sobota, 20 lipca 2024

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 25 ) - WILSON WISLA

WILSON WISLA ex TOVE ex ARCTURUS ex HAV ARCTURUS ex RMS ARCTURUS ex ARCTURUS (IMO: 9156175, MMSI: 314473000, sygnał wywoławczy: 8PAQ9, bandera: Barbados) – mały masowiec typu Elbe, przystosowany do przewozu kontenerów, zbudowany w 1996 roku przez słowacką stocznię Slovenske Lodenice AS z Komarna. Pierwotnie zamawiającym był niemiecki armator Appen Hamburg Schiffahrts GmbH & Co. KG. ale w trakcie budowy kontrakt został przejęty przez innego niemieckiego armatora – Elbe Trans Schiffahrts GmbH & Co. KG., który to wprowadził statek do eksploatacji pod nazwą RMS ARCTURUS (na wodowaniu statek otrzymał nazwę ARCTURUS). Od lutego 2004 roku do lutego 2006 roku pływa w czarterze jako HAV ARCTURUS, po czym powraca do swojej pierwotnej nazwy ARCTURUS. W styczniu 2007 roku, w związku z nabyciem statku przez spółkę Vaagebulk II K/S otrzymuje on nową nazwę TOVE. Od 2019 roku w barwach Wilson Shipowning AS jako WILSON WISLA.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

1504

Położenie stępki:

18.12.1995

Wodowanie:

23.08.1996

Zdanie:

01.10.1996

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.864 / DWT: 2.517 t

Wymiary (d x sz x z):

82,35 x 11,35 x 4,79 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 4

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla Deutz-MWM SBV 8M628 – o mocy: 1.350 kW przy 800 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla Deutz 226-6 i alternatora – każdy o mocy 85 kVA

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Deutz TMD 226-6 i alternatora o mocy 85 kVA

dziobowy ster strumieniowy Omega Jet 3100-4o mocy 255 kW

Prędkość:

11,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 53,40 x 9,00 x 7,59 m

wymiary luku: 52,40 x 9,00 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 3.436 m3 / 121.352 ft3

bele: 3.436 m3 / 121.352 ft3

kontenery: 105 (ładownia: 69 / pokład: 36)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.058 m3

paliwo: 171 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

10 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: TOVE na podnośniku Stoczni Remontowej Gryfia, Szczecin 11.09.2009 rok, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: TOVE pod załadunkiem w Świnoujściu, 21.01.2013 rok, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: WILSON WISLA w remoncie, Gdansk 22.02.2024 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




 

środa, 17 lipca 2024

Z cyklu holowniki ... cz. 119 - MARS (AS Alfons Hakans)

MARS (IMO 9222417, MMSI: 261004658, Sygnał wywoławczy: ESPS, bandera: Estonia) – holownik typu ASD, zbudowany w 2000 roku przez ukraińską stocznię Chernomorskiy Zavod w Mikołajewie. Obecnie własność spółki AS Alfons Hakans.

*     *     *

MARS (IMO 9222417, MMSI: 261004658, Sygnał wywoławczy: ESPS, flag: Estland) – an ASD tug, built in 2000 by the Ukrainian shipyard Chernomorskiy Zavod in Nikolayev. Currently owned by the company AS Alfons Hakans.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard numer:

801

Położenie stępki / Keel laid:

22.10.1999

Wodowanie / Launched:

---

Zakończenie budowy / Date of build:

30.05.2000

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (GT / NET):

430 / 205 DWT

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

33,0 x 10,5 x 4.10 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: stal, pojedynczy / material and type: / steel, single hull

przedziały wodoszczelne / watertight compartments:?

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / propulsion:

2 x 8 cylindrowe silniki diesla Wartsila 8L20 o mocy: 1.340 kW (każdy) / 2 x 8 cylinders Wartsila 8L20 diesel engines with power: 1.340 kW (each)

2 x pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters

Prędkość / Speed:

naprzód / ahead: 12,5 węzła / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dziobowa wciągarka holownicza / fore towing winch: KaMeWa 150 kN

hak holowniczy na rufie / towing hook aft: DISK DCX 50/65 SWL 65 t.

Uciąg / Bollard Pull:

45 t..

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla Cummins 6CTAB i alternatora – każdy o mocy 150 kW / 2 generating sets consisting of a Cummins 6CTAB diesel engine and alternator – each power: 150 kW

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

hydrauliczny żuraw / hydraulic crane: Palfinger PK1480MCL – sWL 80 kg

reflektor / searchlight

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar

echosonda / echo sounder

kompas satelitarny / satellite compass

AIS, Navtex, GPS, GMDSS A3

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: ? m3

świeża woda / fresh water: ? m3

Załoga / Crew:

? os. (maks.) / pers. (max.)

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

http://alfonshakans.fi

https://laevakinnistusraamat.rik.ee/en/Detail?RegistriosaId=757

*     *     *

Poniżej: holownik MARS, Gdańsk 22.05.2024 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MARS in Gdansk 22.05.2024, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).