USS NORMANDY CG 60 (Sygnał Wywoławczy: NVVV) – amerykański
krążownik rakietowy typu Ticonderoga (wersja Flight II) zbudowany przez
stocznię Bath Iron Works w Bath w stanie Maine (pierwsza jednostka o tej nazwie
we flocie Stanów Zjednoczonych). Nazwa krążownika upamiętnia miejsce
największej operacji desantowej na Europejskim Teatrze Działań Wojennych
podczas II Wojny Światowej. Matką chrzestną jednostki jest Pani Gayle Wilson,
małżonka senatora ze stanu Kalifornia Pana Pete Wilsona. Do służby okręt został
wprowadzony 9 grudnia 1989 roku, zaś jego bazą operacyjną została Baza
Marynarki w Nowym Jorku. Ósmego maja 1990 roku, załoga przebywającego w morzu
krążownika udzieliła pomocy znajdującemu się w pobliżu wybrzeży stanu Virginia
niszczycielowi USS CONYNGHAM, na którym to w dziobowej maszynowni doszło do
zapłonu paliwa oraz pożaru. 28 grudnia tego samego roku USS NORMANDY opuścił
bazę w Nowym Jorku, by dołączyć do Grupy Bojowej lotniskowca USS AMERICA i
wziąć udział w operacjach Desert Shield i Desert Storm. W trakcie tych działań
z pokładu krążownika odpalono łączne 26 pocisków manewrujących Tomahawk. Poza
w/w ostrzałem do zadań okrętu należało też zapewnienie osłony przeciwlotniczej
innym jednostkom, prowadzenie kontroli żeglugi oraz wspieranie działań
przeciwminowych. Jako ciekawostkę wartą przytoczenia jest fakt, że USS NORMANDY
był pierwszym od czasów II Wojny Światowej okrętem, który w swoim dziewiczym
rejsie został skierowany na wojnę. 11 sierpnia 1993 roku krążownik został
wysłany na wody Morza Adriatyckiego, gdzie z ramienia ONZ wspierał działania
mające zakończyć wojnę domową na terytorium byłej Jugosławii. Do głównych zadań
jednostki należało kontrolowanie przestrzeni powietrznej w ramach operacji:
Provide Promise, Deny Flight i Sharp Guard. 18 maja 1994 roku USS NORMANDY
wziął udział w obchodach 50 rocznicy Operacji Overlord – Inwazji na Francję,
goszcząc na swoim pokładzie weteranów oraz odwiedzając porty: Plymouth (Wielka
Brytania) i Le Havre (Francja). 27 czerwca tego samego roku okręt uczestniczył
w ceremonii zamknięcia bazy marynarki w Nowym Jorku, od tego momentu jego nową
bazą zostaje baza w Norfolk. 28 sierpnia 1995 roku krążownik wyruszył na swoją
pierwszą sześciomiesięczną turę relokacji, kierując się w składzie Grupy
Bojowej USS AMERICA na wody Morza Śródziemnego, gdzie ponownie prowadził
działania przeciwko celom na terytorium byłej Jugosławii (Operacja Deliberate
Force) – wystrzeliwując łącznie 13 pocisków Tomahawk przeciwko wojskowym
instalacjom ulokowanym w północnej części Bośni i Hercegowiny. 3 października
1997 roku USS NORMANDY wyruszył na swoją drugą turę relokacji, tym razem w
składzie Grupy Bojowej USS GEORGE WASHINGTON, operując na wodach Morza
Śródziemnego, Czerwonego, Arabskiego i Zatoki Perskiej (Operacja Southern
Watch). Do bazy krążownik powrócił 3 kwietnia 1998 roku, skąd wkrótce potem
został skierowany na remont główny do miejscowej stoczni Norfolk Naval
