN-SLQ039 Chaff Buoys

Uzbrojenie:

2 x 61 komorowe pionowe wyrzutnie Mk41 dla pocisków: SM-3 Block IA/Block II, SM-6 RIM 174 ERAM, RIM-ESSM 162 Block 2, RGM-109 Block III/Block IV, RUM-139C VL ASROC

2 czteroprowadnicowe wyrzutnie Mk 141 dla rakiet przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon Block II

2 pojedyncze uniwersalne armaty L/54 Mk 45 Mod. 2 – kal. 127 mm

2 pojedyncze armaty automatyczne Mk 25 Mod. 2 Typhoon – kal. 25 mm

2 zestawy obrony bezpośredniej Mk 15 Phalanx Block 1B – kal. 20 mm

2 trzyrurowe wyrzutnie torpedowe Mk 32 kal. 324 mm  dla torped Mk 50 Barracuda lub Mk 54 MAKO

Wyposażenie lotnicze:

pokład lotniczy i hangar dla dwóch śmigłowców Sikorsky MH-60R Seahawk z systemem AN/SQQ-28 LAMPS III Block II i RAWS, dwa – trzy bezzałogowce latające MQ-8 Fire Scout

Załoga:

330 – 30 oficerów, 300 podoficerów i marynarzy

*     *     *

Bibliografia

Sławomir J. Lipiecki „Symbol siły US Navy – krążowniki typu Ticonderoga” cz, 1, 2 Morza Statki i Okręty 03-04/2020, 05-06/2020

www.uscarriers.net

www.navsource.org

*     *     *

 Poniżej USS NORMANDY w Gdyni 03.06.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


USS NORMANDY o poranku

Widok na bryłę dziobowej nadbudówki krążownika z widocznymi 2 z 4 anten systemu AN/SPY-1 A/B

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

Dziób krążownika z widocznym stanowiskiem armaty Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm

Śródokręcie z widocznym stanowiskiem CIWS Mk 15 Phalanx Block 1B

Część rufowa krążownika z widoczną jedną z 4 anten systemu AN/SPY-1 A/B, hangarem i lądowiskiem dla pokładowego śmigłowca, kompleksem rufowych pionowych wyrzutni pocisków rakietowych Mk 41, działem Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm i wyrzutnią rakiet RGM-84 Harpoon

Rufa krążownika z działem Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm i wyrzutnia rakiet RGM-84 Harpoon

Zlokalizowany na śródokręciu kompleks nadbudówek krążownika

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

Zbliżenie na śródokręcie krążownika (jeden z 2 kominów oraz widoczne z prawej stanowisko CIWS Mk 15 Phalanx Block 1B)

Część dziobowa ze stanowiskiem działa Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm i baterią pionowych wyrzutni pocisków rakietowych Mk 41 dla rakiet: Standard, ESSM, Tomahawk, ASROCK

Bryła dziobowej nadbudówki

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim

USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim


Aktualizacja 11/12.09.2024: USS NORMANDY przybywa do Gdyni 11.09.2024 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 











Aktualizacja 12.09.2024: USS NORMANDY uzupełnia zapasy w Gdyni 11.09.2024 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 








 
 















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz