czwartek, 27 września 2018

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 5 - POKOJ

POKOJ ex POKÓJ (II) ex HOEGH CARRIER ex TERRIER (IV) ex BARBER TERRIER ex TERRIER (IV) (IMO: 7515315, MMSI: 212398000, sygnał wywoławczy: P3NG7, bandera: Cypr): uniwersalny drobnicowiec zbudowany przez japońską stocznię Nippon Kokan K. K. w Tsu  na zamówienie norweskiego armatora Wilhelm Wilhelmsen jako TERRIER (IV) – koszt budowy statku 97 mln. koron norweskich. W 1981 roku w związku z rozpoczęciem operowania dla Barber Blue Sea Line przemianowany na BARBER TERRIER. Po trzech latach (1984 r.) jednostka powraca do pierwotnej nazwy. W 1985 roku w związku z wyczarterowaniem statku norweskiemu armatorowi Leif Hoegh & Co z Oslo po raz kolejny zmianie uległa jego nazwa tym razem na HOEGH CARRIER. Po zakończeniu czarteru jednostka na krótko powróciła do swojej pierwotnej nazwy, po czym za sumę 4 mln USD w dniu 7 października 1986 roku została sprzedana armatorowi Chińsko – Polskie Towarzystwo Okrętowemu - „CHIPOLBROK”,  które przemianowało ją na POKÓJ (II). W 2008 roku przekazany do spółki córki. Na początku 2010 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu. W dniu 17 lutego wprowadzony na plażę w celu pocięcia na złom.

*     *     *

POKOJ ex POKÓJ (II) ex HOEGH CARRIER ex TERRIER (IV) ex BARBER TERRIER ex TERRIER (IV) (IMO: 7515315, MMSI: 212398000, call sign: P3NG7, flag: Cyprus): an universal general cargo vessel built by the Japanese shipyard Nippon Kokan K. K. in Tsu for the Norwegian shipowner Wilhelm Wilhelmsen as TERRIER (IV). In 1981, in connection with the start of operation for the Barber Blue Sea Line, it was renamed to BARBER TERRIER. After three years (1984), the unit returns to its orginal name. In 1985, in connection with the charter of the ship to Norwegian shipowner Leif Hoegh & Co. from Oslo, his name changed once more, this time to HOEGH CARRIER. After charter was over, the unit briefly returned to its original name, after which for the sum of 4 milion USD on October 7, 1986 it was sold to the shipowner Sino - Polish Ship Society - "CHIPOLBROK", which chaned its name to POKÓJ (II.). At the beginning of 2010 sold for scrap to the Indian shipyard in alang. On 17 Februaty introduced to the beach to cut into scrap.

*     *     *

Jednostki typu TSU / Units type TSU:
  • TSU / BARBER TSU / TSU / HOEGH CAPE / DA YU / EVER HAPPY / SILVER BRIDGE (IMO: 7515303) – numer budowy / yard number: 47, położenie stępki / keel laid: 05.11.1976, wodowanie / launched: 11.01.1977, data zdania / delivery date: 25.04.1977, los / fate: złomowany  w Taizhou (Chiny) / scrapped in Taizhou (China): 26.06.2010, 
  • TERRIER (IV) (…) POKOJ (IMO: 7515315) – numer budowy / yard numer: 48, położenie stępki / keel laid: , wodowanie / launched: 18.02.1977, zdanie / delivery date: 25.05.1977, los / fate: złomowany / scrappped: 2010, 
  • TENNESSEE (IV) / BARBER TENESSEE / PRACA (IMO: 7515327) – numer stoczniowy / yard number: 49, położenie stępki / keel laid: 11.01.1977, wodowanie / launched: 25.03.1977, zdanie / delivery date: 24.06.1977,  los / fate: złomowany w Jiangmen (Chiny) / scrapped in Jiangmen (China): 06.2003, 
  • THERMOPYLAE (III) / BARBER THERMOPYLAE / THERMOPYLAE / TACNA II / ADVANTAGE (IMO: 7515339) – wodowanie / launched: 27.04.1977, zdanie  / delivery date: 22.07.1977, numer stoczniowy / yard number: 50, los / fate: złomowany w Alang (Indie) / scrapped in Alang (India): 19.06.2015, 
  • TYSLA (V) / WILLINE TYSLA / CAI LUN / CARNIVAL / GOLDEN BRIDGE (IMO: 7530470) – numer budowy / yard number: 51, położenie stępki / keel laid: 25.03.1977, wodowanie / launched: 07.06.1977, data zdania / delivery date: 20.09.1977, los / fate: złomowany w Taizhou (Chiny) / scrapped in Taizhou (China): 25.11.2010, 
  • TALISMAN (V) / BARBER TALISMAN / MAWASHI TABUK / ALI (IMO: 7530482) – numer budowy / yard number: 52, wodowanie / launched: 15.07.1977, zdanie / delivery date: 20.10.1977, los / fate: złomowany w Alangu (Indie) / scrapped in alang (India): 08.04.2005.


*     *     *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 
    • GT: 18.846 t., 
    • DWT: 27.987 t., 
  • Wymiary (d x sz. w) /Dimmensions (l x b x h): 171,00 x 26,35 x 16,00 m, 
  • Kadłub / Hull: 
    • typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno / single hull, partially double bottom, 
    • materiał / material: stal / steel, 
    • grodzie / bulkheads: 7, 
  • Silnik główny, urządzenia pomocnicze / Main engine, aux. equipment. 
    • silnik główny / maine engine:  
      • 7 cylindrowy silnik diesla / 7 cylinders diesel engine: Sulzer 7RND76 o mocy / with power: 10.300 kW, 
    • zespoły prądotwórcze / power generators: 
      • 3 napędzane silnikami spalinowymi / 3 powered by diesel engines: Daihatsu 8PSHTC-26D o mocy / with power: 820 kW, 
    • kotły / boilers: 2, 
  • Śruba napędowa / Propeller: 1, 
  • Ster / Rudder: 1,
  • Prędkość / Speed: 17,5 w / kn, 
  • Ładownie / Holds: 
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 5, 
    • wymiary ładowni (d x sz x w) / holds dimensions (l x b x h): 
      • ładownia 1 / hold no 1: 
        • górny między pokład A / upper tweendeck A: 10,5 x 8,75 ÷ 19,28 x 3,45 m, 
        • dolny między pokład B i dolna ładownia / lower tweendeck B, lower hold: zbiornik / ładownia lateksowa / latex tank / hold, 
      • ładownia 2 / hold 2: 
        • górny między pokład A / upper tweendeck A: 26,89 x 19,28 – 24,70 x 3,45 m, 
        • dolny między pokład B / lower tweendeck B: 26,84 x 14,03 – 24,48 x 3,45 m, 
        • dolna ładownia / lower hold: 26,74 x 7,06 – 20,19 x 5,01 m, 
      • ładownia 3 / hold 3: 
        • górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,51 x 24,70 x 3,45 m, 
        • dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,46 x 22,50 x 3,45 m, 
        • dolna ładownia / lower hold: 27,36 m x 20,19 ÷ 22,50 x 5,01 m, 
      • ładownia 4 / hold 4: 
        • górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,56 x 24,70 x 3,45 m, 
        • dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,56 x 22,50 x 3,45 m, 
        • dolna ładownia / lower hold: 27,41 x 22,50 x 5,01 m, 
      • ładownia 5 / hold 5: 
        • górny między pokład A / upper tweendeck A: 27,72 x 24,70 ÷ 23,10 x 3,45 m, 
        • dolny między pokład B / lower tweendeck B: 27,72 x 24,70 ÷ 20,60 x 3,45 m, 
        • dolna ładownia / lower hold: 26,69 x 22,50 ÷ 13,01 x 5,01 m, 
    • wentylacja ładowni / holds wentilation: mechaniczna wywiewna, 10 wymian powietrza na godzinę / mechanical exhaust, 10 air changes per hour, 
  • Luki / Hatches: 
    • liczba luków / no of hatches: 9, 
    • wymiary luków (d x sz) / dimensions of hatches (l x b): 
      • luk 1 / hatch no 1: 6,30 x 10,50 m, 
      • luk 2 (P/S) / hatch no 2 (P/S): 19,58 x 5,50 m, 
      • luk 3 (P/S) / hatch no 3 (P/S): 19,56 x 8,00 m, 
      • luk 4 (P/S) / hatch no 4 (P/S): 19,56 x 8,00 m, 
      • luk 5 (P/S) / hatch no 5 (P/S): 19,56 x 8,00 m, 
  • Pojemność ładowni (m3) / Cargo holds capacity (m3): 
    • ładownia 1 (ziarno / bele) / hold 1 (grain / bale): 1.581,4 / 1.358,0, 
      • górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 687,0 / 642,0, 
      • dolny między pokład B i dolna ładownia – zbiornik / ładownia lateksowa (ziarno / bele) / lower tweendeck B, lower hold - latex tank / hold (grain / bale): 894,4 / 716,0, 
    • ładownia 2 (ziarno / bele) / hold 2 (grain / bale): 8.547,2 / 7.260,0, 
      • górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.063,9 / 2.908,1, 
      • dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.387,0 / 2.120,5, 
      • dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.096,3 / 2.231,4, 
    • ładownia 3 (ziarno / bele) / hold 3 (grain / bale): 9.533,8 / 8.692,2,
      • górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.369,8 / 3.169,1, 
      • dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.596,9 / 2.286,2, 
      • dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.567,1 / 3.236,9, 
    • ładownia 4 (ziarno / bele) / hold 4 (grain / bale): 9.553,6 / 8.691,0, 
      • górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.370,5 / 3.148,6 ,
      • dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.597,0 / 2.286,4, 
      • dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.586,1 / 3.256,0, 
    • ładownia 5 (ziarno / bele) / hold 5 (grain / bale): 9.677,6 / 8.796,0, 
      • górny między pokład A (ziarno / bele) / upper tweendeck A (grain / bale): 3.375,7 / 3.208,1, 
      • dolny między pokład B (ziarno / bele) / lower tweendeck B (grain / bale): 2.721,0 / 2.427,2, 
      • dolna ładownia (ziarno / bele) / lower hold (grain / bale): 3.580,9 / 3.160,7, 
  • Pojemność ładowni (kontenery) / Cargo holds capacity (containers): 
    • pokład (wariant 1) / deck (variant 1): 330 TEU lub/ or 108 FEU + 114 TEU, 
    • ładownie (wariant 1) / holds (variant 1): 342 TEU lub / or 114 FEU + 114 TEU, 
    • w sumie / total: 672 TEU lub / or 222 FEU + 228 TEU,
    • pokład (wariant 2) / deck (variant 2): 330 TEU lub / or 108 FEU + 114 TEU, 
    • ładownie (wariant 2) / holds (variant 2): 396 TEU lub / or 132 FEU + 132 TEU, 
    • w sumie / total: 726 TEU lub / or: 240 FEU + 246 TEU, 
    • kontenery chłodzone / refrigerated TEU: 20, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacity: 
    • paliwo / fuel oil: 2.025,1 m3, 
    • ropa / diesel oil: 181,7 m3, 
    • olej smarny / lubricating oil: 150,4 m3, 
    • woda pitna / fresh water: 591,0 m3, 
    • woda balastowa / ballast water: 4.698,6 m3,
    • pozostałe zbiorniki / other tanks: 53,3 m3, 
  • Urządzenia załadunkowe/ Lifting equipment:  
    • 4 dźwigi mogące pracować w tandemie /4 cranes takt can work in tandem -  każdy /each: 16 ton SWL lub / or 32 ton SWL w tandemie / in tandem,
    • 1 dźwig (zdemontowany)  / 1 crane (dismounted) - 150 t. SWL,
    • 2 bomy (pierwotnie 10) / 2 derricks (originally 10) – każdy / each: 10 t. SWL,
  • Załoga / Crew: 22 ~ 25 os. pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: POKÓJ, Pusan (Korea Południowa), 1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Pusan (South Korea) 1991, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: POKÓJ, Kanał Suseki, 30.03.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Suez Canal, 30.03.1991, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: POKÓJ, reda Singapuru, 13.04.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Singapore roadstead, 13.04.1991, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: POKÓJ, Pohang (Korea Południowa), 11.05.1991 r., autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Pohang  (South Korea) 11.05.1991, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: POKÓJ, Gdańsk 1991 r., autor: Pan Waldemar Danielewicz, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: POKÓJ, Gdansk 1991, author: Mr. Waldemar Danielewicz, a colection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: autor zdjęć Pan Andrzej Patro na pokładzie pelengowym m/s POKÓJ, Qingdao (Chiny), 10.11.1991 r., autor: Pani Krystyna Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: author of the photos Mr. Andrzej Patro on a bearing deck of m/s POKÓJ, Qingdao (China) 10.11.1991, author: Mrs. Krystyna Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: książeczka żeglarska Pana Andrzeja Patro z wpisem dot. m/s POKÓJ, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: sailling book of Mr. Andrzej Patro with an entry regarding m/s POKÓJ (to enlarge, click on the photo).


 
Poniżej: POKÓJ, autor: nieznany, Katalog Floty Chipolbrok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: POKÓJ, author unknown, Chipolbrok Fleet Catalogue  (to enlarge, click on the photo).


sobota, 22 września 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 10 - Zwrotny jak Kormoran



W trakcie tegorocznego święta 13 Dywizjonu Trałowców, które miało miejsce w dniu 6 kwietnia odwiedzający mieli możliwość obserwowania z nabrzeża doskonałych możliwości manewrowych najnowszego okrętu naszej floty ORRP KORMORAN. Poniżej relacja z pokazu tych umiejętności.

*     *     *

During this year`s celebration of the 13th Minesweeper Squadron, which took place on April 6, visitors had the opportunity to observe from the warf the excellent maneuvering capabilities of the newest ship of our fleet – ORP KORMORAN (601). Below the raport from the demonstration of these skills.

*     *     *

Poniżej zdjęcia ORP KORMORAN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below the photos of ORP KORMORAN (to enlarge click on the photo).






























czwartek, 20 września 2018

Z cyklu bunkierki ... cz. 5 - PORONIEC


PORONIEC (IMO 7641475, MMSI: 261000560, Sygnał wywoławczy: SQHS, bandera: Polska) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Na początku 2019 sprzedany do Nigerii. W dniu 23 lutego, już pod banderą Belize po raz ostatni opuścił polski port (Szczecin), wyruszając w rejs do Lagos.  Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o
  • 06.01.2016 – kolizji ze szwedzkim zbiornikowcem ANGON, do której doszło w porcie w Kopenhadze.
*     *     *

PORONIEC (IMO 7641475, MMSI: 261000560, Call sign: SQHS, flag: Poland) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum from Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. At the begining of 2019, sold to Nigeria. On 23 February, already under the flag of Belize, he left the Polish port for the last time (Szczecin), setting of for a cruise to Lagos. Of the more important events in  the life  of the unit, it is worth mentioning:
  • 06.01.2016 – collision with the Swedish tanker ANGON, which occurred in the port of Copenhagen.

*     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:
  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service, 
  • LUBAŃ ob./now: OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now: PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, status: w służbie / in service, 
  • ŚLĘŻA ob./now: DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, status: w służbie / in service.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 697 t. / 1.000 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 190/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 62 t.,
    • balast / ballast: 215 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Gdansk, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Gdansk, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 06.03.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 06.03.2009 (to enlarge click on the photo).
  

Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 12.09.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 12.09.2009 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, 15.09.2009 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 15.09.2009 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 28.10.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 28.10.2010 (to enlarge click on the photo).