Shipyard. 21 czerwca 2000 roku USS NORMANDY, ponownie w składzie Grupy Bojowej
USS GEORGE WASHINGTON, w ramach swojej trzeciej tury relokacji wyruszył na wody
Morza Śródziemnego i Arabskiego, powracając do bazy 19 grudnia tego samego
roku. 20 czerwca 2002 roku krążownik opuścił Norfolk wyruszając na kolejną
półroczną turę relokacji, po raz trzeci wchodząc w skład Grupy Bojowej USS
GEORGE WASHINGTON, której celem było wsparcie operacji Enduring Freedom. W
trakcie trwania tej tury okręty grupy odwiedziły 16 różnych krajów m.in.:
Szkocję, Anglię, Holandię, Niemcy, Hiszpanię, Portugalię, Francję, Włochy,
Maltę, Grecję, Słowenię, Turcję i Zjednoczone Emiraty Arabskie. 25 marca 2005
roku USS NORMANDY opuścił Norfolk, by w ramach swojej tury relokacji, wchodząc
w skład Ekspedycyjnej Grupy Uderzeniowej USS KEARSARGE wspierać działania w
wojnie z terroryzmem. Do macierzystej bazy okręt powrócił 25 września tego
samego roku. Po raz kolejny krążownik wyruszył na turę relokacji 14 kwietnia
2007 roku, by tym razem wesprzeć Stały Zespół NATO Grupę 1 (SNMG 1) oraz wziąć
udział w ćwiczeniu Neptune Warrior. W trakcie tury okręt odwiedził porty:
Kłajpeda (Litwa), Stavanger (Norwegia), Portsmouth (Anglia), Zatokę Souda na
Krecie (Grecja), Kapsztad (RPA), Port Victoria (Seszele). W kwietniu 2008 roku
krążownik wziął udział w amerykańsko – brytyjskich ćwiczeniach Constant
Alliance 08. Od grudnia 2008 roku do czerwca 2009 roku krążownik przechodził
remont dokowy i modernizację w stoczni w Norfolk. 12 stycznia 2010 roku USS
NORMANDY opuścił Norfolk celem wsparcia akcji humanitarnej na Haiti, które
nawiedziło silne trzęsienie ziemi. Do bazy okręt powrócił 9 lutego, w trakcie
w/w akcji okręt oraz zaokrętowane na nim śmigłowce dostarczyły na Haiti 75.142
funtów prowiantu i wody pitnej oraz 3.000 funtów artykułów medycznych. 21 maja
tego samego roku USS NORMANDY wyruszył na swoją kolejną turę relokacji,
kierując się przez Morze Śródziemne w stronę wód Morza Arabskiego i Zatoki
Perskiej. Do bazy okręt powrócił 20 grudnia 2010 roku. 17 maja 2012 roku
krążownik opuścił Norfolk, by zgodnie z rozkazem wziąć udział w dorocznych
bałtyckich manewrach Baltops 2012. W trakcie tego zadania okręt odwiedził
porty: Portsmouth (Anglia), Gdynia (w ramach fazy portowej manewrów Baltops
2012), Kilonia (Niemcy), gdzie wziął udział w dorocznych obchodach Tygodnia
Kilońskiego, Karlskrona (Szwecja), Bałtyjsk i Sankt Petersburg (Rosja),
Zeebrugge (Belgia), gdzie wziął udział w obchodach dni Belgijskiej Marynarki
Wojennej. 19 lipca krążownik powrócił do bazy. 20 września USS NORMANDY trafił
do miejscowej stoczni w Norfolk na kolejny remont i modernizację. 9 marca 2014
roku krążownik wyruszył na kolejną turę relokacji, wchodząc w skład Grupy
Bojowej lotniskowca USS THEODORE ROOSEVELT. W trakcie tej tury okręt odbył
podróż dookoła świata, odwiedzając m.in. porty: Korfu (Grecja), Koper
(Słowenia), Khalifa Bin Salman Port (Bahrain), Jebel Ali (ZEA – dwukrotnie),
Singapur, Pearl Harbor, Mayport. Do macierzystej bazy krążownik powrócił 19
grudnia, kończąc trwającą ponad 9 miesięcy turę relokacji. 16 stycznia 2015
roku okręt udał się na kolejny kilkumiesięczny remont toczniowy. W czerwcu 2017
roku, w trakcie rutynowego rejsu szkoleniowego z pokładu krążownika został
zmyty za burtę i utonął jeden z marynarzy Christopher W. Clavin. 11 kwietnia
2018 roku USS NORMANDY wyruszył na kolejną turę relokacji kierując się w stronę
Morza Śródziemnego. Na przełomie kwietnia i maja wraz z lotniskowcem USS HARRY
S TRUMAN, niszczycielem USS FORREST SHERMAN i niemiecką fregatą FGS HESSEN
wziął udział w mających miejsce u wybrzeży Maroka ćwiczeniach Lightning
Handstrike. 21 lipca krążownik powrócił do bazy w Norfolk, którą to ponownie
opuścił 28 sierpnia by kontynuować dalej swoją turę, biorąc udział w
ćwiczeniach Photex i Trident Juncture 2018 oraz odwiedzając porty Zeebrugge i
Rota (Hiszpania). Do bazy USS NORMANDY powrócił 16 grudnia. 13 września 2019
roku okręt wyruszył na następną turę relokacji, wchodząc w skład Grupy Bojowej
USS HARRY S TRUMAN. W trakcie jej trwania krążownik operował na wodach Morza
Śródziemnego, Morza Arabskiego i Zatoki Perskiej. Do bazy USS NORMANDY powrócił
6 czerwca 2020 roku, kończąc trwającą prawie 9 miesięcy turę relokacji, która
ze względu na pandemię wirusa SARS-Cov-2 została przedłużona o 2 miesiące. 10
sierpnia 2020 okręt trafił na remont do miejscowej stoczni Marine Hydraulics
Industries, powracając do służby pod koniec 2021 roku. Prawie cały rok 2022
krążownik spędził operując pod wodach wschodniego wybrzeża i Północnym
Atlantyku, odwiedzając w tym czasie Halifax, gdzie przebywał na przełomie
października i listopada. 8 listopada dowodzący Carrier Strike Group 12 (USS
Gerald R. Ford) kontradmirał Gregory C Huffman, zdjął ze stanowiska dowódcy USS
NORMANDY Cap. Simona C. McKeon`a (utrata wiary w jego zdolności do dowodzenia
okrętem) mianując tymczasowo na jego miejsce dowódcę krążownika USS VICKSBURG -
Capt. Gary`ego M. Chese`a. W listopadzie krążownik, operujący w tym czasie na
wodach Zatoki Biskajskiej, 12 tego miesiąc uzupełnił zapasy z francuskiego
zaopatrzeniowca FS SOMME a następnie odwiedził port w Cherbourgu. 28
lutego 2023 roku w Norfolk Capt. Errol A. Robinson przejął od Capt. Gary`ego M.
Chase`a obowiązki dowódcy okrętu. 2 maja tego samego roku USS NORMANDY wyruszył
na kolejną turę relokacji w strefie odpowiedzialności 6 Floty. W drodze na druga
stronę Atlantyku krążownik dwukrotnie uzupełniał zapasy – raz 3 maja z USNS
LEROY GRUMMAN i drugi raz 16 maja z USNS
MEDGAR EVERS. 24-ego tego miesiąca okręt przepłynął Skagerrak i następnego dnia
przybył z trzydniową wizytą do szwedzkiego portu Geteborg. 1 czerwca operujący w
rejonie Szetlandów krążownik ponownie uzupełniał zapasy, tym razem z USNS
JOSHUA HUMPHREYS. 5 czerwca, w rejonie norweskiego portu Bodo krążownik wraz z
lotniskowcem USS GERALD R FORD, niszczycielem HMS DEFENDER, fregatą HMS
NORTHUMBERLAND, fregatą KNM OTTO SVERDUP okrętem rakietowym KNM STEIL i zaopatrzeniowcem
RFA TIDEFORCE wziął udział w ćwiczeniach Photoex. Dwa dni później, 7 czerwca po
raz drugi w trakcie tej tury uzupełniano zapasy z USNS LEROY GRUMMAN. Kolejna
operacja pobierania zapasów tym razem z USNS MEDGAR EVERS miała miejsce na
wodach w rejonie Holandii. 11 czerwca USS NORMANDY przepłynął cieśninę Dover a
cztery dni później 15 czerwca cieśninę Gibraltarską, wpływając na wody Morza
Śródziemnego, gdzie 18 czerwca na wodach Morza Jońskiego po raz trzeci
uzupełniał zapasy z USNS LEROY GRUMMAN. 25 czerwca krążownik zawinął z
trzydniowa wizyta do Słoweńskiego portu Koper. Koniec czerwca początek lipca to
ponowne uzupełnienie zapasów z USNS LEROY GRUMAN i USNS MEDGAR EVERS oraz
udział w ćwiczeniu Photoex mającym miejsce 11 lipca (część większych ćwiczeń Neptune
Strike 23-2). 25 lipca na okręt przybył do chorwackiej stoczni Viktor Lenac w
Rijece, gdzie spędził kolejnych osiem dni. Sierpień to: 6-ego uzupełnianie
zapasów z USNS LEROY GRUMMAN (na wschód pod wybrzeży Sycylii), 14-ego wraz z
lotniskowcem USS GERALD R. FORD, okrętem dowodzenia USS MOUNT WHITNEY oraz
grecką fregatą HS ELLI udział w ćwiczeniu Photoex (południowy Adriatyk), 17-ego
uzupełnienie zapasów z USNS MEDGAR EVERS, 21-ego wraz z lotniskowcem USS GERALD
R FORD oraz tureckimi: okrętem desantowym TCG ANADOLU, fregatami TCG GEDIZ i
TCG GOKSU udział w ćwiczeniu Photoex (na wschód od Krety); 23-ego uzupełnienie
zapasów z USNS MEDGAR EVERS, 25-29 pobyt w tureckiej bazie Aksaz. 18 września
USS NORMANDY przybył z trzydniową wizyta do czarnogórskiego portu Bar.
Październik w wykonaniu okrętu to: 4-ego udział w ćwiczeniu Photoex, 12–ego uzupełnianie
zapasów z USS MEDGAR EVERS (na wschód od Cypru), 21-ego uzupełnienie zapasów z
USNS LARAMIE, 27-ego udział w ćwiczeniu Photoex. Także w listopadzie operujący wciąż
na wodach Morza Śródziemnego krążownik uzupełniał zapasy: 4-ego z USS MEDGAR
EVERS, 12-ego z USNS LARAMIE i 24-ego z USNS MEDGAR EVERS. Na początku grudnia
(1-ego) USS NORMANDY wpierw na wschód od Krety uzupełnił zapasy z USNS WILLIAM
MCLEAN a następnie 3-ego przybył do greckiego portu Pireus, gdzie przebywał
przez kolejne dwa dni. 26 grudnia krążownik po raz drugi w trakcie tej tury odwiedził
Pireus, gdzie przebywał przez cztery dni. 5 stycznia 2024 okręt opuścił wody
morza Śródziemnego przepływając przez cieśninę Gibraltarską, po czym zawinął do
bazy w hiszpańskim porcie Rota, gdzie przebywał do 12-ego tego miesiąca, skąd
wyruszył do Norfolk, gdzie przybył 20 stycznia, kończąc trwającą 8,5 miesiąca
turę relokacji. 6 maja USS NORMANDY przybył do Miami na Florydzie, gdzie
spędził kolejnych 5 dni, biorąc udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty.
Pod koniec maja okręt wyruszył na drugą stronę Atlantyku, by wziąć udział w
obchodach 80-tej rocznicy D-Day (Desant alianckich wojsk na plażach w Normandii).
3 czerwca USS NORMANDY przybył do francuskiego portu Cherbourg, gdzie przez tydzień
brałudział w obchodach 80 rocznicy D-Day. Od 13 do 18-ego tego miesiąca krążownik
cumował w bazie Rota, skąd wyruszył na wody północnej Europy, gdzie 23-ego wraz
USS TENNESSEE wziął udział w ćwiczeniach Photoex. 27 czerwca okręt odwiedził holenderski port
Rotterdam, gdzie przebywał przez trzy kolejne dni. Początek lipca (3-6) to
pobyt w bazie Rota, skąd wyruszono w rejs powrotny do bazy w Norfolk, gdzie
przybyto 13-ego tego miesiąca. W połowie sierpnia USS NORMANDY opuścił Norfolk,
wyruszając na mającą trwać dwa i półmiesiąca turę relokacji w strefie
odpowiedzialności 2 i 6 Floty. 18 sierpnia okręt odwiedził portugalski port Ponta
Delgada na Azorach, gdzie uzupełnił paliwo, po czym przez cieśninę Dover
skierował się w stronę Bałtyku, przybywając 24-ego tego miesiąc do duńskiego
portu Skagen. 30 sierpnia USS NORMANDY opuścił duński port i jeszcze tego
samego dnia idąc przez Duży Bełt wpłynął na wody Bałtyku. 6 września w celu
uzupełnienia zapasów paliwa okręt odwiedził litewski port Kłajpeda. 11 września
w tym samym celu krążownik odwiedził port Gdynia, skąd jeszcze tego samego
dnia, wieczorem wyruszył w dalszy rejs. Aktualizacja tekstu 12.09.2024
* * *
Historia budowy |
|
Położenie stępki: |
07.04.1987 |
Wodowanie: |
19.03.1998 |
Wcielony do służby: |
09.12.1989 |
* * *
Dowódcy okrętu |
|
09.09.1989 – 20.09.1991 |
Capt. Joseph W. Perrotta Jr. |
20.09.1991 – 15.05.1993 |
Capt. Lee S. Gurke |
15.05.1993 – 23.09.1994 |
Capt. Thomas Raymond Fedyszyn |
23.09.1994 – 27.03.1997 |
Capt. Francis D. DeMasi |
27.03.1997 – 26.02.1999 |
Capt. James Frank Deppe |
26.02.1999 – 20.02.2001 |
Capt. Bernard (Barry) Joseph McCullough III |
20.02.2001 – 19.12.2002 |
Capt. John Terence Blake |
19.12.2002 – 29.10.2004 |
Capt. Matthew James Streeter |
29.10.2004 – 29.09.2006 |
Capt. Stephen Wallace Hampton |
29.09.2006 – 22.08.2008 |
Capt. Robert Stephen Kerno Jr. |
22.08.2008 – 31.08.2010 |
Capt. Jeffrey Thomas Giffin |
31.08.2010 – 13.04.2012 |
Capt. Joseph Daniel Creed |
13.04.2012 – 22.05.2014 |
Capt. Kevin Carlos Hill |
22.05.2014 – 05.08.2016 |
Capt. Scott Francis Robertson |
05.08.2016 – 22.05.2018 |
Capt. Derek A. Trinque |
22.05.2018 – 01.08.2010 |
Capt. Christopher Don Stone |
01.08.2020 – 24.03.2022 |
Capt. Charles Edward Hampton |
24.03.2022 – 08.11.2022 |
Capt. Simon C. McKeon |
08.11.2022 – 28.02.2023 |
Capt. Gary M. Chase |
28.02.2023 - |
Capt Errol A. Robinson |
|
|
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
normalna: 9.600 t. |
pełna: 10.450 t. |
|
Wymiary (d. x sz. x z.): |
173 x 16,8 x 10,2 m |
Kadłub: |
stalowy, podzielony na grodzie sekcyjne i wodoszczelne, dodatkowo wzmocniony osłonami kevlarowymi |
Napęd: |
4 turbiny gazowe General Electric model LM 2500 o łącznej mocy 64.131 kW z dwustopniowymi przekładaniami redukcyjnymi |
2 wały napędowe z 2 pięciopłatowymi śrubami nastawnymi o średnicy 5 m |
|
Prędkość: |
> 33 w. |
Stery: |
2 niezależne płetwy sterowe |
Urządzenia pomocnicze: |
3 turboagregaty AG9140 (440V, 60 Hz) o mocy 2.500 kW każdy |
3 generatory gazowe o mocy 3.000 kW |
|
Zasięg: |
przy prędkości 20 w. 6.100 Mm |
Wyposażenie elektroniczne: |
zintegrowany system AEGIS na który składają się 4 radary wielofunkcyjne: AN/SPY-1D |
1 radar nawigacyjny: AN/SPS-73(V)12 |
|
uniwersalny radar obserwacji nawodnej i kierowania ogniem: AN/SPQ-9B |
|
system kierowania ogniem Mk 99 z czterema iluminatorami: AN/SPG-62 STAMO |
|
system łączności i komunikacji satelitarnej AN/WSC-9 SATCOM |
|
system wymiany danych taktycznych NTDS (Link 11, Link 4A, Link 16 i Link 22) |
|
lotnicza radiolatarnia: AN/URN TACAN |
|
zintegrowany system walki podwodnej AN/SQQ 89A(V)15 |
|
sonar kadłubowy: AN/SQS-53C/D |
|
sonar holowany: AN/SQR-19B ITASS/ AN/SQR-20 MFTA |
|
System walki elektronicznej: |
AN/SLQ-32 SEWIP Block 2 |
system obrony przed torpedami: AN/SQL-25 Nixie |
|
2 wyrzutnie systemu Mk36 SRBOC dla pozornych celów powietrznych Mk.245 GIANT kal. 130 mm |
|
6 x II wyrzutni Mk 169 dla pocisków Nulka |
|
system zakłócania AN-SLQ039 Chaff Buoys |
|
Uzbrojenie: |
2 x 61 komorowe pionowe wyrzutnie Mk41 dla pocisków: SM-3 Block IA/Block II, SM-6 RIM 174 ERAM, RIM-ESSM 162 Block 2, RGM-109 Block III/Block IV, RUM-139C VL ASROC |
2 czteroprowadnicowe wyrzutnie Mk 141 dla rakiet przeciwokrętowych RGM-84 Harpoon Block II |
|
2 pojedyncze uniwersalne armaty L/54 Mk 45 Mod. 2 – kal. 127 mm |
|
2 pojedyncze armaty automatyczne Mk 25 Mod. 2 Typhoon – kal. 25 mm |
|
2 zestawy obrony bezpośredniej Mk 15 Phalanx Block 1B – kal. 20 mm |
|
2 trzyrurowe wyrzutnie torpedowe Mk 32 kal. 324 mm dla torped Mk 50 Barracuda lub Mk 54 MAKO |
|
Wyposażenie lotnicze: |
pokład lotniczy i hangar dla dwóch śmigłowców Sikorsky MH-60R Seahawk z systemem AN/SQQ-28 LAMPS III Block II i RAWS, dwa – trzy bezzałogowce latające MQ-8 Fire Scout |
Załoga: |
330 – 30 oficerów, 300 podoficerów i marynarzy |
* * *
Bibliografia |
Sławomir J. Lipiecki „Symbol siły US Navy – krążowniki typu Ticonderoga” cz, 1, 2 Morza Statki i Okręty 03-04/2020, 05-06/2020 |
www.uscarriers.net |
www.navsource.org |
* * *
Poniżej USS NORMANDY w Gdyni 03.06.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
USS NORMANDY o poranku |
Widok na bryłę dziobowej nadbudówki krążownika z widocznymi 2 z 4 anten systemu AN/SPY-1 A/B |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
Dziób krążownika z widocznym stanowiskiem armaty Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm |
Śródokręcie z widocznym stanowiskiem CIWS Mk 15 Phalanx Block 1B |
Rufa krążownika z działem Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm i wyrzutnia rakiet RGM-84 Harpoon |
Zlokalizowany na śródokręciu kompleks nadbudówek krążownika |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
Zbliżenie na śródokręcie krążownika (jeden z 2 kominów oraz widoczne z prawej stanowisko CIWS Mk 15 Phalanx Block 1B) |
Część dziobowa ze stanowiskiem działa Mk 45 Mod 2 kal. 127 mm i baterią pionowych wyrzutni pocisków rakietowych Mk 41 dla rakiet: Standard, ESSM, Tomahawk, ASROCK |
Bryła dziobowej nadbudówki |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
USS NORMANDY przy "ufortyfikowanym" nadbrzeżu Francuskim |
Aktualizacja 11/12.09.2024: USS NORMANDY przybywa do Gdyni 11.09.2024 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz